Miten exän velat voi "periytyä"?
Kun välillä olen törmännyt asiaan että "exä jätti mulle velat, ja mun pitää maksaa ne".
Luulin että velat ovat henkilökohtaisia.
En tiedä ovatko olleet naimisissa vai ei.
Kommentit (17)
Exällä ei ole ollut luottotiedot kunnossa ja olet ottanut lainat ja vipit vain ja pelkästään omiin nimiisi, vaikka rahat on sitten käytettykin yhdessä. Yksin maksat.
Yhden ystävän tän takia menetin, on pyydellyt anteeksi nyt jälkikäteen. En siis mennyt takaamaan hänen lainaansa. Nyt voisinkin, mutta en silloisen miehen aikaan.
Yleensä nämä menee niin, että kertoja on ottanut omiin nimiinsä lainan luottotiedottoman exän puolesta. Eron tullessa exä on sitten jättänyt ne maksamatta. Ja sehän ne maksaa jonka nimissä ne on. Ikäväähän tuo on, mutta toisaalta jos uskoo luottokelvottoman satuja niin...
Avioliiton aikana otetut yhteiseen taloudenpitoon liittyvät velat (lue: kulutusluotot) ovat yhteisiä , vvaikka vain toiben on ne ottanut. Kun eksällä ei ole tuloja, joista periä, niin itse saa maksaa.
No sittenhän se on omaa tyhmyyttä. Luulis että jos LUOTTOTIEDOT on mennyt, se on merkki jostain.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:20"]
Avioliiton aikana otetut yhteiseen taloudenpitoon liittyvät velat (lue: kulutusluotot) ovat yhteisiä , vvaikka vain toiben on ne ottanut. Kun eksällä ei ole tuloja, joista periä, niin itse saa maksaa.
[/quote]
höpöhöpö
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:27"]
[/quote]
höpöhöpö
[/quote]
Ei mitään höpöhöpö. Jos ei ole avioehtoa, niin erossa tasataan kaikki omaisuus ja kaikki velat, myös ne jotka toinen puoliso on ottanut.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Velat on yhteisiä vain jos molemmat ovat allekirjoittaneet. Toisen velat ei siirry vaikka oltais naimisissa. Tiedän tämän koska mä olen ollut vuosia naimisissa miehen kans joka teki velkaa kymmeniä tuhansia sinne sun tänne. Senttiäkään en ole maksanut avioliittomme aikana enkä erottuamme.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:27"]
[/quote]
höpöhöpö
[/quote]
Ei mitään höpöhöpö. Jos ei ole avioehtoa, niin erossa tasataan kaikki omaisuus ja kaikki velat, myös ne jotka toinen puoliso on ottanut.
[/quote]
Sen puolison pitää kyllä näyttää toteen että se tehty velka on mennyt perheen elatukseen, muutoin sitä ei yhteiseksi velaksi lasketa. Automaattisesti ei kaikkia velkoja tasata. Avioliitossa kumpikin on omista veloistaan ihan itse vastuussa.
[/quote]
höpöhöpö
Joo, kuten jo moni on todennut niin ottamalla lainaa omilla tiedoilla ja antamalla sen rahan toiselle, voi pedata itselleen kivan pienen sotkun. En ymmärrä miksi kukaan ottaisi luottotiedottomalle tyypille lainaa omalla nimellään. Tosin on myös näitä sankareita, jotka pitää omia nettipankkitunnuksiaan kaikkien näppien ulottuvilla ja sit joku idioottikaveri menee ja ottaa niillä jonkun pikavipin omalle tililleen. Noitakin on aika vaikeeta todistaa, että onko rikosta tapahtunut jos säilyttää huolimattomasti omia nettipankkitunnuksiaan ja on myös niinkin tyhmiä tyyppejä, jotka antaa omat nettipankkitunnuksensa toisen ihmisen käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]
[/quote]
höpöhöpö
[/quote]
"Mikäli puolisolla on velkaa enemmän kuin omaisuutta, hänen omaisuuden säästökseen tulee osituslaskelmassa niin sanotun nollasäännön mukaan 0, eikä koskaan negatiivinen luku."
Avioliitossa ainoa velka jonka maksajaksi toinen voi joutua on esim. sellainen tilanne että ollut ruokakaupassa tili josta on ostettu perheelle ruokaa --> nykyään tuollaista ei enää varmaan kenelläkään ole, ennen muinoin oli yleisempää että ruoka ostettiin tilille joka sitten maksettiin esim. kerran kuussa.
Jos esim. eksä on jättänyt oman puolen vuokrasta toistuvasti hoitamatta ja sen takia tulee häätö, niin molemmilla menee luottotiedot. Ja se maksamaton vuokra näkyy kummallakin veloissa
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:20"]
Jos esim. eksä on jättänyt oman puolen vuokrasta toistuvasti hoitamatta ja sen takia tulee häätö, niin molemmilla menee luottotiedot. Ja se maksamaton vuokra näkyy kummallakin veloissa
[/quote]
Tämä pitäisi kaikkien tietää jo yhteen muuttaessa, ei ole oikeastaan mikään selitys..
Jos ex ottanut toisen nimissä vaikka vippiä.