Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin näitä tuki-juttuja...

04.09.2006 |

Luin tuossa jonkun muun äitiysraha-juttua ym ja tuli mieleen, että miten käy näitten tukien kanssa kun jää äitiyslomalle kun toisesta kyse? Siis saan nyt kodinhoidontukea, olen kotona yhden lapsen kanssa. Toisen lapsen laskettuaika on joulukuussa. Elikkä kun jään marraskuussa äitiyslomalle, nii loppuuko kodinhoidontuki ja alkaako äitiysraha (vai mikä se nyt olikaan?!) ? Että tuleeko rahaa suunnilleen saman verran kuin nyt vai paljon vähemmän?

Todella sekavasti selostettu, mutta jospa joku ymmärssi ;) ! Kovasti alko vaan mietityttämään, että miten näitten tukien käy.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysrahasi lasketaan joko 2004 ansiotulojen perusteella taikka sitten saat saman äitiyspäivärahan kuin ensimmäisestä lapsestasi (perusteena, että lapsen pitää olla alle 3-vuotias). Olettaisin siis, että rahaa tulisi aika lailla enemmän...kotihoidontukihan on ihan naurettavan pieni. Minimiäitiyspäivärahahan on se 15.20¿/päivä ja maksetaan siis 6 arkipäivältä viikossa.

Selvensikö asiaa yhtään?

Terv. Je_Ni *äippälomalainen*

P.s Siitä miten kotihoidontuen käypi äitiysrahakauden alettua en osaa varmaksi sanoa. Kelan opus sanoo näin: " kun perheeseen syntyy uusi lapsi, hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana voidaan maksaa vain laskennallisen hoitorahan ja äitiys-ja vanhempainrahan erotus. Jos maksettavaksi jää vähemmän kuin 16.81¿/kk, tukea ei makseta.

Vierailija
2/5 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki päättyy äitiysloman alkaessa. Tuli yllärinä minullekin :/ Vain kuntalisä (+ ehkä hoitolisä?) maksetaan, mutta se perusosa jää kokonaan pois.

JE_NI: Meillä kotihoidontuki on tuplasti isompi kuin äitiyspäiväraha, tulot putoavat kun toinen lapsi tulee ja palaan äitiyspvrahalle.

Coe rv 33+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai näinkö...HÖH :/ Mä kun aina olen kuvitellut, että kotihoidontuki on se alle 300¿ miinus verot....että tulis tuosta minimiäippärahastakin aina enemmän, mutta ei näköjään menkään näin. Harmi juttu!

Kiinnostaisi kyllä tietää miten se näin on? Jos viitit selventää tyhmälle:D

T. Je_Ni

Vierailija
4/5 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan lapsista enemmän kotihoidontukea ja meillä on lisäksi espoolisä joka nostaa sitä.

On se niin väärin että vaikka minä odotan viidettä ja kaikilla lapsilla on alle 3v ikäeroa niin en saa palkkatuloihin perustuvaa äitiyspäivärahaa vaan minimiä koska olen viimeksi ollut pitempään töissä -99..

Vierailija
5/5 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuella meillä kun yksi lapsi ja asutaan Helsingissä:

Hoitoraha 294,28 e/kk

Hoitolisä 168,19 e/kk (saadaan kun meillä on pienet tulot opiskelijoina)

Helsinki-lisä yli 200 e/kk (en muista ihan tarkkaa summaa)

--------------------------

Yhteensä brutto muistaakseni noin 680 e/kk

Äitiyspäiväraha kaudella kun kaksi lasta:

Äitiyspvraha 390 e/kk

Helsinki-lisä yli 200 e/kk

Yhteensä brutto n. 600 e/kk, mutta en ole varma maksetaanko hoitolisää äitiyspvrahakaudella kun en ole päätöstä vielä saanut - jos maksetaan niin silloin brutto on 750 e/kk eli 70 e enemmän kuin kotihoidontuella

Kotihoidontuella kun meillä 2 lasta:

Hoitoraha 294,28 e/kk

Sisaruskorotus 84,09 e/kk

Hoitolisä 168,19 e/kk

Helsinki-lisä yli 200 e/kk (en muista ihan tarkkaa summaa)

Yhteensä kai n. 780 e/kk

Tällaisiin laskuihin olen itse päässyt mutta reaalikokemusta on vain tuosta kotihoidontuesta (ja tietysti minimiäitiyspvrahasta yhden lapsen kanssa)... Vaihtelee tietysti kaupungeittain, Helsingissä tuo kuntalisä on tosi korkea ja varmasti monissa muissa kaupungeissa joissa kuntalisää ei ole, kotihoidontuki onkin jopa minimiäippärahaa pienempi.

Coe