Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19702)
Vaka-alalta vähiten ymmärrystä saa nämä ihmiset jotka eivät mitenkään tue kollegoitaan edes pienesti, saati edes salli heidän ilmaista ajatuksiaan, vaan tullaan sormi pystyssä jopa tänne viestiketjuun hyssyttelemään ja moittimaan uupunutta porukkaa ikään kuin tottelemattomuudesta. Sellainen käytös ei ole edes yksisilmäistä itsekkyyttä. Se paljastaa tyhmyyttä.[/quote]
Olen eri, mutta kysyn, että miten mielestäsi innostunut työntekijä voi tukea väsynyttä kollegaansa? Menemällä palstavalitukseen mukaan mahdollisimman paljon, silloinkin kun se menee överiksi ja saavuttaa pikkumaisuuden huipun? Kun valituksesta tulee itsetarkoitus ja itseään ruokkiva kehä, eikä muita näkökulmia sallita.
Tuen kollegoitani arjen työssä, piste.
Valittaa saa, ja asiallinen kritiikki on tervetullutta, mutta suhteellisuuden taju, oma vastuu ja kokonaiskuva ei saa hämärtyä.
Ehkä se on mahdoton toive ketjussa, jonka agenda "hätähuudot ja uupumiset" on jo päätetty.
Ps. Mielestäni itsekkäämpää olisi toimia Eino Leinon hengessä: "Joll' (työ)onni on, se onnen kätkeköön", vaikka se niin suomalaista vaikenemista kateuden pelossa olisikin.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja läpi mutta tässä omat kipukohdat
1.) Vanhemmat jotka ovat kotona mutta tuovat lapsensa hoitoon 7-17 kun lapsi viihtyy niin hyvin päikyssä. Miksei viihdy kotona,no ei varmasti jos vanhemmat ei nosta peffaa sohvalta kuin jääkaapilla käydäkseen. Vertaan tätä koiranpennun ottamiseen, otat pennun mutta tuot sen hoitoon joka päivä 10 h ilmaiseksi ja kun pentu kasvaa otat taas uuden pennun jonka viet hoitoon etc. Kennelin hoito on minun vastuulla.
2.) Lasten määrä ryhmässä. Vaikka kuinka korostetaan että minulla saa olla max 7 lasta valvottavana niin miksi mulla on jatkuvasti 14 tai jopa 21? Jatkuvasti = joka päivä, jatkuvasti = 80 %, työajasta.
3.) Kiire. Aina kiire, ulos, sisälle, syömään, nukkumaan... Koska toinen ryhmä, palaveri, ruoka on aina etusijalla
4.) Uudet määräykset, kirjautumiset nettiin, juuri kun opit jotain hallitsemaan niin uudet ohjeet tulevat tilalle. Miten on varaa kalliisiin sovelluksiin ja laitteisiin muttei palkankorotuksiin? Hienot sähköpöydät, tuolit, läppärit mutta ei mulle kun en yksinkertaisesti ehdi niitä käyttää, 14 lapsen seurassako, heh heh?
5.) Johtajuus. Pk johtaja on joku jonka olen tavannut kerran haastattelutilanteessa, sen jälkeen ei havaintoja onko häntä olemassa. Jossain hän varmasti aikaansa viettää, ehkä verhojen takana hienossa huoneessaan tai ulkona palavereissa mutta muuten hän on minulle satuolento. Varajohtaja tai vara-varajohtajaan olen törmännyt pari kertaa.
Olen itseohjautuva lastenhoitaja, ryhmäni vaka ope harhailee katse sumeana ympäri päikkyä, Marimekko kassi täynnä varhaiskasvatuksen ohjeita, vasuja ja määräyksiä joihin hänen on pakko tutustua vaikkei haluisi.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI MIKSI MIKSI
Te alistutte tuollaiseen pas kaan???
Miksi ette tee MITÄÄN, jos pomo todellakin toimii VASTOIN LAKIA tuossa loma-asiassa??
Koska pomot osaavat puhua itsensä selville vesille, jos heidän toimintaansa nyt ylipäänsä lähdetään kyseenalaistamaan.
Myönnän kyllä, että hyvin tavallista on, että isoistakin epäkohdista ja virheistä puhutaan kovasti työaikana, mutta kokouksessa niitä ei uskalleta ottaa esille. Itse olen pari kertaa yrittänyt nostaa esille epäkohtia, joista monet kärsivät. Sitten en saanutkaan esihenkilön edessä tukea niiltä, jotka päivittäin asioista valittavat. Viestinviejä siis "ammuttiin" ja minusta tuli hankala ihminen.
Kerran pari työntekijää, joista toinen oli miespuolinen, tekivät valituksen AVIin, koska työskentelivät ylisuuressa ryhmässä pienesssä tilassa yms. Valitus torpattiin, koska esihenkilö selitti asian niin, että kyseessähän on kaksi eri ryhmää, vaikka ei siis ollutkaan.
Kyllä esihenkilön sana painaa aina enemmän. Henkilökunta on erittäin alisteisessa asemassa. Itse olen melkein luovuttanut..
