Kukkapenkki muuttunut viidakoksi
Ja ei, en puhu alapääkarvoituksestani, vaan noin parin neliön kukkapenkistä. Penkki kasvaa enemmän heinää ja vuohenputkea kuin kukkaa. Pohdiskelen tässä, että tilaanko kaivurin vai jaksanko kääntää talikolla ja lapiolla ja sitkeästi kitkeä... Kuunliljat ja sipulikasvit kasvavat huonosti niitä pitäisi jakaa, joka paikkaan kasvaneet norjanangervot pitäisi kaivaa pois, kaksi aivan ylikasvanutta, haristunutta ja sammaloitunutta tuijaa pitäisi joko perata tai kaivaa pois. Plaah.......
Kommentit (7)
Pari neliötä vain? Eihän siinä mee ku 10min käsin.
Kesä oli etelärinnetontillani niin kuuma, etten jaksanut kitkeä rikkaruohoja. Kun tuli syksy, en ole juurikaan käynyt mökillä ja jaksanut tehdä mitään, tai on satanut. Koko piha pääsi siis pusikoitumaan pahasti puolen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pari neliötä vain? Eihän siinä mee ku 10min käsin.
No menee kauemmin. Sipulit talteen, juurien kerääminen ja kitkeminen, tuijien sahaaminen, uuden istuttaminen,... Kahden päivän homma käsin.
Mulla on sama ongelma mutta käyn sen kimppuun vasta keväällä. Ja mun ongelmahan koskee molempia. Kukkapenkki saa uinua lumen alla ja muun viidakon peittää vaatetus.
No jos se noin huonosti kukoistaa, niin lapiolla vaan kaikki pois, montako tuijaa parissa neliössä kasvaa ja kuinka korkeita ovat?
Muutaman kympin maksaa uudet sipulit, multa, suojakangas ja hake.
Tottakai jos vaikeamman kautta haluaa hommat tehdä, niin etsii sieltä ne muutamat huonosti kasvavat sipulit talteen.
Nyt syksyllä se olisi kyllä helpompi homma kuin keväällä. Maa on sateiden takia luontaisesti märkä ja lapio uppoaa helposti. Lisäksi helpompaa tunnistaa rikkakasvit perennoista kuin keväällä. Jos on täynnä heinää ja vuohenputkea, niin Itse tekisin siten, että kaivaisin lapiolla koko penkin ylös noin 40cm syvyydeltä ja erottelisin ne perennat pois ja vaihtaisin mullat kokonaan. Kuopan pohjalle sanomalehteä vuoraus (antaa kasveille aikaa valloittaa penkki omilla juurillaan ennen rikkoja.) ja sitten vaan säkkimultaa reilusti kohopenkiksi asti ja sitten vanhasta mullasta puhdistetut kasvit penkkiin. Nyt on puutarhoilla vielä hetken hyvät alennukset, niin voi löytää edullisesti jotain uuttakin kasvia penkkiin. Sen kun vain alkaa tekemään, hyvin ehtii nytkin! Aloittaminen on aina vaikeinta, joten palstailu nyt pausselle ja lapio kouraan!
Mulla samaa ongelmaa k karvojen kanssa.