Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (20040)

Vierailija
20041/20040 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on voimavarat loppu tähän työhön. Ikää jo tosi paljon. Teen vaan perusasiat, eli jaan ruoan, vessatan, paijaan nukkarissa, valvon pihalla.

- No selkeästi huomaa että moni ihan nuorempikin on aivan kypsä koko työhön. Ei jakseta innostua oikein mistään, pihavalvonta on pakkopullaa, valitetaan, ollaan veteliä ja hapanta naamaa työkaverille, kehitetään draamaa ja riitaa---- ja aina oma känny pihalla mukana, lapset ottaa niitä päähän kun ne ei tottelekaan vaan vaatii vaatii vaatii - mutta kas kun pomo tulee ollaan pepsodent-hymyä...

Jos olet oikeasti työntekijä niin. "Ei jakseta innostua oikein mistään, pihavalvonta on pakkopullaa" = Sulla on oikeutus aina jäädä sisälle ja tehdä jotain muuta ja käännät muiden ärsytyksen asiasta tällaiseksi ajatukseksi.

"valitetaan, ollaan veteliä ja hapanta naamaa työkaverille,

Mitenkäs oma työntekosi? Ettei vain olisi niin, että itse teet jotain muuta kuin mitä pitäisi, eikä muut halua tehdä töitä sun puolesta ja ihan varmasti näyttävät hapanta naamaa siinä vaiheessa ja ihan syystä.

"aina oma känny pihalla mukana"

No kai se nyt on mukana, kun sitä pitää käyttää työvälineenä ihan jatkuvasti, koska työnantajalle olisi liian kallista antaa jokaiselle työntekijälle ihan oma työpuhelin ja esim. jokin tili mistä voisi ihan työnantajan piikkiin laittaa musiikkeja yms. kuulumaan.

" lapset ottaa niitä päähän kun ne ei tottelekaan vaan vaatii "

Tästä huokuu, että joko et ole töissä vakassa tai pakoilet tehtäviä. Helppo syytellä työkaveria jos itse jättää ne hankalimmat lapset aina muiden hoidettavaksi.

"mutta kas kun pomo tulee ollaan pepsodent-hymyä..."

Tästä olen samaa mieltä kanssasi: Ihan typerää näytellä niinkuin kaikki olisi hyvin jos kaikki ei ole hyvin. Esim. vaikeasta työkaverista kuuluu ilmoittaa esihenkilölle ja jättää se pepsodent-hymyily vähemmälle. Koskee myös sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi