Paikallisella sopimisella kohti parempaa (=laadukkaampaa) työelämää?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Jos tessi loppuu niin katoaa lomarahat, vuorolisät, kinkkurahat. Meidän firmassa tuo kinkkuraha eli palvelusvuosibonus jos on ollut 10 vuotta palveluksessa saa ennen joulua ylimääräisen 2 viikon palkan 20 vuotta palveluksessa niin kuukauden palkka extraa.
No ei katoa, jos ette sovi niin. Minä kyllä luopuisin samalta istumalta jostain hemmetin kinkkurahoista ja ottaisin suoraan 20 prossaa lisää palkkaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työehtosopimuksethan määrittelevät sen minimitason. (palkka, lepoajat, työnvuoron pituus jne.) Työnantajat saavat jo nyt sopia paikallisesti niitä paremmista työehdoista. Uskooko joku oikeasti, että jos minimi viedään pois, työnantajat hyvää hyvyyttään parantavat työehtoja?
Työehtosopimukset määrittelevät käytännössä maksimipalkan. Tämähän on koko liittohomman juju, että kiristetään työnantajalta joukkovoimalla niin iso korvaus kun mahdollista. Sitten tämä korvaus saatetaan kaikille työntekijöille tasaisesti työtehosta riippumatta. Tämän jälkeen ei ole enää mahdollista maksaa enemmän niille tehokkaille, kun lusmuillekin pitää maksaa sama.
Neuvottelu tarkoittaa, että luovut jostain, niin saat jotain. Itse olen niin yksinkertaisella sopimuksella kuin mahdollista. Saan palkkion tunneista ja mitään muita ehtoja ei ole.
Oot sitten luopunut lomista ja työterveyshuollosta.
Meillä sitä yritettiin joskus, mutta eihän siitä tullut mitään. Työnantajan saneluksi meni ja työrauha katosi huonon ilmapiirin takia, moni irtisanoutui. Kyllä nuo liitot ovat olemassa ihan syystä. Raha menee aina rahan luokse, eli rikkaille ja köyhiltä viedään tuhkatkin pesästä, jos niin annetaan tehdä.
Sitähän varten firmat siirtää osan tuotannostaan halpatyömaihin, koska siellä saa vapaasti riistää ihmisiä.
Samaa halutaan Suomeen, toki hieman lievemmässä määrin, mutta kuitenkin niin että raha menee rahan luokse entistä enemmän.
Minulta jäi muuan työpaikka saamatta, koska vaadin työnantajan mielestä liiian isoa palkkaa (kysyttiin haastattelutilanteessa). Perustelin palkkavaatimustani sillä, että se on saatava heti alussa kohdilleen, myöhemmin on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta saada palkankorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työehtosopimuksethan määrittelevät sen minimitason. (palkka, lepoajat, työnvuoron pituus jne.) Työnantajat saavat jo nyt sopia paikallisesti niitä paremmista työehdoista. Uskooko joku oikeasti, että jos minimi viedään pois, työnantajat hyvää hyvyyttään parantavat työehtoja?
Työehtosopimukset määrittelevät käytännössä maksimipalkan. Tämähän on koko liittohomman juju, että kiristetään työnantajalta joukkovoimalla niin iso korvaus kun mahdollista. Sitten tämä korvaus saatetaan kaikille työntekijöille tasaisesti työtehosta riippumatta. Tämän jälkeen ei ole enää mahdollista maksaa enemmän niille tehokkaille, kun lusmuillekin pitää maksaa sama.
Neuvottelu tarkoittaa, että luovut jostain, niin saat jotain. Itse olen niin yksinkertaisella sopimuksella kuin mahdollista. Saan palkkion tunneista ja mitään muita ehtoja ei ole.
Oot sitten luopunut lomista ja työterveyshuollosta.
En tietenkään. Kun haluan pitää lomaa, niin ilmoitan työntantajalle että olen silloin ja silloin pois. Koskaan, ei siis koskaan ole ollut mitään ongelmaa tämän kanssa. Ainoa mikä tässä harmittaa on se, että kuukauden kesälomalla mene rahaa lapsiperheen kanssa varmaan 5 tonnia ja tulomenetyksiä 15 tonnia. Verojen ja muiden jälkeen loman hinnaksi tulee jotain 12,5 tuhatta euroa, joten ihan mielellään sitä ei kovin usein lomaile.
Työterveyshuoltoni on samassa yksityisessä 'terveystalossa' kuin työnantajan muidenkin työntekijöiden. Jos sairastun, niin olen omalla ilmoituksella pois töistä ihan niin pitkään kuin tarvitsee ja jos tarvitsen hoitoa, niin menen sinne yksityiselle klinikalle. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
En, koska paikallinen sopiminen on työnantajan moraalista riippuva seikka, joissakin paikoissa voi toimia, mutta ei kautta linjan, ei todellakaan toimi. Jos johtoportaassa on yksikin riistokapitalisti, on peli menetetty.
Asuntojen hintaromahduksesta tulee valtava ja kaupan ala ja palveluala ajetaan alas, jos tulee paikallinen sopiminen.
Vielä eläkeläiset on asiakkaina.
Vierailija kirjoitti:
En, koska paikallinen sopiminen on työnantajan moraalista riippuva seikka, joissakin paikoissa voi toimia, mutta ei kautta linjan, ei todellakaan toimi. Jos johtoportaassa on yksikin riistokapitalisti, on peli menetetty.
Tämä!
Niissä jotka arvostavat hyviä työntekijöitä niin paikallinen sopiminen on aivan mahtavaa. Vastapuolena tietenkin nää kenelle raha vain merkkaa. Ei niillä sopimuksien polkemisella ainakaan työntekijöitä saa tuottavammaksi.
Olettehan kaikki liitossa? Vain siten pystytään taistelemaan tätä hulluutta vastaan?
Mä olen alalla, jossa firma, joka ei kuulu minkään tessin piiriin maksaa noin 800 euroa alhaisempaa palkkaa samasta työstä, jota teen yrityksessä, jossa noudatetaan tessejä. Että siltä pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alalla, jossa firma, joka ei kuulu minkään tessin piiriin maksaa noin 800 euroa alhaisempaa palkkaa samasta työstä, jota teen yrityksessä, jossa noudatetaan tessejä. Että siltä pohjalta.
Miksi et sitten vaihda työpaikkaa tai pyydä 800 euroa lisää liksaa? Voi luoja että täällä on kyvyttömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sitten vaihda työpaikkaa tai pyydä 800 euroa lisää liksaa? Voi luoja että täällä on kyvyttömiä ihmisiä.
Tule kunnan töihin ennen kuin alat huutelemaan. Sano milloin menet. Haluan tulla mukaasi, kun ”neuvottelet” palkastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisesti sovitaan niin pomo tulee ilmoittamaan, että tänään ollaan 16 tuntia töissä kun kiireinen tilaus, pidät sitten vapaana joskus kun hiljenee.
tämä on näitä työaikapankki juttuja, joka on jo nyt käytössä.
Ei työaikapankki toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisesti sovitaan niin pomo tulee ilmoittamaan, että tänään ollaan 16 tuntia töissä kun kiireinen tilaus, pidät sitten vapaana joskus kun hiljenee.
tämä on näitä työaikapankki juttuja, joka on jo nyt käytössä.
Meillä ei onneksi ole työaikapankkia juuri tuollaisten tilanteiden takia. Työnantaja on monesti yrittänyt mutta pääluottamusmies ei suostu 👍
Kannattais pääluottamusmiehen googlettaa mitä tarkoittaa työaikapankki, ei tunnu tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetko ikinä mitään ajatuksen kanssa? Tuo viimeinen lause osui kyllä naulan kantaan, tai ns. omaan nilkkaan.