Ammattikouluopintojen järkyttävä taso
Tuttavan lapsi tekee kaksoistutkintoa:
Pitämättömiä oppitunteja
Itsenäistä työskentelyä
Ei opetusta, ei ohjausta, ei keskustelua
Tyhmätöitä joita ei tarkisteta tai arvioida
Tunneilla saa olla puhelimella
Häiriökäytöstä ja poissaoloja..
Eipä siinä paljon morivoiduta. Muten nämä opettajat ilkeää kutsua itseään opettajiksi saati nostaa palkkaa?
Kommentit (42)
Opetetaanko enää missään manuaalikoneistusta?
Sellaista, että jyrsimen ja sorvin avulla tekee metallista mitä vain?
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulut ovat nykyään päivähoitopaikkoja vähän isommille lapsille, tosin ilman hoitoa ja ohjausta. Edessä "loistava" tulevaisuus ja hallitus haluaa ainostaan lisätä korkeakoulutettujen määrää. Kuka ne työt sitten tekee, kun suurin osa ihmisistä on hömppäkoulutettuja turhakkeita, jotka eivät osaa tehdä mitään? Naisvaltainen hallitus paskat nakkaa menetetyistä suomalaisista nuorista miehistä. Tosin he kyllä tulevat tulevaisuudessa huomaamaan tehneensä kammottavan virheen.
Ammattikoulureformi kylläkin toteutettiin Sipilän hallituksen aikana, jolloin opetusministeri oli kokoomuksen Grahn-Laasonen. Opettajat saivat lähteä ja opetus jätettiin vähän isompien lasten oman oppimisen varaan. Turha nykyhallitusta syyttää.
Tätä kansa halusi. Ainahan ammattikoululaisia on morkattu ja sanottu, että tuon homman oppii apinakin. No tähän se menee, ettei apinanhommiin päätyviä haluta kouluttaa ja opettaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmista leikkauksista ammattikoulutukseen päätettiin Sipilän hallituksen aikana Sanni Grahn-Laasonen toimiessa opetus-ja kulttuuriministerinä. Näille kultalusikka suussa syntyneillä elitisteillä ei ole mitään ymmärrystä sen ihmisryhmän elämästä, joka on heidän oman etupiirinsä ulkopuolella. Eivätkä he myöskään välitä heistä tippaakaan.
Laskua näistä leikkauksista maksavat myös yritykset, joille ei löydy tarpeeksi pätevää työvoimaa. Siis eihän ammattikoulusta valmistunut ennenkään ole osannut kaikkea heti, kun joka firmassa on vähän omat kommervenkkinsa jotka vasta työ opettaa, mutta tietyt perusvalmiudet on kuitenkin jo ollut hallussa. Enää ei ole. Koulusta valmistuneita itseäänkin nolottaa osaamattomuutensa.
Ihmetyttää kun Sipilällä itsellään kuitenkin on yrittäjätausta, niin miksi ei tuota tajunnut. Vai elikö niin teknohuumassa, että piti vain it-alan yritysten tarpeita tärkeinä? Se onkin ala, jota voi helposti opiskella itsenäisesti ilman opettajan ohjausta. Kuvitteliko, että ihan samalla systeemillä oppii kyllä kampaajaksi tai hitsaajaksi myös.
Yritykset voivat nyt sanoa ettei Suomessa ole päteviä työntekijöitä joten ne on saatava tuoda ulkomailta.
Olen itse aikuiskoulutuksella opiskelemassa ja meillä ei ole juuri ollut tunteja. Opettajaa ei olla nähty juurikaan ja hän on tosi ylimielinen eikä edes aina vastaa puhelimeen tai sposteihin. Joo, jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan, mutta me ollaan lähinnä opittu vain kirjoja lukemalla. Välinehuoltaja hoitaa sairaalan instrumentteja leikkauksia varten, joten mikään vitsi tuo ammatti ei ole.
Mun koko luokka on tyytymätön koulutuksen laatuun. Tunnit alkoi ja loppui miten sattuu, koskaan ei ollut tunnit sinne asti mihin merkitty. Ei tiedetty onko etänä vai koulussa.
Itse olisin tehnyt paremmat opiskelumateriaalit, täynnä virheitä. Koulun reksi ei ota vastuuta näistä ja sama ongelma on esim. Sähköpuolella ja toimitilahuoltajilla opinnoissa kuin meillä välinehuollon opiskelijoilla. Meidän työharkan ruokarahoista ei kerrottu koulun taholta, oli joku 100€ summa. Open mukaan ei ole hänen asiansa hoitaa.