Pieni tekninen huomautus: opetelkaa lainaamaan toisten tekstejä. Nyt on samassa sumpussa lainatut kommentit omien kanssa. Näitä on aika paljonkin . Kiitos.
Lastenhoitajan palkka 2100e, vakaopen 2700e. Ja minä hoitajana olen se, joka on siellä ryhmässä läsnä 8h/päivä, usein yksinäni vastuussa monesta lapsesta.
Vakaopet ovat palkkansa ansainneet, mutta niin olisi myös hoitajat. Siksi en alalle enää palaa, ennenkuin palkkaus on kunnossa. Tehyn työtaisteluissa oli vaka mukana, mutta jäätiin sopimuksen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
1.) Vanhemmat jotka ovat kotona mutta tuovat lapsensa hoitoon 7-17 kun lapsi viihtyy niin hyvin päikyssä. Miksei viihdy kotona,no ei varmasti jos vanhemmat ei nosta peffaa sohvalta kuin jääkaapilla käydäkseen. Vertaan tätä koiranpennun ottamiseen, otat pennun mutta tuot sen hoitoon joka päivä 10 h ilmaiseksi ja kun pentu kasvaa otat taas uuden pennun jonka viet hoitoon etc. Kennelin hoito on minun vastuulla.
2.) Lasten määrä ryhmässä. Vaikka kuinka korostetaan että minulla saa olla max 7 lasta valvottavana niin miksi mulla on jatkuvasti 14 tai jopa 21? Jatkuvasti = joka päivä, jatkuvasti = 80 %, työajasta.
3.) Kiire. Aina kiire, ulos, sisälle, syömään, nukkumaan... Koska toinen ryhmä, palaveri, ruoka on aina etusijalla
4.) Uudet määräykset, kirjautumiset nettiin, juuri kun opit jotain hallitsemaan niin uudet ohjeet tulevat tilalle. Miten on varaa kalliisiin sovelluksiin ja laitteisiin muttei palkankorotuksiin? Hienot sähköpöydät, tuolit, läppärit mutta ei mulle kun en yksinkertaisesti ehdi niitä käyttää, 14 lapsen seurassako, heh heh?
5.) Johtajuus. Pk johtaja on joku jonka olen tavannut kerran haastattelutilanteessa, sen jälkeen ei havaintoja onko häntä olemassa. Jossain hän varmasti aikaansa viettää, ehkä verhojen takana hienossa huoneessaan tai ulkona palavereissa mutta muuten hän on minulle satuolento. Varajohtaja tai vara-varajohtajaan olen törmännyt pari kertaa.Olen itseohjautuva lastenhoitaja, ryhmäni vaka ope harhailee katse sumeana ympäri päikkyä, Marimekko kassi täynnä varhaiskasvatuksen ohjeita, vasuja ja määräyksiä joihin hänen on pakko tutustua vaikkei haluisi.
Varhaiskasvatus ei ole perheille ilmaista.
Koska pomot osaavat puhua itsensä selville vesille, jos heidän toimintaansa nyt ylipäänsä lähdetään kyseenalaistamaan.
Myönnän kyllä, että hyvin tavallista on, että isoistakin epäkohdista ja virheistä puhutaan kovasti työaikana, mutta kokouksessa niitä ei uskalleta ottaa esille. Itse olen pari kertaa yrittänyt nostaa esille epäkohtia, joista monet kärsivät. Sitten en saanutkaan esihenkilön edessä tukea niiltä, jotka päivittäin asioista valittavat. Viestinviejä siis "ammuttiin" ja minusta tuli hankala ihminen.
Kerran pari työntekijää, joista toinen oli miespuolinen, tekivät valituksen AVIin, koska työskentelivät ylisuuressa ryhmässä pienesssä tilassa yms. Valitus torpattiin, koska esihenkilö selitti asian niin, että kyseessähän on kaksi eri ryhmää, vaikka ei siis ollutkaan.
Kyllä esihenkilön sana painaa aina enemmän. Henkilökunta on erittäin alisteisessa asemassa. Itse olen melkein luovuttanut..[/quote]
Eikä valittaminen auta jos puhutaan esim ylisuuresta ryhmästä. Esimies toteaa että teitä on juuri normin mukainen henkilöstö lapsien lukuun nähden ja että teidän pitää keskenänne sopia lasten jakaminen pienryhmiin. Miksei johtaja voi suoraan kysyä mikä tässä tilanteessa on mennyt väärin? Silloin paljastuisi ne piiloläsnäolot joita on henkilöstöllä kun poistuvat ryhmästä ja pomo voisi ottaa niihin kantaa. Mutta eivät uskalla ryhtyä noin tiukkoihin tilanteisiin kun tietävät että siitä seuraa kapina ja pomon suosikit kääntävät hänelle selkänsä.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan palkka 2100e, vakaopen 2700e. Ja minä hoitajana olen se, joka on siellä ryhmässä läsnä 8h/päivä, usein yksinäni vastuussa monesta lapsesta.
Vakaopet ovat palkkansa ansainneet, mutta niin olisi myös hoitajat. Siksi en alalle enää palaa, ennenkuin palkkaus on kunnossa. Tehyn työtaisteluissa oli vaka mukana, mutta jäätiin sopimuksen ulkopuolelle.
Se vähän riippuu mistä roikkuu, minulla palkka on 2600€/kk ja olen vakahoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5.) Johtajuus. Pk johtaja on joku jonka olen tavannut kerran haastattelutilanteessa, sen jälkeen ei havaintoja onko häntä olemassa. Jossain hän varmasti aikaansa viettää, ehkä verhojen takana hienossa huoneessaan tai ulkona palavereissa mutta muuten hän on minulle satuolento. Varajohtaja tai vara-varajohtajaan olen törmännyt pari kertaa.Olen itseohjautuva lastenhoitaja, ryhmäni vaka ope harhailee katse sumeana ympäri päikkyä, Marimekko kassi täynnä varhaiskasvatuksen ohjeita, vasuja ja määräyksiä joihin hänen on pakko tutustua vaikkei haluisi.
Varhaiskasvatus ei ole perheille ilmaista.
Perheiden maksama osuus on hyttysen pieru todellisiin kuluihin nähden. Ja usein vielä saavat ties mitä hyvityksiä ja alennuksia ja jotkut eivät maksa oikeasti mitään/joitakin kymppejä.
Varhaiskasvatus ei ole perheille ilmaista.[/quote]
On se niille jotka ovat kotona. Niistähän tuossa puhuttiin
Laittakaa nyt ne lainaukset omaan laatikkoonsa, nyt ne menee sekaisin oman kommenttisi kanssa. Juuri asiasta huomautettiin ja heti perään tulee tätä pötköä..
Koko päivähoidon tulevaisuus on vaakalaudalla. Ei kukaan koulutettu nuori halua enää työskennellä alalla missä ei ole mitään etenemismahdollisuuksia, palkka pieni, työolot surkeat, johtajuus hukassa, vaatimukset valtavia eikä edes minimivaatimuksia kuten työvaatetus haluta hyväksyä
Vierailija kirjoitti:
Koko päivähoidon tulevaisuus on vaakalaudalla. Ei kukaan koulutettu nuori halua enää työskennellä alalla missä ei ole mitään etenemismahdollisuuksia, palkka pieni, työolot surkeat, johtajuus hukassa, vaatimukset valtavia eikä edes minimivaatimuksia kuten työvaatetus haluta hyväksyä
Eikä lomia myöntää
Ei nämä vakahoitajat osaa lainata kun eivät ole käyneet kandiopistoa
Just noin. Otetaan esimerkiksi huoltomiehen työ joka on palkkauksessa samaa luokkaa kuin lh työ. Työvaatetus huoltomiehellä aina talon puolesta, kengät ja pesula vaikka miksei voisi mennä farkuissa ovia avaamaan kuten lh.
Jos huoltomiehen vastuu on esim 7 taloa ja työkaveri sairastuu niin ei se takuulla tee 14 taloa kiireellä ja ilman lisärahaa, sanoo vaan pomolle etten ehdi ja jos tekee niin saa ylityötunnit. Siinäpä se ero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sinulla on ainakin palkka kohdillaan.
t. Se alan jättänyt hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mullakin ja olen ollut alalla 30 vuotta.
Jos sun palkka on hyvä niin veikkaan, että 99%:n ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sinulla on ainakin palkka kohdillaan.
t. Se alan jättänyt hoitaja
Mulla on 2477 ja kaikki kokemuslisät. Missä saa 2600 €?
Tässä alkaa olemaan se jutun juuri. Sain tietää, että sain vakituisen paikan lastenhoitajana. Tiedän kuitenkin, ettei johtajaa ole ja ettei sijaisia ole saatavilla tarvittaessa. Miesvaltaisilla aloilla tällainen ei menisi milloinkaan läpi, mutta naisten tulee joustaa oli mikä hyvänsä.
En ole aloittanut vielä tässä vakkarityössäni, mutta näen jo painajaisia siitä mitä tuleman pitää. Koska johtajaa ei ole, niin meille nakitetaan sijaisten hankinta (joita ei siis ole. Tiedän koska olen tällä hetkellä useassa sijaisryhmässä.) eli olemme alimitoitettuja vaikkei näin saisi olla virallisesti. Lisäksi kaikki jousto tulee tapahtumaan meidän selkänahasta. Lopuksi tiedän ettei mahdollisten erityislasten kohdalla tulla ikinä saamaan ryhmäavustajaa, joten mietin kovasti menisinkö sittenkin kaupan kassalle töihin, koska se vaan on helpompaa työtä, plus siitä saa parempaa palkkaa. Siis älkää ymmärtäkö väärin. Mielummin tekisin töitä lasten parissa, mutta tämä on tehty ihan mahdottomaksi. Meiltä vaaditaan ja suoraan sanottuna syyllistetään sellaisia asioita, joita ei ikinä muilta työntekijöiltä edes ikinä kehdattaisi pyytää. En tiedä mitä tehdä
Järkyttävää kiusaamista tuo lomien pihtaaminen. Kun ei sille tosiaankaan ole mitään perusteita. Esimies pystyisi helposti myöntämään lomat ajallaan, jos vain halua olisi.