Vuorotyöläisen kanssa eläminen on yhtä helvettiä!!
Inhottaa tämä meidän arki. Aina kun mies on kotona, joudumme olemaan varpaisillaan.
Kun mies menee aamuvuoroon, illalla ei saa kuulua ääniä ja kun ylhäisyys saapuu töistä, niin pitää saada olla omassa rauhassa. Iltavuorosta tulee, katsoo yön televisiota ja aamulla pitää saada nukkua tosi pitkään, että jaksaa mennä päivällä töihin. Ja yövuoro, okei, meillä ei saa koko päivänä kuulua ääniä. Mies tulee yövuorosta, laittaa nukkumaan, käväisee päivällä pari tuntia hereillä ja sitten menee taas nukkumaan. Herää illalla suurin piirtein raivohulluna huutamaan, kuinka lapset pitää ääntä, ettei saa nukkua. Toisaalta taas itse, kun on vapaalla lasten koulupäivinä, mies pitää itse yökaudet meteliä. Touhuilee pirteänä, katsoo joko televisiota tai sitten juoksee edes takaisin ulkona, touhuilee omia korjausjuttujaan tai muuta, paiskoo yöllä ulko-ovea.
Mielestäni meillä ei ole ollut koskaan normaali perhe-elämää, vaan aina on eletty miehen ehdoilla. Taaperon ja vauvan kanssa tämä elely menetteli. Mutta kun ovat kasvaneet, niin eihän tällainen toimi, että perheen pitäisi ikään kuin istua jossain nurkassa hiljaa ja puhua vain kun mies "alentuu" puhuttelemaan. Poikakin itkee jatkuvasti, kun miehen mielestä ei tee mitään oikein ja on muka aina jaloissa tai edessä. Tyttö nyt ei seuraksi kelpaa sen vertaa "miesten" hommiin. Ja niitähän miehellä riittää, mutta eipä tarvii perheen kanssa aikaa vietellä.
Miten muut vuorotöitä tekevät oikein selviävät arjesta niin, että kaikki perheenjäsenet otetaan huomioon eikä vain sitä vuorotyöihmisen väsyttää tuurityötä..
Enkä ole kotiäiti, vaan itse käyn päivät töissä ja yritän selviytyä illoista "hullun" äijän kanssa.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:08"]On tästä yritetty keskustella tai minä olen, mies ei jaksa, kun väsyttää tai sitten on juuri hyvä leffa menossa, ei saa häiritä, ei ole aikaa. Ja miehen mielestä ongelmaa ei ole muuta kuin minulla korvien välissä. Ja minä olen itsekäs, kun en anna ihmisen levätä rauhassa...
[/quote]Voisiko hän mennä jollekin kaverille nukkumaan? Aika pitkäksi aikaa?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:08"]On tästä yritetty keskustella tai minä olen, mies ei jaksa, kun väsyttää tai sitten on juuri hyvä leffa menossa, ei saa häiritä, ei ole aikaa. Ja miehen mielestä ongelmaa ei ole muuta kuin minulla korvien välissä. Ja minä olen itsekäs, kun en anna ihmisen levätä rauhassa...
[/quote]
Eipä tuosta taida mitään tulla tuolla miehen asenteella. Käyttäytyy kuin teini-ikäinen poika. Miten teillä oli asiat ennen lapsia? Oliko silloin vielä keskusteluyhteys avoinna?
Mieti haluatko loppuelämäsi elää tuollaista elämää? Jos eroatte, saatte elää rauhassa lasten kanssa ja kun lapset isällään saat tehdä omia juttuja. Jos ette eroa, jatkatte varmaan samaan malliin, mutta sitten se on vain nieltävä koko soppa jos ei vastapuoli halua muuttua. Kyse lienee siitä jaksatko itse sekoamatta - vai et? Lapset voivat hyvin jos äiti voi hyvin.
Jätä se sika! Lapsesi tulevat vielä vihaamaan isäänsä ja myös sinua jos et pian tee tilanteelle jotain, ei ole kiva kun lapset sitten isompana oireilevat paskan lapsuuden takia.
Minä olen herkkäuninen ja toisinaan kärsin unettomuudesta. Kun tein vuorotyötä, se oli ihan tuskaa, vaikka en tehnyt yövuoroa. Poikaystäväni meni kiltisti samaan aikaan illalla nukkumaan kanssani :D arvostin. Hänelläkin oli siis aamuvuoro, mutta ei niin aikainen herätys kun mulla. En voi nukkua edes niin, että samassa huoneessa on tv päällä jos mulla on aamuherätys.
Lapsilla on oikeus kotiin jossa levätä ja tuntea olonsa hyväksi. Miehesi ei tee tuota ilmapiiriä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:57"]
KOrvatulpat ehdottomasti. Teen itse vuorotyötä ja yläkerran naapurini on perhepäivähoitaja. Ei tulis unista yövuoron jälkeen mitään ilman tulppia, ne korvissa saatan nukkua 10 tuntia putkeen autuaan tietämättömänä ympäröivästä maailmasta.
[/quote] Tätä meinasin tulla myös ehdottamaan. Nuorempana en tarvinnut edes niitä, mutta nyt ihan ehdottomat. Saa muu perhe elää ilman sipsuttelua ja hyssyttelyä ja minä saan nukuttua. Eikä ole kallis investointi.