Vuorotyöläisen kanssa eläminen on yhtä helvettiä!!
Inhottaa tämä meidän arki. Aina kun mies on kotona, joudumme olemaan varpaisillaan.
Kun mies menee aamuvuoroon, illalla ei saa kuulua ääniä ja kun ylhäisyys saapuu töistä, niin pitää saada olla omassa rauhassa. Iltavuorosta tulee, katsoo yön televisiota ja aamulla pitää saada nukkua tosi pitkään, että jaksaa mennä päivällä töihin. Ja yövuoro, okei, meillä ei saa koko päivänä kuulua ääniä. Mies tulee yövuorosta, laittaa nukkumaan, käväisee päivällä pari tuntia hereillä ja sitten menee taas nukkumaan. Herää illalla suurin piirtein raivohulluna huutamaan, kuinka lapset pitää ääntä, ettei saa nukkua. Toisaalta taas itse, kun on vapaalla lasten koulupäivinä, mies pitää itse yökaudet meteliä. Touhuilee pirteänä, katsoo joko televisiota tai sitten juoksee edes takaisin ulkona, touhuilee omia korjausjuttujaan tai muuta, paiskoo yöllä ulko-ovea.
Mielestäni meillä ei ole ollut koskaan normaali perhe-elämää, vaan aina on eletty miehen ehdoilla. Taaperon ja vauvan kanssa tämä elely menetteli. Mutta kun ovat kasvaneet, niin eihän tällainen toimi, että perheen pitäisi ikään kuin istua jossain nurkassa hiljaa ja puhua vain kun mies "alentuu" puhuttelemaan. Poikakin itkee jatkuvasti, kun miehen mielestä ei tee mitään oikein ja on muka aina jaloissa tai edessä. Tyttö nyt ei seuraksi kelpaa sen vertaa "miesten" hommiin. Ja niitähän miehellä riittää, mutta eipä tarvii perheen kanssa aikaa vietellä.
Miten muut vuorotöitä tekevät oikein selviävät arjesta niin, että kaikki perheenjäsenet otetaan huomioon eikä vain sitä vuorotyöihmisen väsyttää tuurityötä..
Enkä ole kotiäiti, vaan itse käyn päivät töissä ja yritän selviytyä illoista "hullun" äijän kanssa.
Kommentit (28)
Meillä myös mies tekee vuorotyötä, mutta eipä se meidän elämää häiritse. Ihan normaalia perhe-elämää ja arkea vietetään. Kyllä minusta vaikuttaa siltä, että miehelläsi on nyt joku muu "ongelma" kuin nuo työajat. Ihmeellistä, jos ei omat lapset ja perhe kiinnosta.
Tuossa nyt ei tunnu olevan ongelma vuorotyö, vaan miehen asenne ja käytös. Vuorotyö itsessään ei tee elämästä helvettiä.
minä olen tehnyt kolmivuorotyötä yli 20v, yövuoroja yleensä 1-2 krt viikossa.
Ennnen yövuoroa nukun yleensä iltapäivällä pari tuntia kun muksut vielä koulussa/hoidossa ja yövuoron jälkeen pärjään kolmen tunnin unilla.
Seuraava yt-kierros vapauttaa miehesi työn ikeestä. Yritä jaksaa siihen asti.
Vuorotyö on todella raskasta. Siksi ilkeä sävy miehen nukkumisen tarpeita kohtaan on puhtaasti empatiakyvytöntä.
Tekeekö mies kotitöitä vapaapäivinään? Koittaako jotenkin hoitaa kortensa kekoon?
Osta kasa erityyppisiä korvatulppia, joka kerta nukkuessa jokin pari testiin että mikä sopisi miehelle parhaiten. Tulpat päässä pystyy paremmin nukkumaan.
Tulisiko työpaikan vaihdos kysymykseen?
Ei vuorotyöläisen kanssa eläminen ole yhtä helvettiä. Idiootin kanssa eläminen sen sijaan kuullostaa helvetiltä. Tsemppiä!
T. Vuorotyöläisen vaimo ja suurperheen äiti
Miehesi on aika itsekäs :O !!! miten olet noin kauan jaksanut katsellut tuollaista? Meillä ainakin puhutaan asioista ja arki yritetään järjestää niin että kaikilla hyvä. Ei kaikki voi yhden herran navan ympärillä pyöriä. .
Mies tekee vuorotyötä ja minä päivätöissä. Nautimme molemmat kun saamme olla välillä yksin kotona. Sopii meille :)
Ja kasi jatkaa: miehellä pitäisi olla selkeä rytmi, iltavuoron jälkeen nukkumaan ja aamulla herätys kuten muutkin, yövuoron jälkeen nukkumaan ja herätys silloin kun koululaiset tulee viimeistään, korvatulppaa kehiin yms. Se on sitten ihan omaa tyhmyyttä, jos elää kuten teini eikä pidä rytmistä kiinni.
Mä olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Tuollaisen vuorotyöläisen kanssa elämä on kamalaa.
Se on vaikeaa :(
Jaa, no meillä minä olen vuorotöissä ja mies vuorotta :( maanviljelijä kun voi olla 20 tuntia vuorokaudessa töissä kiireaikaan...
Kaikesta selviää jos haluaa
KOrvatulpat ehdottomasti. Teen itse vuorotyötä ja yläkerran naapurini on perhepäivähoitaja. Ei tulis unista yövuoron jälkeen mitään ilman tulppia, ne korvissa saatan nukkua 10 tuntia putkeen autuaan tietämättömänä ympäröivästä maailmasta.
