Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19702)
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa olemaan se jutun juuri. Sain tietää, että sain vakituisen paikan lastenhoitajana. Tiedän kuitenkin, ettei johtajaa ole ja ettei sijaisia ole saatavilla tarvittaessa. Miesvaltaisilla aloilla tällainen ei menisi milloinkaan läpi, mutta naisten tulee joustaa oli mikä hyvänsä.
En ole aloittanut vielä tässä vakkarityössäni, mutta näen jo painajaisia siitä mitä tuleman pitää. Koska johtajaa ei ole, niin meille nakitetaan sijaisten hankinta (joita ei siis ole. Tiedän koska olen tällä hetkellä useassa sijaisryhmässä.) eli olemme alimitoitettuja vaikkei näin saisi olla virallisesti. Lisäksi kaikki jousto tulee tapahtumaan meidän selkänahasta. Lopuksi tiedän ettei mahdollisten erityislasten kohdalla tulla ikinä saamaan ryhmäavustajaa, joten mietin kovasti menisinkö sittenkin kaupan kassalle töihin, koska se vaan on helpompaa työtä, plus siitä saa parempaa palkkaa. Siis älkää ymmärtäkö väärin. Mielummin tekisin töitä lasten parissa, mutta tämä on tehty ihan mahdottomaksi. Meiltä vaaditaan ja suoraan sanottuna syyllistetään sellaisia asioita, joita ei ikinä muilta työntekijöiltä edes ikinä kehdattaisi pyytää. En tiedä mitä tehdä
Niin ja palkka vastuuseen nähden 2144 eur/kk verojen jälkeen n.1800 eur.
TÄMÄN VIIKON AGENDA: Selvittäkää joulunajan lomanne
Ja VEDOTKAA KVTES:siin
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne varmaan perjantaina kerrotaan. Silloin on jouluviikkoon tasan kaksi viikkoa.
Tietysti jos joku on toivonut lomaa jo joulunalusviikolle niin siihen ei kyllä kahta viikkoa tule millään. Mutta kuka sitä nyt ennen aattoa haluaisi olla lomalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja VEDOTKAA KVTES:siinKyllä ne varmaan perjantaina kerrotaan. Silloin on jouluviikkoon tasan kaksi viikkoa.
Tietysti jos joku on toivonut lomaa jo joulunalusviikolle niin siihen ei kyllä kahta viikkoa tule millään. Mutta kuka sitä nyt ennen aattoa haluaisi olla lomalla..
Aika monikin, on suhteellisen persiistä olla töissä 23.12 aatonaattona, kun seur päivä jo varsinainen aatto, ei oikein rauhallista jouluunlaskeutumista silloin. Ja vieläpä jos töihin palattava tyyliin hetikohta 27.pvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu lomarintamalle?
Miksi jankkaat tätä? Ei me tiedetä vielä(kään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teidän PITÄISI LAIN MUKAAN TIETÄÄ, siksi!
Ja edelleen vain jatkatte tussuna olemista, ei ihme että ala on kusessa ja (harvat alalla olevat ja koko ajan harvenevat) työntekijät nuppilomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen vain jatkatte tussuna olemista, ei ihme että ala on kusessa ja (harvat alalla olevat ja koko ajan harvenevat) työntekijät nuppilomilla.
Oletus on, että viikon 51 lomia ei ole myönnetty kenellekään, kukaan ei silloin lomaile. Kun ei ennen kahta viikkoa vahvistettu. Turha niitä enää on vahvistaakaan. Kohta on myöhäistä jo joulun välipäivienkin suhteen.Ei siinä mitään, nekin lomapäivät jäävät kaikilta sitten pidettäväksi aikaan, jolloin ei ole lomakausi ja lapsista suurin osa poissa.
Niin minä sen tulkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on viikko lain mukaan. Viikkoa ennen loman alkua pitää myöntää loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan palkka 2100e, vakaopen 2700e. Ja minä hoitajana olen se, joka on siellä ryhmässä läsnä 8h/päivä, usein yksinäni vastuussa monesta lapsesta.
Vakaopet ovat palkkansa ansainneet, mutta niin olisi myös hoitajat. Siksi en alalle enää palaa, ennenkuin palkkaus on kunnossa. Tehyn työtaisteluissa oli vaka mukana, mutta jäätiin sopimuksen ulkopuolelle.
Se vähän riippuu mistä roikkuu, minulla palkka on 2600€/kk ja olen vakahoitaja.
Minä olen vakaope ja minun palkka alin mahdollinen taulukkopalkkaa,2568€. Eli osa kunnista maksaa alinta, Es m.Uudellamaalla tilanne palkan suhteen parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan palkka 2100e, vakaopen 2700e. Ja minä hoitajana olen se, joka on siellä ryhmässä läsnä 8h/päivä, usein yksinäni vastuussa monesta lapsesta.
Vakaopet ovat palkkansa ansainneet, mutta niin olisi myös hoitajat. Siksi en alalle enää palaa, ennenkuin palkkaus on kunnossa. Tehyn työtaisteluissa oli vaka mukana, mutta jäätiin sopimuksen ulkopuolelle.
Se vähän riippuu mistä roikkuu, minulla palkka on 2600€/kk ja olen vakahoitaja.
Minä olen vakaope ja minun palkka alin mahdollinen taulukkopalkkaa,2568€. Eli osa kunnista maksaa alinta, Es m.Uudellamaalla tilanne palkan suhteen parempi
Sama täällä. Tosin saan yhden ikälisän tuohon päälle, 150€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen vain jatkatte tussuna olemista, ei ihme että ala on kusessa ja (harvat alalla olevat ja koko ajan harvenevat) työntekijät nuppilomilla.Se on viikko lain mukaan. Viikkoa ennen loman alkua pitää myöntää loma.
Viikko etukäteen on määrättävä lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen vain jatkatte tussuna olemista, ei ihme että ala on kusessa ja (harvat alalla olevat ja koko ajan harvenevat) työntekijät nuppilomilla.Se on viikko lain mukaan. Viikkoa ennen loman alkua pitää myöntää loma.
Mitä sinä horiset??
Ihan kuule KVTES eli työehtosopimus eli laki sanoo, että pitäisi ilmoittaa 1kk ennen ajankohtaa, ja viimeistään 2vkoa ennen ja sekin vain poikkeustapauksissa. Ja jos on vähemmän kuin 2vkoa niin työntekijän ei tarvtitse asiaa hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan työehtosopimuksessa on sovittu toisin, silloin noudatetaan työehtosopimusta eikä lakia.
Se on kuukautta aikaisemmin ja erityistapauksessa 2 viikkoa aikaisemmin. Joulu ei ole erityistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, työnantaja voi määrätä lomalle ilmoittamalla viikkoa ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta-alalla eli jos työnantaja on kaupunki tai kunta niin EI voi. Se on 1kk tai 2 viikkoa. Jälkimmäinen vain erityisestä syystä. Jos teillä pomo väittää muuta niin pyydäpä häntä näyttämään se kohta työehtosopimuksesta jossa asia on sovittu ja jota työnantajankin tarvitsee noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti esimies? Suosittelisin avaaman sen kvtessin ennen kuin olet pahemmin kusessa.
Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok.
Voit lähteä koeajalla pois, jos siltä näyttää.
Itse tein niin. Kunnalla viihtynyt paremmin, kun ei tarvitse leikkiä kokkia ja siivoojaa oman toimen ohella, ja sijainenkin on pääsääntöisesti saatu.