Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19702)

Vierailija
5981/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki alat muuttuvat ajan myötä.

Työehdot, palkat ja vaativuus voi muuttua. Tämä on normaalia. Tällöin entinen porukka ei enää viihdykään/halua sopeutua muutoksiin. He vaihtavat alaa, kouluttautuvat tai hakeutuvat muihin töihin. Uudet tekijät tulevat tilalle. Näin käy aina. Esim. siivoojina ei juuri enää syntyperäisiä suomalaisia näy.

Ehkä hoitajat eivät ole ajoissa reagoineet.

Valittaminen ja vanhojen aikojen haikailu kertoo kyvyttömyydestä ymmärtää työelämän realiteetteja.

Yksi tällainen fakta on että joudumme suurin piirtein kaikki vaihtamaan ammattia elämämme aikana vähintään kolme kertaa. Monilla vaihtajilla on useita

korkeakoulututkintoja.

Minullakin on useampi tutkinto. Työskentelin pitkään eräällä alalla, mutta kun huomasin, että työ muuttui mielestäni vääränlaiseksi, vaihdoin alaa. Muutaman vuoden päästä alkoi uudella alalla olla huonoja merkkejä, jolloin hakeuduin opiskelemaan ja nyt olen taas alalla, jossa viihdyn. Kaikki työni ovat olleet kiinnostavia ja olen tuntenut ne omakseni. Silti en ole halunnut jäädä tuleen makaamaan, kun ikäviä muutoksia on tullut. Tämä on myös taannut työrauhan niille, jotka ovat alalle jääneet. En ole jäänyt pilaamaan ilmapiiriä vaan etsinyt itselleni sopivan paikan. Aina on tilalleni saatu uusi ihminen, joka on tyytynyt ehtoihin. Näin se menee.

Tsemppiä alanvaihtoon niille, jotka eivät viihdy. Asiakkaittenkin kannalta on parempi, että pääsette hankalasta tilanteestanne muualle.

Vierailija
5982/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki alat muuttuvat ajan myötä.

Työehdot, palkat ja vaativuus voi muuttua. Tämä on normaalia. Tällöin entinen porukka ei enää viihdykään/halua sopeutua muutoksiin. He vaihtavat alaa, kouluttautuvat tai hakeutuvat muihin töihin. Uudet tekijät tulevat tilalle. Näin käy aina. Esim. siivoojina ei juuri enää syntyperäisiä suomalaisia näy.

Ehkä hoitajat eivät ole ajoissa reagoineet.

Valittaminen ja vanhojen aikojen haikailu kertoo kyvyttömyydestä ymmärtää työelämän realiteetteja.

Yksi tällainen fakta on että joudumme suurin piirtein kaikki vaihtamaan ammattia elämämme aikana vähintään kolme kertaa. Monilla vaihtajilla on useita

korkeakoulututkintoja.

Minullakin on useampi tutkinto. Työskentelin pitkään eräällä alalla, mutta kun huomasin, että työ muuttui mielestäni vääränlaiseksi, vaihdoin alaa. Muutaman vuoden päästä alkoi uudella alalla olla huonoja merkkejä, jolloin hakeuduin opiskelemaan ja nyt olen taas alalla, jossa viihdyn. Kaikki työni ovat olleet kiinnostavia ja olen tuntenut ne omakseni. Silti en ole halunnut jäädä tuleen makaamaan, kun ikäviä muutoksia on tullut. Tämä on myös taannut työrauhan niille, jotka ovat alalle jääneet. En ole jäänyt pilaamaan ilmapiiriä vaan etsinyt itselleni sopivan paikan. Aina on tilalleni saatu uusi ihminen, joka on tyytynyt ehtoihin. Näin se menee.

Tsemppiä alanvaihtoon niille, jotka eivät viihdy. Asiakkaittenkin kannalta on parempi, että pääsette hankalasta tilanteestanne muualle.

