Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19702)

Vierailija
6401/19702 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok.

Onko teillä siis vain viikon listat ja jaksot? Työvuoroluettelo pitää saada viikkoa ennen kun se alkaa. Se on ehdoton eikä siitä voi poiketa. Ja jos jakso on esim. kolme viikkoa, pitää työvuorot olla koko kolmelle jaksolle.

Vierailija
6402/19702 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajan palkka 2100e, vakaopen 2700e. Ja minä hoitajana olen se, joka on siellä ryhmässä läsnä 8h/päivä, usein yksinäni vastuussa monesta lapsesta.

Vakaopet ovat palkkansa ansainneet, mutta niin olisi myös hoitajat. Siksi en alalle enää palaa, ennenkuin palkkaus on kunnossa. Tehyn työtaisteluissa oli vaka mukana, mutta jäätiin sopimuksen ulkopuolelle.

Se vähän riippuu mistä roikkuu, minulla palkka on 2600€/kk ja olen vakahoitaja.

Minä olen vakaope ja minun palkka alin mahdollinen taulukkopalkkaa,2568€. Eli osa kunnista maksaa alinta, Es m.Uudellamaalla tilanne palkan suhteen parempi

Sama täällä. Tosin saan yhden ikälisän tuohon päälle, 150€.

Ja meillä joitain vuosia sitten vakaopen palkka ( juuri aloittaneena) oli noin 2300 euroa. hänellä oli myös päiväkodin johtajan vastuut. Naurettava palkka. Minulla täydellä lastenhoitajan palkalla oli vain pari sataa vähemmän, mikä tuntui vääryydeltä . Kuitenkin opella oli maisterin paperit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6403/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok.

Onko teillä siis vain viikon listat ja jaksot? Työvuoroluettelo pitää saada viikkoa ennen kun se alkaa. Se on ehdoton eikä siitä voi poiketa. Ja jos jakso on esim. kolme viikkoa, pitää työvuorot olla koko kolmelle jaksolle.

Viikko riittää, ei tarvitse tietää enempää etukäteen sanoi kysyttäessä asiasta esimies.

On kolmen viikon tasoitusjakso,

Vierailija
6404/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko riittää, ei tarvitse tietää enempää etukäteen sanoi kysyttäessä asiasta esimies.

Ja sinä nielit sen ja pakenit häntä koipien välissä paikalta?

Vierailija
6405/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAOssa ei voi saada koko kolmea viikkoa etukäteen, kun vanhempien työvuorojen takia listat hienosäädetään viikko kerrallaan.

Vierailija
6406/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kituu jo monettako vuotta jatkuvasti pahene ässä työvoimapulassa ja palkolliset (vaikkei palkkaa edes maksettaisi) suostuvat yhä huonompaan kohteluun, hyväksikäyttöön ja mitätöintiin. On kai teilläkin nyt joku ihmisarvo vai mitä orjia olette nykyään?!?

Vierailija
6407/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne muillakin aloilla. Työelämän murros EU:n tyyliin.

Vierailija
6408/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kituu jo monettako vuotta jatkuvasti pahene ässä työvoimapulassa ja palkolliset (vaikkei palkkaa edes maksettaisi) suostuvat yhä huonompaan kohteluun, hyväksikäyttöön ja mitätöintiin. On kai teilläkin nyt joku ihmisarvo vai mitä orjia olette nykyään?!?

Olen itsekin asiasta täysin pyöristynyt, ilmeisesti tämäkin, siis loma-asiat, on niin riippuvaisia siitä millaisen johdon alaisuudessa talossa työskentelee ja taitavat olla sysipaskoja useimmat päiväkotien pomot.

Meillä homma toimii, pomo ei pidä itseään jonain Jumalolentona viis veisaamalla vaikkapa nyt KVTES:sistä tai harrastamalla muutenkin kovilla olevan henkilöstönsä kiusaamista.

Niin ja ne joululomat, ne saimme tietää n.viikko sitten.

Vierailija
6409/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole. Ja koska ollaan niin loppu ja väsyneitä niin harva jaksaa kapinaankaan nousta.

Ei tarvitse ihmetellä miksi nuppiongelmat nro1 varhaiskasvatuksen sairauspoissaoloissa, ollut jo useamman vuoden ajan.

Vierailija
6410/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok."

Työvuorolista laaditaan etukäteen kirjallisesti joka on saatettava työntekijöiden tietoon vähintään viikkoa ennen kunkin luettelon alkua.

Työnanatja ei voi yksipuolisesti muuttaa sellaista työvuoroa kun työntekijä on jo saapunut työvuoroonsa.

Eli työnantaja ei voi esimerkiksi tekstata työntekijälle määräystä kuten

: Sinun on pidennettävä aloittamaasi aamuvuoroasi iltavuoroon saakka koska ei ole henkilökuntaa/sijaista saatavilla.

Vierailija
6411/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies oli oikeassa eli etukäteen työvuoroista ilmoittamisessa 1 viikko riittää.

Vierailija
6412/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Vierailija
6413/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen alanvaihtaja ja arvatkaa näinkö punaista, kun yksi uusi työkaveri kertoi antaneensa kipeälle lapselleen aamulla kuumelääkettä ja vieneen hoitoon.

Sanoi vielä, että tietää päiväkodin henkilökunnan soittavan jossain vaiheessa hänelle, että lapsi on kipeä ja pitää hakea.

Meillä muka muka töissä niin kiire. Onhan meillä, mutta ei se ole mikään peruste viedä kuumeista lasta hoitoon.

Kyllä mä silti ymmärrän jollain tapaa. Nykyajan työelämä on todella raskasta ja siinä voi joillakin vanhemmilla olla huoli siitä, että saa jollain verukkeella kenkää, kun on liikaa pois lasten sairastumisten takia. Ihan varmasti jotkut työnantajat painostaa, jos poissaoloja on liikaa. Ei ole helppoa nykyajan vanhemmilla. Ei sillä, kyllä on myös niitä vanhempia, jotka eivät vaan malta/jaksa hoitaa sairasta lastaan vaan haluavat vaan lykätä päiväkotiin pois jaloista."

Kyllä vaka-alan kasvattajatkin varmasti ymmärtävät, perheellisinä (useimmat)  ja työssäkäyviä ihmisiä he ovat itsekin.

Tilannetta on kuitenkin tarkasteltava sen kannalta, riskeerataanko muiden terveys ujuttamalla sairastava lapsi hoitopaikkaan, sen vuoksi ettei oma työnantaja kiinnitä siihen työstä poissaoloon ikävällä tavalla vaikka syyllistäen huomiota,

tai omat työt kasaannu ikävästi poissaolon vuoksi tai siksi, että ei vain yksinkertaisesti halua jäädä kotiin ja hoitaa sairasta lastaan.

Kun virus alkaa kunnolla jylläämään hoitopaikassa, missä on keskinäisessä kontaktissa joka arkipäivä lukuisia aikuisia ja eri-ikäisiä lapsia ryhmissään, niin siinä kaatuu sekä hoitajia että lapsia että lasten perheenjäseniä kuin keilapalloja.

Tämän tiedostamisen tulee olla lähtökohtana sille, kun mietitään,

mennäkö selkeästi kipeänä/huonovointisena töihin tai ujuttaako silminnähden oirehtiva lapsi hoidon piiriin.

Vierailija
6414/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAOssa ei voi saada koko kolmea viikkoa etukäteen, kun vanhempien työvuorojen takia listat hienosäädetään viikko kerrallaan.

Pitää saada, tehkää nyt hyvänen aika ilmoitus aviin, luottamusmiehelle ja työsuojeluun. Teillä rikotaan työehtosopimusta ja räikeästi. Jos on kolmen viikon lista, koko kolme viikkoa pitää saada tietää viikkoa ennen kuin lista alkaa. Sen jälkeen muutoksia voi tehdä joko sovitusta tai työehsopimuksen mukaan yksipuolisesti. Ei siis mielivaltaisesti.

Vierailija
6415/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok."

Työvuorolista laaditaan etukäteen kirjallisesti joka on saatettava työntekijöiden tietoon vähintään viikkoa ennen kunkin luettelon alkua.

Työnanatja ei voi yksipuolisesti muuttaa sellaista työvuoroa kun työntekijä on jo saapunut työvuoroonsa.

Eli työnantaja ei voi esimerkiksi tekstata työntekijälle määräystä kuten

: Sinun on pidennettävä aloittamaasi aamuvuoroasi iltavuoroon saakka koska ei ole henkilökuntaa/sijaista saatavilla.

Just näin! Voi kysyä jäätkö ylityöhön mutta siihen voi vastata: Tänään en pysty, en jää.

Vierailija
6416/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää saada, tehkää nyt hyvänen aika ilmoitus aviin, luottamusmiehelle ja työsuojeluun. Teillä rikotaan työehtosopimusta ja räikeästi. Jos on kolmen viikon lista, koko kolme viikkoa pitää saada tietää viikkoa ennen kuin lista alkaa. Sen jälkeen muutoksia voi tehdä joko sovitusta tai työehsopimuksen mukaan yksipuolisesti. Ei siis mielivaltaisesti.

Miksi sinulla on käsitys, että vuoroja muutettaisiin jotenkin mielivaltaisesti? Minä tiedän viikko ennen listan alkua, että kolmen viikon päästä minulla on viikonloppuna aamuvuoro ja iltavuoro, mutta vasta lähempänä täsmentyy, alkaako aamuvuoro klo 5 vai 7, kestääkö iltavuoro klo 21 vai 23 asti, vai saanko kenties pitääkin viikkolevon viikonloppuna, koska viikonlopun varannut lapsi ei tulekaan. Minulle sopii vallan hyvin, että olen töissä silloin kun siellä on lapsiakin, enkä joudu tyhjänpanttina pyörittelemään peukaloita töissä lauantai-iltana klo 23 asti, koska siihen vuoroon on listoja tehdessä pitänyt varautua.

Vierailija
6417/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on käsitys, että vuoroja muutettaisiin jotenkin mielivaltaisesti? Minä tiedän viikko ennen listan alkua, että kolmen viikon päästä minulla on viikonloppuna aamuvuoro ja iltavuoro, mutta vasta lähempänä täsmentyy, alkaako aamuvuoro klo 5 vai 7, kestääkö iltavuoro klo 21 vai 23 asti, vai saanko kenties pitääkin viikkolevon viikonloppuna, koska viikonlopun varannut lapsi ei tulekaan. Minulle sopii vallan hyvin, että olen töissä silloin kun siellä on lapsiakin, enkä joudu tyhjänpanttina pyörittelemään peukaloita töissä lauantai-iltana klo 23 asti, koska siihen vuoroon on listoja tehdessä pitänyt varautua.

Se pitää tietää. Listalla ei voi lukea iltavuoro vaan siinä pitää lukea esim: 13:00-23:00. Sitä voidaan muuttaa tietyin ehdoin mutta muutoksesta pitää aina tehdä merkintä listaan ja myös siitä, onko muutos tehty yksipuolisesti. Jos olet ehtinyt tulla töihin jo klo 13:00 ei alkanutta vuoroa saa muuttaa. Eli saat olla töissä klo 23:00 asti vaikka viimeinen lapsi haettaisiin jo klo 17:00.

Mielivaltaista muutosta on se, että sinulle ei perustella muutosta, siitä ei ilmoiteta ajoissa, lista laaditaan liian lyhyeksi aikaa jne. Usko pois, sitä tapahtuu ja paljon.

Vierailija
6418/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies oli oikeassa eli etukäteen työvuoroista ilmoittamisessa 1 viikko riittää.

Jos on esim. kolmen viikon jakso pitää ilmoittaa kaikki kolme viikkoa kerralla. Aina ei kannata uskoa mitä esimies suustaan päästelee. Toki riittää, että tämän kolmen viikon ajanjakso on tiedossa viikkoa ennen sen alkua.

Vierailija
6419/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt käynyt selväksi, että vaka-alan henkilöstölle tulisi olla koulutusiltapäivä (tai edes pari tuntia) liittyen aiheeseen KVTES ja omat oikeudet työntekijänä.

Nappaisko joku joka asiaan voi vaikuttaa, tästä ideasta kopin?!!

Kyllä teitä viilataan linssiin niin urakalla ja niin monessa kohtaa, että ihan vihaksi pistää, säälittävä myös.

Vierailija
6420/19702 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin aamuyöllä klo 05 miettimään miten selviämme taas loppuviikosta, kun useampi työkaveri on sairaana eikä sijaisia ole tulossa. Ärsyttää ja harmittaa, että nämä ajatukset pyörivät päässä vapaallakin koko ajan. Tilanne alkaa olla jo niin kuormittava, että ahdistaa pelkkä ajatuskin töihin menosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan