Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko vanhoja sanakirjoja enää mihinkään?

Pitäisikö karsia?
09.10.2021 |

Onko nykyään jo niin kattavat sanakirjat netissä, ettei noita paperisia sanakirjoja välttämättä enää tarvitse?
Eli puhukaa puolesta tai vastaan! Kuinka moni teistä on luopunut vanhoista sanakirjoista? Ketkä teistä pitää niitä edelleen jemmassa, teettekö jotain käännöstöitä työksenne ja luotatteko enemmän näihin kirjoihin vai tykkäättekö niistä muuten vaan?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin suuri kirjahylly, että sanakirjat mahtuvat siellä olemaan. Niillä on tunnearvoa, koska ne on hankittu isolla rahalla 80-luvulla, kun opiskelin kääntämistä. Niitä tarvitsee myös sitten, kun netti kaatuu ja maailmasta loppuu sähkö. Odotapas vain. :)

Vierailija
2/3 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettisanakirjat on niukkoja eikä kaikkia sanoja löydy.

Kunnollisista useammista painetuista kirjoista löytyy sanoille esim. erilaiset merkitykset asiayhteydestä ja sävyistä riippuen.

Jos kirjoitan vieraalla kielellä, tarkistan eri lähteistä merkityksiä.

Netistä voi nopeasti katsoa selkeät tapaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä suurimmaksi osaksi käytän nettisanakirjoja. Useimmille kielille ne ovat ne nopeimmat ja kätevimmät, lisäksi sanastoja päivitetään, joten slangi-ilmauksiakin löytyy useimmille käyttämilleni kielille. Yleensä nämä sanakirjat ovat tosin kieli-englanti -sanakirjoja. Olen säästänyt joitakin suomi-kieli -sanakirjoja, jotta voin tarvittaessa etsiä kohdennettua suomenkielistä ilmausta, jos on ihan oikeasti tarve kääntää, eikä vain ymmärtää. Myös erityisalojen sanastoa harvemmin löytyy netistä, mikäli semmoisen kirjan olen jostain onnistunut löytämään. Joissain eksoottisemmissa maissa matkatessa en voi myöskään luottaa netin toimivuuteen tarpeen vaatiessa, jolloin paikallisen kielen sanakirja on hyödyllinen olla olemassa, varsinkin jos osaan paikallisesta kielestä lähinnä perusilmaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi