Mustasukkaisuus parisuhteessa... Järjen ääntä kaivataan!
Tämä iänikuinen aihe on nostanut valitettavasti taas päätään ainakin minun elämässä. Ehkäpä tästä keskustelusta on apua muillekin - todella toivon, että siitä olisi apua ainakin minulle tai muuten taidan menettää järkeni!
Tilanne on siis se, että olen alkanut seurustelemaan aivan ihanan miehen kanssa, joka tekee mut todella onnelliseksi. On kiltti, huomioiva, hauska ja seksi on taivaallista. Rakastan häntä ja tiedän, että hän rakastaa minua. En ole aiemmin ollut suhteessa, jossa mua kohdeltaisiin näin hyvin. Välillä tuntuu, että mies haluaa miellyttää vähän liikaakin. Koen tunnontuskia varmaankin siksi, kun pinnan alla saatan olla aikamoinen monsteri aina toisinaan. Mieshän ei siis kaikista mietteistäni tiedä ja hyvä niin.
Kärsin aivan älyttömistä ja kuluttavista mustasukkaisuuskohtauksista. En siis käyttäydy mitenkään skitsosti miestä kohtaan, mutta pahoitan kuitenkin oman mieleni ja mietin pääni puhki kaikkea älytöntä. Olemme parikymppisiä molemmat ja miehen kaveripiiri on laaja. Hänen lähimpiin kavereihin kuuluu myös naisia ja vaikka en missään nimessä koe tätä ongelmaksi, miksi silti ärsyynnyn niin paljon kun hän vaikkapa juttelee kahden naisen kanssa whatsapin ryhmächatissa?! Toinen heistä siis itsekin seurustelee ja kuuluu poikaystäväni kaveriporukkaan.
Olen mustasukkainen myös Instagramin käytöstä, jossa tiedän poikaystäväni tykkäilleen muiden naisten kuvista. Hävettää myöntää, mutta kyllä, olen muutamaan otteeseen tsekannut hänen puhelintaan ja siksi tiedän varmuudella, mitä hän harrastaa whatsapissa ja esimerkiksi Instassa.
Pointti on kuitenkin se, että EN HALUA käyttäytyä näin. Haluan luottaa poikaystävääni ja uskoa, että hän haluaa olla kanssani vaikka juttelisikin muille naisille tai tykkäilisi Instassa jonkun kuvista.
Te joilla on ollut vastaavanlaisia kokemuksia, miten olette asian kanssa oppineet elämään?
Tiedostan, että omat ongelmani kumpuavat epäonnisista aiemmista suhteista ja pelosta, että jotakin ikävää sattuu minullekin, kun ihmiset pettävät niin paljon... Mutta eihän näin voi elää.
Anteeksi jos rivinvaihdot eivät näy, kirjoitin viestin puhelimella.
Kommentit (28)
Se on sun itsesi päätettävissä ja hallittavissa. Teet tietoisen päätöksen olla kyttäämättä ja vahtimatta, ja missään nimessä et saa tutkia ja vakoilla miehesi puhelinta tai tietokonetta. Mustasukkaisia ajatuksia on myös mahdollista oppia hillitsemään, opi tunnistamaan ne hetket kun ajatukset valtaavat mielesi, tartu niihin heti kiinni ja käske itsesi lopettaa vatvominen. Alussa on vaikeaa kontrolloida ajatuksiaan koko ajan, mutta ajan ja harjoituksen avulla opit siihen kyllä. Hyvä kun huomasit asian ennen kuin se paisuu suuremmaksi ongelmaksi.
Ite oon kans noista asioista mustasukkanen, kun tiedän että hän tykkäilee joistain naisten kuvista whatsapissa tai näen itse että juttelee tietokoneella facebookin messengerissä jonkun toisen naisen kanssa (esim luokkakaverin tai muun). Tiedän ettei kirjottele mitään sopimatonta ja siks pidän vaan turpani kiinni ja siirrän huomioni muihin asioihin. Jos oikein vituttaa ja tekis mieli valittaa, pysyn silti hiljaa koska en halua aiheuttaa omien tyhmien fiilisteni takia epämiellyttäviä tilanteita.
Kiitos kaikille teille vastauksista! :) Juuri tälläisiä henkisiä potkuja takapuolelle tarvitsinkin. On se välillä vaikeaa olla nainen - tai ihminen yleensäkin!
Tunnistan käytökseni kyllä hyvin ja osaan sitä jo jollakin tapaa hillitä, mutta helppoa se ei ole. Välillä vaan vihastuttaa niin paljon kun huomaan jotakin mistä en välttämättä kauheasti pidä. Epävarmuutta tämä siis varmasti on, epävarmuutta itsestä ja siitä, että onko poikaystäväni luottamuksen arvoinen. Ihmisiähän me kaikki olemme eikä asioita voi ennustaa.
Pakko sanoa vielä, että muutun tälläiseksi siis vain silloin kun oikeasti rakastan toista... Pelottavaa, miten tunteet voi saada oman, normaalisti suht selkeästi toimivan pääkopan.
-ap
^ niin siis pääkopan sekaisin... :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:52"]
Kiitos kaikille teille vastauksista! :) Juuri tälläisiä henkisiä potkuja takapuolelle tarvitsinkin. On se välillä vaikeaa olla nainen - tai ihminen yleensäkin! Tunnistan käytökseni kyllä hyvin ja osaan sitä jo jollakin tapaa hillitä, mutta helppoa se ei ole. Välillä vaan vihastuttaa niin paljon kun huomaan jotakin mistä en välttämättä kauheasti pidä. Epävarmuutta tämä siis varmasti on, epävarmuutta itsestä ja siitä, että onko poikaystäväni luottamuksen arvoinen. Ihmisiähän me kaikki olemme eikä asioita voi ennustaa. Pakko sanoa vielä, että muutun tälläiseksi siis vain silloin kun oikeasti rakastan toista... Pelottavaa, miten tunteet voi saada oman, normaalisti suht selkeästi toimivan pääkopan. -ap
[/quote]
Sekoitat rakkauden omistushaluun.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:52"]
Kiitos kaikille teille vastauksista! :) Juuri tälläisiä henkisiä potkuja takapuolelle tarvitsinkin. On se välillä vaikeaa olla nainen - tai ihminen yleensäkin! Tunnistan käytökseni kyllä hyvin ja osaan sitä jo jollakin tapaa hillitä, mutta helppoa se ei ole. Välillä vaan vihastuttaa niin paljon kun huomaan jotakin mistä en välttämättä kauheasti pidä. Epävarmuutta tämä siis varmasti on, epävarmuutta itsestä ja siitä, että onko poikaystäväni luottamuksen arvoinen. Ihmisiähän me kaikki olemme eikä asioita voi ennustaa. Pakko sanoa vielä, että muutun tälläiseksi siis vain silloin kun oikeasti rakastan toista... Pelottavaa, miten tunteet voi saada oman, normaalisti suht selkeästi toimivan pääkopan. -ap
[/quote]
Sekoitat rakkauden omistushaluun.
[/quote]
En ainakaan tarkoituksella. En missään nimessä halua tai pyri olemaan mikään toista kontrolloiva ja vahtiva sekopää, päinvastoin. Siksi yritänkin näitä ongelmia työstää, jotta minulla olisi tyyni olla ja en satuta ihmistä kenen kanssa olen.
Ajattelee asiaa niin, että jos et olisi yhtään, lainkaan mustasukkainen, ei suhdekaan kai olisi sulle minkään arvoinen. Sitten otat-niin kuin edelliset neuvoivatkin- tunteen hallintaan niin, ettei se saa sinua loukkaamaan toisen yksityisyyttä tai aiheuta turhia riitoja.
Puhelinta en sinuna penkoisi, koska se a) juurikin rikkoo toisen yksityisyyttä! ja b) epäluuloinen käyttäytymisesi vain vahvistaa ajatusmallia, jossa et luota poikaystävään vaan salapoliisina nuuskit selän takana. Jos tunnet että mustasukkaisuus lyö yli, ottaisin sinuna hyvin rauhallisesti asian poikaystävän kanssa puheeksi, kertoisin että sinua on aiemmin loukattu ja olet siksi vielä epävarma, ja keskustelisin suhteen rajat selviksi. Avoimuus auttaa sinuakin tuntemaan, että asiat hoidetaan kasvokkain; kun olet itse täysin rehellinen, on helpompi uskoa, että toinenkin on.
t eräs, joka vieläkin 10 vuoden jälkeen satunnaisesti mustis omasta miehestään ja siitä kuitenkin onnellinen
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:12"]
Ajattelee asiaa niin, että jos et olisi yhtään, lainkaan mustasukkainen, ei suhdekaan kai olisi sulle minkään arvoinen.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Puhdas rakkaus, johon ei liity kontrollointia tai omistushalua, ei myöskään tarvitse mustasukkaisuutta.
Relaa hei, mustasukkaisuus tappaa rakkauden ennenpitkää! Toisen puhelimen urkkiminen on törkeää. Toista ei voi omistaa eikä pakottaa omaan muottiinsa. Jos rakastat todella poikaystävääsi sun täytyy luottaa häneen. Hänellä on oikeus ystäviinsä! Onko sulla ystäviä ja harrastuksia? Hanki niitä! Kaikkea hyvää teille.
Mulla on sama ongelma. Ihana ja rakastava mies. Jolla on naisia hyvinä kavereina. Tiedostan ongelmani. Olen kieltäytynyt tutkimasta hänen puhelintaan ja esim facebookia. Kaikki tunteeni kumpuavat itsestäni, ei siitä että hän olisi mitenkään antanut syytä epäillä. En ilmaise hänelle mustadukkaisuuttani. Hajotan itseäni osiin, kun mustasukkaisuuden tunne tulee käyn tunteet läpi, puhun järkeä itselleni, korjaan ajatuksia. Iso helpotus tulee siinä vaiheessa kun sen kertaisessa keskustelussa pääsee siihen vaiheeseen että "päästät irti", tajuat että sinä et pysty kontrolloimaan miestä vaikka tahtoisit. Jos hän pettää hän pettää, vaikka vahvisti haukkana ja kieltäisit sen tekemästä. Mutta hän on valinnut juuri sinut, rakastaa ja haluaa olla juuri sinun kanssasi. Vapaaehtoisesti. Tämä oli lyhyt eikä ollenkaan tarpeeksi tyhjentävä vastaus, mutta tsemppiä! Mustasukkaisuus on raastava tunne. Pyri oppimaan ajatusmallisi ja pääsemään niiden niskan päälle. Korjaa ja muokkaa.
Kiellä ainakin ne puhelinten kyttäilyt itseltäsi, jos mies jostain syystä pettäisi et saisi häntä varmastikaan sitä kautta kiinni, ja kun ei petä, saat vain turhia ja vääriä virikkeitä sieltä kun alat ylianalysoida ihan normaalia some-toimintaa.
En tiedä auttaisiko mutta entä jos mietit mitä siitä oikeasti seuraisi jos mies pettäisi. Et varmaan sitä oikein uskalla ajatella mutta jos vaikka itselle kirjoittaisit ylös ajatuksia tai tapahtumia mitä siinä kävisi. Sitten otat toisen paperin ja kirjoitat mitä tapahtuu sinulle ja suhteelle, jos et hillitse mustasukkaisuuttasi. Ja kolmas paperi, mitä tapahtuu ja miltä tuntuu, jos saat mustasukkaisuuden hallintaan kuitenkaan tunteita tukahduttamatta, eli jos saat tunteikkuutesi valjastettua hyödyksi.
Jos tuntuu tosi vaikealta luopua siitä kouristavasta pelon tunteesta, niin entä jos vaikka vielä neljäs paperi, johon kirjoitat mitä tapahtuisi ja miltä tuntuisi ja miten selviäisit, jos poikakaveri huomenna kuolisi, niinkin voi käydä, ja jos on käydäkseen et pysty sitä mitenkään estämään. Tarkoituksena johdatella ajatuksia siihen että elämää eikä toista voi kontrolloida eikä kohtaloa päättää, ainao mihin voi vaikuttaa on se mitä itse tekee sillä ajalla mitä on annettu. Lopuksi polta ainakin ne paperit, joihin olet kirjoittanut pettämisskenaariosta ja mustasukkaisuuden ylivallasta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:18"]
Ajattelee asiaa niin, että jos et olisi yhtään, lainkaan mustasukkainen, ei suhdekaan kai olisi sulle minkään arvoinen.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Puhdas rakkaus, johon ei liity kontrollointia tai omistushalua, ei myöskään tarvitse mustasukkaisuutta.
[/quote]
Juuri näin. Maailma on täynnä hyvännäköisiä miehiä ja viehättäviä naisia joita saa katsoa ja joille saa hymyillä. Jokainen ihminen tietää itse minne vetää rajat. Joskus jopa flirtti jonkun toisen kanssa saa oman parisuhteen taas kukoistamaan. Jokainen haluaa huomiota.
Mulla on myös sama ongelma. Mieheni saa jatkuvaa huomiota muilta naisilta, omat ystävänikin mukaan lukien. Hän ei ikinä vastaa tähän huomioon mitenkään, vaan seurassakin pusuttelee ja silittelee minua. Silti saan sellaisia mustasukkaisuuskohtauksia, vaikka mies on aina osoittanutkin olevansa vain minusta kiinnostunut. Sama ongelma ollut aiemmissa suhteissa, olen ollut miesten naispuoleisista kavereista ja opiskelukavereista mustasukkainen. Miehille tosin en tätä tuo esille, mutta on rasittavaa olla tällainen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Maailma on täynnä hyvännäköisiä miehiä ja viehättäviä naisia joita saa katsoa ja joille saa hymyillä. Jokainen ihminen tietää itse minne vetää rajat. Joskus jopa flirtti jonkun toisen kanssa saa oman parisuhteen taas kukoistamaan. Jokainen haluaa huomiota.
