Onko lapset nykyään sokerista vai miksi ei ulkoilla sadekeillä?
Meillä 9vuotias tyttö oikein tykkää sadesäässä ulkoilusta. Itse haluaa lähteä ulos (yleensä metsään kävelemään) ja laittaa ihan vapaaehtoisesti kaikki kuravaatteet päälle. Mutta eipä kukaan kaveri oikein lähde mukaan, jos on sateista! Onko lapset sokeria vai eikö enää osteta kunnon vaatteita kouluikäisille?
Kommentit (78)
varmaan jokainen tähänkin ketjuun vastaajasta on ostnut sateenpitävät ulkoiluvaateet, että MIKÄÄN maailmassa ei estä lasta ulkoilemasta sateella ja saa vaikka uida lätäköissä.. :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:40"]
Tuntuu, että nykyään kaikki vanhemamt eivät osaa edes pukea lapsia oikein sade säälle... Terveisin päiväkodissa työskentelevä. Moni tulee näillä loska/sade säillä syysulkoilupuvussa ilman kuravaatteita. Kiva lapselle märkänä leikkiä, eikä me sille lapselle voida kaverinkaan kuravaatteita lainata, jos se ei ole hoidossa.
[/quote]
On ilmeisesti vaikea sanoa vanhemmille, että mikään ulkoilupuku ei kestä vettä ja tällaisia märkiä kelejä.
Miksi he olisivat ostaneet, kun sitä aiheen otsikossakin ihmetellään. Harva lapsi on ulkona sadekeleillä, kun ei ole sadevaatteita ja jos olisikin niin vanhemmat sanovat erilaisia syitä asialle miksi ei kannata mennä ulos sadevaatteissa leikkimään sateella.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:45"]Jos on pitkä päivä ja pääsen vasta 17:30 hakemaan lapsen, on harmi jos ovat olleet sisällä koko iltapäivän. [/quote] Oletko itse ollut iltäpäivän ulkona? Jos et, miksi lastenkaan pitäisi? Ai siksikö, että sinulla olisi sitten leppoisaa olla sisällä illalla eikä tarvitsisi lähteä omien lasten kanssa enää ulos työpäivän jälkeen? Innolla jään nyt odottamaan vastaustasi, että sinulla tietysti on rankka ulkotyö, etkä halua olla lasten kanssa pihalla. [/quote] Olen nyt ulkopuolinen kommentoija. Siis mitä hel***tiä, tossa nyt oo mitään logiikkaa. Jos työssäkäyvä äiti maksaa lasten hoidosta, vain lorvailijat saavat nuo palvelut suomessa ilmaiseksi, niin miksi hän ei saisi vaatia (tai ainakin toivoa) lasten ulkoilutusta hoitopaikalta. Tuolla samalla logiikalla: jos sinun lapsesi konttaa vesilätäkössä niin konttaatko itse perässä koska sinun pitää kastua ja vilustua koska lapsesikin kastuu ja vilustuu
[/quote]
Lapsi ei kastu ja vilustu kuravaatteissa. Ainoastaan silloin vilustuu, kun on laitettu syksy paksun ulkoiluvaatteen päälle kurahousut. Lapsi leikkiessään tässä varustuksessa hikoilee ja sen jälkeen vilustuu. Kaikki eivät vaan osaa pukea lapsilleen kuravaatteita oikein.
Jotkut haluaa, kaikki ei. Terveitä ja normaalipainoisia ollaan silti vaikkei joka päivä pakottauduta ulos jos ei huvita.
Aikuiset rajoittavat lasten pääsyn ulos sateella. Yleisin syy on, että ei tarvitse mennä kastumaan. Sateella ulkona lapsilla on moniakin erilaisia leikkejä. Sadevaatteita löytyy jokaiselle ulkoilevalle ihmiselle. Lapset haluavat leikkiä sateella, mutta vanhemmat estävät sen. Liikutteko yleensä vanhemmat ulkona edes? Järkevä ihminen laittaa sadevaatteet päälle, jos ulkona sataa vettä. Aikuisetkin voivat leikkiä lasten kanssa sateella vai häpeättekö leikkiä lasten kanssa ulkona sateen aikana?
No mun mielestä hoitolasten kanssa ulkoilu kaatosateessa on aivan älytöntä. Osalla kun ei koskaan ole tarpeeksi sopivia tamineita. Toiseksi en saa niitä märkiä vermeitä kuivumaan mihinkään. Pieni sade ei haittaa. Ja ulkoilu onnistuu muuten loistavasti päivittäin. En oleta kenenkään vaativan ulkoilua jos sade vihmoo päin naamaa!