Mies laittaa kotona ollessaan ruoan lapsille, eli kyllä tekee kotitöitä. Ja käy joskus kaupassa. Minä sitten siivoan miehen ruokasotkut kun tulen illalla töistä, koska mies ei sanojensa mukaan voi kahta kertaa tiskikonetta vapaapäivänä täyttää. Yksi kerta riittää ja toinen kuuluu minulle. Ei pese pyykkiä, ei siivoa, ei tee mitään kodin siistimisiä. Samoin lasten kuskaamiset ovat minun asia, vaikka mies olisi vapaapäivällä ja minä töissä.
Ja miehen unitarpeita ei kukaan meillä ilku ja aliarvioi, vaan kyse on siitä, että mies on aina väsynyt ja aina haluaa olla rauhassa. Perhe on täysin häiritsevä tekijä ja aina on kyse siitä, että koska mies tekee vuorotöitä, hän ansaitsee vapaa-aikansa itselleen. Pieni huomio siihen, että jos joku kaveri tahtoo jonnekin tai on jokin miehen harrastusmeno, niin eipä väsytä. Voi vaikka yövuorosta suoraan ilman nukkumista lähteä kaverin kanssa kalastelemaan mökille.
No olisiko aika nostaa kissa pöydälle? Hänellä ei selvästi ole mitään intressiä olla isä perheelleen.
Miehesi on kusipää. Laita ovien taakse saunaan nukkumaan. Ja jos nukkuu hyvin mutta jatkaa karjumista, ota ero.
Kyllähän tuossa ongelma miehesi silmin olette te muu perhe eikä sen vuorotyö
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:58"]Mies laittaa kotona ollessaan ruoan lapsille, eli kyllä tekee kotitöitä. Ja käy joskus kaupassa. Minä sitten siivoan miehen ruokasotkut kun tulen illalla töistä, koska mies ei sanojensa mukaan voi kahta kertaa tiskikonetta vapaapäivänä täyttää. Yksi kerta riittää ja toinen kuuluu minulle. Ei pese pyykkiä, ei siivoa, ei tee mitään kodin siistimisiä. Samoin lasten kuskaamiset ovat minun asia, vaikka mies olisi vapaapäivällä ja minä töissä.
Ja miehen unitarpeita ei kukaan meillä ilku ja aliarvioi, vaan kyse on siitä, että mies on aina väsynyt ja aina haluaa olla rauhassa. Perhe on täysin häiritsevä tekijä ja aina on kyse siitä, että koska mies tekee vuorotöitä, hän ansaitsee vapaa-aikansa itselleen. Pieni huomio siihen, että jos joku kaveri tahtoo jonnekin tai on jokin miehen harrastusmeno, niin eipä väsytä. Voi vaikka yövuorosta suoraan ilman nukkumista lähteä kaverin kanssa kalastelemaan mökille.
[/quote]
Eli niinkuin itsekin totesit, perhe on miehellesi häiriötekijä. Haluaa touhuilla omia juttujaan omassa rauhassa. Tai kavereidensa kanssa. Nyt olis varmaan vakavan keskustelun paikka. Eihän kukaan pysty tuolla tavalla elämään. Lapset ja sinä kärsitte huonosta tunneilmapiiristä kodissa.
Mun mieheni tekee myös vuorotyötä, mutta ei silti käyttäydy noin. Kun hän tulee iltavuorosta, käy suihkussa ja syö ja menee nukkumaan, ja aamulla nousee ylös lasten kanssa yhtä aikaa. Kun on aamussa, herää kauan ennen meitä muita, mutta on edellisenä iltana mennyt nukkumaan yhtä aikaa lasten kanssa, ja kotiin tultuaan syö ja alkaa puuhailla lasten kanssa ja/tai kotitöitä. Eilen esimerkiksi lähti lasten kanssa hoploppiin. Yövuoroon meno aiheuttaa poikkeustilanteita, joissa meidän muiden on huomioitava miehen unen tarve, joten mä yleensä vien lapset jonnekin ulos syömään tai mennään kyläilemään jonkun luokse 16-19 väliseksi ajaksi. Mies nukkuu sen ajan, herää ja syö, peittelee lapset sänkyihin ja lähtee töihin. Aamusta hän tulee kotiin, syö ja menee nukkumaan kun lapset vielä katsoo lastenohjelmia, ja aamupalan jälkeen minä ja ei-kouluikäiset lähdetään ulos. Jos kävisin töissä kodin ulkopuolella, minun pitäisi viedä lapset päiväkotiin jo sillä samalla ovenavauksella kun mies tulee yöstä kotiin. Näinä aamuina joudun vähän hyssyttelemään lapsia, varsinkin kun tullaan sisään lounaalle ja mennään päiväunille, mutta olen aina selittänyt lapsille että mies nukkuu kun oli koko yön töissä vahtimassa muiden unta, ja sitten leikitään että kuka osaa olla parhaiten hiljaa. Toistaiseksi, viimeisen vuoden ajan, on toiminut hyvin. Mies kyllä ymmärtää senkin, että mitään täyshiljaisuutta ei pysty järjestämään, kun huushollissa pyörii kovaääninen akka, koululainen, eskarilainen ja uhmaikäinen sekä kolme alle 5v hoitolasta 7.15-15.30(/16.00) välisen ajan.
On tästä yritetty keskustella tai minä olen, mies ei jaksa, kun väsyttää tai sitten on juuri hyvä leffa menossa, ei saa häiritä, ei ole aikaa. Ja miehen mielestä ongelmaa ei ole muuta kuin minulla korvien välissä. Ja minä olen itsekäs, kun en anna ihmisen levätä rauhassa...
Jätä se sika ansaitset parempaa. Ja ennen kaikkea lapset ansaitsevat.