Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (21441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa säästää, varhaiskasvatuksen sijaispalvelu Seuresta luovutaan‼
Viimeiset 2v siitä kiristetty ja kiristetty ja nyt siitä sitten luovutaan kokonaan.
Ei ole sanoja.
Ei pidä paikkaansa, katsopas googlesta.
Ei minua G kiinnosta, ihan on faktainfoa tuo asia ja se on jaettu vakan työntekijöille.
Kyllä, informaatio asiasta on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuolen tähän jatkuvaan sairasteluun. Apua! Onko muilla samaa?
Ja lapset ei tietenkään sairasta, ainakaan niin että olisivat kotona sairastamassa, vain me työntekijät.Juuri tämä! Ja olen päättänyt että sairaana en töihin mene, vaan sairastan. Ja sitähän riittää. Ihmettelen kun toiset eivät sairasta ikinä, että mitä helkuttia. Minä imuroin kaikki pöpöt näköjään. Työkaverit supisee että taasko se on muka kipeä, mutta en välitä. Hommaan aina lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairastumispäivästä saakka, ei tarvitse esimiehen mussuttaa. Jos pitkut tulee että sairastan kotona, sitten tulee. Asia ei ole minun käsissäni. Olen kuitenkin aina oikeasti kipeä, en saikuta huvikseni.
Eikö teillä ole työterveys se osoite ja eihän sieltä heti saa aikaa eikä todistusta?
Meillä ainakin saa ensinnäkin pomon luvalla sairastaa 7pv ja vasta sitten lääkäri kirjoittaa todistuksen, jos tarvetta vielä jatkaa s.lomaa.
Aikamoista resurssien kuormittamista, jos heti 1.päivänä varaat lääkäriajan...
Vain jos johtaja lupaa. Tällä alalla on paljon johtajia jotka hämmästelee sitä, että miksi räkivien ja yskivien lasten keskellä ilman suojavarusteita työskentelevät työntekijät sairastavat niin paljon, eivätkä täten usko, että työntekijä on oikeasti sairas. Silloin työntekijän täytyy jostain saada se todistus, eli mennä lääkäriin joka toteaa että "jep, sun nenä on tukossa, yskittää ja sulla on lämpöä, olet sairas".
Eli kyllä aika moni hakee ihan hermoja säästäkseen suorilta sen todistuksen, ei tarvitse kuunnella sitä johtajan epäilyä ja väheksyntää sitten ollenkaan.
Missä päin vaikutat?
Ainakaan täällä pk-seudulla ei ole heti ensimmäisestä päivästä lääkäriin asiaa, eivät ne anna työterveydestä silloin vielä aikoja. Ja tosiaan se on se esimiehen lupa ensin ja vasta sitten useamman päiväb päästä lääkärintodistus, siitä ne lääkäritkin sanovat, että "sinähän et todistusta vielä tarvitse", jos siellä asioi vaikkapa tautipäivänä nro5.
Olen aina saanut takautuvan lääkärintodistuksen, jos olen pyytänyt. Lääkärikin ymmärtää, että aikaa ei saa aina samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime päivinä tullut vanhemmilta valitusta jos lapsen vaatteissa on likaa päivän päätteeksi. Heh, siihen kun yhdistää sen, että ruokaa pitää saada läästiä ja kokeilla ja sitten kuitenkin pitäisi olla päästä varpaisiin putipuhdas päivän päätteeksi 😊 Kaikki ryhmän 21 lasta, saa suorittaa 😊 (huom! Välipalalla vain kaksi aikuista)
Meillä 2v:lle vaihdettiin päivittäin jopa 3x vaatteet, ja ihmettelin miksi. Kyllästyin nopeasti siihen pyykkimäärään ja sanoin, että jos ei ole muutakuin likaa ja teitä itseänne ei haittaa, niin antakaa olla, meillä on vaatteet ostettu käyttöä varten. Ei koskaan heitellyt ruokia tms vaan ihan sellaista pientä vahinkoa, että keittoa tippuu vähän lusikasta tms. Ostin myös kunnon Reiman ulkoilupuvun talveksi ja he eivät sitä uskaltaneet käyttää, kun on niin kallis. Sanoin, että käyttäkää, se on ostettu käyttöä varten ja jos menee likaiseksi tai rikki niin mitä sitten. Pitkään meni ennen kuin uskaltivat käyttää, kun iso osa vanhemmista on kuulema tosi tarkkoja.
- Ei tarvitse vaihtaa lapselle vaatteita jos nyt pikasen on roisketta!
- Miksi lapselle ei ole vaihdettu puhtaita vaatteita, vaihtovaatteita on sitä varten reppu täynnä!
----> et voi voittaa, aina valitetaan.
Voihan sitä kantaa asiaan kysyä kun lapsi aloittaa päiväkodissa? Niin sitten ei tarvitse arpoa kenenkin mielen muutoksien mukaan.
Meinaat, että me muistetaan arjen keskellä, että kelle saa vaihtaa vaatetta ja kuinka suuresta liikaantumisesta ja kelle ei? Ei ole realistinen tavoite tuollainen.
Itse vaihdan oman harkinnan mukaan, ei voi mitään jos jotakuta harmittaa. Ehkä parempi sellaisen tarkan ihmisen sitten ihan itse hoitaa lapsensa. Kun vie lapsen muiden hoidettavaksi niin pitää vain hyväksyä, että kaikessa ei tehdä prikulleen samalla tavalla, kuin mitä kotona on totuttu tekemään.
Ja ruuasta riippuen vaate voidaan vaihtaa pienenkin sotkeentumisen takia, ettei ole henkilökunnan vaatteetkin kohta ruokasotkussa ja esim. päiväkodin matot ja sohvat ja muidenkin lasten vaatteet. Kotona voi sitten tehdä ihan kuten haluaa, päiväkodissa pitää huomioida että lapsia on PALJON ja jos jätetään kaikille ruokatahraiset vaatteet päälle olisi ryhmätilat pian aika siivottomassa kunnossa.
Ja se vaihdettu vaate on voinut olla esim. maidosta märkänä, jolloin se tahra ei välttämättä ole enää niin näkyvä kun vanhempi sen vaatteen kotiin vie ja vasta siellä katsoo.
No niinpä. Ja sitä aina kuvittelee että kyllä kai ne KAIKKI vanhemmat tuon verran tajuaa edes tämän missä olosuhteissa lapsi siellä lapsiryhmässä ja päiväkodissa on.
Käy joskus sääliksi hoitajia sen vuoksi mitä paskaa ja niuhotusta ne joutuu päivittäin nielemään kuormittavan ja vastuullisen työnsä lisäksi.
Ei moni uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset ei tietenkään sairasta, ainakaan niin että olisivat kotona sairastamassa, vain me työntekijät.Juuri tämä! Ja olen päättänyt että sairaana en töihin mene, vaan sairastan. Ja sitähän riittää. Ihmettelen kun toiset eivät sairasta ikinä, että mitä helkuttia. Minä imuroin kaikki pöpöt näköjään. Työkaverit supisee että taasko se on muka kipeä, mutta en välitä. Hommaan aina lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairastumispäivästä saakka, ei tarvitse esimiehen mussuttaa. Jos pitkut tulee että sairastan kotona, sitten tulee. Asia ei ole minun käsissäni. Olen kuitenkin aina oikeasti kipeä, en saikuta huvikseni.
Eikö teillä ole työterveys se osoite ja eihän sieltä heti saa aikaa eikä todistusta?
Meillä ainakin saa ensinnäkin pomon luvalla sairastaa 7pv ja vasta sitten lääkäri kirjoittaa todistuksen, jos tarvetta vielä jatkaa s.lomaa.
Vain jos johtaja lupaa. Tällä alalla on paljon johtajia jotka hämmästelee sitä, että miksi räkivien ja yskivien lasten keskellä ilman suojavarusteita työskentelevät työntekijät sairastavat niin paljon, eivätkä täten usko, että työntekijä on oikeasti sairas. Silloin työntekijän täytyy jostain saada se todistus, eli mennä lääkäriin joka toteaa että "jep, sun nenä on tukossa, yskittää ja sulla on lämpöä, olet sairas".
Eli kyllä aika moni hakee ihan hermoja säästäkseen suorilta sen todistuksen, ei tarvitse kuunnella sitä johtajan epäilyä ja väheksyntää sitten ollenkaan.Missä päin vaikutat?
Ainakaan täällä pk-seudulla ei ole heti ensimmäisestä päivästä lääkäriin asiaa, eivät ne anna työterveydestä silloin vielä aikoja. Ja tosiaan se on se esimiehen lupa ensin ja vasta sitten useamman päiväb päästä lääkärintodistus, siitä ne lääkäritkin sanovat, että "sinähän et todistusta vielä tarvitse", jos siellä asioi vaikkapa tautipäivänä nro5.
Juu, en ole eteläsuomessa, täällä ainakin toistaiseksi toimii työterveys kohtuu hyvin.
Siis lopettaako Seure?? Mistä niitä sijaisia sitten pyydetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vanhemmat, kun tuotte limaräkäistä syvältä kumpuavaa yskää yskivät lapsenne joilla räkävana valuu koko ajan suuhun varhaiskasvatukseen, päivästä toiseen (vaikka asiasta sanottu).
Ei ihan ole edes syyskuu alkanut ja tautikierre nro1 menossa ja kuumemittarikin töissä esiin kaivettu, itselläni krooninen sairaus ja eilen alkoi tuntumaan kipua rintakehässä.
Jokseenkin raskas olo🥺.
Taas kiikutettiin viime viikolla kipeää lasta itkevänä hoitoon ja vaikka soitettiin hakemaan niin jo seuraavana päivänä tuotiin takaisin - edelleen kipeänä . ja taas soitettiin hakemaan se sama kipeä lapsi kotiin.
Tällä viikolla 2 aikuista ja 3 lasta sairaana.
Mitä sä näille voit kun eivät vaan välitä.
Ai niin. Voi kysyä jokaisen vanhempien kantaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa saa sairastaa 16 päivää vuodessa omalla ilmoituksella ja vain 1-3 päivän mittaisissa poissaoloissa ja vain jos esimies oikeasti lupaa. Jos esimies ei myönnä lupaa olla pois, niin sitten tarvitaan todistus jo ensimmäsestä päivästä lähtien ja se haetaan työterveydestä.
Luulisi että tulee kalliiksi tuollainen, varsinkin jos sitä sattuu usein, ettei esimies lupaa ja se on ihan päiväkotikohtaista miten johtaja näihin suhtautuu. Mutta sittenkin jos lupa tulee, niin pitää päivittäin soitella jatkosta ja jännittää että vieläkö lupa sairastamiseen irtoaa, vai joko alkaa se työterveys sekoilu, mikä sekin on raskasta puuhaa sairaana, vaikka aikoja saakin yleensä hyvin.
Ilmeisesti on ihan yleinen ajatus, että kaupungilla työskentelevät sairastelee huvikseen, niin sitä yritetään sitten hillitä tiukentamalla näitä sääntöjä.
Onneksi ite hakeuduin jo ihan muulle alalle, tsemppiä teille jotka sinnittelette vaka:ssa! On rankka ala nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Seure lopeta vaan Seure lopetetaan.
Siis Vantaan kaupungin osalta eli eivät enää anna Vantaan varhaiskasvatuksen käyttää Seurea ostopalvelufirmana sijaisten suhteen.
Yllättyikö joku? Ei ainakaan Vantaan vakassa työssä olevat, koska viimeiset pari vuotta sijaistilauskielto-ja kiristykset olleet arkipäivää.
Jatkossa kasvattajia pompotellaan entistä enemmän eri yksiköiden välillä ja välimatkat niissä laajenee lisää. Siis sen lisäksi, että yksiköiden suhdeluvut saavat varmasti paukkua, lasten vs kasvattajien määrä, koska lakihan sallii surullisenkuuisat "tilapäiset ylitykset".
Että näin.
K U N T A 10 !!
TÄYTTÄKÄÄ Kunta10 !!!
Täytin ja olin Raatorehellinen, toki joka kerta, mutta nyt todella raatorehellinen.
Ja se ei positiivista kuvaa anna, negatiivinenkin kuva on liian positiivinen tällä kertaa.
Olen täyttänyt Kunta -10 ja myös tosi rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Vantaan kaupungin osalta eli eivät enää anna Vantaan varhaiskasvatuksen käyttää Seurea ostopalvelufirmana sijaisten suhteen.
Yllättyikö joku? Ei ainakaan Vantaan vakassa työssä olevat, koska viimeiset pari vuotta sijaistilauskielto-ja kiristykset olleet arkipäivää.
Jatkossa kasvattajia pompotellaan entistä enemmän eri yksiköiden välillä ja välimatkat niissä laajenee lisää. Siis sen lisäksi, että yksiköiden suhdeluvut saavat varmasti paukkua, lasten vs kasvattajien määrä, koska lakihan sallii surullisenkuuisat "tilapäiset ylitykset".
Että näin.
Kas, viime viikolla oli useita keikkoja auki Vantaan päiväkodeissa. Eli milloin se kielto tulee jos 2 päivää sitten oli tarjolla sijaisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että näin.
Kas, viime viikolla oli useita keikkoja auki Vantaan päiväkodeissa. Eli milloin se kielto tulee jos 2 päivää sitten oli tarjolla sijaisuuksia?
En nyt jaksa avata työsähköpostia nöin sunnuntaina, mutta muistaakseni vuodenvaihteen tienoilla.
Että aiai.
Vierailija kirjoitti:
K U N T A 10 !!
TÄYTTÄKÄÄ Kunta10 !!!
Täytin ja olin Raatorehellinen, toki joka kerta, mutta nyt todella raatorehellinen.
Ja se ei positiivista kuvaa anna, negatiivinenkin kuva on liian positiivinen tällä kertaa.
Sama täällä, todellakin rehellinen ja en antanu hyvää arvosanaa oikein mistään. Mutta pakko, ei meidän tilanteeseen muuten herätä. Tosin ei välttämättä nytkään, mutta ainakin on yritetty hyödyntää tarjottua kanavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa saa sairastaa 16 päivää vuodessa omalla ilmoituksella ja vain 1-3 päivän mittaisissa poissaoloissa ja vain jos esimies oikeasti lupaa. Jos esimies ei myönnä lupaa olla pois, niin sitten tarvitaan todistus jo ensimmäsestä päivästä lähtien ja se haetaan työterveydestä.
Luulisi että tulee kalliiksi tuollainen, varsinkin jos sitä sattuu usein, ettei esimies lupaa ja se on ihan päiväkotikohtaista miten johtaja näihin suhtautuu. Mutta sittenkin jos lupa tulee, niin pitää päivittäin soitella jatkosta ja jännittää että vieläkö lupa sairastamiseen irtoaa, vai joko alkaa se työterveys sekoilu, mikä sekin on raskasta puuhaa sairaana, vaikka aikoja saakin yleensä hyvin.
Ilmeisesti on ihan yleinen ajatus, että kaupungilla työskentelevät sairastelee huvikseen, niin sitä yritetään sitten hillitä tiukentamalla näitä sääntöjä.
Onneksi ite hakeuduin jo ihan muulle alalle, tsemppiä teille jotka sinnittelette vaka:ssa! On rankka ala nykyään.
Tsekkasin näitä läpi nopeasti AI-yhteenvedon kautta ja Oulussa on kaikkein tiukinta omailmoitusten suhteen, ainakin niistä kunnista mitä katsoin läpi. Vähiten saa olla omalla ilmoituksella, eikä löytynyt muilta kunnilta ainakaan tuossa mitään ylärajaa että paljonko vuodessa saa olla poissa omalla ilmoituksella.
16 päivää vakassa omallailmoituksella/vuosi kuulostaa aika pieneltä määrältä.
Innolla kohti uutta viikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Innolla kohti uutta viikkoa!
Just näin. Jätetään nää valitukset vähemmälle. Ja käsitellään vanhempien palautteet kuten ammattilaiset, oikeassa mittasuhteessa.
Meinaat, että me muistetaan arjen keskellä, että kelle saa vaihtaa vaatetta ja kuinka suuresta liikaantumisesta ja kelle ei? Ei ole realistinen tavoite tuollainen.
Itse vaihdan oman harkinnan mukaan, ei voi mitään jos jotakuta harmittaa. Ehkä parempi sellaisen tarkan ihmisen sitten ihan itse hoitaa lapsensa. Kun vie lapsen muiden hoidettavaksi niin pitää vain hyväksyä, että kaikessa ei tehdä prikulleen samalla tavalla, kuin mitä kotona on totuttu tekemään.
Ja ruuasta riippuen vaate voidaan vaihtaa pienenkin sotkeentumisen takia, ettei ole henkilökunnan vaatteetkin kohta ruokasotkussa ja esim. päiväkodin matot ja sohvat ja muidenkin lasten vaatteet. Kotona voi sitten tehdä ihan kuten haluaa, päiväkodissa pitää huomioida että lapsia on PALJON ja jos jätetään kaikille ruokatahraiset vaatteet päälle olisi ryhmätilat pian aika siivottomassa kunnossa.
Ja se vaihdettu vaate on voinut olla esim. maidosta märkänä, jolloin se tahra ei välttämättä ole enää niin näkyvä kun vanhempi sen vaatteen kotiin vie ja vasta siellä katsoo.