13-v tytölläni alkoi kuukautiset. Vinkkejä..
Hei!
Tänään aamulla kertoi, että näin oli käynyt. Sanoin tytölle, että menee suihkuun ja kysyin, muistaako, missä siteet on. Lisäksi annoin pari särkylääkettä, jos on kipuja. Muistutin, että vaihtaa suojaa säännöllisesti. Kehotin laittamaan tummat housut ja pidemmän paidan, jos jostain syystä vuotaa ohi. Matkalla kouluun mainitsin, että kannattaa laittaa päivä ylös, tulevat usein joka kk samaan aikaan.
Sanoin myös, että käydään ostamassa sinulle yhdessä lisää suojia.
Oliko vielä jotain, mitä en muistanut? Itselläni on kierukka, joten en edes muista millaista on, kun on kuukautiset :)...
Kommentit (18)
Kannattaa tarjota myös tamponien mahdollisuutta. Varsinkin jos nuorella on runsaat vuodot, side tuntuu todella epämukavalta kun siihen tuntuu se veren holahtelu ja joka kertaa kun tuntuu holahdus tulee pelko että meneekö ohi. Itse käytin tamponia heti ekojen menkkojen toisesta vuotopäivästä alkaen.
No, siinäpä tais olla kaikki, ehkä kannattaa mainita, että joillakin voi myös särkeä päätä (jopa oksentaa) tai särkeä selkää.
No varmaan mihin side laitetaan ei wc pönttöön, kuukautisten määrästä voisi puhua ja kestosta, alkuun voivat olla epäsäännölliset. Miten usein vaihdetaan side... jne. Koulussa tarvittaessa voi olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Liikuntatunnit ja uinti jännittävät usein.
Kerro, että kierto voi vaihdella ja se on normaalia. Tavallisesti 28 pv, ei kk. Tehkää koululaukkuun joku pussukka, jossa varaside ja -pikkuhousut seuraavaa kertaa varten ja kenties särkylääkettäkin. Ja muista, ettet hössötä:)
Niin ja tytölle vielä vinkiksi että lämmin suihku auttoi mulla aina tosi hyvin, tai kuumavesipullo. Ja jatkossa kannattaa se särkylääke ottaa heti kun huomaa vuodon alkavan, jos on taipumusta kuukautiskipuihin.
Voi taivas sentään, että nykyajan mammoilla ja vissiin myös nuorilla on vaikeaa. Itse en kaivannut vuonna 1982 mitään opastusta äidiltä kun kuukautiset alkoivat. Rahaa antoi siteiden ostoon. Itse osasin jopa ottaa särkytabletin. Nykyään on netti mutta aina vaan uusavuttomammiksi muuttuvat sekä vanhemmat että kakarat!
Kuulostaa oikein hyvältä suhtautumiselta :) Ehkä voisi mainita myös henkisestä puolesta, että menkkojen aikana/ennen voi mieliala vaihdella - etenkin tossa iässä kun muutenkin on murrosiän kynnyksellä, PMS voi pelästyttää että mitä mun päässä oikein liikkuu.
Kaikki yllämainittu tehtiin meillä, ja sen lisäksi pidimme äidin ja tyttären oman päivän, jolla juhlittiin naiseksi tuloa :) Onhan kuukautisten alkaminen yksi tärkeä merkkipaalu naiseksi kasvamiseksi ja se pitää esittää myös postiiivisena asiana, ei vain vaivana. Eli tytär sai päättää mitä kivaa tehdään ja missä. Kuukautisten alkaminen mielestäni lähensi mua ja tytärtäni tosi paljon, aikasemmin tyttö on aina ollut niin isin tyttö.
Kiva kuulla :). Olemme puhuneet asiasta monesti etukäteen, joten ei ollut erityisen vaikeaa. Toki tyttö oli hieman hämillään.
Itselleni oma äiti ei puhunut näistä asioista mitään, joten siksi kyselen. Ap
Joi, puhuin myös siitä, että pinnaa saattaa kiristää. Itselläni on kamalat pms-oireet, joista olen puhunut lapsille avoimesti.
Kiitos, hyviä vinkkejä olen saanut :). Ap
Niin ja mitä tulee tohon uusavuttomuuteen... Itse olisin halunnut aikanaan tukea asiassa. Siksi koitan tehdä toisin, kuin oma äitini.
Ole kannustava ja positiivinen mitta älä hössötä. Olet hyvin kertonu jo asioista ja kannattaa suhtautua niin että tyttö tajuaa ettei niissä ole mitään hävettävää. Ai niin ja jos et vielä ole seksuaalivalistusta aloittanut niin se olisi hyvä aloittaa. Nyt kun kuukautiset ovat alkaneet niin se raskaaksi tulo on todennäköisempää. Ja vaikka sitä haluaisikin ajatella että lapsi se vielä on niin valitettavasti ne kasvaa nykysin äkkiä. Onnea äidille jolla on jo 'iso' tyttö ja onnea tyttärelle ison merkkipaalun saavuttamisesta!
No olet kyllä väärin sanonut, että kuukautiset tulevat joka kk samaan aikaan. Varsinkaan teineillä ensimmäisinä vuosina ei välttämättä tule ollenkaan säännöllisesti. Saattaa jäädä joku kk jopa kokonaan väliin.
Joten neuvo, että aina pitää olla laukussa siteitä mukana.
Ja kipuun auttaa myös liikunta. Sen lämpimän suihkun ja jyvätyynyn lisäksi. Tosin kivut palaa heti kun liikkuminen loppuu.
Ap tässä. Joo, googlasin asiaa ja huomasin, että kaikilla ei aluksi olekaan säännölliset. Itselläni oli, joten tämä oli minulle uusi asia.
Tynnyrissäkö nämä ihmiset ovat eläneet? Ei koskaan kuullut epäsäännöllisistä kuukautisista?
Olen kuullut, mutta ei ole ikinä koskenut minua. Sievästi kierto heti alusta alkaen 28 pvää. Ja minulla on ollut kierukka 3 vuotta, joten en edes muista, mitä ne kuukautiset on. Ap
Minun äitini kyseli usein naljailevaan sävyyn onko kuukautiset alkaneet ja sai minut entistäkin nolommaksi aiheesta. Kun hän huomasi niiden alkaneen tokaisi että "ne likaset persrätit kuuluu sitten roskikseen", tietysti koko perheen kuullen.
Itsellä ei ole vielä tyttö tuossa elämänvaiheessa, mutta omasta lapsuudestani muistan että juuri tuommoinen on hyvä "tyyli". Et mielestäni unohtanut mitään. Ei liikaa hössötystä, kuitenkin niin että jos kysyttävää tulee niin kysy ihmeessä.