Ei pääse karanteeniin, jos on altistunut työpaikalla :'(
Aivan ihme touhua.
https://www.ouka.fi/tiedotteet-korona/-/asset_publisher/6OeF4RuRnhAZ/co…
Karanteeniin ei enää määrätä, jos altistuminen koronalle on tapahtunut esimerkiksi koulussa, päiväkodissa tai ulkona
JULKAISTU 8.10.2021
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on linjannut 5.10.2021, että karanteeniin johtavaa altistumista ei katsota tapahtuneeksi, jos altistuminen on tapahtunut:
ulkotiloissa
koulussa ja muissa opinnoissa
päiväkodeissa
joukkueharrastuksissa, jos ei muuta altistustilannetta
pääosassa työpaikka-altistuksia
Jos edellä mainituissa paikoissa tapahtuu altistuminen koronavirukselle, altistuneita ohjeistetaan hakeutumaan näytteenottoon, jos heillä tulee koronavirustartuntaan viittavia oireita.
Linjauksen taustalla on THL:n seurannan johtopäätökset, joiden mukaan vain pieni osa karanteeniin asetetuista koululaisista lopulta sairastuu koronaan. Lapsilla koronaviruksen aiheuttama tauti on yleensä myös lieväoireinen. Koronavirusinfektio vie lapsia sairaalahoitoon äärimmäisen harvoin.
Uutta linjausta perustellaan myös iäkkäiden ja riskiryhmien hyvällä rokotuskattavuudella Oulussa.
Kommentit (12)
Tartunnat tykkäävät, kun eivät joudu karentteeniin.
Vähän ristiriitaiset fiilikset. Totta että ei ole levinnyt mitenkään valtavasti kouluissa esim. Silti tuntuu että alkaako nyt sitten levitä. Jännä että tossa ei eritellä mitenkään rokotettuja tai rokottamattomia altistuneita. Vaikka ehkä silläkään ei ole lopulta merkitystä tai suurta eroa.
Olen tykännyt siitä Rovaniemen lääkäristä joka kommentoi pohjoisen koronauutisoinnissa. Tuntunut realistisemmalta kuin etelän vastaavat. Pikatestit esimerkkinä tästä. Ja ehkä nyt sitten tämä päätös?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ristiriitaiset fiilikset. Totta että ei ole levinnyt mitenkään valtavasti kouluissa esim. Silti tuntuu että alkaako nyt sitten levitä. Jännä että tossa ei eritellä mitenkään rokotettuja tai rokottamattomia altistuneita. Vaikka ehkä silläkään ei ole lopulta merkitystä tai suurta eroa.
Olen tykännyt siitä Rovaniemen lääkäristä joka kommentoi pohjoisen koronauutisoinnissa. Tuntunut realistisemmalta kuin etelän vastaavat. Pikatestit esimerkkinä tästä. Ja ehkä nyt sitten tämä päätös?
Tuo päätös ei lupaa hyvää, lopputuloksena on runsaasti uusia tartuntoja.
Niin jossain vaiheessahan on vaan palattava normaaliin, korona ei poistu rokottamalla eikä tautia voida tukahduttaa. Oireiset jäävät kotiin sairastamaan kuten muissakin tartuntataudeissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin jossain vaiheessahan on vaan palattava normaaliin, korona ei poistu rokottamalla eikä tautia voida tukahduttaa. Oireiset jäävät kotiin sairastamaan kuten muissakin tartuntataudeissa.
Se mihin palataan, ei ole mikään hyvä vaihtoehto, vaan elämme sitten sellaisessa tulevaisuudessa, jossa ihmiset kuolevat meidän ympäriltämme aikaisempaa helpommin ja elävät lyhyemmän elämän, senkin monet sairaana.
Vain hyvät uudet rokotteet, voivat antaa paremman tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jossain vaiheessa tänäänhan on vaan palattava normaaliin, korona ei poistu rokottamalla eikä tautia voida tukahduttaa. Oireiset jäävät kotiin sairastamaan kuten muissakin tartuntataudeissa.
Se mihin palataan, ei ole mikään hyvä vaihtoehto, vaan elämme sitten sellaisessa tulevaisuudessa, jossa ihmiset kuolevat meidän ympäriltämme aikaisempaa helpommin ja elävät lyhyemmän elämän, senkin monet sairaana.
sellaiset oikeat rokotteet.
Aivan sairasta! Perustuu vanhentuneeseen tietoon keväältä 2020. Delta- variantti tarttuu ja leviää erittäin tehokkaasti erityisesti lapsissa. Lapset tartuttavat jo ennen oireiden puhkeamista. Tästä varottavat kaikki kansainväliset mediat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten vaan maailman väkiluku nousi viime vuonna 80 miljoonaa. Koronan kuolleisuus% on noin 1 %.
Oulu jatkaa omaa sooloiluaan. Onko tämä tartuntatautilain mukaista toimintaa?
Mä olen ollut virallisesti karanteenissa kerran, syksyllä 2020. Sen jälkeen olen saanut n. 10 kertaa viestin, että olen oleskellut samassa tilassa koronasairaan kanssa, mene testiin jos tulee oireita. Mutta ei karanteenia. Lisäksi ainakin kaksi kertaa mulla on ollut samassa luokkahuoneessa sairastunut, eikä mulle ole tullut mitään yhteydenottoa.
t. Ope
Delta leviää oikein hyvin. Lapseni luokalla nyt kolmasosa oppilaista sairastunut. Ei leviä jutut ovat viime talvelta, eivät ajantasaista tietoa.
Oulu on maailman suurin ihme.