Kivat sulle. Minä olen totaaliyh yhdelle normaalille ja yhdelle autistiselle lapselle ja ex miehen vuoksi velkajärjestelyssä vielä 4 vuotta, enkä todellakaan ole oikeutettu alan vaihtoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5983/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tajunnut pelin hengen jo aikoja sitten.

En käytä töissä mitään sellaisia vaatteita, joita käyttäisin vapaalla. En ikinä vie mitään omaa töihin. Syön päiväkodin ruokaa enkä maksa siitä, hyväksikäytän kaikkea mitä voin. Olen minuutilleen ajoissa töissä, lähden minuutilleen kun työvuoro loppuu ja vaihdan vaatteet/riisun/puen työajalla. En osallistu kahvirinkiin, lahjakassaan tai mihinkään mikä vaatii rahaa. En käytä omia materiaaleja töissä. Jos talolla ei jotain ole, sitä ei ole. Lataan oman puhelimen töissä ja lähden lakisääteiselle tauolle vaikka olisin yksin ryhmässä. Ilmoitan vaan pomolle että menen nyt tauolle, en jää kuuntelemaan mitä vastaa.

TÄMÄ

Ja jos kaikki toimisimme näin, muuttuisi meno takuuvarmasti. Niin kauan kun emme tee konkreettisesti mitään niin mitään ei tapahdu. Vaan aina on joukossa se Pirkko joka tuo kotoa kartongin kun työnantaja ei tilaa sitä ja sanoi ettei haittaa kun tauko jää väliin. Näiden Pirkkojen takia homma ei toimi.

Vierailija
5984/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikilla mukuloilla hermosto paskana jo kouluun mennessä kun ei ole saanut vain oleilla, haahuilla, haaveilla ja leikkiä sekä istua pitkäään sylissä ja vain olla. Hirveä tämä pakkokasvatustrendi missä oikeasti vain tressataan lapset tekemisen pakolla burnout pisteeseen jo lapsina jotta ne ei sekuntiakaan kuuntelisi itseään ja kasvaisi ajatteleviksi ja pohtiviksi ihmisiksi. Pelkkiä koneen osia tuottavia tehtaita nuo laitokset.

HYVIN SANOTTU!

Vierailija
5985/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka alaa vaihtavat/kaihtavat hoitajat,

Minne kannattaisi suunnata, osa vaihtanut vanhustenhoitolaitoksiin, osa (paljo parempaa palkkaa!maksavaan )siivousfirmaan (saa käydä vessassa ja tauoilla) osa myynti ja markkinointityöhön (se riski+vastuu että jollekin, jonka terveydestä ja hengestä olet vastuussa koko päivän sattuu jotain puutteellisen valvonnan ja liian suuren ryhmäkoon  vuoksi puuttuu ja tienaat saman, ei tarvitse palella talvella ulkovalvonnassa ellei ole varaa kunnon kamppeisiin).

Vierailija
5986/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lapset kansainvälistyy hyvää vauhtia, kun alalle jää tätä menoa lähes kielitaidottomia  randomhoitajia sijaisuuksien myötä. heitä kukaan ei ehdi tai jaksa perehdyttää juurikaan käytänteisiin kun yhteinen kieli puuttuu ja kaikki lapset roikkuu vakihenkilöissä jotka yksi kerrallaan poistuu alalta.

Lapsi oppii eri kieliä ja kommunikaatiota ja vuorovaikutustaitoja. Pedagogiikkakin voi olla piirun verran eksoottisempaa ja "tunteiden sanoittaminen" ehkäpä hieman suoraviivaisempaa konkretiaa, eri kasvatusmenetelmäthän vaihtelevat eri kansallisuuksilla jonkin verran verrattuna kotosuomen varhaiskasvatussuunnitelmaan. 

Vierailija
5987/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" No minä olen tajunnut pelin hengen jo aikoja sitten.

