Asunnon tuulettaminen ja kumppanin reaktiot
Asian ydin on itsestään mielestäni absurdi. Meillä siis tulee erimielisyyksiä siitä, kun haluan tuulettaa asuntoa hetken muutaman kerran päivässä. Esimerkiksi ennen nukkumaanmenoa 5-10 min tai kokkailun jälkeen jotta käryt lähtisivät. Imuroinnin jälkeen olen myös tottunut näin tekemään. Olenko nyt itse aivan idiootti vai miksi tästä edes syntyy negatiivisuutta? Kumppani käy laittamassa ikkunaa kiinni ennen aikojaan tai alkaa muuten valittaa, että miksi sitä ikkunaa on pidettävä auki. Molemmat aikuisia ihmisiä ja olen perustellut miksi avaan ikkunoita - paremman sisäilman takia, en kiusaksi.
Miten teillä toimitaan?
Kommentit (38)
Jos ilmanvaihto toimii niin ei ikkunoita tarvitse auki pitää. Eli jos on huono sisäilma niin ilmanvaihto ei toimi.
Olen saanut vastaukseksi lähinnä "tulee kylmä, yritätkö palelluttaa, ethän sinä ole edes tässä huoneessa vaan minä" ja muuta vastaavaa. Aina ärtyneenä ilmaistuna.
Tämä on minustakin asia josta ei pitäisi joutua kiistelemään, koska järkisyistä toimin. Olen alkanut tämän ja monen muunkin asian takia todella kyseenalaistaa meidän suhdetta.
Itse tykkään nukkua lämpimässä, eikä meillä tuuleteta ennen nukkumaanmenoa. Eikä haise tunkkaiselta, kun ilmanvaihto toimii.
Vaikka olisi hyvä ilmanvaihto, tuuletus luettelemissasi tapauksissa ihan ymmärrettävää. Muutama minuutti raikasta ilma ei ketään tapa.
No jos teette kompromissin ja vähennät niitä kertoja päivässä. Ehkä häntä ärsyttää, että monta kertaa päivässä tuuletetaan.
En kyllä tykkäisi, jos tuuletetaan ennen nukkumaanmenoa. Tuuletan makkarin aina aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmanvaihto toimii niin ei ikkunoita tarvitse auki pitää. Eli jos on huono sisäilma niin ilmanvaihto ei toimi.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Ei meillä tarvitse tuuletella. Ilmanvaihtokanavat on nuohottu kesällä, suodattimet ovat puhtaat ja kone toimiva.
Viluisena ihmisenä ymmärrän puolisoasi täysin. Sinusta on ikävää, kun on omasta mielestäsi tunkkaista - hänestä normaalia ja sopivan lämmintä (tai kenties teillä on hänen makuunsa jo muutenkin kylmä).
Nyt kannattaisi sisäistää, että sinun tapasi toimia ei ole yhtään oikeampi kuin hänen. Sinä haluat tuulettaa, koska siitä tulee sinulle mukava olo. Hänelle tulee siitä kylmä ja epämukava olo. Joku jo yllä mainitsikin, että jos on toimiva ilmanvaihto niin turhaa koko touhu.
Meillä on vanha puutalo jonka lämmittäminen on oma projektinsa. Kakluuneissa palaa tuli päivittäin talvella. Todellakaan ei availla ikkunoita tai ovia turhanpäiten talvella. Kerrostalossa tietysti tilanne on eri.
Tuuleta silloin kuin kumppanisi ei ole paikalla 🤷🏼♀️ äläkä tuuleta sitä huonetta jossa kumppanisi juuri silloin on.
Kymmenen minuuttia on ihan turhan pitkä aika jos useampi ikkuna on samaan aikaan auki.
Kumppani käy laittamassa ikkunaa kiinni, koska hänestä se kylmä veto tuntuu v*ttumaiselta ja on ihan tarpeetonta. Häntä ei häiritse ruuan haju tai se tunkkaisuus jota sinä koet, joten varmaan tuntuu että teet vain älytöntä kiusaa. Ja jos kaiken lämmön tuulettaa ulos, niin ei se kylmyys lopu 10 minuutin jälkeen kun ikkuna suljetaan.
Menisitkö itse sisävaatteissa ulos istumaan 10 minuutiksi? Siltä minusta tuntuu, kun yksi tuuletusintoilijakaverini virittelee kämppäänsä läpivedon :D Tietenkin kestän sen siellä mukisematta koska kyseessä on hänen kotinsa, mutta haalin kyllä itselleni kaikki näkyvillä olevat viltit yms. Meille tämä on jo muodostunut sisäpiirivitsiksi, mutta kämppiksinä ei voitaisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viluisena ihmisenä ymmärrän puolisoasi täysin. Sinusta on ikävää, kun on omasta mielestäsi tunkkaista - hänestä normaalia ja sopivan lämmintä (tai kenties teillä on hänen makuunsa jo muutenkin kylmä).
Nyt kannattaisi sisäistää, että sinun tapasi toimia ei ole yhtään oikeampi kuin hänen. Sinä haluat tuulettaa, koska siitä tulee sinulle mukava olo. Hänelle tulee siitä kylmä ja epämukava olo. Joku jo yllä mainitsikin, että jos on toimiva ilmanvaihto niin turhaa koko touhu.
Eikö se miehen ketale muka voi sitten laittaa enemmän vaatetta päälle!?! Pitääkö minun vain kärsiä, koska miesprinsessa ei saa villapaitaa päällensä?
Ap
Puhutpa ikävästi miehestäsi. Eiköhän ole aika erota sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään nukkua lämpimässä, eikä meillä tuuleteta ennen nukkumaanmenoa. Eikä haise tunkkaiselta, kun ilmanvaihto toimii.
Makuuhuone pitää tuulettaa ennen nukkumaanmenoa!!!!! Vaikuttaa unenlaatuun!! Myös sinulla!!!!!!!!
Ap
Niin vaikuttaa. Kylmässä en saa unta ja jää yöunet nukkumatta. Mikä kilipää trolli olet? Mene pihalle telttaan nukkumaan, jos kaipaat sitä raitista ilmaa. Miehesi kiittää.
Ota se ero nyt vaan. Olet todella raskas ihminen.
Teillä on tunkkaista koska tuuletat kokoajan. Joka kerta kun päästät lämmöt pois patterit alkavat hetkenpäästä lämmittää ja lämmitävät vielä kun ikkunat on jo kiinni joten taas muka pitää jäädyttää avaamalla ikkunat ja taas patterit posottaa täysillä.
Nopea minuutin ilmanvaihto keittiössä riittää ja sama illalla makkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuleta silloin kuin kumppanisi ei ole paikalla 🤷🏼♀️ äläkä tuuleta sitä huonetta jossa kumppanisi juuri silloin on.
Kymmenen minuuttia on ihan turhan pitkä aika jos useampi ikkuna on samaan aikaan auki.Jos olemme molemmat kotona, ja minun pitää tuulettaa, niin silloin minä tuuletan! Mies saisi opetella käytöstapoja! Ja sinä myös!
Ap
Älä ole niin huono kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se miehen ketale muka voi sitten laittaa enemmän vaatetta päälle!?! Pitääkö minun vain kärsiä, koska miesprinsessa ei saa villapaitaa päällensä?
Ap
En minä ainakaan halua pukeutua ulkovaatteisiin sisällä ilman mitään järkevää syytä. Ole itse shortseissa ja topissa niin ei ole kuuma. Eri ihmiset myös oikeasti tuottaa (tutkitusti) ihan eri verran "hukkalämpöä". Tyypillisimmin se menee niin päin että miehet enemmän ja naiset vähemmän, mutta yksilölliset erot on suuria. Varsinkin jos ei tee mitään aktiivista niin mulla ei ainakaan juuri edes auta vaatteiden lisääminen ellen ala vetää rukkasia käteen.
Koita miettiä mikä on sulle tärkein tuuletustilanne (max. kerran päivässä, vaikka sitten iltaisin ennen nukkumaanmenoa) ja sovi miehen kanssa, että tuuletat silloin ja hän vaikka varautuu jollain viltillä ja villasukilla. Minua ainakin ärsyttäisi tuossa sinun toiminnassa myös se, että pitäisi monta kertaa päivässä alkaa etsiä jotain lämmikettä kun päätät mielivaltaisesti muuttaa asunnon olosuhteet minulle epämiellyttäviksi - minun näkökulmastani ilman mitään järjellistä syytä.
Itse asun sähkölämmitteisessä rivarissa. En todellakaan tuuleta lämmityskaudella. Meillä on koneellinen ilmanvaihto, joka hoitaa tehtävänsä ja puhdistaa sisälle tulevan ilman. Tuloilmasuodattimia voi vaikka välillä katsoa, niistä näkee, että ulkoilma ei todellakaan ole puhdasta, vaan täynnä hiukkasia. Eli puhtaan ilman takia tuuletus ei ole järkevää.
Jos haluak viileämmän huoneen nukkumiseen, lasken makuuhuoneen patterien lämpötilaa, jolloin säästän myös sähköä. Ilman viilentäminen tuulettamalla on järjetöntä tuhlausta.
Miten meillä toimitaan?
"Avaan ovea tai ikkunaa hetkeksi" sanoo joko mies tai minä, eikä asiasta tarvi tapella. Jos kysyt kumppanilta, miksi ikkuna tai ovi ei saa olla 5-10 min auki, mitä hän vastaa?