Raskauskilot jäivät täysin - miksi ihmeessä paino ei putoa lainkaan?
Minulle kertyi sukuni naisille tyypillisesti odotusaikana n. 20 kiloa, sukuni naisilla nämä raskauskilot ovat karisseet nopeasti. Lähtöpainoni oli normaalipainon puolella. Söin raskausaikana ihan normaalisti tavallista kotiruokaa. Raskausdiabetesta ei ollut ja verenpainekin on hyvä (lähempänä matalaa verenpainetta) eli elintavat olivat kunnossa. Synnytyksen jälkeen minulta lähti 8 kiloa (eli vauvan paino, istukka jne). Tämän jälkeen painon lasku pysähtyi täysin.
Olen elänyt vauva-aikana ihan tavallisesti: syönyt tavallista kotiruokaa ja käynyt vaunulenkillä liki päivittäin. Kesän helteillä join paljon vettä ja söin kevyitä, maidottomia keittoruokia, mutta paino ei laskenut lainkaan kevyemmästä ruokavaliosta huolimatta. Lopetin imetyksen 2 kk sitten, eikä silläkään ollut mitään vaikutusta painoon. Kuukautisetkin ovat tulleet pari kertaa, mutta paino ei ole lähtenyt hormonitoiminnan palauduttua laskuun. Kilpirauhasarvot on katsottu kuukausi sitten ja kunnossa ovat. Ainoa rempallaan oleva asia arjessa on nukkuminen, yöuni on hyvin katkonaista, vaikka vauvalla yöheräilyt ovat jo vähentyneet. Mutta voiko pelkkä katkonainen yöuni aiheuttaa tällaista painon jumiutumista?
Vauva on jo yli puolivuotias, mutta paino ei ole pudonnut kiloakaan noiden heti synnytyksen jälkeen lähteneiden kilojen jälkeen. Paino ei myöskään ole noussut, vaan on pysynyt tismalleen samassa kilomäärässä jo yli puoli vuotta. Normaalisti painoni heittelee kilolla tai parilla kuukautiskiertoon liittyen, mutta nyt edes kuukautiskierto ei ole aiheuttanut muutoksia painoon. Miksi ihmeessä paino ei putoa ollenkaan? Jos olet kokenut saman, miten sait lopulta painosi laskemaan?
Ap
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos on vähänkään stressiä ja unettomuutta niin et laihdu. Mä laihdutin yli puoli vuotta, joka päivä juoksin, olin 16:8 dieetillä, ei tippunut kiloakaan vaikka laskin kalorit, kärsin unettomuudesta.
Tästä vuosi eteenpäin, stressi hävisi kun elämäntilanne korjautui, uni palasi takaisin, aloin laihtua itsestään eikä paljoa tarvinnut laihdutella.
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.Laskit kalorit väärin, koska unettomuus ei luo energiaa tyhjästä.
Mutta unettomuus muuttaa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Ihmiskeho ja sen toiminnot ei ole ihan niin yksinkertainen juttu kuin tunnut kuvittelevan.
Täällä vertaistukea, sama homma! Aiempien raskauksien jälkeen karisivat kilot. Nyt ei tapahdu mitään, vaikka elän terveellisesti. Liikun päivittäin paljon, syödään terveellistä kotiruokaa, kasviksia ja kalaa pääsääntöisesti, herkkumäärät pieniä (yleensä karkkia), en syö sokerisia ruokia, juon yhden lasin mehua päivässä, ei mitään pullaakeksiäkakkua tms. Siis käsittämätöntä! Mikä tässä menee pieleen. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla lyhyellä imetyksellä on varmasti vaikutusta..
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistäkaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Siinä maidossa energiaa, joten sen on pakko laihduttaa, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.
Kaikki ei laihdu imettäessä, osa jopa lihoo
Minä osittaisimetin kaksi lasta muutaman kuukaden ajan. Esikoisen aikaan tuli valvottua paljon ja tein joka päivä parin tunnin vaunulenkin. Silti paino nousi. Toista odottaessani pyysin neuvolasta, että pääsisin ravintoneuvojalle, mutta en saanut lähetettä. Sama juttu, paino taasi nousi imetysaikana. Kummankin lapsen kohdalla sitten äitiysvapaan loppupuolella paino tippui viisi kiloa yhden viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vertaistukea, sama homma! Aiempien raskauksien jälkeen karisivat kilot. Nyt ei tapahdu mitään, vaikka elän terveellisesti. Liikun päivittäin paljon, syödään terveellistä kotiruokaa, kasviksia ja kalaa pääsääntöisesti, herkkumäärät pieniä (yleensä karkkia), en syö sokerisia ruokia, juon yhden lasin mehua päivässä, ei mitään pullaakeksiäkakkua tms. Siis käsittämätöntä! Mikä tässä menee pieleen. En tajua.
Minulla vähän sama homma, toisen jälkeen kilot oli paljon tiukemmassa. Ekan jälkeen olin jopa alipainoinen välillä, kun imetys vei kilot. Toisesta lapsesta jäi painoa viitisen kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Luulen, että ikäkin vaikuttaa ettei enää palaudu niin nopeasti. En ole jaksanut tuosta viidestä kilosta stressata, mutta ymmärrän että harmittaa jos kiloja on jäänyt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos on vähänkään stressiä ja unettomuutta niin et laihdu. Mä laihdutin yli puoli vuotta, joka päivä juoksin, olin 16:8 dieetillä, ei tippunut kiloakaan vaikka laskin kalorit, kärsin unettomuudesta.
Tästä vuosi eteenpäin, stressi hävisi kun elämäntilanne korjautui, uni palasi takaisin, aloin laihtua itsestään eikä paljoa tarvinnut laihdutella.
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.
Mulla toisinpäin.
Stressi ja huonot yöunet laihduttaa ihan luurangoksi.
Näytin vauva-aikoina järkyttävältä.
Univaje ja stressi oikeasti vaikuttaa. Minulla junnasi paino paikoillaan pitkään (ei tosin ollut raskauskiloja joita pudotin), vaikka punnitsin kaiken minkä söin ja pidin kalorit välillä 1400-1700/vrk. Sitten kun sain opiskelut pakettiin (opiskelin työn ohella) ja ei enää stressannut ja ei tarvinnut tehtäviä tehdä yötä myöten, vaan sai nukkua tarpeeksi, niin paino alkoi pudota. Ihmisen kehohan ei ole kone, joka kuluttaa aina saman verran energiaa tilanteessa kuin tilanteessa, puhumattakaan siitä, että kaksi ihmistä joilla on erilainen suolistofloora ja elämäntilanne kuluttaisivat saman verran, vaikka olisivatkin saman kokoisia ja söisivät samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen laihduttaa. Siksi raskauskilot karisee.
Mulla ei jäänyt ensimmäisen lapsen jälkeen raskauskiloja ollenkaan. Toisen lapsen jälkeen jäi. Ne alkoivat pudota vasta, kun täysimetys loppui. Enkä todella syönyt mitenkään tukevasti. Noissa kahdessa imetyksessä oli nimittäin se ero, että ekaa lasta (ei raskauskiloja) imettäessä mulla oli koko ajan nälkä ja söin ihan hirveästi. Tokaa lasta imettäessä ei ollut vastaavaa nälkää tai tankkaamisen tarvetta, mikä varmasti johtui siitä suuremmasta rasvakerroksen määrästä. Mutta tosiaan, vasta täysimetyksen loputtua alkoivat kilot karista ja ihan laihduttamatta.
Aloittajan tilanteesta tulee mieleen se, että kannattaisi ehkä käväistä lääkärillä. Ettei vain olisi vaikka joku kilpirauhasjuttu.
"Kilpirauhasarvot on katsottu kuukausi sitten ja kunnossa ovat." Kannattaisi lukea ne jutut joihin vastaa.
20 kiloa painonnousua raskausaikana on tosi paljon. Jo siihen 10 kiloon kuuluu turvotusta nesteistä jne. 20 kiloon liittyy lähemmäs 10 kiloa lihomista, suurinosa ei nesteturpoa läheskään sen ylimääräisen 10 kilon edestä. Sukusi naiset ovat tainneet valehdella kaiken painon karisseen vaivaa näkemättä normaalilla syömisellä ja elämiselle. Jos imettää kolmosia miin ehkä sitten... Itsellä nousi paino n. 10 kiloa jokaisessa raskaudessa siten, että olin loppuraskauksissakin normaalipainoinen. Kaksi viikkoa synnytyksiä painoa oli 2 kiloa lisää! Eli iski hirveät turvotukset, no toki jälkitarkastuksissa paino oli suunnilleen sama kuin ennen raskauksia. Tuntui, että tissit painoivat tosin monta kiloa, että saatoin olla mitoiltani hoikempikin... 10 ylikilon pudotus ei olisi ainakaan multa vain kotiruokaa syömällä ja kävelemällä lähtenyt ja tiedän monta, joilta ei sitten lähtenytkään. Ei sitä ihme jos äidin rooliin kasvamisessa on kriisiä identiteetin kanssa jos samalla pitää kasvaa aivan erinäköisen, isoperseisen ihmisen rooliin jne. Sanonpahan vain, että se lisää pahaa oloa perheessä ja parisuhteessakin. Armollisuus itseä kohtaan on hyvä asia, mutta silti pitää jaksaa yrittää tehdä parhaansa. Helposti pääsee vallalle sisuttomien ihmisren toistensa lannistu kun mammakerhoissa tuputetaan kaikille niitä liikakiloja ja niistä piittaamattomuutta. Mutta kun harvassa on todellisuudessa nuoret naiset, joita lisäkilot eivät masentuisi, joten älkää menkö niitä keräämään vain koska pyylevämpi tuttava sallii sinut sellaisena! 20 kiloa on tosi paljon jos ei odota kaksosia. Kohta tukee nämä hypermeesit, jotka pystyi syömään raskausaikana vain kakkua ja karkkia kun kaikki muu sai voimaan pahoin, itkupotkuraivari... juu juu
Vierailija kirjoitti:
Hormonitasapaino ja aineenvaihdunta ovat muuttuneet ja huonot unet siihen päälle. Olin itse ennen raskautta 167 cm ja 48 kg. Raskauden jälkeen pysyvästi 65 kg. Elintavat täysin samat.
Punnitseko kaikki suupalasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.Laskit kalorit väärin, koska unettomuus ei luo energiaa tyhjästä.
Mutta unettomuus muuttaa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Ihmiskeho ja sen toiminnot ei ole ihan niin yksinkertainen juttu kuin tunnut kuvittelevan.
Väsyneenä ihminen ei tarkkaile syömistään niin tarkasti, mutta jos punnitsisi ruokansa niin ei lihoaisi edes unettomana.
Just tässä kuuntelin laihdutuslääkärin luentoa. Viimeisen 2-3 vuoden aikana on kv tutkimuksissa osoitettu, että nukkumiselle on erittäin suuri merkitys laihdutuksessa. Laihduttajan pitäisi priorisoida nukkuminen korkealle oli hänen ohjeensa.
Pienen lapsen äitinä helpommin sanottu kuin tehty.
Hyvä, että et ole kerännyt lisää painoa. Liiku, syö terveellisesti. Älä stressaa, nuku aina kun pystyt.
