Voi miten noloa: oksensin teatterissa päälleni
Mieheni yhteistyökumppani kutsui meidät illalliselle ja teatteriin. Heistä on tullut tutustuttuamme hyviä ystäviämme, joten tämä ei ollut ihan varsinainen työtapaaminen. Söimme illallisen pitkän kaavan mukaan useamman viinilasin kera. Vettä tai muuta alkoholitonta ei jostain syystä ollut tarjolla enkä kehdannut pyytäkään, kun olimme vieraita. Voi olisinpa pyytänyt! Seuraavaksi menimme teatteriin, jossa oli aivan käsittämättömän kuuma ja huono ilmanvaihto (tilapäistila, ei oikea teatteri). Väliajalla kuohuvaa. Toisen näytöksen alkaessa tunsin päässäni hieman pyörivän, kuumuus alkoi tuntua tosi tukalalta ja oli aika nuutunut olo. Jonkin ajan päästä nousi kylmä hiki koko vartalolle. Yhtäkkiä havahduin siihen, että oksensin syliini. Oksennus vain pulpahti suusta, aika iso määrä tosin. Mitä ihmettä tapahtui? Ilmeisesti kai pyörryin? Siitä sitten salin poikki vessaan pesemään oksennusta mekosta, laukusta yms... Voi jestas miten noloa! Ystäväpariskuntamme nainen tuli mukaani ja auttoi hommassa. Hän vakuutteli, ettei tämä ole mitenkään noloa tai kummallista, tällaista sattuu jne. Mutta onhan tämä ihan käsittämättömän nolo tilanne! Minulle ei ole koskaan tapahtunut vastaavaa. Miehetkin suhtautuivat asiaan tosi ymmärtäväisesti. Pelkäsin mieheni suuttuvan asiasta, kun kyseessä oli kuitenkin hänen yhteistyökumppaninsa, mutta ei, hänkin sanoi ettei tälle mitään voi, niin vain tapahtui. Oli enemmänkin huolestunut, kun näytti niin karmealta tilanteelta. Mutta minä en pääse yli tapahtuneesta. Se tulee mieleeni jatkuvasti, tunnen nolanneeni itseni niin täydellisesti. Pelkään, jos kuka tahansa saa kuulla tapahtuneesta! En tiedä miten kehtaan tavata tämän pariskunnan uudelleen tämän jälkeen. Ahdistaa jo sovittu tapaaminen joulupyhinä.
Kertokaa miten te suhtautuisitte, jos ystäväpariskuntanne toiselle osapuolelle kävisi näin? Häpeäisittekö häntä? Miten pääsen tästä yli? Mietin tapahtunutta jatkuvasti. Ja mistä tämä johtui? En ollut todellakaan niin humalassa, että sen vuoksi olisin oksentanut. Kuumuus ja pitkä aika ilman alkoholitonta juomaa? Ei minulle missään vaiheessa edes tullut huonoa oloa.
Muutama tuttu kysyi jo, mitä pidin kyseisestä teatteriesityksestä. En todellakaan kehdannut kertoa heille tapahtunutta vaan kuittasin asian pikaisesti ohi. Ei minulla paljoa muistikuvia esityksen loppupuolelta edes ole...
Kommentit (28)
Ei tuossa nyt mitään ole. Se tuntuu nyt sinusta vain isolta, koita nauraa koko jutulle.
Jos ystäväni yllättäen oksentaisi, niin olisin vaan huolissani. En häpeäisi häntä mitenkään. Jos tilanteen jälkeen huomaisin hänen olevan kunnossa, niin unohtaisin koko asian aika pian. En jäisi jälkeenpäin miettimään sitä, enkä puhuisi siitä kellekään.
Minä ainakin samaistuisin niin paljon toisen tilanteeseen, että säälisin ja auttaisin. En pitäisi yhtään nolona, mutta tietäisin sinun nolostuneen. Enkä yhtään kokisi tarvetta naureskella tai pitää toista tyhmänä, koska olisihan tuo nyt itsellekkin inhottava tilanne.
Eiköhän hekin osaa asettua toisen asemaan, eivätkä pidä sinua yhtään nolona.