En käytä töissä mitään sellaisia vaatteita, joita käyttäisin vapaalla. En ikinä vie mitään omaa töihin. Syön päiväkodin ruokaa enkä maksa siitä, hyväksikäytän kaikkea mitä voin. Olen minuutilleen ajoissa töissä, lähden minuutilleen kun työvuoro loppuu ja vaihdan vaatteet/riisun/puen työajalla. En osallistu kahvirinkiin, lahjakassaan tai mihinkään mikä vaatii rahaa. En käytä omia materiaaleja töissä. Jos talolla ei jotain ole, sitä ei ole. Lataan oman puhelimen töissä ja lähden lakisääteiselle tauolle vaikka olisin yksin ryhmässä. Ilmoitan vaan pomolle että menen nyt tauolle, en jää kuuntelemaan mitä vastaa."

Tuota...mille ihmeen--->  pomolle? Sullahan on hyvin asiat kun teillä on siellä oikein pomo paikalla.

Meidän yksikössä aika harvinainen näky kun on jossain paikassa sammuttamassa tulipaloja tai jossain muualla koulutuksessa tai kokouksessa ja tokko ehtii edes vastaamaan puhelimeen saati sähköposteihin...

Vierailija
5988/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisen palkat ovat julkista tietoa. Pk-seutu ylin mahdollinen palkka, koska asuminen niin kallista. Esim. Helsinki:

Lastenhoitaja 2285,30 e/kk

Vaka opettaja 2794, 08 e/kk

Vaka sosionomi 2585,20 e/kk

Pk johtaja alaisten määrästä riippuen 3,5-4,3K e/kk

Ryhmäkohtainen avustaja n. 1900 e/kk tai tuntiperusteinen palkka.

Vaka erityisopettaja 2972,72 e/kk

Kokemuslisä 8% tulee, kun on ollut töissä 8 tai 10 v tms. Eskariope illat joku n. 60e lisä. Varajohtajilla myös pikkuinen muutaman kympin lisä peruspalkkaan.

Nyt kaupunki maksaa määräaikaisena lisänä 150,- /kk niille, jotka ovat päteviä tehtäväänsä ja sitoutuvat pysymään työpaikassa vaikka olot olisi mitä ovat. Tämä malli on käytössä siellä, missä vaikeinta saada rekryttyä avoimiin toimiin ketään tai pysymään niitä, keitä on saatu.

Nämä erot on kyllä aika jäätäviä kun vertaa esim opon työhön, siinä palkka on erilaisten lisien kanssa vähän yli 3500 e/kk ja osan viikosta voin olla etänä. Ja lomaa on muutaman kuukausi. Kiirettä on oppilasvalintojen/pääsykokeiden aikaan.

Vierailija
5989/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi on 38 lomapäivää, 5 ves päivää ja 60 palkallista sairaspäivää vuodessa. Se tekee lähes 5 kk palkallista lomaa vuodessa kun osaa vähän kikkailla.

Pitää työskennellä aika kauan ennen kuin saa tuota 38 lomapäivää. Itse olen työskennellyt kaupungilla vajaa 10 vuotta ja lomapäiviä on edelleen vain 28.

15v, kun tulee täyteen niin seuraavasta vuodesta alkaen on se 38pv.

Esim.itselläni tuli syksyllä 2019 plakkariin 15v ja kesä 2020 oli ensimmäinen, kun oli sitten 38pv olemassa.

Ja tuolle päivien laskijalle, että ei ne ves-päivät kaikille kuulu ja huomioipa sekin, että vaka-alalla ollaan ns palkkahuipussa jo 10v kohdalla, kun saa toisen, ja viimeisen, kokemuslisän (~100€ - verot) liksaansa ja sillä palkalla sitten porskutetaankin eläkkeelle pääsyyn asti eli keskimäärin 30+v.

