Muilla lapsi, jolla autossa koko ajan pissahätä? Vinkit kehiin nyt ja pelastakaa meidän 300 km automatka.
Ollaan lähdössä tänään 300 km päähän mun kotipaikkakunnalle. Jännittää vain, että miten matka tulee sujumaan, kun meillä on yksi lapsi, jolle tulee nykyään aina autossa pissahätä. Tämä on varmaan jotain psyykkistä oireilua, koska en ole kotona huomannut, että erityisen usein kävisi vessassa. Keväällä tultiin mummolasta kotiin ja pojalla oli kova pissahätä, mutta ilmoitti siitä meille vasta kun oltiin motarilla ja ei tietenkään voitu heti pysähtyä reunaan, kuitenkin eka rampista ylös ja pysäkkipissalle. En tiedä tuliko tuosta sitten trauma, koska kun kesällä käytiin mummolassa niin valehtelematta 10 minuutin välein pyysi päästä pissalle. Poika täytti kesällä kuitenkin jo 13 ja osaa ja pystyy myös pidättämään.
Puhelimen selaaminen tai leffojen katselu tai kirjojen lukeminen ei ole vaihtoehtoja, koska niistä tulee lapselle huono olo, vaikka on pahoinvointilääkkeet. Joku tuollainen olisi kuitenkin kai hyvä, että ei koko ajan miettisi, onko nyt hätä vai ei.
Auttakaa mua, kaikki vinkit on tarpeen. Muuten matkustetaan seitsemän tuntia ja ollaan keskiyöllä perillä.
Kommentit (64)
Yövaippa? Vaippoja on tosi isojakin inkontinenssista kärsiville isoille lapsille ja aikuisillekin. Myös pitkän matkan kanoottikilpailijat, melojat yms. käyttää kai vaippoja.
Tai astia, johon lapsi pissaa autossa ja laittaa aina korkin kiinni pissattuaan. On kyllä varmaan epämukavaa muille autossa istujille, mutta voittaa ehkä jatkuvan pysähtelyn.
Laittaakaa tenat teinille, niin oppii käymään vessassa.
Voi luoja.
Lapsen jatkuva pissahätä saattaa viitata alkavaan diapetekseen.
Muistutat käymään vessassa lähtiessä, ette osta matkalla juomaa, kerrot, että pidätte taukoja, joten koko matkaa ei pidä pidättää, mutta jos tulee ihan kamala hätä, pysähdytte kyllä. Mutta koska on jo noinkin iso, osaa varmasti hetken myös kovaakin hätää pidättää, joten nuo pysäkkipissat on vihoviimeisiä vaihtoehtoja.
Ja keksikää joku kiva leikki matkalle: laiva on lastattu tms jossa ei tarvitse katsoa mihinkään.
Ja osan matkasta voi nukkua jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kun tämän kaverin hätä ilmenee vain autossa...
Yks ratkaisu vois olla pissapullo, tosin vähän nolo.
Istuuko poika etupenkillä? Voisi sitten jutella kuskin kanssa (jos mies) " miesten juttuja " moottorista, polttoaineesta, liikennemerkeistä jne
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
Ei kyse ole siitä, että ei osaa. Tässä on nyt jotain psyykkistä taustalla. Ei tarvitse olla ilkeä. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jatkuva hätä. Joku psyykkinen vaiva nyt. ap
Vierailija kirjoitti:
'
Kieltämättä nuo ovat autodiabeteksen oireet...
Aikuisvaipat päälle ja riisutte sitten vähän ennen perille pääsyä.
Käykää ostamassa apteekista virtsapuulo varuiksi mukaan.Tietty matkalla normaalit tauot, mutta muuten toi pullo varalle ettei jatkuvasti tarvi pysähdellä.Ei kolajuomia ennen matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistutat käymään vessassa lähtiessä, ette osta matkalla juomaa, kerrot, että pidätte taukoja, joten koko matkaa ei pidä pidättää, mutta jos tulee ihan kamala hätä, pysähdytte kyllä. Mutta koska on jo noinkin iso, osaa varmasti hetken myös kovaakin hätää pidättää, joten nuo pysäkkipissat on vihoviimeisiä vaihtoehtoja.
