Asiallista keskustelua päivähoidosta
Käyn täällä silloin tällöin vilkaisemassa keskusteluja eri aiheista ja löydän melko usein päivähoitoon liittyviä keskusteluja, joko päivähoidon henkilökunnan tai vanhempien aloittamana. Tietyt aiheet toistuvat usein (päiväunet, subjektiivinen päivähoito jne.) ja keskustelua käydään toisinaan asiallisesti ja toisinaan molemmin puolin syyttelevään sävyyn. Ehkäpä kärjistetyimmät mielipiteet saavatkin herkästi enemmän keskustelua aikaan? Mene ja tiedä. Ajattelin joka tapauksessa kokeilla voisiko täällä saada aiheesta asiallista keskustelua aikaan, niin että joistain päivähoidon asioista voitaisiin kenties rakentaa molemminpuolista ymmärrystä eri tahojen (työntekijät, vanhemmat) välillä.
Itse työskentelen päiväkodissa lastentarhanopettajana ja olen toisinaan turhautunut moniin asioihin työssäni. Ennen kaikkea joka puolelta tulevien vaatimusten määrään ja ymmärtämättömyyteen joissain asioissa, kun asioista ei keskustella asiallisesti ja rehellisesti. Heittäkää siis kysymyksiä, ajatuksia ja mielipiteitä mistä tahansa aiheeseen liittyvästä! Minun haaveeni on jonain päivänä olla mukana varhaiskasvatuksen kehittämistyössä ja sitäkin varten kuulen (ja olen myös itse keskustelussa mukana) mielelläni erilaisia näkemyksiä aiheesta.
Kommentit (8)
Päivähoidosta ei saa aikaan asiallista keskustelua täällä. Ei mulla muuta.
Miksiköhän sitten näin? Mitä luulet?Luulisi että olisi ihan asiasta kiinnostuneita vanhempia ja päivähoidon ammattilaisia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 17:45"]
Käyn täällä silloin tällöin vilkaisemassa keskusteluja eri aiheista ja löydän melko usein päivähoitoon liittyviä keskusteluja, joko päivähoidon henkilökunnan tai vanhempien aloittamana. Tietyt aiheet toistuvat usein (päiväunet, subjektiivinen päivähoito jne.) ja keskustelua käydään toisinaan asiallisesti ja toisinaan molemmin puolin syyttelevään sävyyn. Ehkäpä kärjistetyimmät mielipiteet saavatkin herkästi enemmän keskustelua aikaan? Mene ja tiedä. Ajattelin joka tapauksessa kokeilla voisiko täällä saada aiheesta asiallista keskustelua aikaan, niin että joistain päivähoidon asioista voitaisiin kenties rakentaa molemminpuolista ymmärrystä eri tahojen (työntekijät, vanhemmat) välillä.
Itse työskentelen päiväkodissa lastentarhanopettajana ja olen toisinaan turhautunut moniin asioihin työssäni. Ennen kaikkea joka puolelta tulevien vaatimusten määrään ja ymmärtämättömyyteen joissain asioissa, kun asioista ei keskustella asiallisesti ja rehellisesti. Heittäkää siis kysymyksiä, ajatuksia ja mielipiteitä mistä tahansa aiheeseen liittyvästä! Minun haaveeni on jonain päivänä olla mukana varhaiskasvatuksen kehittämistyössä ja sitäkin varten kuulen (ja olen myös itse keskustelussa mukana) mielelläni erilaisia näkemyksiä aiheesta.
[/quote]
Aloita sinä jollakin asialla joka on Sinua turhauttanut tai turhauttaa.
Minkä ihmeen takia vasu-keskusteluja käy myös hoitajat, eikö se olisi juuri lastentarhanopettajan heiniä? Minkä takia saksalainen pedagogiikka on vieläkin niin in tarhoissa: lapsia kasvatetaan pelolla, rangaistuksilla ja tasapäistäen. En tietenkään mitään hippimenoakaan toivo mutta edes hiukka inhimillisyys ei toisinaan olisi pahitteeksi...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:43"]
Minkä ihmeen takia vasu-keskusteluja käy myös hoitajat, eikö se olisi juuri lastentarhanopettajan heiniä? Minkä takia saksalainen pedagogiikka on vieläkin niin in tarhoissa: lapsia kasvatetaan pelolla, rangaistuksilla ja tasapäistäen. En tietenkään mitään hippimenoakaan toivo mutta edes hiukka inhimillisyys ei toisinaan olisi pahitteeksi...
[/quote]
Jos omahoitaja työtapa todella päiväkodissa toimii oikealla tavalla ts. että lapset jaettu kasvatusvastuullisten kesken tasan. Taapero ryhmässä (jos oikea lapsimäärä) merkitsee 4 lasta per hoitaja. Jokainen omahoitaja pyrkii perehtymään erityisesti "omien" lasten asioihin ja suhteen rakentamiseen lasten vanhempiin. Näin jokainen lapsi ja vanhemmat tulevat paremmin huomioiduiksi ja omahoitaja on myös tästä syystä oikea henkilö pitämään vasu keskustelut koska tuntee "omien"lasten tilanteen parhaiten. Ryhmässä siis vain yksi lto ja hänellä siis yhtälailla 4 "omaa"lasta joista parhaiten voi vanhempien kanssa keskustella. Lto:lla kuitenkin kokonaisvastuu toiminnasta ja siitä että vasut toteutetaan laadukkaasti ja että keskustelu sen sisällöstä ja tavoitteista jatkuu vanhempien kanssa. Ei ole siis mitään mieltä siinä että lto käy kaikki vasu keskustelut, silloin koko homma jää pinnalliseksi ja pakolliseksi kuvioksi josta hyöty hyvin pieni.
Omalta osaltani haluan sanoa, miten iloinen ja onnellinen olen ollut lasteni päivähoidosta perhepäivähoitajalla, päiväkodissa ja eskarissa. Lasteni hoitajat ovat olleet mahtavia ammattilaisia, työtään kehittäviä ja lapsistani aidosti välittäviä. Lapset ovat menneet aina mielellään hoitoon. Ihanaa kun voi olla rauhassa töissä tietäen, että lapset ovat hyvissä käsissä!
Uskon myös, ettei kohdallemme ole osunut onnellinen poikkeus, vaan suurin osa vanhemmista ajattelee samoin.
Ei tässä varmastikaan ole kysymys kritiikistä vaan mahdollisuudesta tutustua paremmin päiväkodin arkeen ja ymmärtää sitä paremmin. Todellisuushan on että nämä kaksi maailmaa (koti ja päiväkoti) ovat liian etäällä toisistaan. Vanhempien ja hoitajien välisen yhteistyön parantaminen ja syventäminen helpottaisi varmasti tilannetta (?)
Hieno aloitus. Juuri tätä tarvitaan, avointa keskustelua päiväkotihoidon sisällöstä. Ajatuksia ja kokemuksia joista voitaisiin ihan oikeasti keskustella. Vaikeus näissä keskusteluissa on ollut ne vahvat tunteet jotka liityvät pienten lasten hoitoon, vanhemmuuteen japäiväkodin hoitajan turhautumiseen. Nämä tunteet kun usein saavat yliotteen ja keskustelu tyrehtyy tai loppuu kaaokseen. Saa nähdä onnistuisiko nyt ihan asiallinen ja mielenkiintoinen keskustelu:)