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:45"]
Lapset ei ole tehty sokerista vaan perheet ovat erilaisia :) Jokainen tyylillään. Tähän liittyen: päiväkodissa toivoisin että menevät yhdessä ulos sateella- vaikuttaa ratkaisevasti siihen miten ilta sujuu kotona. Jos on pitkä päivä ja pääsen vasta 17:30 hakemaan lapsen, on harmi jos ovat olleet sisällä koko iltapäivän. Näissäkin on eri käytäntöjä, aiemmassa päiväkodissa menivät aina ulos samaan aikaan joka päivä, tässä nykyisessä ovat sisällä jos sataa. Kotona viemme koiran ulos sateella, mutta emme mene puistoon tms.
No kiva että kuitenkin vaadit hoitopaikalta kaiken maailman palvelut vaikket itse oman räkänokkasi kanssa vaivaudu ulos sateella. [/quote]
Ei lapset saa mennä ulos, vanhempia ärsyttää, jos lapset sotkevat vaatteensa sateella!
Mikä helkutin pakko sinne sateeseen on mennä eteenkin näin talvi kylmällä? Tuntuu että suorittajaäidit, joiden elämä taitaa olla liian helppoa, kantaa tästäkin asiasta hirveää stressiä. Menkää ihmeessä seisomaan sateeseen, tai vaikka istumaan kuralätäkköön, ihan vapaasti, mutta antakaa jokaisen toimia tavallaan. Ei lapset sisäilmaan kuole. Meillä ainakin ulkoillaan fiiliksen mukaan aurinkoisina päivinä sadepäivienkin edestä. Enkä aio kysyä yhtään keneltäkään että onko ok.
ei kai se parempaa ihmistä tee, jos sateella ulkoilee????
ps. itse ulkoilemme, koska en "kestä" lapsiani sisätiloissa koko päivää/ montaa päivää. Mutta, oikeasti melkein arvostan jopa enemmän äitiä, joka jaksaa keksiä lapsille kivoja sisäpuuhia, mä en jaksa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:29"]
Lapset eivät ole sokerista, vaan heidän vanhempansa ovat olleet silloin, kun lapset olivat pieniä ja heitä olisi pitänyt ulkoiluttaa säällä kuin säällä. Niinpä nuo lapset isompina luulevat, että sadesäällä ei voi ulkoilla, mikä on sääli sinänsä.
[/quote]
Mä olen sitä ikäluokkaa että monet mun ikäiset ovat nyt näiden nykylasten vanhempia. Ja kun meidän lapsuutta miettii, niin en usko tuohon teoriaan. Miten me yhtäkkiä oltais sokeriks muututtu kun lapsena opetettiin pukeutumaan oikein ja ulkoilemaan säällä kuin säällä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:55"]
Mikä helkutin pakko sinne sateeseen on mennä eteenkin näin talvi kylmällä? Tuntuu että suorittajaäidit, joiden elämä taitaa olla liian helppoa, kantaa tästäkin asiasta hirveää stressiä. Menkää ihmeessä seisomaan sateeseen, tai vaikka istumaan kuralätäkköön, ihan vapaasti, mutta antakaa jokaisen toimia tavallaan. Ei lapset sisäilmaan kuole. Meillä ainakin ulkoillaan fiiliksen mukaan aurinkoisina päivinä sadepäivienkin edestä. Enkä aio kysyä yhtään keneltäkään että onko ok.
[/quote]
Sanat talvi ja kylmä pomppas aika pahasti silmiin. Syksyhän tuolla on. Aiotteko erakoitua sisätiloihin kuinka pitkäksi aikaa kun se oikea talvi tulee?
Minkä ihmeen takia kaikkien olisi pakko mennä sateella ulos :D tää on nyt taas tätä kaikkein vammasinta av-touhua, että "kyllä kaikki tykkää juuri tästä asiasta kuin minäkin ja jos ei tykkää niin on huono".
Mites ap, oletatko oman lempiruokasi olevan kaikkien muidenkin lemppari? Tässä on nyt kyseessä aivan täysin sama juttu eli makuasia. Huhhuh.
Mitä näitä syitä onkaan... vanhemmat pelkää lapsen vilustumista. Kerrostalossa on muutenkin vähän kuivaustilaa vaatteille. Vanhempien mukavuudenhalu, ei huvita mennä sateeseen värjöttelemään.
Antakaa jo olla. Minun lasteni ulkolut ei tasan kuulu yhtään kenellekään. Meillä ei sateella ulkoilla, minä en halua, eikä mieheni. Tulkaa arvostelemaan päin naamaa jos kehtaatte.
En ole itsekään ulkoillut sateella enkä ole ulkoiluttanut omianikaan sateella. Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä kun sateettomia päiviä on kuitenkin vähän väliä ulkoiluun. Suomessa ei sada koko aikaa mutenkaan, joten sadevaatteiden hankkiminen on turhaa.
Ja tämän takia ei voi ostaa kuravaatteita lapsille, vaan pitää olla Reimatekkii...?