Olen kuullut, että sosiaalisten tilanteiden pelossa altistaminen ei olekaan kaikille oikea tapa yrittää parantaa.
Onko jollakin kokemuksia tästä? Auttoiko jokin muu keino?
Kommentit (29)
Huomasin muuten että kansalaisopistolla oli joku kurssi jännittäjille, uskaltaisko joku osallistua tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla sosiaalisten tilanteiden pelon juurisyy oli syvään juurtunut arvottomuuden tunne ja huono itsetunto muutenkin. Altistamisyritykset siksi pahensivat ongelmiani, koska menin niihin jo valmiiksi sillä mielellä, että kaikki varmaan nauravat mulle ja vihaavat mua. Ensin piti käsitellä pois nuo arvottomuuden ja kelpaamattomuuden tunteet sekä niiden syntymiseen vaikuttaneet tapahtumat. Kun aloin olla enemmän sinut itseni kanssa, alkoivat sosiaaliset tilanteet sujua ihan eri tavalla kuin ennen. En vieläkään pidä kaikista sosiaalisista tilanteista mutta pystyn ne hoitamaan ihan ok enkä hermoile asiasta päiväkaupalla etukäteen.
Tässä on järkeä. Harmi vain että ajatus se että ihminen käsittelisi taustalla olevia asioita vaikuttaa olevan aivan mahdoton koska se harvoin on kivaa ja vaatii ihmiseltä itseltäänkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
No voi helskutti. Minua ei hiukkaakaan kiinnosta, mitä ihmiset minusta ajattelevat, Se on heidän ongelmansa.
Puhuminen ei ole muuta kuin huulten heiluttelemista ja uloshengittämistä. Mikä voisi olla helpompaa?
Taas tällainen olematon asia, josta on tehty "in-juttu" medikalisoimalla se. Kaikki haluavat olla sosiaalisesti pelokkaita, koulukiusattuja, 2-tyypin diabeetikoita, masentuneita, kehopositiivisia, transsuja, homoja ja mitä vaan pas.kaa, koska sillä saa klikkauksia.
Sinä voisit käydä opettelemassa myötätunnon taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helskutti. Minua ei hiukkaakaan kiinnosta, mitä ihmiset minusta ajattelevat, Se on heidän ongelmansa.
Puhuminen ei ole muuta kuin huulten heiluttelemista ja uloshengittämistä. Mikä voisi olla helpompaa?
Taas tällainen olematon asia, josta on tehty "in-juttu" medikalisoimalla se. Kaikki haluavat olla sosiaalisesti pelokkaita, koulukiusattuja, 2-tyypin diabeetikoita, masentuneita, kehopositiivisia, transsuja, homoja ja mitä vaan pas.kaa, koska sillä saa klikkauksia.
Sinä voisit käydä opettelemassa myötätunnon taitoa.
Siitäkö sinun änkytyksesi paranisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa kokemusta asiasta, ei kannata tulla vähättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin muuten että kansalaisopistolla oli joku kurssi jännittäjille, uskaltaisko joku osallistua tuollaiseen?
Rohkeasti vaan. Kyllähän se jännittää, mutta kaikkiahan siellä jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Taas tällainen olematon asia, josta on tehty "in-juttu" medikalisoimalla se. Kaikki haluavat olla sosiaalisesti pelokkaita, koulukiusattuja, 2-tyypin diabeetikoita, masentuneita, kehopositiivisia, transsuja, homoja ja mitä vaan pas.kaa, koska sillä saa klikkauksia.[/quote
Olet itsekeskeisyyden huipentuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemuksia. Itselläni altistaminen on pahentanut, mutta myös auttanut.
Ensi alkuun altistin itseni, mutta voimakkaiden fyysisten oireiden vuoksi se vain pahensi tilannetta. Tuli epäonnistumisia, suurta häpeää ja entistä suurempi pelko lähteä tilanteisiin.
Hain apua psykiatrilta, sain lääkitystä, mikä piti fyysiset oireet kurissa. Tämän seurauksena tuli onnistumisia, ei tarvinnut pelätä enää ja uskalsi mennä tilanteisiin. Eräänlainen positiivinen tapahtumaketju. Lopulta,altistumiseen kautta tottui tilanteisiin.
Mikä lääke kohdallasi helpotti fyysisiä oireita?
Propral ja tarvittaessa rauhoittavat.
Sosialististen tilanteiden pelkoon auttaa altistuminen.