Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kandidaatin tutkielma mahdollista saada kirjoitettua 2 päivässä

Vierailija
06.12.2014 |

Kuinka paljon käytitte aikaa oman tekemiseen??

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenestä artikkelista kaksikymmensivuinen tutkielma viitteineen. Joltakin voi onnistua kahdessa päivässä, mulla meni kokonaisuudessaan reilut parisen viikkoa. Ensin etsin artikkelit, joita oli parisenkymmentä. Luettuani ne, valitsin niistä oleellisimmat lähteiksi. Tähän tuhrasin yli viikon. Toisen viikon hahmottelin varsinaista tutkielmaani ja lopulta karsin, tiivistin ja kursin kasaan.

Vierailija
2/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:29"]

Kymmenestä artikkelista kaksikymmensivuinen tutkielma viitteineen. Joltakin voi onnistua kahdessa päivässä, mulla meni kokonaisuudessaan reilut parisen viikkoa. Ensin etsin artikkelit, joita oli parisenkymmentä. Luettuani ne, valitsin niistä oleellisimmat lähteiksi. Tähän tuhrasin yli viikon. Toisen viikon hahmottelin varsinaista tutkielmaani ja lopulta karsin, tiivistin ja kursin kasaan.

[/quote]

LuK-tutkielma kyseessä ja arvosana 4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandin työhän on 15-20 sivua. Jos on materiaalit kerättynä ja jonkin verran analysoitunakin sekä lähteet luettuna ja suurinpiirtein rakenne mielessä, niin miksei. Pari päivää voi hyvin riittää, jos on nopea kirjoittaja. Oletan myös, että oot proseminaarin luennoilla käynyt ja sen puolesta alustavaa työtä jo tehnyt.

Vierailija
4/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin itse viikossa, nopeamminkin olisi mennyt. Mulla tosin on kymmensormijärjestelmä hallussa, aineistoa olin kerännyt jo pari vuotta ja tehnyt muistiinpanoja. Katso tarkkaan muotomääräykset ja ota huomioon, että tarkastusvaiheita on useita, jonka jälkeen korjataa. En jättäis viimetippaan kun siitä tahtoo sitten tulla turhia paineita ja varmaan sairastuisit flunssaan tms.

Vierailija
5/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin AV ajan olisit voinut näyttää kandiisi. Pitäähän se luetuttaakin välillä jollain ja siinä välillä kestää...

Vierailija
6/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tietysti. Kandin sain itse tehtyä päivässä, gradun kahdessa.

Vierailija
7/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:43"]

Juu, tietysti. Kandin sain itse tehtyä päivässä, gradun kahdessa.

[/quote]

Lisuri menisi sitten varmaan kolmessa ja väikkäri neljässä.

Vierailija
8/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tein joskus sunnuntai-illasta seuraavan viikon maanantai-aamuun lähes tauotta :D tuli valmiiks ja meni läpi ;)

Vierailija
9/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Jos sulla on materiaalit valmiina ja merkittyinä sivut, mistä meinaat lainata, selkeä sisällysluettelo ja lähdeluettelo valmiina ja tutkielmassa ei ole tarkoitus analysoida mitään raakamateriaalia vaan korkeintaan kirjallisuutta, niin kyllä onnistuu.

Ainakin minulta onnistui sellaiset 20-sivuiset sepustukset näin ekan kerran yläkoulussa (äidinkielen tutkielma yhdestä kirjailijasta), lukiossa (historian tutkielma yhdestä merkittävästä historiallisesta tapahtumasta) ja sitten yliopistossa (kandin tutkielma kieliaineeseen). Satasivuisen gradun tein sitten kolmessa kuukaudessa ihan alusta alkaen kokopäivätyön ohessa.

Siihen täytyy toki varautua, että näin tehdyt tutkielmat ei vastaa ihan totuttua arvosanatasoasi. Itse olin kympin oppilas ja kiitettäviä näistä tuli, mutta ysin tasoa koulussa ja yliopistossa saman suuntaista erilaisella arvosteluasteikolla.