Olen pitänyt lätkäillan hallilla asiakkaille, ilmaiset viinat, ruuat jne.. Jouduimme kantamaan yhden äijän taksiin, kun oli niin sekaisin :D
Joskus vaan tulee huono olo yllättäen. Ei kannata nolostella. Jos he ovat fiksuja ihmisiä, niin tuntevat ainoastaan myötätuntoa sinua kohtaan. Ehkä jopa kokevat syyllisyyttä miettiessään oliko se ruoan vika. Varmasti tajuavat, ettet sinä tahallasi oksentanut.
Kannattaa todella miettiä tuota alkoholinkäyttöä, tee vaikka joku nettitesti niin saat varmistuksen siitä että olet vaaravyöhykkeessä. Vielä on toivoa!
Kiitos vastanneille. Tiedän kyllä ehkä suurentelevani asiaa päässäni ja toivottavasti muut ovatkin jo asian unohtaneet. Kyllä minä silti häpeän tapahtunutta, ei tuollainen oksentelu ole mielestäni normaalia tai hyvien tapojen mukaista. Mutta ei sille tosiaan enää mitään voi. Ystävämme ovat kyllä hyvin fiksuja ja huomaavaisia ihmisiä.
Muutamalle vastaajalle: no ei tosiaan väkisin juotettu enkä osaa kyllä itseäni alkoholistina pitää, jos illallisella pari viinilasillista ja lasin kuohuviiniä nautin. En ollut humalassa, pienessä hiprakassa vain. Yleensä juon ruoan kanssa reilusti vettä, mutta nyt sitä ei ollut tarjolla. Oma virheeni, kun en pyytänyt. Ainakin oletan, että se olisi todennäköisesti estänyt tapahtuneen.
Teille muille: kiitos, yritän päästä sopuun itseni kanssa. ap
Se on noloa vasta sitten kun se toistuu. (aina uudestaan)
Sattuuhan sitä. Jonkun ajan kuluttua naurat koko jutulle.
Ystävälleni sattui samanlainen tapaus. Hänen miehensä sai kutsun yhteistyökumppaniltaan tulla vaimonsa kanssa illalliselle. Ystäväni ei ollut tavannut pariskuntaa aikaisemmin. Mies varoitti että kumppanilla on tapana tarjota todella avokätisesti alkoholia että pitää sitten varansa. Ystävälleni kävi sitten ohraisesti ja humaltui liikaa. Siirtyivät jossain vaiheessa toisen pariskunnan kotiin. Ilta huipentui siihen kun ystäväni oksensi olohuoneen matolle ja oli kuulemma ollut menossa nukkumaan pariskunnan makkariin mutta oma mies oli estänyt tämän.
Mä oksensin kuudennella luokalla nolossa tilanteessa ja vuelä 20v jälkeenkin mahassa kouraisee häpeä kun sitä muistelen. So I feel you.
Kumma että häpeävät, päällensä oksentavat ja housuun paskovat ovat muka aina vain pienessä hiprakassa. Kun totuus on, että ap joi yli rajojensa jos ei pystynyt hallitsemaan yrjönkään tuloa. Normaalisti jopa kännissäkin oleva henkilö tietää, koska oksennus tulee ja pystyy menemään vessaan.
Joten älä selittele, lopeta viinan juonti niin loppuu oksennuksetkin.
Pelkkä kuohuviini voi tehdä tuon. Itselleni se ei sovi lainkaan. Ilmeisesti liian hapan ja hiilihapot yhdessä, tms.. Ja turha haukkua heti alkoholistiksi! Oletteko koskaan kuulleet "lyödyn lyömisestä"!
Itselleni kävi näin ENSIMMÄISEN kuihuviinilasin kohdalla. Nostettiin maljat, onniteltiin ja keskusteltiin (seisten "ympyrässä"), oloni huononi aivan yhtäkkiä ja ehdin vain kääntyä eli pyllistää vieraille oksennuksen tultua. Kyllä hävetti, mutta enpä sille mitään voinut, enkä tahallaan/tietoisesti sitä valinnut tehdä!
Anna Ap anteeksi itselle!
Kukaan tuskin sitä viiniä väkisin sun kurkkuun kaatoi. Ota opiksesi.
Ei tuo maailmaa kaada, eikä sitä enää huomenna muista muut kuin sinä.