Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20349)
Onko varhaiskasvstuksessa edelleen kehitysvammaisia lapsia ja heille palkattu erikseen avustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on voimavarat loppu tähän työhön. Ikää jo tosi paljon. Teen vaan perusasiat, eli jaan ruoan, vessatan, paijaan nukkarissa, valvon pihalla.
- No selkeästi huomaa että moni ihan nuorempikin on aivan kypsä koko työhön. Ei jakseta innostua oikein mistään, pihavalvonta on pakkopullaa, valitetaan, ollaan veteliä ja hapanta naamaa työkaverille, kehitetään draamaa ja riitaa---- ja aina oma känny pihalla mukana, lapset ottaa niitä päähän kun ne ei tottelekaan vaan vaatii vaatii vaatii - mutta kas kun pomo tulee ollaan pepsodent-hymyä...
Jos olet oikeasti työntekijä niin. "Ei jakseta innostua oikein mistään, pihavalvonta on pakkopullaa" = Sulla on oikeutus aina jäädä sisälle ja tehdä jotain muuta ja käännät muiden ärsytyksen asiasta tällaiseksi ajatukseksi.
"valitetaan, ollaan veteliä ja hapanta naa
Näitä hymyilijöitä on paljon. Selän takana jupistaa, mutta naamatusten ei. Sitten nostetaan ne yksi tai kaksi syntipukkia. Pomo saattaa myös olla itse hämmentämässä ilmapiiriä myrkylliseksi juoruamalla yms.
Vierailija kirjoitti:
Moikka! Päädyin harjoitteluun eskariin,olisiko kellään antaa vinkkejä miten siellä pärjää? Olen aikaisemmin ollut vain pientenryhmässä harjoittelussa. Kiitos
Täällä on kyllä ihan erilaista lapset on itsenäisempiä ja paljon koulunomaista oppimista. Villiä menoa kyllä paikon
Onko varhaiskasvatuksessa edelleen kehitysvammaisia lapsia ja heille palkattu erikseen avustaja?
- Kyllä on, eli joissakin päiväkodeissa otetaan varhaiskasvatukseen päiväkotiin keva-lapsia avustajineen.
Pääsääntöisesti ovat olleet oikein hyviä kokemuksia kaikille osapuolille.
Sitten on vastaavasti aika monia paikkoja joihin ei yksinkertaisesti oteta vammaisia lapsia ja pk:n johtaja perustelee sen sitten jollakin perusteella että miksei se toimi.
Päiväkodin tulee olla hyvin toimiva yksikkö ennen kuin voi edes ajatella laittaa keva-lasta sinne varhaiskasvatukseen, kaikkiin päiväkoteihin ei voi laittaa jos vaikka pk on joku remupaikka.
---Ostin pari vuotta sitten toppatakin ja toppahousut ihan vaan City-marketista, maksoivat yhteensä 50 euroa. Aivan käyttökelpoisia töissä. Hiekkalaatikon reunalle meillä on alustat talon puolesta, pysyy kylmäkin loitolla.
Meillä ei ole alustoja, en osta itse ja toiseksi olen niin herkkä virtsatietulehduksille etten istu kylmällä ulkona edes alustan päällä. Toppahousut mulla on, löysin kirpparilta, samoin sieltä löytyi kuomat. Lapsia en ota ulkona syliin, selkä ei kestä ja työterveyslääkäri on kieltänyt. Vain istuessa voin pitää sylissä. Jostain kumman syystä pomo laittaa silti aina pienten ryhmään töihin.--
Olisi reilua antaa korvamerkitty vaateraha jokaiselle hoitajalle. Tai lahjakortti työvaateostoksille. Joskus on saanut korkeintaan jonku mahdollisimman halvalla tilatun shokkivärisen (halvin) ihan karsean t-paidan, siinä kaikki.
" aina oma känny pihalla mukana"
No kai se nyt on mukana, kun sitä pitää käyttää työvälineenä ihan jatkuvasti, koska työnantajalle olisi liian kallista antaa ....
Seis! Hetkinen nyt! Seis!
Työnantajan tulee tarjota työvälineet!
Tosiaan alalla on tullut juurikin yksityisellä puolella aina silloin tällöin vastaan näitä työnantajia, jotka katsoo kuinka pitkälle voidaan hyötyä alaisista minimi panostuksella ja ottaa itse kaikki hyöty alaisistaan irti.
Jos työnantaja ei kustannu kännyä, silloin kännyä ei ole.
Kännykkä maksaa noin 30eukkua per kk, ei kai se työntekijän piikkiin mee !
Jos ei käytä omaa puhelinta, niin vaihtoehtona on joko kuluneet cd-levyt mahdollisesti toimiva mankka tai sitten you tuubi tabletista kera kovaäänisten mainosten jotka keskeyttää musiikin koko ajan ja etenkin nukkarissa on hiukan ikävä kun kovaääninen mainos yhtäkkiä keskeyttää sen unimuusikin.
Varhaiskasvatus ei elä vielä 2000-luvulla. Laitteistoa voi olla, mutta ei mitenkään erityisen hyviä maksettuja sovelluksia mitä voisi hyödyntää opetuksessa. Että niillä laitteilla ei ihan hirveästi loppuenlopuksi sitten tee (ellei sitten jaksa olla välittämättä mainoksista, ennenhän nekin oli ehdoton ei päiväkodeissa: Lapsia ei saanut altistaa mainonnalle).
Lapset on niin söpöjä ja ihania. Aina mukava mennä töihin kun näkee pikku söpöläisiä touhuamassa🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on voimavarat loppu tähän työhön. Ikää jo tosi paljon. Teen vaan perusasiat, eli jaan ruoan, vessatan, paijaan nukkarissa, valvon pihalla.
Jään nyt keväällä eläkkeelle, koko työuran p.kodissa tehneenä. Tuohon mitä kirjoitit ei meillä voi tehdä, loppuun saakka on pakko tehdä niin kuin ennenkin. Jaksaan arkisin vain juuri sen työpäivän täysillä, illat olen koomassa ja lasken jo päiviä milloin tämä kidutus loppuu.
Miksi on pakko? Kuka pakottaa? Tiedätkö, että tämä pakko syntyy usein työntekijöistä itsestään: Ala on vetänyt iätkaiket puoleensa just niitä kaikkein tunnollisimpia ja kilteimpiä ihmisiä + muutamia loiseläjiä heidän sekaansa jotka hyödyntävät työnantajan ohella tätä kiltteyttä ja tunnollisuutta.
Niin kauan kun ihmiset "painaa täysillä " ja sallivat itsensä kiduttamisen, niin ei siihen asiaan mitään muutosta tule.
Eli mitä jos vain lopettaisit painamasta täysillä? Ei kukaan siihen sinua oikeasti pakota. Mitä tapahtuu, jos lakkaisitkin kiirehtimästä vaikka lasten pukemista ulos tai lakkaisit kantamasta sitä lasta joka ei suostu liikkumaan? Mitä jos, vain söisit sen lounaasi ihan rauhassa pureskellen loppuun asti.
Mitä jos noista asioista seuraisikin se, että lapset ei esim. ehdi ulos tiettyyn aikaan mennessä, tai jumitut yhden lapsen kanssa pattitilanteeseen tai lapset aiheuttaa jonkin kaaoksen kun sinä olet syömässä?
Mitä jos joku vaikka raportoi tilanteista johtajalle ja siitä edelleen? Mitä jos ne johtajat oikeasti joutuvat ottamaan vastuun joka heille kuuluu ja selvittämään, että miksi se homma ei toimi? Mitä jos siinä selviäiskin, että itseasiassa työntekijöiltä vain vaaditaan liikaa tai työntekijöitä on liian vähän, tai lapset ovat haastavampia kuin ennen?
Miksi ihmiset tiedostaa, että meillä on ongelma, mutta pelkäävät, että se näkyy niille joiden oikeasti kuuluisi olla vastuussa siitä koko asiasta?
Se on vähäniinkuin ihmiset ajattelis että "voi ei, tää homma ei toimi! Nyt rikon itseni että saan peiteltyä ettei homma toimi, ettei vahingossakaan kukaan tekis asialle mitään!".
Ei näin kollegat. Se on jo aivan selvä, että pelkkiä puheita ei uskota, siis sitä että työntekijät vaan sanoittaa että homma ei toimi: Jos se toimimattomuus ei näy missään, niin ei kenelläkään ole intressiä tehdä asialle mitään.
Jos hajotat itsesi, niin työnantaja ottaa tilallesi uuden ja pyörä jatkaa pyörimistään kuten ennenkin ja se uusikin työntekijä peittelee toimimattomuutta siihen pisteeseen että hajottaa itsensä ja sitten hänetkin heitetään vain syrjään jne.
Sitä työnantajaa ei kiinnosta että missä kunnossa ihmiset jää eläkkeelle tai muuten pois työelämästä, heitä kiinnostaa vain, että saavatko he jatkajan ja jatkajaksi alkaa nykyään kelvata kuka tahansa joka suostuu vaan hajottamaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähäniinkuin ihmiset ajattelis että "voi ei, tää homma ei toimi! Nyt rikon itseni että saan peiteltyä ettei homma toimi, ettei vahingossakaan kukaan tekis asialle mitään!".
Ei näin kollegat. Se on jo aivan selvä, että pelkkiä puheita ei uskota, siis sitä että työntekijät vaan sanoittaa että homma ei toimi: Jos se toimimattomuus ei näy missään, niin ei kenelläkään ole intressiä tehdä asialle mitään.
Jos hajotat itsesi, niin työnantaja ottaa tilallesi uuden ja pyörä jatkaa pyörimistään kuten ennenkin ja se uusikin työntekijä peittelee toimimattomuutta siihen pisteeseen että hajottaa itsensä ja sitten hänetkin heitetään vain syrjään jne.
Sitä työnantajaa ei kiinnosta että missä kunnossa ihmiset jää eläkkeelle tai muuten pois työelämästä, heitä kiinnostaa vain, että saavatko he jatkajan ja jatkajaksi alkaa nykyään kelvata kuka tahansa joka suostuu vaan hajottamaan itsensä.
Ei ole vaihtoehtoja eli pakko on "hajottaa itseään". Ei ole muita työpaikkoja eikä realistisia töitä tarjolla. Ja kyllä, katselen niitä lähes päivittäin.
Itsekin olen pattitilanteessa. Nyt olen saikulla burniksen takia ja lähetellyt hakemuksia sinne sun tänne. Joka paikkaan niin paljon hakijoita, että huonolta näyttää. Tiedän myös ettei tämä saikku tuo ratkaisua pidemmällä aikavälillä, koska ei ne työpaikan ongelmat tällä katoa. Koko ala on täydessä kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen pattitilanteessa. Nyt olen saikulla burniksen takia ja lähetellyt hakemuksia sinne sun tänne. Joka paikkaan niin paljon hakijoita, että huonolta näyttää. Tiedän myös ettei tämä saikku tuo ratkaisua pidemmällä aikavälillä, koska ei ne työpaikan ongelmat tällä katoa. Koko ala on täydessä kaaoksessa.
Asioitko työterveydessä, miten lääkäri suhtautui, tekikö paljon testejä?
Sairauslomatodistuksessa sinulla tuskin lukee "burnout", se olisi palkatonta..
---->Jos ei käytä omaa puhelinta, niin vaihtoehtona on joko kuluneet cd-levyt mahdollisesti toimiva mankka tai sitten you tuubi tabletista kera kovaäänisten mainosten jotka keskeyttää musiikin koko ajan ja etenkin nukkarissa on hiukan ikävä kun kovaääninen mainos yhtäkkiä keskeyttää sen unimuusikin.--
Älkää käyttäkö omia puhelimia työaikana/työvälineenä.
Päiväkodin on tarjottava työpaikassa käytettävät työvälineet.
Onko tässä jollekkin osapuolelle jotain epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
---->Jos ei käytä omaa puhelinta, niin vaihtoehtona on joko kuluneet cd-levyt mahdollisesti toimiva mankka tai sitten you tuubi tabletista kera kovaäänisten mainosten jotka keskeyttää musiikin koko ajan ja etenkin nukkarissa on hiukan ikävä kun kovaääninen mainos yhtäkkiä keskeyttää sen unimuusikin.--
Älkää käyttäkö omia puhelimia työaikana/työvälineenä.
Ihan järkevä neuvo, mutta itse vaan koen, että työni olisi todella tylsää, jos en välillä käyttäisi omaa puhelinta siellä. Moni itselleni ja lapsille hauskin juttu tulee mun puhelimesta. Tiedän, ei pitäisi, mutta joskus sitä haluaa työstä edes vähän mukavamman.
Minä en ymmärrä näitä eläkeelle jääviä jotka painaa täysillä töitä viimeiseen asti. Niinkuin miksi? :,D Heille ei voi edes mitään seurauksia enää tulla jos vaikka vetäisivät lonkkaa koko päivän. Potkut? Hui kamala, 6kk irtisanomisaika, eli jää eläkkeelle ennenkuin se edes täyttyy tyyliin, tai sitten sitä vaan tekee keikkahommaa ennen varsinaista eläkettä ja halutessaan jatkaa keikkaa eläkkeelläkin.
Jos olisin itse jäämässä eläkkeelle niin pistäisin hösseliksi: Oiva tilaisuus tuoda KAIKKI epäkohdat esiin kun siitä ei voi enää itse kärsiä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa. Huonolta näyttää tulevaisuus.
- Älkää käyttäkö omia puhelimia työaikana/työvälineenä.
- Ihan järkevä neuvo, mutta itse vaan koen, että työni olisi todella tylsää, jos en välillä käyttäisi omaa puhelinta siellä.
- Sinun kaltaistesi hölmöläisten takia yksityiset toimijat pihistävät viimeiseen saakka ettei hommaa riittävästi toimivia työpuhelimia tai laitteita henkilökunnalle. Puhelin on kuitenkin erittäin tärkeä työväline pk:ssa. Vaatikaa laitteita. Älkää nyt omia laitteita käyttäkö. Ei omia läppäreitä, puhelimia ei mitään omakustannetta käytetä töissä.
Työnantajalla on kyllä ihan hyvin varaa hommata laitteita jos on kerran varaa perustaa yksityinen päiväkoti.
Röyhkeimmät pihipersiet ei vaan malta kun kattoo missä voi pihistää omaan taskuun. Lasten ruuasta, laitteista, paikan siivouksesta, sijaisista, henkilökunnasta.
Jos olet oikeasti työntekijä niin. "Ei jakseta innostua oikein mistään, pihavalvonta on pakkopullaa" = Sulla on oikeutus aina jäädä sisälle ja tehdä jotain muuta ja käännät muiden ärsytyksen asiasta tällaiseksi ajatukseksi.
"valitetaan, ollaan veteliä ja hapanta naamaa työkaverille,
Mitenkäs oma työntekosi? Ettei vain olisi niin, että itse teet jotain muuta kuin mitä pitäisi, eikä muut halua tehdä töitä sun puolesta ja ihan varmasti näyttävät hapanta naamaa siinä vaiheessa ja ihan syystä.
"aina oma känny pihalla mukana"
No kai se nyt on mukana, kun sitä pitää käyttää työvälineenä ihan jatkuvasti, koska työnantajalle olisi liian kallista antaa jokaiselle työntekijälle ihan oma työpuhelin ja esim. jokin tili mistä voisi ihan työnantajan piikkiin laittaa musiikkeja yms. kuulumaan.
" lapset ottaa niitä päähän kun ne ei tottelekaan vaan vaatii "
Tästä huokuu, että joko et ole töissä vakassa tai pakoilet tehtäviä. Helppo syytellä työkaveria jos itse jättää ne hankalimmat lapset aina muiden hoidettavaksi.
"mutta kas kun pomo tulee ollaan pepsodent-hymyä..."
Tästä olen samaa mieltä kanssasi: Ihan typerää näytellä niinkuin kaikki olisi hyvin jos kaikki ei ole hyvin. Esim. vaikeasta työkaverista kuuluu ilmoittaa esihenkilölle ja jättää se pepsodent-hymyily vähemmälle. Koskee myös sinua.