Eli on todellakin syytä saada nuo 38pv vuosilomaa, kun ei mitään muita etuja ole, kahvitkin maksetaan ihan itse.

Etuina on kustantaa kaikki työvaatteet itse, saada säännöllisesti pöpöjä sairastettavaksi, lääkkeetkäännei ilmaisia ole, ja olla palkkajumissa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Revi siitä.

Näinpä!

Vierailija
5990/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä töissä mitään sellaisia vaatteita, joita käyttäisin vapaalla. En ikinä vie mitään omaa töihin. Syön päiväkodin ruokaa enkä maksa siitä, hyväksikäytän kaikkea mitä voin. Olen minuutilleen ajoissa töissä, lähden minuutilleen kun työvuoro loppuu ja vaihdan vaatteet/riisun/puen työajalla. En osallistu kahvirinkiin, lahjakassaan tai mihinkään mikä vaatii rahaa. En käytä omia materiaaleja töissä. Jos talolla ei jotain ole, sitä ei ole. Lataan oman puhelimen töissä ja lähden lakisääteiselle tauolle vaikka olisin yksin ryhmässä. Ilmoitan vaan pomolle että menen nyt tauolle, en jää kuuntelemaan mitä vastaa."

Tuota...mille ihmeen--->  pomolle? Sullahan on hyvin asiat kun teillä on siellä oikein pomo paikalla.

Meidän yksikössä aika harvinainen näky kun on jossain paikassa sammuttamassa tulipaloja tai jossain muualla koulutuksessa tai kokouksessa ja tokko ehtii edes vastaamaan puhelimeen saati sähköposteihin...

Pomo tosiaan istuu toimistossa. Usein on lappu ovessa ettei saa häiritä. Pari kertaa viikossa siellä on apulaisjohtaja ja johtaja molemmat, kyräilevät keskenään ovi kiinni ei saa häiritä lappu ovessa. Ovat paikalla mutta eivät saatavilla.

Lapuista huolimatta huikkaan meneväni tauolle. Eivät he sieltä toimistosta pois tule, mutta olenpahan sanonut, jotta periaatteessa vastuu lapsista on heillä.

Toki on päiviä jolloin istuvat toisessa alueen päiväkodissa kahvilla eivätkä ole fyysisesti läsnä.

Vierailija
5991/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan vaihto onnistuu hyvin vaikka oppisopimuksella. Saat palkkaa sen ajalta, koska teet työtä ja samalla opiskelet.

Monilla aloilla aiempi koulutus ja työkokemus luetaan eduksi opiskelussa, mikä lyhentää opiskeluaikaa. Aikuisopinnoissa räätälöidään sopiva malli.

Aikuisopiskelu ei ole koulumaista sääntöviidakkoa.

Tuttavani oli perushoitaja vanhustenhuollossa, kävi veturinkuljettajaopinnot, oli muutaman vuoden junaa ajamassa. Hakeutui esimieskurssille ja työskentelee nyt HR-vastaavana isossa yrityksessä. Hänen mielestään kaikista töistä oli nykyiseen hommaan pääsemisessä hyötyä. Monipuolinen työkokemus ja rohkeus uusiin haasteisiin. Palkka oli ehdottomasti paras junajutussa. Viihtynyt aikansa kaikissa.

Vierailija
5992/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa joka kerta työsuojeluvaltuutetulle ja esimiehelle (samalla sähköpostilla) kun lain ja työehtosopimuksen mukainen päivän ainoa, 10 min. tauko jää pitämättä. Kyllä siihen puututaan enemmin tai myöhemmin ettei tauot toteudu. Jos kukaan ei puutu parin kuukauden jälkeen, niin olkaa yhteydessä Aviin.

Vierailija
5993/19702 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisen palkat ovat julkista tietoa. Pk-seutu ylin mahdollinen palkka, koska asuminen niin kallista. Esim. Helsinki:

Lastenhoitaja 2285,30 e/kk

Vaka opettaja 2794, 08 e/kk

Vaka sosionomi 2585,20 e/kk

Pk johtaja alaisten määrästä riippuen 3,5-4,3K e/kk

Ryhmäkohtainen avustaja n. 1900 e/kk tai tuntiperusteinen palkka.

Vaka erityisopettaja 2972,72 e/kk

Kokemuslisä 8% tulee, kun on ollut töissä 8 tai 10 v tms. Eskariope illat joku n. 60e lisä. Varajohtajilla myös pikkuinen muutaman kympin lisä peruspalkkaan.

Nyt kaupunki maksaa määräaikaisena lisänä 150,- /kk niille, jotka ovat päteviä tehtäväänsä ja sitoutuvat pysymään työpaikassa vaikka olot olisi mitä ovat. Tämä malli on käytössä siellä, missä vaikeinta saada rekryttyä avoimiin toimiin ketään tai pysymään niitä, keitä on saatu.

Aika jäätävä tieto, että yliopistotutkinnon suorittanut varhaiskasvattaja ja jopa erityisopettaja tienaa VÄHEMMÄN kuin tapahtuma-alan tekijä.. 😬😵

Vierailija
5994/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tajunnut pelin hengen jo aikoja sitten.

En käytä töissä mitään sellaisia vaatteita, joita käyttäisin vapaalla. En ikinä vie mitään omaa töihin. Syön päiväkodin ruokaa enkä maksa siitä, hyväksikäytän kaikkea mitä voin. Olen minuutilleen ajoissa töissä, lähden minuutilleen kun työvuoro loppuu ja vaihdan vaatteet/riisun/puen työajalla. En osallistu kahvirinkiin, lahjakassaan tai mihinkään mikä vaatii rahaa. En käytä omia materiaaleja töissä. Jos talolla ei jotain ole, sitä ei ole. Lataan oman puhelimen töissä ja lähden lakisääteiselle tauolle vaikka olisin yksin ryhmässä. Ilmoitan vaan pomolle että menen nyt tauolle, en jää kuuntelemaan mitä vastaa.

TÄMÄ

Ja jos kaikki toimisimme näin, muuttuisi meno takuuvarmasti. Niin kauan kun emme tee konkreettisesti mitään niin mitään ei tapahdu. Vaan aina on joukossa se Pirkko joka tuo kotoa kartongin kun työnantaja ei tilaa sitä ja sanoi ettei haittaa kun tauko jää väliin. Näiden Pirkkojen takia homma ei toimi.

Pirkko on myös pomon suosiossa, koska pirkkoa on helppo hyväksikäyttää. Joten pirkko saa lomansa aina mihin haluaa.

Vierailija
5995/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomo tosiaan istuu toimistossa. Usein on lappu ovessa ettei saa häiritä. Pari kertaa viikossa siellä on apulaisjohtaja ja johtaja molemmat, kyräilevät keskenään ovi kiinni ei saa häiritä lappu ovessa. Ovat paikalla mutta eivät saatavilla.

Lapuista huolimatta huikkaan meneväni tauolle. Eivät he sieltä toimistosta pois tule, mutta olenpahan sanonut, jotta periaatteessa vastuu lapsista on heillä.

Toki on päiviä jolloin istuvat toisessa alueen päiväkodissa kahvilla eivätkä ole fyysisesti läsnä.

Tätähän se on meilläkin. Lähiesimies ja esimiehen esimies saattavat olla paikalla, mutta mitään konkreettista hyötyä heistä ei ole, sillä he istuvat toimistossa ja puhuvat puhelimeen tai ovi on kiinni ja laput ovessa, että palaveri menossa, älä häiritse. Käyvät hakemassa vain ruuan ryhmästä ja menevät kahvihuoneeseen syömään. Sitten se ruoka ei ryhmässämme riitä lapsille, saati ryhmän aikuisille ja me juoksemme ryhmästä toiseen kysymään, jäikö heiltä yhtään perunaa, kun silja ja Eemil jäivät ilman, eikä ryhmän aikuisetkaan ole vielä ottaneet.