Vierailija
10/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:52"]

Ap: Jos sulla on materiaalit valmiina ja merkittyinä sivut, mistä meinaat lainata, selkeä sisällysluettelo ja lähdeluettelo valmiina ja tutkielmassa ei ole tarkoitus analysoida mitään raakamateriaalia vaan korkeintaan kirjallisuutta, niin kyllä onnistuu.

[/quote]

Tai sitten ei...Osa meistä on vaan sen verran hitaita kirjoittajia, että vaikka alkutyö olisi tehty ei kahdessa päivässä saisi pakettia kasaan. Muutenkin vähän huono enne, jos ei tiedä omaa vauhtiaan ja joutuu kysymään vauvapalstalta kuinka nopeasti kandin kirjoittaminen on mahdollista - yleensä oman taustan mukaan tietää jo itse mihin omat rahkeet riittävät ja sen mukaan tekee oman aikataulunsa.

Vierailija
11/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:55"]

[/quote]

Tai sitten ei...Osa meistä on vaan sen verran hitaita kirjoittajia, että vaikka alkutyö olisi tehty ei kahdessa päivässä saisi pakettia kasaan. Muutenkin vähän huono enne, jos ei tiedä omaa vauhtiaan ja joutuu kysymään vauvapalstalta kuinka nopeasti kandin kirjoittaminen on mahdollista - yleensä oman taustan mukaan tietää jo itse mihin omat rahkeet riittävät ja sen mukaan tekee oman aikataulunsa.

[/quote]

Niin no, emmehän me tosiaan tiedä sitä ap:n kirjoitusnopeutta emmekä lähtötasoa. Tosin en minäkään tiennyt noihin juttuihin lähtiessäni varmasti, että saisin hommat valmiiksi ajoissa. Sen verran kova rutistus tuollainen on, että pitää olla todella motivoitunut pitämään deadlinen. Gradun kanssa oli tutkinnonuudistuksen vuoksi ihan pakko.

Vierailija
12/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se itse kirjoittaminen parissa päivässä voisi onnistua jos tietää tarkalleen mitä sinne aikoo kirjoittaa, mutta koko kandityön tekeminen kahdessa päivässä ei onnisti. Itse tein kandityötä 5 kk työn ohessa (en joka päivä, aineiston hankinta oli suuritöidin homma, samoin tekstin muokkaaminen opettajan ja kandiryhmän kommenttien jälkeen. Tekstiö kannesta kanteen 50 sivua.

Vierailija
13/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:55"]

[/quote]

[/quote]

Niinpä. Minä en saanut edes 7000 sanan tehtävää kasaan 2 päivässä, sitä tuli vaan 4000 sanaa joista suoraa lainausta (haastattelun litterointia) joku 1000-1500 sanaa.

Kandin sain kasaan jossain 6-7 viikossa kun lähdin ihan alusta liikkeelle ja pirunmoinen kiire siinäkin tuli. Opiskelin ulkomailla yhteiskuntatieteellisessä jossa kandin pituus oli 25-30 sivua 2 cm:n marginaaleilla (minulla oli tasan 30 sivua). Mikään kirjallisuuskatsaus tms. ei riittänyt vaan piti itse tuottaa myös uutta tietoa.

Vierailija
14/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko vaikka näin, että ap onnistuu, jos se lähtötaso on kymppi/laudatur/vitonen ilman suurempaa vaivaa  ja pohjatyöt on jo tehty, varsinainen kirjoittaminen enää jäljellä.

Vierailija
16/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väh. Puoli vuotta kestävään seminaariin osallistuminen lienee pakollista.

Vierailija
17/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän oli, onko se mahdollista kirjoittaa kahdessa päivässä ja ap:n mukaan taustamateriaalikin on jo. Eli kyse on pelkästä kirjoittamisvaiheesta, kai se on seminaarin jo käynyt.

