Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mustasukkaisuus parisuhteessa... Järjen ääntä kaivataan!

Vierailija
03.12.2014 |

Tämä iänikuinen aihe on nostanut valitettavasti taas päätään ainakin minun elämässä. Ehkäpä tästä keskustelusta on apua muillekin - todella toivon, että siitä olisi apua ainakin minulle tai muuten taidan menettää järkeni!

Tilanne on siis se, että olen alkanut seurustelemaan aivan ihanan miehen kanssa, joka tekee mut todella onnelliseksi. On kiltti, huomioiva, hauska ja seksi on taivaallista. Rakastan häntä ja tiedän, että hän rakastaa minua. En ole aiemmin ollut suhteessa, jossa mua kohdeltaisiin näin hyvin. Välillä tuntuu, että mies haluaa miellyttää vähän liikaakin. Koen tunnontuskia varmaankin siksi, kun pinnan alla saatan olla aikamoinen monsteri aina toisinaan. Mieshän ei siis kaikista mietteistäni tiedä ja hyvä niin.

Kärsin aivan älyttömistä ja kuluttavista mustasukkaisuuskohtauksista. En siis käyttäydy mitenkään skitsosti miestä kohtaan, mutta pahoitan kuitenkin oman mieleni ja mietin pääni puhki kaikkea älytöntä. Olemme parikymppisiä molemmat ja miehen kaveripiiri on laaja. Hänen lähimpiin kavereihin kuuluu myös naisia ja vaikka en missään nimessä koe tätä ongelmaksi, miksi silti ärsyynnyn niin paljon kun hän vaikkapa juttelee kahden naisen kanssa whatsapin ryhmächatissa?! Toinen heistä siis itsekin seurustelee ja kuuluu poikaystäväni kaveriporukkaan.

Olen mustasukkainen myös Instagramin käytöstä, jossa tiedän poikaystäväni tykkäilleen muiden naisten kuvista. Hävettää myöntää, mutta kyllä, olen muutamaan otteeseen tsekannut hänen puhelintaan ja siksi tiedän varmuudella, mitä hän harrastaa whatsapissa ja esimerkiksi Instassa.

Pointti on kuitenkin se, että EN HALUA käyttäytyä näin. Haluan luottaa poikaystävääni ja uskoa, että hän haluaa olla kanssani vaikka juttelisikin muille naisille tai tykkäilisi Instassa jonkun kuvista.

Te joilla on ollut vastaavanlaisia kokemuksia, miten olette asian kanssa oppineet elämään?
Tiedostan, että omat ongelmani kumpuavat epäonnisista aiemmista suhteista ja pelosta, että jotakin ikävää sattuu minullekin, kun ihmiset pettävät niin paljon... Mutta eihän näin voi elää.

Anteeksi jos rivinvaihdot eivät näy, kirjoitin viestin puhelimella.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:12"]

Ajattelee asiaa niin, että jos et olisi yhtään, lainkaan mustasukkainen, ei suhdekaan kai olisi sulle minkään arvoinen.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Puhdas rakkaus, johon ei liity kontrollointia tai omistushalua, ei myöskään tarvitse mustasukkaisuutta.

[/quote]

Juuri näin. Maailma on täynnä hyvännäköisiä miehiä ja viehättäviä naisia joita saa katsoa ja joille saa hymyillä. Jokainen ihminen tietää itse minne vetää rajat. Joskus jopa flirtti jonkun toisen kanssa saa oman parisuhteen taas kukoistamaan. Jokainen haluaa huomiota.

[/quote]

No tietenkin saa flirttailla ja jopa ihastua (sitä nyt en pidä toivottavana mutta elämäähän se vain on). En oikein tiedä, mitä te "puhtaan rakkauden" nimeen vannojat tarkoitatte mustasukkaisuudella, sitäkö että huudetaan jos toinen katsookin muualle tai uhataan erolla jos on toisen sukupuolen ystäviä? Pidän kyllä todella outona suhteena sellaista, jossa ei olla koskaan -siis KOSKAAN- mustasukkaisia, ei yhtään.

Minun mustasukkaisuuteni on sitä, että toivon, että mieheni jatkossakin rakastaa minua eikä jotakin toista. Se, että menettäisin hänet, ei ole minulle millään lailla samantekevä ajatus. Ja jos mieheni joskus kuvittelee minut jonkun toisen kanssa, toivon hänenkin olevan siitä mustasukkainen.

Kontrollointiin tämä ei liity millään tavalla. Ei tarvitse kohtausta järjestää tai kytätä puskissa.

[/quote]

Tuota, ihminen voi rakastaa samaan aikaan useampaa kuin yhtä ihmistä.

[/quote]

Tuota, voi, mutta olemme mieheni kanssa tehneet suhteemme vuonna 1 (hänen tahdostaan ensisijassa) ääneen lausutun sopimuksen, jossa olemme sitoutuneet toisiimme niin että petetä ei, vaan ennemmin jätetään. Joten jos rakastaakin jotakuta toista myös, on syytä rakastaa tietyissä rajoissa. Hänen sanansa on onneksi se, johon eniten maailmassa luotan, joten tiedän jos tilanne yllättäisi, hän kertoisi minulle siitä.

Onko sittenkin niin, että "puhtaan" ja omistamattoman rakkauden kannattajat täällä ovatkin niitä, joita omistetaan suhteessa toista osapuolta vähemmän ja rakkautta niin sanotusti riittää?

Vierailija
22/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tuo "ennemmin jätetään" oli siis vuonna 1, aviovalat on vannottu jossain välissä joten pitkän pohdinnan vaatisi nykyisin, jos joskus elämä erottaisi. 22.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös tätä nykyaikaa, että koko ajan tekstaillaan, lähetellään kuvia ym.. eli ei kerro mistään muusta. Älä ole mustasukkainen turhasta.

Vierailija
24/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä olla ajattelematta asiaa. Aivot on siitä hassut että ne haluaa käsitellä asian loppuun asti, yrittämällä väkisin sulkea asian ulos kiehahdat vaan yli ennenpitkää.

Tee toisinpäin: kun ajatukset alkaa tulla päähän, käsittele ne. Esimerkiksi: "Mitähän se mieheni siellä chatissa puuhaa..."; niin, mitä? Juttelee kavereidensa kanssa, niinkuin ennenkin. Instagramissa? Katselee kuvia. Kaikki miehet aina katselevat naisia, tässäkään ei ole mitään ihmeellistä.

Yritä vaan käsitellä ajatukset ja asettaa ne omaan tilaansa. Hyväksy tunteesi, mutta kontrolloi sitä. Älä tunne syyllisyyttä ajatuksistasi, mutta muista että käyttäytymistäsi voit silti hallita.

Vierailija
25/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:07"]

Onko sittenkin niin, että "puhtaan" ja omistamattoman rakkauden kannattajat täällä ovatkin niitä, joita omistetaan suhteessa toista osapuolta vähemmän ja rakkautta niin sanotusti riittää?

[/quote]

Ehkä on kuitenkin niin, että ihmiset on erilaisia, asiat, tapahtumat ja tunteet herättää heissä erilaisia ajatuksia ja johtavat erilaisiin johtopäätöksiin ja toimiin. Helpottaa ainakin minua, kun en yritä jokaisen järkevältä ja ajattelevaiselta kuulostavan ajatuksia sisäistää ja omaksua ja verrata omaan elämääni, vaan voin ajatella että molemmilla on tapansa jäsennellä maailmaa.

Vierailija
26/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olette olleet yhdessä?

Itsellänikin suhteen alussa mietitytti, että onko mies luottamuksen arvoinen. Mitään en siis hänelle sanonut asiasta, sai mennä omiin juttuihinsa ilman mutinoita ja naispuolisia kavereitaankin tavata. Silti vaan jäyti mielessä, että haluaako tuo nyt varmasti minun kanssani olla ja mitäs jos tapaakin yhtäkkiä jonkun minua paremman jne. Tilannetta ei helpottanut yhtään se, että miehen eräs kaveri, joka oli myös hänen ex-heilansa, pyyteli miestäni jatkuvasti mukaan reissuille, joihin oli "yllättävästi" aina vapautunut yksi ylimääräinen lippu. Ei se koskaan mukaan mennyt, sanoi vain mielummin lähtevänsä niin että minä tulisin mukaan.

Hiljalleen se tunne lakkasi ja aloin käsittää, että minuthan se mies on vapaaehtoisesti halunnut. Nyt asutaan yhdessä ja ollaan naimisiinkin asti jo päästy. Jos yhtäkkiä löytäisi toisen, niin sille ei voi mitään eikä sellaista voi estää mustasukkaisuudella. Todella pahalta tuntuisi, mutta en halua enää edes ajatella tuollaista mahdollisuutta. Mustasukkaisella käytöksellä ei kuitenkaan asioita paranneta, ja toisen kyttääminen ja mustasukkainen vahtiminen on varma tuho suhtelle. Parempi olla mielummin sellainen, jota mies ei halua päästää käsistään.

Vierailija
27/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:41"]

[/quote]

Ehkä on kuitenkin niin, että ihmiset on erilaisia, asiat, tapahtumat ja tunteet herättää heissä erilaisia ajatuksia ja johtavat erilaisiin johtopäätöksiin ja toimiin. Helpottaa ainakin minua, kun en yritä jokaisen järkevältä ja ajattelevaiselta kuulostavan ajatuksia sisäistää ja omaksua ja verrata omaan elämääni, vaan voin ajatella että molemmilla on tapansa jäsennellä maailmaa.