Ei näitä esihenkilöitä todellakaan kiinnosta, pääsetkö sinä kahville vai et ja kuka lasten kanssa jää sillä aikaa. Eivät he edes tunne työntekijöitä, saati lapsia.

Vierailija
5996/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin kauan kun emme tee konkreettisesti mitään niin mitään ei tapahdu.

Vaan aina on joukossa se Pirkko joka tuo kotoa kartongin kun työnantaja ei tilaa sitä ja sanoi ettei haittaa kun tauko jää väliin.

Näiden Pirkkojen takia homma ei toimi."

---

Anteeksi kuinka?

Ei kai "Pirkko" tässä ole se ongelma, hänhän koettaa tässä antamassasi esimerkissä toimia moraalisesti oikein ,tuoden kotoaan työpaikalleen kartongin ja edes yrittäen tarjota lapsille (jotka viettää ainutkertaista lapsuuttaan pakotettuina ankeisiin oloihin ilman tekemistä, missä ei siis ole edes kartonkia askarteluun) jotain muuta kun eioota, ei tehdä lapset tänään(kään) mitään kun ei ole mistä tehdä. Pyydetään taas vanhempia tuomaan tyhjiä vessapaperirullia teidän kotoa ja keksitään niistä taas jotain jännää.

Niin kauan kun on työnantajia, jotka eivät oikeasti välitä edes sen vertaa, että vaivautuisivat tilaamaan edes perusmateriaaleja työntekijöilleen lapsia varten ja samalla pokkana vaativat laadukasta varhaiskasvatusta heidän takiaan homma ei toimi.

--

Romanialaisissa köyhistä köyhimmissä orpokodeissakin alkaa olla paremmat oltavat lapsille kuin "suomalaisessa varhaiskasvatuksessa" missä pahimmillaan hoitajapulasta kärsivissä yksiköissä ei ole lapselle turvallista saati ehditä/välitetä järjestää riittävästi virikettä.

Vierailija
5997/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"        Lapset päiväkotikaaoksen keskellä MOT    https://areena.yle.fi/1-50979214

Mitä Opetusministeri Li Anderson tilanteeseen mm kommentoi :

" Se ei ole mikään uutinen tai yllätys että meillä on vaikea työvoimapula varhaiskasvatuksessa.

Pidän tärkeänä painottaa että toi ei ole koko suomalaisen varhaiskasvatuksen kuva.

mutta se on sitä niissä yksiköissä joissa henkilöstötilanne on vaikea.

Se tottakai se näkyy varhaiskasvatuksen laaduissa ja näissä vuorovaikutussuhteissa."

Me ollaan lisätty resursseja varhaiskasvatukseen sekä pysyvien lakimuutosten seurauksena.

Eli jo kauden alussa palautettiin pienempi suhdeluku yli kolmivuotiaiden ryhmiin ,

joka on hyvin tärkeää koska suoraan siinä säädetään sitä että montako lasta pitää olla per aikuinen.

Ollaan myöskin tiukennettu lainsäädäntöä liittyen tilapäisiin ylityksiin, koska kävi ilmi että kunnissa oli aika systeemaattisesti koko ajan tilapäisiä ylityksiä.

Siihen laki ei ollut tarkoitettu. Joka aamu tai joka iltapäivä ei ole tilapäistä."

("Andersson on aiemmin todennut niin, ettei kannata varhaiskasvatuslain muuttamista päiväkotien työvoimapulan helpottamiseksi niin, että että tutkintovaatimuksia löysennettäisiin") lainaus Mot sama dokkari"

.