[/quote]
No tietenkin saa flirttailla ja jopa ihastua (sitä nyt en pidä toivottavana mutta elämäähän se vain on). En oikein tiedä, mitä te "puhtaan rakkauden" nimeen vannojat tarkoitatte mustasukkaisuudella, sitäkö että huudetaan jos toinen katsookin muualle tai uhataan erolla jos on toisen sukupuolen ystäviä? Pidän kyllä todella outona suhteena sellaista, jossa ei olla koskaan -siis KOSKAAN- mustasukkaisia, ei yhtään.
Minun mustasukkaisuuteni on sitä, että toivon, että mieheni jatkossakin rakastaa minua eikä jotakin toista. Se, että menettäisin hänet, ei ole minulle millään lailla samantekevä ajatus. Ja jos mieheni joskus kuvittelee minut jonkun toisen kanssa, toivon hänenkin olevan siitä mustasukkainen.
Kontrollointiin tämä ei liity millään tavalla. Ei tarvitse kohtausta järjestää tai kytätä puskissa.
Kiitos vastauksistanne. Täältä tuli paljon hyviä ajatuksia ja sanottakoon vielä, että jokaisen teidän kanssa olen samaa mieltä tavalla tai toisella. Tämä mustasukkainen osa minussa on mielestäni lähinnä vain pelottava ja säälittävä enkä halua olla sitä oikeastaan yhtään.
Täytyy ilmeisesti vain oppia kontrolloimaan sitä niin hyvin kuin mahdollista. Ajattelin myös keskustella poikaystäväni kanssa tästä aiheesta vielä kerran ja tunnustaa rehellisesti, että välillä olen tälläisten fiilisten riivaama. Puhelimen kyttäystä en aio kertoa enkä sitä myöskään enää tehdä. Niin kuin joku kirjoittikin, se on kuin bensan heittämistä jo valmiiseen tuleen...
-ap
Jos ap alat kyttämään/saat kohtauksia yhteydenpidosta naispuolisten ystävien kanssa, niin ei siitä hyvää seuraa.
Vaihtoehdot ovat, että
- mies lopettaa yhteydenpidon ystävänaisten kanssa, jolloin ystävät pitävät sinua outona ja mies joutuu luopumaan osasta normaalia elämäänsä ja katkeroituu, vaikkei sitä haluaisi
- tai sitten mies ei ole enää yhteydessä avoimesti naispuolisten ystävien kanssa, ja sitten kun asia paljastuu, niin mustasukkainen minäsi sekoaa täysin, koska et voi tietää, onko kyseessä ystävyys vai jotain muuta
P.s sinun ei kannata ottaa liikaa alkoholia juhlissa, jossa te kaikki olette paikalla.
Sulla on varmaan tunnelukko. Lueppas Kimmo Takasen kirja tunne lukkosi. Itsellä auttoi :)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No tietenkin saa flirttailla ja jopa ihastua (sitä nyt en pidä toivottavana mutta elämäähän se vain on). En oikein tiedä, mitä te "puhtaan rakkauden" nimeen vannojat tarkoitatte mustasukkaisuudella, sitäkö että huudetaan jos toinen katsookin muualle tai uhataan erolla jos on toisen sukupuolen ystäviä? Pidän kyllä todella outona suhteena sellaista, jossa ei olla koskaan -siis KOSKAAN- mustasukkaisia, ei yhtään.
Minun mustasukkaisuuteni on sitä, että toivon, että mieheni jatkossakin rakastaa minua eikä jotakin toista. Se, että menettäisin hänet, ei ole minulle millään lailla samantekevä ajatus. Ja jos mieheni joskus kuvittelee minut jonkun toisen kanssa, toivon hänenkin olevan siitä mustasukkainen.
Kontrollointiin tämä ei liity millään tavalla. Ei tarvitse kohtausta järjestää tai kytätä puskissa.
[/quote]
Tuota, ihminen voi rakastaa samaan aikaan useampaa kuin yhtä ihmistä.
Ymmärrät itsekin, että tuollainen mustasukkaisuus pidemmän päälle pilaa suhteesi. Mitä jos lähtisit todistusaineiston pohjalta siitä ajatuksesta, että poikaystäväsi ei halua sinulle mitään pahaa. Ja jos joskus tulee ilmi että pettämistä on tapahtunut, niin se on ihan poikaystäväsi valinta ollut, eikä hän ole se ihminen joksi olet häntä luullut.