Minkä ikäinen lapsi saa olla yksin ulkona kerrostalon pihalla?
Minkä ikäinen lapsi saa siis olla yksin ulkona siten että näkyvyys lapseen on koko ajan kerrostalon pihalla?
Kommentit (10)
Esikouluikäinen mielestäni on riittävän vanha ulkoilemaan pihalla, jos lapsi on sen tyylinen, että ei lähde pihalta mihinkään.
Eikös koululaiset itse kävele ihan kouluunkin, niin varmaan hieman sitä pienemmät saa sitten olla pihassa. Riippuu toki lapsesta ja pihasta, että onko esim. minkälainen mahdollisuus jäädä auton alle yms.
Juu riippuu paljon lapsesta.
Hommaa Xplora-puhelinkello hänelle niin saat mielenrauhaa kun näet gps-koordinaatit ja lapsi voi soittaa jos hätä.
Itse varmaan päästäsin jonkun kuusi vuotiaan. Rivarissa asutaan itse ja uskallan antaa 4 ja 5v lasten leikkiä leikkipaikalla, johon näen itse sisältä. Toki tämäkin riippuu niin paljon lapsesta.
Mun lapset saivat omalla kotipihalla olla kahdestaan viisivuotiaina. Eivät olleet karkailuun taipuvaisia ja pihalle oli ikkunasta näköyhteys. Nyt aloittivat syksyllä koulun ja saavat ulkoilla keskenään lähialueen puistoissa ja koulun pihalla.
5 vuotias voi varmaan olla jos pitää kiinni sovituista säännöistä ja piha on turvallinen.
Ei sille ole mitään määrättyä ikärajaa tyyliin, että nuoremmat lapset kuin se ja se otetaan huostaan jos ne jättää yksin pihalle.
Meidän talossa nuorimmat yksin pihalla olijat ovat 3v ikäisiä. Pyörivät lapsilauman mukana siinä missä vanhemmatkin enkä ole nähnyt että olisivat menneet portista ulos kadulle.
Ai että tuijottaa koko ajan lasta ikkunasta? Kuka tekis niin?