Vierailija kirjoitti:
20 kiloa painonnousua raskausaikana on tosi paljon. Jo siihen 10 kiloon kuuluu turvotusta nesteistä jne. 20 kiloon liittyy lähemmäs 10 kiloa lihomista, suurinosa ei nesteturpoa läheskään sen ylimääräisen 10 kilon edestä. Sukusi naiset ovat tainneet valehdella kaiken painon karisseen vaivaa näkemättä normaalilla syömisellä ja elämiselle. Jos imettää kolmosia miin ehkä sitten... Itsellä nousi paino n. 10 kiloa jokaisessa raskaudessa siten, että olin loppuraskauksissakin normaalipainoinen. Kaksi viikkoa synnytyksiä painoa oli 2 kiloa lisää! Eli iski hirveät turvotukset, no toki jälkitarkastuksissa paino oli suunnilleen sama kuin ennen raskauksia. Tuntui, että tissit painoivat tosin monta kiloa, että saatoin olla mitoiltani hoikempikin... 10 ylikilon pudotus ei olisi ainakaan multa vain kotiruokaa syömällä ja kävelemällä lähtenyt ja tiedän monta, joilta ei sitten lähtenytkään. Ei sitä ihme jos äidin rooliin kasvamisessa on kriisiä identiteetin kanssa jos samalla pitää kasvaa aivan erinäköisen, isoperseisen ihmisen rooliin jne. Sanonpahan vain, että se lisää pahaa oloa perheessä ja parisuhteessakin. Armollisuus itseä kohtaan on hyvä asia, mutta silti pitää jaksaa yrittää tehdä parhaansa. Helposti pääsee vallalle sisuttomien ihmisren toistensa lannistu kun mammakerhoissa tuputetaan kaikille niitä liikakiloja ja niistä piittaamattomuutta. Mutta kun harvassa on todellisuudessa nuoret naiset, joita lisäkilot eivät masentuisi, joten älkää menkö niitä keräämään vain koska pyylevämpi tuttava sallii sinut sellaisena! 20 kiloa on tosi paljon jos ei odota kaksosia. Kohta tukee nämä hypermeesit, jotka pystyi syömään raskausaikana vain kakkua ja karkkia kun kaikki muu sai voimaan pahoin, itkupotkuraivari... juu juu
No kuule 20 kiloa on monille ihan normaalimäärä, eikä raskauden aikainen painonnousu ole kontrolloitavissa ihan täysin.
Mulla ekassa raskaudessa paino nousi tuon 20kg. Urheilin, kävin raskaassa työssä (noin 20t askelta päivässä), tarkkailin syömisiäni, jätin kaikki herkut. Samantien kun pääsin synnäriltä kotiin, paino oli lähtöpainossa, eli 20kg katosi sen sileäntien. Ei voinut olla rasvaa, vai väitätkö että poltin 10kg rasvaa alle viikossa? Pari viikkoa synnytyksen jälkeen olin jo useita kiloja alle lähtöpainon.
Toisessa raskaudessa olin koko raskauden sairaslomalla ja pääasiassa makuuasennossa, kävelin jääkaapille, vessaan ja sohvalle. Söin ihan älyttömästi herkkuja, roskaruokaa, join vaan limsoja ja mehuja, sipsiä, karkkia.. paino nousi 2kg koko raskausaikana ja olin alle lähtöpainon taas kun tulin synnäriltä.
Lähtöpaino molemmissa kutakuinkin sama.
Jos syöt, kuten raskausaikana, etkä edes imetä, niin ihme ettei paino nouse.
Vähennä kaloreita. Katkonaiset yöunet vaikuttavat myös.
Vierailija kirjoitti:
No tuolla lyhyellä imetyksellä on varmasti vaikutusta..
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistä
Sama kokemus. Vuosi imetystä -mitä isompi vauva sitä enemmän kuluttaa. Päivittäin tunnin vaunulenkkejä. Söin kuin hevonen ja laihduin silti. Muutaman vuoden päästä oli vaikea pysytellä normaalipainossa, kun oli tottunut, että voi syödä mitä tahansa.
Varmaan myös sillä oli vaikutusta, ettei vauvaa hoitaessa ollut aikaa napostella mitään ylimääräisiä herkkuja kuitenkaan. Koko ajan piti touhuta jotakin lapsen kanssa.
Kuulostaa tutulta.
Ap:n raskaudesta on vielä kovin lyhyt aika, en olisi painosta tuossa vaiheessa vielä huolissani.