"Miksi hallitus ei sitten tee mitään noille päivittäisille, tilapäisille ylityksille, jotka johtuvat siitä, että ryhmissä ei ole tarpeeksi henkilökuntaa lasten hoitopäivien pituuteen nähden? Suhdeluku ei ylittyisi joka ikinen aamu ja iltapäivä, jos lain mukaan ryhmiin mitoitettaisiin neljäs työntekijä, tai rajattaisiin lasten hoitopäivän pituutta."

.

Jotenkin nousi pintaan ISO pettymys Opetusministeriimme Li Anderssoniin, kun odotin ärhäkkyyttä mitä hän on väläytellyt täysistunnoissa tärkeiksi kokemiensa asioiden puolesta.

Ja nyt oli vaan että : Pidän tärkeänä painottaa että toi ei ole koko suomalaisen varhaiskasvatuksen kuva.

mutta se on sitä niissä yksiköissä missä henkilöstötilanne on vaikea."

Mitä odotin?

Että hän olisi kommentoinut jämäkästi, että tilanteeseen tulemme puuttumaan välittömästi, sillä yksikin lapsi ja lapsen kasvuolosuhteet ovat meille tärkeitä.

Kun ajattelee että se tubettaja nainenkin (myös äitinä) suurinpiirtein väänsi itkua tuossa dokkarissa, kun alan järkyttävä tilanne oli valjennut hänelle omakohtaisesti oman lapsensa hoito-olosuhteiden kautta.

"Ollaan myöskin tiukennettu lainsäädäntöä liittyen tilapäisiin ylityksiin, koska kävi ilmi että kunnissa oli aika systeemaattisesti koko ajan tilapäisiä ylityksiä."

Tämä kyllä ihmetyttää, edelleen ihan sama meno, että suurimman osan päivästä ryhmissä ei ole riittävää määrää henkilökuntaa. "Tilapäisen ylityksen" muutoksella siis muutettiin se asia, että jos joku työntekijä sairastuu, niin PITÄÄ hankkia sijainen, tämäkäänhän ei toimi jos sijaisia ei yrityksestä huolimatta saada.

Aina jos lakia muutetaan, niin olisi hyvä myös miettiä miten lain toteutumista valvotaan (mm. tietokoneelta voi kuka vain viranomainen nähdä lukuina paljonko on lapsia ja työntekijöitä, kohta se onnistuu myös tunnilleen, ei tarvitse vaka henkilökunnan käyttää aikaa mihinkään ylimääräiseen ilmoitteluun, joka mene ainoastaan päiväkodin johtajalle, eikä niihinkään edes tule mitään vastausta),  olisi myös hyvä tietää, mitä seuraa jos lakia ei noudateta/mitä pitää tehdän jos sijaista ei saada? Esim. jos ei ole riittävää henkilökuntaa, niin eikö siinä lasten turvallisuuden vuoksi tulisi tehdä niin, että sitten ei voida ottaa hoitoon lapsia jotka ylittävät paikalla olevan henkilökuntamäärän?

Nuo lait ovat ihan diibadaapaa, ihan samalla tavalla kuin varhaiskasvatuksen kohdalla on työsuojelulakikin diibadaapaa, kun ei tarvitse antaa sitä lain mukaista lepo-/ruokataukoa mikä kaikille muille kuuluu, edes periaatteen tasolla, varhaiskasvatuksessa todetaan, että tuo tauko _ei kuulu_ EIKÄ sitä siis SAA pitää."

Kyllä.

Miksi muuten opetusministeri jenginsä kanssa ei jalkaudu kentälle näihin pahimpiin varhaiskasvatusyksikköihin missä toistuvasti rikotaan lakia lasten hyvinvoinnin kustannuksella, ja totea tilannetta omin silmin mikä niissä (lasten kannalta) vallitsee. Mieluummin ilmoittamatta etukäteen ja ilman pullakahvitteluja ja valokuvaajia. 