[/quote]

Ihmisillä on eri tapansa ajatella. Siksi pidänkin outona sitä, että kommentoitiin mustasukkaisuuden olevan osoitus siitä, ettei oikeasti rakasta, vaan haluaa kontrolloida. Käytös ja tunteet ovat eri asioita, ja itse pidän satunnaisia mustasukkaisuuden tunteita ihan normaaleina, mustasukkainen käytös sen sijaan pitää pitää kurissa. Mustasukkaisuudella ja luottamuksella ei myöskään välttämättä ole tekemistä toistensa kanssa, kuten sanoinkin, en usko että oma mieheni koskaan pettäisi, mutta olen silti vieläkin joskus mustasukkainen ja mielessä käy ajatus, että hän saattaisikin rakastua johonkin toiseen.

Osaan kuvitella toimivan avoimen suhteen, mutta pakko myöntää että hankalasti, ja omista rajoituksistani johtuen en osaa ajatella että siinäkään täysin voisi välttyä mustasukkaisuudelta. Avoimessa suhteessakin voi olla tasoja esim. seksin vs. romanttisen rakkauden ja sitoutumisen suhteen. Minulla ei ole kuitenkaan mitään rehellisiä avoimia suhteita vastaan.

Valitettavasti osaan myös erittäin hyvin kuvitella tilanteen, jossa pettäjä syyttää toista omistushalusta ja käyttää juurikin tuota "toista ei voi omistaa"-argumenttia viedäkseeen huomion pois omasta valehtelustaan, sen olen nimittäin nähnyt useammin kuin kerran. Olen nähnyt pettäjien jälkeä niin paljon, että sitä en voi sietää. Kaikkea en tietysti ymmärräkään, ehkä jokin tilanne on erilainen, voi olla että valaistun joskus.

AP:lle tsemppiä ja rohkeutta rakkauteen! Kaikesta huolimatta maailmassa on paljon rehellisiä ihmisiä ja luottamuksen voi ajan kanssa saavuttaa, vaikkei siltä ehkä aina tuntuisikaan.

Vierailija
28/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:41"]

[/quote]

[/quote]

Ihmisillä on eri tapansa ajatella. Siksi pidänkin outona sitä, että kommentoitiin mustasukkaisuuden olevan osoitus siitä, ettei oikeasti rakasta, vaan haluaa kontrolloida. Käytös ja tunteet ovat eri asioita, ja itse pidän satunnaisia mustasukkaisuuden tunteita ihan normaaleina, mustasukkainen käytös sen sijaan pitää pitää kurissa. Mustasukkaisuudella ja luottamuksella ei myöskään välttämättä ole tekemistä toistensa kanssa, kuten sanoinkin, en usko että oma mieheni koskaan pettäisi, mutta olen silti vieläkin joskus mustasukkainen ja mielessä käy ajatus, että hän saattaisikin rakastua johonkin toiseen.

Osaan kuvitella toimivan avoimen suhteen, mutta pakko myöntää että hankalasti, ja omista rajoituksistani johtuen en osaa ajatella että siinäkään täysin voisi välttyä mustasukkaisuudelta. Avoimessa suhteessakin voi olla tasoja esim. seksin vs. romanttisen rakkauden ja sitoutumisen suhteen. Minulla ei ole kuitenkaan mitään rehellisiä avoimia suhteita vastaan.

Valitettavasti osaan myös erittäin hyvin kuvitella tilanteen, jossa pettäjä syyttää toista omistushalusta ja käyttää juurikin tuota "toista ei voi omistaa"-argumenttia viedäkseeen huomion pois omasta valehtelustaan, sen olen nimittäin nähnyt useammin kuin kerran. Olen nähnyt pettäjien jälkeä niin paljon, että sitä en voi sietää. Kaikkea en tietysti ymmärräkään, ehkä jokin tilanne on erilainen, voi olla että valaistun joskus.

AP:lle tsemppiä ja rohkeutta rakkauteen! Kaikesta huolimatta maailmassa on paljon rehellisiä ihmisiä ja luottamuksen voi ajan kanssa saavuttaa, vaikkei siltä ehkä aina tuntuisikaan.

[/quote]

Okei, on minustakin väärin sanoa että mustasukkaisuus poissulkisi rakkauden. Minusta ne on erillisiä tunteita, voivat olla yhdessä tai erikseen. Ja väärin minusta sanoa myöskään niin päin, että jos ei ole mustasukkainen niin ei silloin rakasta. Silloin ajatellaan, että mustasukkaisuus on yhtä kuin halu pitää toinen elämässä, ja jos ei ole mustasukkainen niin olisi ihan sama onko toista siinä vai ei.