Voinko laittaa välit poikki mt-ongelmaiseen kaveriin? En jaksaisi enää.
Eli mitä tekisin tässä tilanteessa?
Mulla oli n. 15v sitten hyvä ystävä jonka kanssa vietin aikaa ja meillä oli kivaa yhdessä.
N.13 sitten tämä ystävä sairastui psyykkisesti (merkit oli jo aiemmin ilmassa mutten tajunnut). Tasavertainen ystävyyssuhde muuttui sellaiseksi, että sain vähän väliä pahoja haukkuja jos en tehnyt hänen mielensä mukaan. Hän alkoi pyytää jatkuvasti rahaa lainaan (on peliriippuvainen). Keskellä yötä alkoi tulla viestejä että tekee itsemurhan.
No hän pääsi hoitoon ja muutti palvelutaloon. Nyt yli 10v myöhemmin hän on muuttanut sieltä pois ja suorastaan vaatii, että meidän pitää nähdä usein, vaatii lainamaan rahaa ym.
Minusta tämä ystävyys ei ole enää vuosiin ollut tasavertaista. En voi kertoa hänelle omia asioitani, eikä hänen kanssaan voi enää keskustella kuten ennen. Hän tuntuu tosi laitostuneelta ihmiseltä, ei puhu perheestä vaan puhuu omaisista.
Tämä suhde ei anna minulle mitään muuta kuin stressiä. Hän soittaa tai laittaa viesitä, mutta keskustelu on pinnallista. Hän puhuu siitä kun oltiin silloin 15v sitten ja mitä silloin tehtiin. Tuntuu ettei ymmärrä, että tässä välissä on yli 10 vuotta ja oma elämäni on mennyt eteenpäin.
Tuntuu pahalta ajatella, että laittaisin välit poikki, mutta en tätäkään jaksa.
Minulla ei ole mitään häntä vastaan ihmisenä ja olen kiitollinen menneistä yhteisistä hetkistä, mutta täytyykö minun pitää hänet elämässäni vain siksi, että oltiin joskus teininä ystäviä pari vuotta?
Hänellä on edelleen hoitokontakti, eli jos laitan välit poikki hän ei jää ihan yksin. Hoitaja käy joka päivä 3krt hänen luonaan + muut palvelut.
Hän on kyllä pahasti mt-ongelmainen jos tarvitsee apua 3krt/pvä. Raskasta varmasti sinulle.