Raskauskilot jäivät täysin - miksi ihmeessä paino ei putoa lainkaan?
Minulle kertyi sukuni naisille tyypillisesti odotusaikana n. 20 kiloa, sukuni naisilla nämä raskauskilot ovat karisseet nopeasti. Lähtöpainoni oli normaalipainon puolella. Söin raskausaikana ihan normaalisti tavallista kotiruokaa. Raskausdiabetesta ei ollut ja verenpainekin on hyvä (lähempänä matalaa verenpainetta) eli elintavat olivat kunnossa. Synnytyksen jälkeen minulta lähti 8 kiloa (eli vauvan paino, istukka jne). Tämän jälkeen painon lasku pysähtyi täysin.
Olen elänyt vauva-aikana ihan tavallisesti: syönyt tavallista kotiruokaa ja käynyt vaunulenkillä liki päivittäin. Kesän helteillä join paljon vettä ja söin kevyitä, maidottomia keittoruokia, mutta paino ei laskenut lainkaan kevyemmästä ruokavaliosta huolimatta. Lopetin imetyksen 2 kk sitten, eikä silläkään ollut mitään vaikutusta painoon. Kuukautisetkin ovat tulleet pari kertaa, mutta paino ei ole lähtenyt hormonitoiminnan palauduttua laskuun. Kilpirauhasarvot on katsottu kuukausi sitten ja kunnossa ovat. Ainoa rempallaan oleva asia arjessa on nukkuminen, yöuni on hyvin katkonaista, vaikka vauvalla yöheräilyt ovat jo vähentyneet. Mutta voiko pelkkä katkonainen yöuni aiheuttaa tällaista painon jumiutumista?
Vauva on jo yli puolivuotias, mutta paino ei ole pudonnut kiloakaan noiden heti synnytyksen jälkeen lähteneiden kilojen jälkeen. Paino ei myöskään ole noussut, vaan on pysynyt tismalleen samassa kilomäärässä jo yli puoli vuotta. Normaalisti painoni heittelee kilolla tai parilla kuukautiskiertoon liittyen, mutta nyt edes kuukautiskierto ei ole aiheuttanut muutoksia painoon. Miksi ihmeessä paino ei putoa ollenkaan? Jos olet kokenut saman, miten sait lopulta painosi laskemaan?
Ap
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Olisin epäillyt, että imetys pitää kiinni kiloista, mutta näinkään ei sun tapauksessa ole. Voi toki olla vielö jotain hormoonihäikkää, joka pitää kiloista kiinni, mutta kannattaa tarkastaa myös liikunnan, ravinnon ja levon suhde.
Itselläni imetys piti kiinni raskauskiloista, mutta imetyksen loputtua humahti reilu 10 kiloa kuukaudessa alas. Joillakin sitten on se imetys mitä laihduttaa vaikka kuinka kiskois suklaatia ja herkkuja. On se naisen keho ihmeellinen 😁
Minulla ihan sama. Niin kauan kun imetin ei paino pudonnut, lopettamisen jälkeen palasin normaalipainooni kuukaudessa. Vaikka en omasta mielestäni muuttanut syömisiäni mitenkään.
Jotain kummallisuutta hormonitoiminnassa aloittajalla voisi olla veikkaan minäkin.
Imettäminen laihduttaa. Siksi raskauskilot karisee.
Ei sitä tietää miten paino kehittyy jos ei syö grammalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos on vähänkään stressiä ja unettomuutta niin et laihdu. Mä laihdutin yli puoli vuotta, joka päivä juoksin, olin 16:8 dieetillä, ei tippunut kiloakaan vaikka laskin kalorit, kärsin unettomuudesta.
Tästä vuosi eteenpäin, stressi hävisi kun elämäntilanne korjautui, uni palasi takaisin, aloin laihtua itsestään eikä paljoa tarvinnut laihdutella.
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.Laskit kalorit väärin, koska unettomuus ei luo energiaa tyhjästä.
Laskin ihan oikein ja ravintorapeutti oli apuna. En lihonut grammaakaan eli en ole väittänytkään että lihoin unettomuuden takia. Mutta sen väitän (ja tän vahvistaa lääkäri) että en LAIHTUNUT stressin takia vaikka olin kalorivajeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos on vähänkään stressiä ja unettomuutta niin et laihdu. Mä laihdutin yli puoli vuotta, joka päivä juoksin, olin 16:8 dieetillä, ei tippunut kiloakaan vaikka laskin kalorit, kärsin unettomuudesta.
Tästä vuosi eteenpäin, stressi hävisi kun elämäntilanne korjautui, uni palasi takaisin, aloin laihtua itsestään eikä paljoa tarvinnut laihdutella.
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.Laskit kalorit väärin, koska unettomuus ei luo energiaa tyhjästä.
Sisälukutaito ja luetun ymmärrys 0/5 taas…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin ihan oikein ja ravintorapeutti oli apuna. En lihonut grammaakaan eli en ole väittänytkään että lihoin unettomuuden takia. Mutta sen väitän (ja tän vahvistaa lääkäri) että en LAIHTUNUT stressin takia vaikka olin kalorivajeella.
Kuulostaa aika jännältä, että lääkäri ei usko fysiikan lakeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaito ja luetun ymmärrys 0/5 taas…
Ymmärsin mitä viestissä väitettiin, mutta uskonut väitteeseen.
Voisitko hakeutua jonkun gynen pakeille, joka ymmärtää hormonitoimintaa? Saattaisi olla avuksi tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuskin ap:n elintavat on aivan peffallaan, jos kerta radia ei ollut ja verenpainekin oli hyvä. aika äkkiä noissa arvoissa näkyy, jos syö ihan jäätävästi.
Ohis mutta radi ei ole seuraus elintavoista, joillain on alttius siihen! Olen himourheilija maratoonari ja joka raskaudessa ollut radi.
Allekirjoitan tämän täysin. Itsellä myös radi, vaikka painoindeksi 18 ennen raskautta, paljon liikuntaa ja huipputerveelliset elämäntavat. Vielä kun neuvolan pyöreä hoitaja olisi tämän kuvion hahmottanut, mutta hän yritti saarnata ruokaremontista. Pikkuisen ihmetytti, ettei ole osaamista tuon enempää.
Ap:llä on paino noussut niin huomattavan paljon raskausaikana, että rasvan polttamisessa menee aikaa ja sen eteen täytyy tehdä rasvanpolttoliikuntaa oikealla sykealueella sitkeästi vaan. Ruokavalion pitää samalla olla rasvatonta.
Minulle kävi ihan samoin kuin sinulle ap. Kukaan ei uskonut kun kerroin syömiseni ja liikkumiseni. Painoa tuli samalla tavalla raskausaikana 20 kiloa, ja sitkeässä olivat, teki mitä vaan. Sitten äkkiä kahden vuoden jälkeen paino tipahti viiden kilon humahduksissa takaisin alkuperäiseen. Mitään elintapamuutoksia en tehnyt tuossa vaiheessa. Vuosi eteenpäin, ja aloin odottamaan toista lasta. Sama homma kertautui hänenkin kohdallaan. Nykyisin olen ihan normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi ihan samoin kuin sinulle ap. Kukaan ei uskonut kun kerroin syömiseni ja liikkumiseni. Painoa tuli samalla tavalla raskausaikana 20 kiloa, ja sitkeässä olivat, teki mitä vaan. Sitten äkkiä kahden vuoden jälkeen paino tipahti viiden kilon humahduksissa takaisin alkuperäiseen. Mitään elintapamuutoksia en tehnyt tuossa vaiheessa. Vuosi eteenpäin, ja aloin odottamaan toista lasta. Sama homma kertautui hänenkin kohdallaan. Nykyisin olen ihan normaalipainoinen.
Kiva kun ketjuun tuli yks positiivinen tarinakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla lyhyellä imetyksellä on varmasti vaikutusta..
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistäkaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Ei tarvi edes googlata, jokainen nyt vaan on yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla lyhyellä imetyksellä on varmasti vaikutusta..
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistäkaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Siinä maidossa energiaa, joten sen on pakko laihduttaa, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.
HALOO!
"Kotiruoka" voi olla yllättävän epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen laihduttaa. Siksi raskauskilot karisee.
Mulla ei jäänyt ensimmäisen lapsen jälkeen raskauskiloja ollenkaan. Toisen lapsen jälkeen jäi. Ne alkoivat pudota vasta, kun täysimetys loppui. Enkä todella syönyt mitenkään tukevasti. Noissa kahdessa imetyksessä oli nimittäin se ero, että ekaa lasta (ei raskauskiloja) imettäessä mulla oli koko ajan nälkä ja söin ihan hirveästi. Tokaa lasta imettäessä ei ollut vastaavaa nälkää tai tankkaamisen tarvetta, mikä varmasti johtui siitä suuremmasta rasvakerroksen määrästä. Mutta tosiaan, vasta täysimetyksen loputtua alkoivat kilot karista ja ihan laihduttamatta.
Aloittajan tilanteesta tulee mieleen se, että kannattaisi ehkä käväistä lääkärillä. Ettei vain olisi vaikka joku kilpirauhasjuttu.
Vierailija kirjoitti:
tuskin ap:n elintavat on aivan peffallaan, jos kerta radia ei ollut ja verenpainekin oli hyvä. aika äkkiä noissa arvoissa näkyy, jos syö ihan jäätävästi.
Mettään meni ja pahasti! Minä en ole terveellisen ruuan esikuva. Syön monipuolisesti kaikkea. Syön myös paljon herkkuja. Suklaata, pullaa, karkkia, sipsejä. Kolesterolit huippuluokkaa ja rr alakantissa. Ylipainoa n. 5-10kg, ikää 50v.
Mulla lähti paino tippumaan vasta n. vuoden kuluttua synnytyksestä kun vauvakin alkoi nukkumaan lähes täysiä öitä ja sain itsekin nukuttua kunnolla.
Hormonitasapaino ja aineenvaihdunta ovat muuttuneet ja huonot unet siihen päälle. Olin itse ennen raskautta 167 cm ja 48 kg. Raskauden jälkeen pysyvästi 65 kg. Elintavat täysin samat.
Kyllä se voi olla ihan hormonaalista, synnytyksestä on vasta niin vähän aikaa! Ole itsellesi armollinen, jos paino ei vielä puolen vuoden-vuoden jälkeenkään ala tippua niin sitten kannattaa miettiä mitä voisi tehdä toisin. Hormonit ja unenpuute oikeasti vaikuttaa, vaikka täällä väitettäisiin mitä. Kitudieetillä painon voisi varmaan saada putoamaan nytkin, mutta ei se ole terveellistä.
Laskit kalorit väärin, koska unettomuus ei luo energiaa tyhjästä.