Vierailija
5998/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomo tosiaan istuu toimistossa. Usein on lappu ovessa ettei saa häiritä. Pari kertaa viikossa siellä on apulaisjohtaja ja johtaja molemmat, kyräilevät keskenään ovi kiinni ei saa häiritä lappu ovessa. Ovat paikalla mutta eivät saatavilla...."

"Lisää kuule tohon vielä lastentarhanope istumaan heidän kanssaan, ope joka hädin tuskin (harvoin sitäkään) vaivautuu enää vetämään aamupiirin kun on kiire mennä toimistoon istumaan täysin flegmaattisen ja kyynisen varajohtajan kanssa "suunnittelemaan" jotain mitälie kaukana lapsista ja metelistä. Jätetään ryhmän kaikki lapset hoitsulle, kahvikuppi käteen, läppäri näon vuoksi auki, varattu lappu oveen--  ja terve.  Kyllähän te ny pärjäätte.

Mikäli päiväkotiin tulee ulkopuolinen vierailija niin sitten vedetää  tehokkaan oloinen  rooli päälle ja suolletaan ammattijargonia pätevänä. Nää on niitä pahimpia tapauksia alalla , vetelyksiä jotka ei saa peffaansa ylös ja mene oikeesti auttamaan niitä hoitajia eli tekemään työnsä.

Vierailija
5999/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on meilläkin. Lähiesimies ja esimiehen esimies saattavat olla paikalla, mutta mitään konkreettista hyötyä heistä ei ole, sillä he istuvat toimistossa ja puhuvat puhelimeen tai ovi on kiinni ja laput ovessa, että palaveri menossa, älä häiritse. Käyvät hakemassa vain ruuan ryhmästä ja menevät kahvihuoneeseen syömään. Sitten se ruoka ei ryhmässämme riitä lapsille, saati ryhmän aikuisille ja me juoksemme ryhmästä toiseen kysymään, jäikö heiltä yhtään perunaa, kun silja ja Eemil jäivät ilman, eikä ryhmän aikuisetkaan ole vielä ottaneet.

Ei näitä esihenkilöitä todellakaan kiinnosta, pääsetkö sinä kahville vai et ja kuka lasten kanssa jää sillä aikaa. Eivät he edes tunne työntekijöitä, saati lapsia.

Katsoskun jonkunhan se pitää vastata puhelimeen.

Vierailija
6000/19702 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"..... päiviä jolloin istuvat toisessa alueen päiväkodissa kahvilla eivätkä ole fyysisesti läsnä.[/quote]

Ei näitä esihenkilöitä todellakaan kiinnosta, pääsetkö sinä kahville vai et ja kuka lasten kanssa jää sillä aikaa. Eivät he edes tunne työntekijöitä, saati lapsia."

Mahtaakohan meidän opetusministeri tajuta, että on olemassa päiväkoteja joihin pihit päiväkodin esihenkilöt eivät tilaa riittävästi ruokaa lapsille ettei vaan tule hävikkiä. Säästetään siis suoraan lapsien ravinnosta.

Henkilökunnan pitää kaiken työnsä ohessa laukata ryhmästä toiseen kysymässä "jäiks teiltä yhtää perunoita" kun meijän lapsilla on nälkä ja ruoka (perunat!) loppui.

Vaikka asiasta sanottaisiin kuinka asiallaisen kohteliaasti esihenkilöille,että tilattaisiinko lisää esim perunoita ei ne paljoa edes maksa, tulee vaan tylyä kuittailuja tyyliin  " onpa ne teidän ryhmän lapset kovia syömään!Antakaa näkkäriä jos ruoka loppuu, syököön kotonaan"  Ja ensi kerralla siis sama tilanne edessä. Onks teillä riisiä yhtää, jäiks missään ryhmässäperunoita?-huudot siellä kaikuu päivittäin suomalaisen laadukkaan varhaiskasvatuksen kentällä.

Mitäpä siinä hoitajat voi jos pk:n johtajalla on vankka näkemys kuinka asiat hoidetaan.