Ja keksikää joku kiva leikki matkalle: laiva on lastattu tms jossa ei tarvitse katsoa mihinkään.
Noita kaikkia kokeiltiin kesällä. Monta kertaa sanoin, että pysähdytään siinä ja siinä ja sinne on enää sen ja sen verran ja koska olet niin iso, pystyt kyllä pidättämään, mutta siitä tuli se paniikki että ei pysty ja oli pakko pysähtyä. Oikeasti pysähdeltiin noin 10-15 minuutin välein ja mua ja muitakin tuo ärsytti, mutta en mä sitä lapselle sanonut. Ei varmasti olisi ainakaan helpottanut tilannetta. Isoveli siitä valitti, mutta ei viitsitty tehdä siitä sen isompaa numeroa. Jännittää vaan jo valmiiksi jos taas käy noin.
Tuo leikki on muuten kiva, mutta voi olla, että mun matkaseura ei niistä ihan innostu. Kiitos kuitenkin. ap
Mä olin tollanen lapsi ja voi että inhosin pitkiä automatkoja. Mulle iskee vessahätä heti kovana ja sietämättömänä ja se vasta oli hauskaa kun vanhemmat sitten raivosìvat siitä. Mutta se tunne oli juuri sellanen että kusen housuun just.
Pahinta oli vähän sen jälkeen kun olin juonut, eli juomiset minimiin mutta ei sekään tietty auta kokonaan.
Ettekö voi vain keskustella lapsen kanssa asiasta? Sanot itsekin, että oireilu on psyykkistä niin...
Paras keino on yrittää esim. jutelemalla tai jollain leikillä/kisalla harhauttaa ajatukset vessahädästä.
Tuo on psyykkistä oireilua/jännitystä. Itsellä on kanssa joskus samaa, kun mene johonkin jossa ei saa tulla hätä. Jos pelkään sitä, niin silloin varmasti alkaa pissattaa.
Pippeli 1,5 litran pullon sisälle ja teipillä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
Ei kyse ole siitä, että ei osaa. Tässä on nyt jotain psyykkistä taustalla. Ei tarvitse olla ilkeä. ap
Ilmeneekö tämä kaikilla matkoilla? Vai vain mummolaan mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kaikkia kokeiltiin kesällä. Monta kertaa sanoin, että pysähdytään siinä ja siinä ja sinne on enää sen ja sen verran ja koska olet niin iso, pystyt kyllä pidättämään, mutta siitä tuli se paniikki että ei pysty ja oli pakko pysähtyä. Oikeasti pysähdeltiin noin 10-15 minuutin välein ja mua ja muitakin tuo ärsytti, mutta en mä sitä lapselle sanonut. Ei varmasti olisi ainakaan helpottanut tilannetta. Isoveli siitä valitti, mutta ei viitsitty tehdä siitä sen isompaa numeroa. Jännittää vaan jo valmiiksi jos taas käy noin.
Tuo leikki on muuten kiva, mutta voi olla, että mun matkaseura ei niistä ihan innostu. Kiitos kuitenkin. ap
Mä ymmärrän että sua jännittää, mutta niin jännittää lastakin. Pelkästään se jännitys siitä, että tuleeko mulle pissahätä, saa lapsen tuntemaan pissahätää. Voisitte alkuun kokeilla sivuuttaa ne lapsen pyynnöt päästä vessaan ja puhua koulusta tai jostain muusta ja katsoa unohtuuko se hätä. Sitten jos oikeasti näyttää, että kohta tulee housuun, niin pysähdytte. Mutta että ihan heti ette huomioi.
Pissaako sit housuun, jos ei pysty pysähtymään? Sanoisin ennen matkaa, että 2 krt pysähdytään kuselle, ei enempää. Mutta ennen kaikkea juttelisin asiasta suoraan pojan kanssa, et mikä hommassa mättää ja onko huomannut itse, että toimii täysin eri tavalla kuin muutoin.
Tena