Oletko mielestäsi skandinaavi?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:55"]
Ai, onko geenitkin nykyään vain mielipideasia? Must tuntuu, et mä niinku silleen oon skandi tai siis jotain.
Ottakaas muuten asioista kerrankin selvää, ennen kuin paukuttelette noita hurri, ryssä sun muita kommentteja: suomalaisten, skandien, balttien, venäläisten, puolalaisten, pohjois-saksalaisten, hollantilaisten, belgialaisten, ja iso on englantilaiseten geenejä on itä-eurooppalaista geeniperimää, peräisin jääkauden lopulta ns. Ukrainan refugista. Tälle geeniperimälle on tyypillistä isokokoisuus, romuluisuus, pottunokkaisuus ja korkeat poskipäät, hiusten ja silmien värin vaihtelu tummanruskeasta aivan vaaleaan, tappajageeni (mammutinmetsästäjät) ja vaaleampi iho.
Suomalaisten geeniperimähän on yksi maailman mielenkiintoisimpia, sillä saksalainen ja englantilainen ovat geneettisesti lähempänä toisiaan kuin kuusamolainen ja helsinkiläinen. Länsisuomalaiset ovat geneettisesti lähempänä virolaisia, venäläisiä ja skandeja, kun taas itä-suomalaiset tuntuvat olevan jotenkin "puhtaampia" Ukrainan refugin jälkeläisiä, sekoittumattomampia. Siten maailman viimeinen sinisilmäinen blondi tulee löytymään jostain tuolta Kuopion kupeelta idästä päin joka tapauksessa, ei suinkaan esim. Norjasta tai Ruotsista.
[/quote]
Mikäs juttu tämä on?
Olen käynyt ala-asteen, joten tiedän ettei Suomi kuulu Skandinaviaan. En yleensä ymmärrä, miten joku suomalainen voi olla tietämättä. Ovatkohan kuunnelleet liikaa amerikkalaisia ym. ihmisiä jotka tuntuvat usein niputtavan suomalaiset skandinaavien kanssa.
Monella menee skandinavia ja pohjoismaat sekaisin. Ei ole synonyymejä, googlettaa jos on epäselvä.
Olen fenno-skandinaavi.
On meillä vain niin paljon yhteistä skandinaavien kanssa. Kun asuu muissa maissa tajuaa, että kyllä me suomalaiset ollaan vain niin samanlaisia ruotsalaisten, norjalaisten jne. kanssa. Me ollaan ehkä hiukan eksoottisempia, mutta muuten muuten hyvin samanlaisia,maailman mittakaavassa.
Tiedän kyllä, ettei Suomi kuulu Skandinaviaan, mutta ainakin ulkomailla ollessani samastun kyllä mielummin Pohjoismaihin (joihin Suomi kyllä kuuluu!) kuin johonkin Venäjän tai Viron puolelle. Ulkomailla ihmiset eivät edes tunnu tietävän miten "Scandinavia" ja "Nordic countries" eroavat toisistaan. Itse kyllä tiedän, ja tajuan Suomen eroavan tosi paljon muista Pohjoismaista. Mutta niihin kuitenkin kuulutaan ja minä ainakin haluan kuulua. :)
Oho, luulimpa olevani, koska olen suomalainen, mutta pikainen googlaus kertoi ettei niin olekaan.
No siis ei kai nyt kukaan suomalainen kuvittele olevansa skandinaavi vaikka suurin osa ulkomaalaisista tuntuu ajattelevan että Suomi kuuluu Skandinaviaan.
Ei kai Suomi varsinaisesti kuulu Skandinaviaan, mutta mielestäni olen. Pohjoismainen kulttuuri on mulle läheistä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:08"]
Oho, luulimpa olevani, koska olen suomalainen, mutta pikainen googlaus kertoi ettei niin olekaan.
[/quote]
Haa! Päivän sivistävä teko siis suoritettu :)
Suomihan ei tosiaan kuulu Skandinaviaan, Fennoskandiaan kylläkin.
-aloittaja
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:08"]
[/quote]
Haa! Päivän sivistävä teko siis suoritettu :)
Suomihan ei tosiaan kuulu Skandinaviaan, Fennoskandiaan kylläkin.
-aloittaja
[/quote]Jep, kiitos vaan :)
Olen mielummin skandinaavi, kuin ryssömaani.
Kulttuurisesti ehkä, jos pitää joku osa-alue valita, kun parempaakaan ei oikein ole tarjolla. Muuten en, siis maantieteellisesti, kielellisesti tms.
En ole skandinaavi. Olen suomalainen.
Toinen vanhempani on ruotsalainen joten katson olevani skandinaavi. Ainakin osaksi. Toinen taas on etelämpää Euroopasta joten olen myös eteläeurooppalainen.
En pidä. Minusta skandinaaveja ovat ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset. Hollantilaisetkin on tyyliltään ja olemukseltaan enemmän skandinaaveja kuin suomalaiset.
En näytä skandinaavilta enkä ajattele kuin skandinaavi. Tunnen oloni kotoisammaksi venäläisten, virolaisten, unkarilaisten ja puolalaisten kanssa. Niin ja itä-saksalaisten.
Fennoskandinaavia olin tulossa sanomaan.
Monet ulkomaalaiset pitävät suomalaista kulttuuria samanlaisena kuin Venäjän ja itäblokin. Vaikka olemme lähempänä Ruotsia kulttuurillisesti.
En ole tuota skandivaavi, fennoskandi -asiaa miettinyt koskaan. En itseasiassa Suomessa ollessani tunne itseäni järin "skandinaaviksi", vaan enemmän joksikin maalaiseksi, ehkä se johtuu juuri tuosta Fennoskandiasta :)
Toisaalta jos olen vaikka Välimeren kieppeillä lomalla, tunnen itseni "skandinaaviksi", koska poikkean joukosta ulkonäöllisesti ja asenteellisesti, olen varsin itsellinen nainen.
En ole skandinaavi sen enempää kuin slaavi. Olen korkeintaan fennoskandi, lähinnä ihan vain suomalainen.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:22"]
Toinen vanhempani on ruotsalainen joten katson olevani skandinaavi. Ainakin osaksi. Toinen taas on etelämpää Euroopasta joten olen myös eteläeurooppalainen.
[/quote]
Niin ja suomenruotsalaisethan eivät ole ruotsalaista sukujuurta suurimmaksi osaksi vaan ihan tavallisia suomalaisia ja useimmiten vielä ryssää hieman joukossa. Tuli vaan mieleen kun olen nuoren aikuisena suomenruotsalaisella alueella asunut ja siellä häkellyttävän moni nuori luuli olevansa ruotsalaista sukujuurta mikä useimmissa tapauksissa osoittautui vääräksi luuloksi ja toisaalta sitä väärää luuloa ruokitaan myös niiden vanhempien puolelta. Sitten vanhempana nää kersat tajuaa etteivät ne Ruotsin tädit ja sedät olleetkaan oikeita ruotsalainsia vaan tyyliin Karjaalta tai Porvoosta;)
En pidä, mutta ei se nyt ihan tuulesta temmattua ole, kun Suomi kuului niin monta sataa vuotta Ruotsiin.
TOSIN minun sukujuureni ovat niin itäisestä Suomesta, että heidän asuinalueet eivät kyllä kuuluneet Ruotsiin kauaakaan.
Pitääkö tätä vääntöä aina käydä. Suomi on jotain siltä väliltä edelleenkin. Suomi on pohjoisessa - se on leimaavinta, eikä niinkään itäisyys tai läntisyys.