Vierailija
18/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljnko ap:lla kului aikaa seminaaritöiden laatimiseen ja kirjoittamiseen? Se on aika hyvä vertailukohta parillakin tavalla. Sivumääräisesti se on suppeampi, joten siinä mielessä ajan voisi tuplata. Mutta toisaalta seminaarityötä laatiessaan opiskelija on vielä aika tumpelo hankkimaan lähteitä, perehtymään syvällisesti aineistoon ja sisäistämään sen. Ajatusten saaminen selkeästi esiin voi myös olla aluksi vaikeaa samoin kuin tarkka ohjeiden noudattaminen.

Jos kandidaattitutkielma aloitetaan kaksi päivää ennen viimeistä palautuspäivää, niin harva pystyy laatimaan sellaisen ja sen tasoisen työn, että se olisi kandidaattityön vaatimukset täyttävä. Mutta tietenkin, jos tavoite on pelkästään läpi pääsy, niin voihan sitä yrittää. Ihmettelen vain, eikö ap:lla ole sen verran itsekunnioitusta ja motivaatiota, että paneutuisi työhön kunnolla. Perusteellinen paneutuminen ja hyvin laadittu työ saattaa olla hyvä alkusoitto menestykkäälle gradulle.

Vierailija
19/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 04:51"]

jos tutkielma on pelkkää tekstiä ja päässäsi valmiina niin kyllä saa päivässä kirjoitettua. mutta jos pitää tehdä tutkimusta, taulukoita, kaavioita, etsiä kirjallisuutta niin siihen menee kyllä aikaa. kirjoitelman muotoiluun menee myös aikaa varsinaisen kirjoittamisen jälkeen, oikolukuun myös.

tiedän tapauksen jossa yhteiskuntatieteilijä kirjoitti kandin viikossa ja se kiertää sellaisena "kuinka hän kykeni?!"-stoorina. eli 2 päivää olis jo aika kreisi – tuskin menisi hyväksyttynä läpi. sen on oltava kuitenkin tutkielma, eikä mitään pelkkä kirjoitelma.

[/quote]

Kandiin ei yleensä tule omaa tutkimusta muuta kuin joillain humanistisilla aloilla. Kyllä kandin kirjoittaa helposti viikossa, jos on jotakin ajatusta siitä mitä aikoo tehdä, eli sisällysluettelontynkä päässä mallattuna. Kanditutkielma kun on n. 20 sivua tekstiä useimmilla aloilla ja pojoja siitä saa todistukseen 6 opintopisteen verran. Monilla kursseilla teemme laajempiakin töitä ihan rutiinisti, ja nekin tehdään alle viikossa.

Graduun menee sitten helposti puoli vuotta, ylikin, koska esim. meillä se on 40 op ja vaatii oman tutkimuksen, kandi on 6 op. 6 op tarkoittaa maksimissaankin 6 x 27 tuntia työtä, eli viikko täystyötä on ihan realistinen.

Huomaa että täällä kommentoivat lähinnä ne, jotka eivät yliopistossa itse edes opiskele.

Kandin vertaaminen lisensiaatintukimukseen on ihan absurdia, mitä toisessa viestissä tehtiin, lisensiaatintutkimus on yleisesti ottaen puolet väitöskirjasta ja siten kuluttaa puolet tohtoriopintojen ajasta, eli n. 2 vuotta. (Lääketieteen lisensiaatti ei ole oikea lisensiaatintutkinto, vaan sillä nimityksellä on oma historiansa.)

Alkuperäiseen viestiin kommentoisin, että kahdessä äivässä ei kandia ole mahdollista pukata, varaa esim. kaksi viikkoa iltoja, se on realistinen. Tosin jos arvosanalla ei ole väliä, eikä sillä että se myöhästyy sovitusta palautuspäivämäärästä (jonka takia arvosana laskee), niin go for it. Myöhästymään se tulee.

Vierailija
20/68 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on kaikki aineisto valmiina, on tutkielman kirjoittaminen mahdollista kahdessa päivässä. Näin tein omani, mutta en taoitellutkaan muuta kuin läpipääsyä. Jälkikäteen ajateltuna en jättäisi niin viime tinkaan vaan jättäisin aikaa palata tekstiin myöhemmin, jolloin tekstistä löytäisi ne virheet, joita ei heti näe. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän