Saan nettona palkaa 1900€ tästä menee työmatkakuluihin 150€ kuukaudessa.
Kaksi teiniä vain toisesta saan elarit ja lapsilisät yhteensä 320€. Lapset ovat poikia ja jo ruokaan menee pihistellenkin 800€ kuussa, heillä on vaan RUOKAHALU. Sitten pitäisi maksaa asuntolaina, vakuutukset, auton kulut, kiinteistövero, roskismaksut, puhelinlaskut, lämmitys, sähkö, nuorten vaatteet ym.
Ei vaan raha riitä ja elämä on yhtä pennin venytystä. Joo jossain vaiheessa, kun teinit muuttavat pois helpottaa, mutta haluaisin elää tässä ja nyt enkä sitkun elämää.
En keksi ratkaisua tähän jatkuvaan köyhäilyyn :( Joo, ei ole pakko asua omistusasunnossa, mutta vuokraan menisi kyllä enemmän rahaa vielä.
Kommentit (22)
Selvitä oikeutesi saada asumistukea, on mahdollista ettå olet oikeutettu myös toimeentulotukeen. Lasten harrastuksiin apua jörjestöiltä. Ei ole häpeä ottaa vastaan apua.
Muuta lähemmäksi työpaikkaasi, ota vastuu elämästäsi ja lopeta ruikutus!
Kyllä on jossain pahasti vikaa jos 2200e ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä oikeutesi saada asumistukea, on mahdollista ettå olet oikeutettu myös toimeentulotukeen. Lasten harrastuksiin apua jörjestöiltä. Ei ole häpeä ottaa vastaan apua.
No ei noin isoilla tuloilla saa asumistukea tai toimeentulotukea.
En ymmärrä valitusta. Sinä valitsit ammatin, jossa on tuollainen tulotaso ja valitsit hankkia lapsia, vaikka heihin menee paljon rahaa. Kysytään näin: Mihin summaan kuussa suostuisit, jos hintana oli se, ettet näe lapsiasi enää?
Vierailija kirjoitti:
Muuta lähemmäksi työpaikkaasi, ota vastuu elämästäsi ja lopeta ruikutus!
Samaa sanon. Myyntiin kämppä tai vuokralle siksi aikaa ku saa myydyksi. Ihme ruikutusta jos ei mistää saa muka säästettyä.
Tsemppiä sulle! Mitä tuohon muuta voi sanoa kun että kuukausi kerrallaan eteen päin. Budjetti exceliin ja ostokset lidlistä jos mahdollista, on halvin. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa! Älä luovuta!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta. Sinä valitsit ammatin, jossa on tuollainen tulotaso ja valitsit hankkia lapsia, vaikka heihin menee paljon rahaa. Kysytään näin: Mihin summaan kuussa suostuisit, jos hintana oli se, ettet näe lapsiasi enää?
Nyt ihan oikeasti HV. En edes viitsi selittää sinulle, miten asiat voivat muuttua lähes kahdenkymmenen vuoden aikana, jos et itse tajua.
Luulen, että saatte tosta ruokabudjetista pihistettyä, kun perehdyt asiaan (elleivät lapsesi ole todella nirsoja).
Tuttuni juuri vähän aikaa sitten avasi asiasta keskustelua Facebookissa, heillä on perheessä kuusi ihmistä , kaksi alakoululaista, kaksi paljon urheilevaa teinipoikaa ja hyvää ruokaa arvostavat vanhemmat. Heillä meni 155 euroa / vko ruokaan.
Ja sekasyöjiä, joilla syödään paljon hedelmiä, kasviksia, marjoja , lihaa kalaa jne.
Ja herkkujakin toisinaan.
Sama tilanne täällä, mulla vielä hiukan pienemmät tulot, kotona sentään vain yksi lapsi enää. Toimeentulotukea en saanut ja muutaman satasen autokin katsottiin omaisuudeksi, viis siitä että se on pakollinen työn vuoksi.
Tuntuu että olen puun ja kuoren välissä, vuosikaudet venyttänyt penniä ja se alkaa rasittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että saatte tosta ruokabudjetista pihistettyä, kun perehdyt asiaan (elleivät lapsesi ole todella nirsoja).
Tuttuni juuri vähän aikaa sitten avasi asiasta keskustelua Facebookissa, heillä on perheessä kuusi ihmistä , kaksi alakoululaista, kaksi paljon urheilevaa teinipoikaa ja hyvää ruokaa arvostavat vanhemmat. Heillä meni 155 euroa / vko ruokaan.Ja sekasyöjiä, joilla syödään paljon hedelmiä, kasviksia, marjoja , lihaa kalaa jne.
Olisi kiva nähdä heidän ruokaostokset, tuo on todella vähän kuusihenkiselle perheelle jossa isoja lapsia.
Eikös toi 320e kata jo kuukaudessa lasten vaatteet, lasten puhelinmaksut ja jää varmaan vielä reilusti ylikin.
Mun lapset ei edes halua uusia vaatteita. Jos on reikä polvessa, niihin ei saa kuulemma koskea kun on lempihousut ja niillä halutaan mennä kouluun.
4. luokkalainen menee vielä 5 vuotta vanhalla repulla, eikä halua uutta. Senkin ostin kierrätyskeskuksesta 5e.
800e ruokaan??
Meitä on 4 ja korkeintaan menee 500e.
Paljon menee keskimäärin kuussa vaatteisiin rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Paljon menee keskimäärin kuussa vaatteisiin rahaa?
Vaatteisiin ei mene paljoa, ehkä keskimäärin 150€.
Suunnittele kaikki ruuat etukäteen, tee kauppalista, osta kerralla 2 viikon ruuat niin huomaat kuinka ruokaan ei menekään enää 800e. Laita pilaantuvat ruuat pakkaseen. Osta valtava vuoka jossa voit tehdä 2-3 päivää riittäviä ruokia, esim. makaronilaatikko.
800 ruokaan on kyllä oikeasti hurja summa.
Kai lapset syövät koulussa lounaan eivätkä missään mäkki/hese?
Meillä on kaksi aikuista ja kolme lasta joista yksi on teini, ruokaan ei tosiaankaan mene kuin ehkä korkeintaan 500 e. Yhdellä lapsista erikoisruokavalio.
Meillä teinillä on aina kova nälkä, mutta hän onneksi syö koulussa ison lounaan.
Ostetaan välipaloiksi leipää, muroja jne.
Hedelmistä meillä on joka päivä banaania ja omenaa, joskus harvoin vesimelonia.
Mitä ne lapset syö?
Itse varmaan tekisin aina hirveen kasan makaronia tai perunaa lisukkeeksi joka aterialle jos olisi tuollaiset suursyömärit kotona :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni juuri vähän aikaa sitten avasi asiasta keskustelua Facebookissa, heillä on perheessä kuusi ihmistä , kaksi alakoululaista, kaksi paljon urheilevaa teinipoikaa ja hyvää ruokaa arvostavat vanhemmat. Heillä meni 155 euroa / vko ruokaan.Ja sekasyöjiä, joilla syödään paljon hedelmiä, kasviksia, marjoja , lihaa kalaa jne.
Olisi kiva nähdä heidän ruokaostokset, tuo on todella vähän kuusihenkiselle perheelle jossa isoja lapsia.
Hän oli jakanut kuvan viikon ostoksista. Siinä oli ainakin 12 litraa maitoa , 2 pakettia kaurahiutaleita , rahkajugurtteja neljä pakettia, kuusi pakettia lihaa ja kanaa, kolme pakettia ruisleipää, kaksi parsakaalia, pussillinen paprikaa, kolme pussia porkkanaa, iso terttu banaaneita , mysliä, kurkkua, pari pussia perunoita pari juusto pakettia, pari paahtoleipäpakettia, vehnäjauhoja, hapankorppuja, kahvia, viilipurkkeja, pari rasvarasiaa , tortillalevyjä , pari pakettia kahvia, jugurtteja.
ja jotain paketteja kuusi kappaletta mistä en saanut selvää. olivat muiden tuotteiden alla.
Tiedän heidän keräävän omat marjat ja omenat pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
800 ruokaan on kyllä oikeasti hurja summa.
Kai lapset syövät koulussa lounaan eivätkä missään mäkki/hese?
Meillä on kaksi aikuista ja kolme lasta joista yksi on teini, ruokaan ei tosiaankaan mene kuin ehkä korkeintaan 500 e. Yhdellä lapsista erikoisruokavalio.Meillä teinillä on aina kova nälkä, mutta hän onneksi syö koulussa ison lounaan.
Ostetaan välipaloiksi leipää, muroja jne.
Hedelmistä meillä on joka päivä banaania ja omenaa, joskus harvoin vesimelonia.Mitä ne lapset syö?
Itse varmaan tekisin aina hirveen kasan makaronia tai perunaa lisukkeeksi joka aterialle jos olisi tuollaiset suursyömärit kotona :D
Kiitos tästä ideasta perunoista ja makaronista, otan käyttöön!
800 € ruokaan kuussa ei ole pennin venyttelyä nähnytkään.