Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vielä v. 2014 järjestetään koulussa laulunkokeita?

Vierailija
02.12.2014 |

Selittäkää minulle, mitä noilla laulunkokeilla mitataan ja miksi. Lauluääntä? Kokeessa laulettavat kappaleetkin ovat kaikkea muuta kuin perinteisiä lastenlauluja; listalta löytyy mm. Yö, Arttu Wiskari, Sylvian joululaulu..

Ja kyseessä siis neljäsluokkalaisten laulunkoe, jossa lapsi siis laulaa yksin. Kaikessa turhanpäiväisyydessään ja nöyryyttävyydessään nuo laulunkokeet voisi oikeasti jättää jo pois.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Musiikki on ihan pakollinen kouluaine. Kyllä siellä myls luetaan ääneen ja joutuu jonkin verran esiintymään. Miksi juuri laulaminen pois? En näe siinä mitään nöytyyttävää, ellei siitä itse sellaista tee. T. kolmen äiti.

Vierailija
2/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan niitä on ollut. Meilläpäin lapset laulavat opettajan edessä, ei koko luokan. Sun oma suhtautuminen vaikuttaa paljon siihen miten lapsi suhtautuu asiaan. Meillä lapset ovat saaneet hyviä vinkkejä opettajilta ja yksi kehui huonoitsetuntoista teiniä niin, että hän aivan loisti, vaikka lauluääni ei mikään huippu olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitata lauluääntä, vaan rytmitajua ja että osaa laulaessa pitää oikean tahdin yllä. Oppilas laulaa yksin opelle ja kaikki laulavat, miten tämä nöyryyttää? Monet voivat myös saada vinkkejä jos osaavat hyvin laulaa. Meillä oli ala-asteella sekä 7. luokalla laulukokeet
- 19v.

Vierailija
4/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljäsluokkalainen saa halutessaan soittaa nokkahuilulla jos ei halua laulaa. Ja ovat kahdestaan opettajan kanssa.

Vierailija
5/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikonopetus voi olla aivanihanaa, jos on viitseliäs ja nykyaikaisen ammattitaidon omaava opettaja.

Vierailija
6/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavsti huonoääniset saavat pautteen joka ei unohdu

Vierailija
7/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli laulukoe vielä LUKIOSSA (v.2011). Opettaja oli kyllä muutenkin ammattitaidoton eikä noudattanut opetussuunitelmaa.

Vierailija
8/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulukokeissa mättää se, että laulamista ei opeteta koulussa - ei esim. äänenkäyttöä tai muuta laulutekniikkaa. Laulukoe siis testaa vain lapsen luontaista musikaalisuutta. Vähän sama kuin pantaisiin matikan kokeeseen opettamatta lainkaan matematiikkaa!

Vierailija
9/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:38"]

toivottavsti huonoääniset saavat pautteen joka ei unohdu

[/quote]

Minä ainakin sain. :( Sain myös yläasteella nuhteita laulu valinnastani (sanna ja lapset, pieni murhapolttaja)

Vierailija
10/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikuiset traumat tuosta. :( oltiin opettajan kanssa kahden mutta muutama kiusaaja jotka osasi laulaa oli ohuen seinän takana korva kiinni seinässä. Järkyttävä jännitys päällä ja aloitin väärästä kohtaa, ääni värisi ja oli monta astetta normaalia kimeämpi. Kokeen jälkeen menin vessaan itkemään, sain kuulla viikkoja lauluni matkimista ja ilkkumista.

Vierailija
11/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt koulun kuoroon, kieltäydyin laulamasta kokeissa jne. ja olin koko lapsuuteni varma siitä, että en osaa laulaa.

No joo, en osannutkaan. EIPÄ SITÄ MISSÄÄN OPETELTUKAAN. Aikusiällä olen alkanut harjoittelemaan ja olen saanut kehujakin matalasta äänestäni (jonka käyttöön missään ei kannustettu, koska koulussakin tiedettiin että "tytöt ovat yleensä mezzo-sopraanoita").

Vierailija
12/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin yläasteen laulukokeesta, sillä opettaja osasi antaa asiantuntevia ja juuri minulle sopivia vinkkejä äänenkäyttöön, hengitystekniikkaan ym. Niissä laulukokeissa, joissa opettaja vain antaa numeron eikä neuvo tekniikoissa, en kuitenkaan näe mitään järkeä.

Vierailija
13/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kouluaikana ihmetellyt eräiden musiikinopettajien arvosanakriteerejä. Lukiossa meillä kulki huhu, että musiikista saa kympin kunhan vaan sanoo opettajalle, että soittaa jotain instrumenttia tai esim. laulaa kuorossa. Itse valehtelin pokkana soittavani viulua ja poikkihuilua, kun opettaja kysyi kaikilta harrastaako jotain musiikkiin liittyvää. Sain kurssista kympin, vaikka en soita mitään instrumentteja, en osaa nuotteja, en osaa laulaa, enkä tietenkään ikinä joutunut mitään luokassa soittamaan.

Vierailija
14/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:39"]

Laulukokeissa mättää se, että laulamista ei opeteta koulussa - ei esim. äänenkäyttöä tai muuta laulutekniikkaa. Laulukoe siis testaa vain lapsen luontaista musikaalisuutta. Vähän sama kuin pantaisiin matikan kokeeseen opettamatta lainkaan matematiikkaa!

[/quote]

Sama on liikunnassa, kuvaamataidossa ja muissakin taito/taideaineissa, jos on ammattitaidoton tai vanhanaikainen opettaja. Ammattitaitoinen musiikinopettaja opettaa myös sitä laulamista tai vaihtoehtoisesti ei mittaa kokeella synnynnäisiä ominaisuuksia.

Vierailija
15/18 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin aikoinani menemättä kun niin jännitti. Koskaan en siis suorittanut sitä millään tavalla. Ja pääsin peruskoulusta läpi. Lukiossa otin musiikkia vapaaehtoisesti ylimääräisiä kursseja kun oli niin hyvä opetus siellä. Lauloin myös, mutta kaksin olin opettajan kanssa.

Vierailija
16/18 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ala-asteen ja ylä-asteenkaan laulukokeet ole yhtään mitää lapsiahan kaikki vielä silloin ovat, eikä minua ainakaan lapsena jännittänyt esiintyminen juuri lainkaan. MUTTA aivan eri asia olikin sitten LUKION TOISELLA luokalla pakollineb laulukoe, ei herran jumala, jos siihen ikään mennessä ei ole mitään musikaalisia ja laulullisia taitoja ilmestynyt niin ei niitä sillon olekaan! Aivan törkeää nöyryytystä laittaa 18vuotiaita teini-aikuisia laulamaan jos ei halua, osaa eikä niitä laulutekniikoita ole yhtään edes opetettu.... Itsellä aika matala ääni (olen mies) mutta kun opettajan kanssa "availtiin" ääntä tuli hän siihen tulokseen, että minulla on korkea mies ääni, johtuen tietenkin siitä että jännitti niin hevon helvetisti, että ääni värisi ja oli kimakka kuin pikkutytöllä. Ja lopulta sitä piti laulaa ILMAN SÄESTYSTÄ... Jolloin ainaki varsin hyvin kuule itsekin kuinka naurettavalta oma ääni kuulostaa...

Vierailija
17/18 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on miten laulaa? Vaikka sitten joutuisi laulamaan koko luokan edessä, so what. Antaa mennä vaan.

Vierailija
18/18 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani 13v oli just laulukoe. Jokainen lauloi iPadin mikrofoniin, ilmeisesti kaikki yhtäaikaa. Sieltä jostain koulun ohjelmasta ope purki suoritukset myöhemmin. Samalla tavalla toimii kielten ääntämiskokeet. Kätevää.