Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (20466)

Vierailija
20461/20466 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut tarpeekseni alasta ja en ota keikkoja hetkeen

Mikäs siinä, jos talous sen sallii ettei palkkaa tule.

Vierailija
20462/20466 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Näille up-viestien tehtailijoille seuraavat terveiset:

Hyvä että tykkäät pitää up-viestein asiaa esille. Turhauttavaa kuitenkin tulla katsomaan viestiketjuun mitä uutta joku on kommentoinut tai kirjoittanut. Sitten siinä on vain muutama up-viesti peräkanaa.

Samalla vaivalla voisi kommentoida muita kommentteja tai kirjoittaa omia ajatuksiaan aiheesta. Varmasti jotaion muuyakin tulee mieleen kuin  ...up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20463/20466 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän asenteen vuoksi alalla on liikaa ns. leipääntyneitä hoitajia.

Ettei näitä oikeasti enää vähempää kiinnosta ne lapset tai niiden hoito, mutta jostain se palkka on saatava.

Ei lähdetä, pysytään kuin purkka tukassa-- ja asenne näkyy työyhteisössä äärimmäisenä katkeruutena muodossa tai toisessa.

Vierailija
20464/20466 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enään

Vierailija
20465/20466 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei näitä oikeasti enää vähempää kiinnosta ne lapset tai niiden hoito, mutta jostain se palkka on saatava.

Ei lähdetä, pysytään kuin purkka tukassa-- ja asenne näkyy työyhteisössä äärimmäisenä katkeruutena muodossa tai toisessa.

Eli suo siellä vetelä täällä.

Vai meinaatko, että heidän pitäisi jättäytyä työttömiksi, sekö auttaisi asioissa?

Vierailija
20466/20466 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni taitaakin lopettaa opintonsa päiväkodin työharjoittelun jälkeen tai jopa kesken sitä, kun vastassa onkin tylyjä puhumattomia hoitajia jotka kommunikoivat päätään aukoen toislleen + riehuva lapsiryhmä jossa lapset puhuvat huutamalla, eivätkä kykene istumaan paikallaan saati kuuntelemaan aikuista ja joissa pahimmassa tapauksessa jätetään esimerkiksi ulkovalvontatilanteisiin turvattomana yksin vastuuseen lapsista ilman riittävää ohjausta.

Harva opiskelija tekee ilmoituksen olosuhteista, sen sijaan jäävät suosiolla pois moiselta urapolulta.

Niin. Miksi aikuiset eivät osaa käyttäytyä? Samaa se on ihan vaikka hoitotyössä. Opiskelijoita kohtaan osa hoitajista on niin veemäisiä, että tulee pelko ja ahdistus alaa kohtaan. Onneksi on kuitenkin vielä sellaisia ammattilaisia, jotka kykenevät työskentelemään hermostumatta paineen alla. Ne pari mätää omenaa tuhoaa koko työilmapiirin eikä muka asialle voi mitään. 

Minä olen sh ja vakan työtäkin olen nähnyt sen verran mitä lapsiani sinne kuskaan. Pääasiassa on oikein mukavia ja rauhallisia ammattilaisia, joista lapsetkin puhuu kotona kehuen. Sitten on pari tällaista, jotka eivät saa edes hei sanottua aamulla. Tunnistan ihmistyypin omasta työstäni. Lapsetkin pelkäävät. Jos muka kuormittaa niin kovasti, että on käyttäydyttävä kuin persereikä viattomia lapsia (ja sairaalassa sairaita ihmisiä) kohtaan, niin ole hyvä ja lähde muualle.

Vierailija
20467/20466 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli suo siellä vetelä täällä.

Vai meinaatko, että heidän pitäisi jättäytyä työttömiksi, sekö auttaisi asioissa?

Pitääkö sitten pahimmassa tapauksessa lopputyöura kärsiä näiden hoitajien takia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan