Asunnon tuulettaminen ja kumppanin reaktiot
Asian ydin on itsestään mielestäni absurdi. Meillä siis tulee erimielisyyksiä siitä, kun haluan tuulettaa asuntoa hetken muutaman kerran päivässä. Esimerkiksi ennen nukkumaanmenoa 5-10 min tai kokkailun jälkeen jotta käryt lähtisivät. Imuroinnin jälkeen olen myös tottunut näin tekemään. Olenko nyt itse aivan idiootti vai miksi tästä edes syntyy negatiivisuutta? Kumppani käy laittamassa ikkunaa kiinni ennen aikojaan tai alkaa muuten valittaa, että miksi sitä ikkunaa on pidettävä auki. Molemmat aikuisia ihmisiä ja olen perustellut miksi avaan ikkunoita - paremman sisäilman takia, en kiusaksi.
Miten teillä toimitaan?
Kommentit (38)
Tiedätkö että voit aiheuttaa tolla tuulettamisella ongelmia seinien väliin, eristeisiin!!! Jos siis talossa on koneellinen ilmanvaihto. Se menee sekaisin joka kerta kun tuuletat. Sen huomaa ihan kädellä kun avaa ikkunan. Ilmavirta ei kulje samoin talossa jossa ei koneellista kiertoa ole. Ja kyllähän se tuuletus lisää myös lämmityskustannuksiakin! Lämmitys menee päälle, kovemmalle kun tulee kylmää ilmaa huoneeseen. Makuuhuoneessakin on kaksi "kanavaa" katossa. Toisesta tulee raikasta ilmaa sisälle ja toisesta menee ulos ns. huonompi ilma. Miten sä et tämmöstä tajua?!
Minäkin tuuletan aamulla ja illalla 5-15 minuuttia, vaikka sisäilma on ihan ok niin tulee raikkaampaa kun ikkunoita pitää auki. En kuitenkaan kysymättä mene avaamaan ikkunaa kun joku perheenjäsen on sen lähellä esim lukemassa vuoteellaan tai jos joku on vielä sängyssä nukkumassa. Huomioin muut, itsekään en tykkäisi jos vaikka tulisin hytisten suihkusta ja joku olisi juuri avannut makuuhuoneen ikkunan ja joutuisin pukemaan kylmässä ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viluisena ihmisenä ymmärrän puolisoasi täysin. Sinusta on ikävää, kun on omasta mielestäsi tunkkaista - hänestä normaalia ja sopivan lämmintä (tai kenties teillä on hänen makuunsa jo muutenkin kylmä).
Nyt kannattaisi sisäistää, että sinun tapasi toimia ei ole yhtään oikeampi kuin hänen. Sinä haluat tuulettaa, koska siitä tulee sinulle mukava olo. Hänelle tulee siitä kylmä ja epämukava olo. Joku jo yllä mainitsikin, että jos on toimiva ilmanvaihto niin turhaa koko touhu.
Eikö se miehen ketale muka voi sitten laittaa enemmän vaatetta päälle!?! Pitääkö minun vain kärsiä, koska miesprinsessa ei saa villapaitaa päällensä?
Ap
Puhutpa ikävästi miehestäsi. Eiköhän ole aika erota sitten.
Ehkä on… Onhan tuota vilukattia katsottu jo aika monta vuotta, ja hänen vuokseen kärsitty tunkkaisesta talosta.
Ap
Jos sinulla mitään parisuhdetta oikeasti olisi, niin sinä olisit se tunkkaisin asia, ei kämppä.
Onhan lämmön päästäminen karkuun aika tyhmää, ensin maksetaan hurjasti lämmöstä sitten se päästetään ikkunasta ulos.
Ei tuo ainakaan ilmastonmuutokselle hyväksi ole, jostakin se energia on taas tuotettava.
Tää oli ihan hauska, ikävä kyllä ei ollenkaan ajankohtanen omassa elämässä.
Oisko mahdollista saada joku isoäitiaiheinen seuraavaksi?
Miehen pitää ap:n mielestä kärsiä, mutta ap:n ei. Toivottavasti mies ottaa eron ja äkkiä
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan välihuomiona, että täällä nyt joku kirjoittelee alkuperäisen viestin kirjoittajana. En ole puoliakaan näistä "ap"-vastauksista julkaissut.
T. Oikea viestiketjun aloittanut
Hei vaan trolli. Oletko porvoosta vai pietarista?
Oikea ap
Ulkoilma ei ole puhtaampaa tuulettamalla ikkunasta! Se tulee ilman puhdistamista sisälle, varsinkin siitepölyaikaan on emämoka tuulettaa. Ja jos kaupungissa asuu niin kaikkea sontaa tulee ja paljon ilman mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi hyvä ilmanvaihto, tuuletus luettelemissasi tapauksissa ihan ymmärrettävää. Muutama minuutti raikasta ilma ei ketään tapa.
Uskallan väittää, että nykyaikaisen talon suodatettu ja esilämmitetty tuloilma on raikkaampaa kuin ikkunasta revittävä suodattamaton ja kylmä, jossa on pakokaasut ja muut epäpuhtaudet mukana. Se vain saattaa tuntua aluksi oudolta, kun talvella se korvausilma ei olekaan -30 asteista vaan +17 asteista. Talvellakin sisällä vähintään +21, ja lattia niin lämmin ettei sukkia viitsi jalassa pitää. Ei ole ikävä takaisin kaupungin vuokraläävään, jossa talvella piti olla kahdet sukat, college ja fleecetakki, ja silti puistatti.
En ymmärrä miksi ihmiset täällä marisevat kilpaa aivan aiheen vierestä, mutta nämä ovat niitä elämän pikkujuttuja joilla on iso merkitys tai sanoma. Omasta elämästäni muistan, että parisuhteen kontrolloiva osapuoli tuli esiin tällaisten esimerkkien kautta. Jos halusin tuulettaa, niin tyyppi kävi sulkemassa ikkunat ja ovet hyvinkin äkkiä. Valojensammutussirkus oli myös kiinnostavaa, eli olisi pitänyt mennä herran aikataulujen mukaan. Nyt joku sanoo, että jos mies oli menossa töihin aamulla, niin hänellä on oikeus sammutella valoja, mutta itsehän menin töihin myöhemmin ja siitä taas jatkoin opiskelupaikkaani. Yleensä vaadin edes yhtä valoa voidakseni tehdä seuraavan päivän tehtävät.
Yöllä jos miehellä soi puhelin, niin oli aivan ok jäädä sänkyyn huutamaan sitä puhelua eikä mennä hoitamaan sitä muualle, mutta sama ei toiminut toisin päin. Kerrankin kun juttelin koneella kavereitteni kanssa, niin yksi tuli sammuttamaan koneen koska hän haluaa nukkua.
Haluaisin kovasti tietää miten tällä kaksinaismoralistilla sujuu nykyinen perhe-elämä, koska somen perusteella siellä on tehty ne kaksi lasta ja otettu kaikki lainat tappiin asti taloon mikä on mahdollisimman kaukana sivistyksestä. Toivotan onnea sille naiselle joka jaksaa tuota.
Tuulettaminen oli meinaan myös kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että voit aiheuttaa tolla tuulettamisella ongelmia seinien väliin, eristeisiin!!! Jos siis talossa on koneellinen ilmanvaihto. Se menee sekaisin joka kerta kun tuuletat. Sen huomaa ihan kädellä kun avaa ikkunan. Ilmavirta ei kulje samoin talossa jossa ei koneellista kiertoa ole. Ja kyllähän se tuuletus lisää myös lämmityskustannuksiakin! Lämmitys menee päälle, kovemmalle kun tulee kylmää ilmaa huoneeseen. Makuuhuoneessakin on kaksi "kanavaa" katossa. Toisesta tulee raikasta ilmaa sisälle ja toisesta menee ulos ns. huonompi ilma. Miten sä et tämmöstä tajua?!
Niin ja JOS tädillä olis munat, hän olisi setä, mutta hänen sukupuoltaan ei siltikään saisi olettaa. Sinun viestisi sen sijaan oli pelkkiä oletuksia.
Minäkin tykkään tuulettaa pari minuuttia ennen unta. Raikkaassa viileässä ilmassa tulee nopeammin uni.
Meillä on vähän kehno ilmanvaihto muutenkin, mutta pääasiassa haluan vähän raikasta ilmaa keuhkoihin ja viileän tyynyn. Joskus muutenkin haluaa vähän raikasta ilmaa asuntoon. Enkä nyt puhu mistään tuntikausista, vaan illalla pari minuuttia ja juuri vaikka imuroinnin jälkeen pari minuuttia. Miehen kanssa tästä aina kinataan, eli ymmärrän AP sinua täysin.
Miksi sinun tapa on tehdä se oikein. Etsikää yhteinen tapa tehdä eli ehdottomasti tuuletuskertoja nyt vähemmäksi.
Mä olen käynyt vastaavaa vääntöä parissakin suhteessa. Olen siis se, joka ei halua pitää ikkunoita auki. Jos on koneellinen ilmanvaihto, niin ikkunoita ei edes saisi aukoa, jollei sitä savun käryä ole silmin nähden. Painovoimaisessa ilmanvaihdossa muutaman minuutin tuuletus riittää kerralla. Varsinkin lämmityskaudella huoneen lämpöä ei ole tarkoitus laskea tuulettamalla vaan pienentämällä lämmitystä, muuten lämmityksen termari sekoaa ja on entistä kuumempi. Minulla on astma ja allergioita ja kaikki ulkoa tuleva saaste laskee ilmanlaatua minulle, ei paranna sitä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tykkäisi, jos tuuletetaan ennen nukkumaanmenoa. Tuuletan makkarin aina aamuisin.
Meillä on aina makuuhuoneen ikkuna yöt auki, kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Ei ole koneellista ilmanvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tykkäisi, jos tuuletetaan ennen nukkumaanmenoa. Tuuletan makkarin aina aamuisin.
Meillä on aina makuuhuoneen ikkuna yöt auki, kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Ei ole koneellista ilmanvaihtoa.
Minä nukkuisin mieluusti talvisinkin ikkuna auki. Tiedän, että aivan järjetöntä lämmityksen/energian takia, mutta ai että kylmässä ja raikkaassa vaan nukkuu hyvin. Kuin karhu talviunilla!
No nyt mulle selvisi miksi meidän asunto on lähes ainoa koko talossa , jossa on ikkuna(t) auki.
Tai oikeammin miksi ne muut on kiinni.
Käytä liesituuletinta niin ei ruoka käryä.