Takk on siis kouluni
Tämä nykyinen on tuhoisaa nuorille. Eihän normijärjellä varustettu nuori kehtaa edes mennä alansa töihin tuolla osaamisella, jonka sieltä amiksesta saa. Ei ihme, ettei huvita valmistua, ei hakea töitä jne. Itsetunto laskee työharjoitteluissa, kun ei osaa sitä vähääkään kuin ennen osasivat ja kaupan päälle 16-18 -vuotiaat "opetetaan" veteliksi puolipäiväkoululla. Peruskoulussa käydään koulua, lukiossa käydään koulua ja amislaiset vetelehtii osa-aikakoulunsa kanssa. Eikö kukaan mieti sitä, miten tuhoisaa on tuossa iässä antaa velttoilla? Miten jaksaakaan enää täyttä työpäivää, jos tottuu ottamaan keveästi?
Omana aikanani, syvimmän laman aikaan 90-luvulla, amislaiset istui 8-16 ma-to ja perjantaina 8-14. Eli 38 tuntia viikossa. Lukiolaisten kouluviikko oli noin 30 tuntia, mutta lukiolaisilla oli ne kotihommat päälle. Amiksessa idea oli opettaa työrytmiin ja työpäiviin. Poissaolot piti korvata. Miten ihmeessä silloin oli varaa pitää porukka koulussa kokopäiväisesti, vaikka valtion rahat oli aivan loppu? Muistaakseni Viinanen kertoi myöhemmin, että pahimmillaan oli 3kk:n ajaksi rahoitus tiedossa ja tilanne oli katastrofi. Silti nuoret pidettiin työssä/koulussa aidosti kiinni.
Hy:ssä alkaa olla sama kuvio. Ensimmäisen tutkinnon tein 2000-luvun alussa ja nyt näyttäytyy sama touhu luokattomalta. Uskomatonta kyllä, pitäisi varmaan jonnekin avautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulut ovat nykyään päivähoitopaikkoja vähän isommille lapsille, tosin ilman hoitoa ja ohjausta. Edessä "loistava" tulevaisuus ja hallitus haluaa ainostaan lisätä korkeakoulutettujen määrää. Kuka ne työt sitten tekee, kun suurin osa ihmisistä on hömppäkoulutettuja turhakkeita, jotka eivät osaa tehdä mitään? Naisvaltainen hallitus paskat nakkaa menetetyistä suomalaisista nuorista miehistä. Tosin he kyllä tulevat tulevaisuudessa huomaamaan tehneensä kammottavan virheen.
Ammattikoulureformi kylläkin toteutettiin Sipilän hallituksen aikana, jolloin opetusministeri oli kokoomuksen Grahn-Laasonen. Opettajat saivat lähteä ja opetus jätettiin vähän isompien lasten oman oppimisen varaan. Turha nykyhallitusta syyttää.
Tämä on totta, että Sipilän hallitus toteutti nämä muutokset Sanni Grahn-Laasosen johdolla. Mutta, nykyinen hallitus ei ole tehnyt tähän korjaavia toimenpiteitä, vaan päinvastoin he ottivat agendakseen juuri tämän "korkeakoulutettujen" määrän lisäämisen tulevaisuudessa. Syylliset tilanteeseen löytyvät siis niin Sipilän kuin Marinin hallituksesta. Kyykyttäjiä molemmat.
Vai niin. Mikäli ap kuvaa viimeistä kahta vuotta, niin meillä on ollut tämä korona.
Tyttäreni valmistui keväällä koneasentajaksi. Hän pyrki neljään ammattikorkeakouluun ja olisi päässyt jokaiseen. Meni tietenkin ykkösvaihtoehtoon.
Nyt opiskelee insinööriksi. Lukee kokeisiin, jotka ovat ensi viikolla ennen syystaukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuuta täytyy itse ottaa niistä opinnoista.
Miten niistä otat,kun ei ole opettajia!
Ei lähihoitajaopiskelija voi "ottaa omaa vastuuta" vaikkapa pistämisen opiskelusta.
Haluatko opettamattoman sähkömiehen tekemään taloosi sähkötyöt? uuupps,pikkasen meni pieleen,sori.kun koko kylän sähköt sammuu kun katkaiset kahvinkeittimen.
Tai parturin,joka on "itseohjautuvasti" opetellut leikkaukset, leikkaamaan kuontalosi,.
Tai hoitamaan x-asioitasi,ilman että on nähnyt opea edes parkkipaikalla!
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa tehdä töitä. Lue insinööriksi. Jos et pärjää insinöörinäkään. Mene opettajaksi.
Näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Olen kuullut tämän näin; jos et osaa mitään, ala opettajaksi. Ellet osaa opettaa, ryhdy rehtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen ei kykene kuin harvoin ottamaan omista opinnoistaan vastuuta. Miksi ihmeessä lukiolaiset paimennetaan kouluun ja opettajavetoiseen opetukseen, jotta homma sujuu, mutta amikseen päätyneet kykenisi vastuunottoon? Kyllä se niin on, että se pieni osa omaehtoiseen vastuunottoon kykenevistä menee pääosin lukioon. Amikseen menee toki ihan fiksujakin, mutta mukana myös ne kehityksestä jäljessä olevat ja lapselliset. Lukiolaisistakaan enemmistö ei kykene kantamaan vastuuta opiskelustaan, amislaisista häviävän pieni osa. Sitten toinen ääripää on täysin vastuunottoon kykenemättömät ja ne on kaikki amiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa tehdä töitä. Lue insinööriksi. Jos et pärjää insinöörinäkään. Mene opettajaksi.
Näin on aina ollut ja tulee olemaan.Olen kuullut tämän näin; jos et osaa mitään, ala opettajaksi. Ellet osaa opettaa, ryhdy rehtoriksi.
Ja jos et pärjää edes siinä, siirry opetushallitukseen suunnittelemaan opetusta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niistä otat,kun ei ole opettajia!
Ei lähihoitajaopiskelija voi "ottaa omaa vastuuta" vaikkapa pistämisen opiskelusta.
Haluatko opettamattoman sähkömiehen tekemään taloosi sähkötyöt? uuupps,pikkasen meni pieleen,sori.kun koko kylän sähköt sammuu kun katkaiset kahvinkeittimen.
Tai parturin,joka on "itseohjautuvasti" opetellut leikkaukset, leikkaamaan kuontalosi,.
Tai hoitamaan x-asioitasi,ilman että on nähnyt opea edes parkkipaikalla!
Yleensä amiksessa ollaan omasta alasta kiinnostuneita ja esim autoalalla ei montaa ole jotka ei omaa autoa rassaa.
Opiskelin elintarvikealan perustutkinnon. Elintarvike- ja leipomo-opinnoissa oli laadukas opetus, mutta lihapuolella ei näkynyt opettajaa. Opettaja kävi antamassa ohjeet ja häipyi jonnekin useaksi tunniksi. Sitten keskenämme valmistimme jauhelihaa ja paloittelimme koneella leikkeleitä. Onneksi kukaan ei jauhanut käsiään tai paloitellut sormiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aikuiskoulutuksella opiskelemassa ja meillä ei ole juuri ollut tunteja. Opettajaa ei olla nähty juurikaan ja hän on tosi ylimielinen eikä edes aina vastaa puhelimeen tai sposteihin. Joo, jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan, mutta me ollaan lähinnä opittu vain kirjoja lukemalla. Välinehuoltaja hoitaa sairaalan instrumentteja leikkauksia varten, joten mikään vitsi tuo ammatti ei ole.
Mun koko luokka on tyytymätön koulutuksen laatuun. Tunnit alkoi ja loppui miten sattuu, koskaan ei ollut tunnit sinne asti mihin merkitty. Ei tiedetty onko etänä vai koulussa.
Itse olisin tehnyt paremmat opiskelumateriaalit, täynnä virheitä. Koulun reksi ei ota vastuuta näistä ja sama ongelma on esim. Sähköpuolella ja toimitilahuoltajilla opinnoissa kuin meillä välinehuollon opiskelijoilla. Meidän työharkan ruokarahoista ei kerrottu koulun taholta, oli joku 100€ summa. Open mukaan ei ole hänen asiansa hoitaa.
Takk on siis kouluni
Otan kantaa vain tuohon ruokaraha -asiaan. Kyllä opiskelija on velvollinen lukemaan opiskelijan oppaan, niissä kyllä kerrotaan kaikki opintososiaalisista etuuksista. Myös oman oppilaitoksen kotisivut on hyvä kahlata läpi. Oma-aloitteisuutta, ammatillinen oppilaitos ei kasvata, vaan kouluttaa.
Ei töissäkään kaikkea tuoda esimiehen tarjottimella, vaan täytyy oma-aloitteisesti etsiä ratkaisut ongelmiin.
22, kyllä mutta vain niille ketä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Takk on siis kouluni
Onpa ikävä kuulla. Olen itse töissä TAKK:in "kilpailijalla" ja valitettavan usein teidän pulju on voittanut työmarkkinaviranomaisen kilpailuttamat ostopalvelukoulutukset itselleen, kun myyvät halvemmalla. Tuohon se sitten johtaa. Opettajilla ei ole riittäviä pätevyysvaatimuksia, koska pätevälle täytyy maksaa pätevän palkka.
up