Minkä ikäisenä nuoren on aika muuttaa kotoa?
Minkä ikäisenä teidän mielestä nuoren olisi aika lähteä lapsuuskodista ja aloittaa oma elämä? Jokainen tilanne on tietysti omansa, voi olla opiskeluja jne, mutta suunnilleen -eka ajatus ja "mun mielestä" asiasta?
Kommentit (100)
Eka halusi lähteä opiskelemaan 18-v, toka 22-v.
On normaalia lapsen haluta omille siivilleen.
Tyttäret lähtivät 19v:nä ja poika 22v:nä
Toisella asteella niin saa nuorikin opiskelurauhaa, viimeistään toisen asteen jälkeen.
Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, kohta 20-vuotta sitten, oli toimiva ratkaisu, toki alkuun haikea ajatus.
Alapeukuttajien kannattaa katkaista se napanuora.
Minun kahdesta lapsestani nuorempi asuu vielä kotona ja lukee pääsykokeisiin. On yli kaksikymppinen. On ihana nähdä hänen kehittyvän tässäkin elämänvaiheessa. Rakastan meidän keskusteluja ja sitä, miten paljon kypsempi hän on tietyissä asioissa kuin mitä itse olin saman ikäisenä. Nautin joka hetkestä, sillä tiedän, ettei tätä jatku loputtomiin. Meidän perheessä on sekä puhuttu että annettu "lapsen" kaikin tavoin ymmärtää, että hän on rakas ja tärkeä ja voi asua kotona niin pitkään kuin siltä tuntuu. Halaan häntä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Toisella asteella niin saa nuorikin opiskelurauhaa, viimeistään toisen asteen jälkeen.
Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, kohta 20-vuotta sitten, oli toimiva ratkaisu, toki alkuun haikea ajatus.
Tajuatko edes mikä on toinen aste?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien kannattaa katkaista se napanuora.
Hyi hitto!
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään lukion ja amiksen jälkeen. Ihan parisuhteen takia. Parempi asua vuosi-pari yksin ennen kuin pistää hynttyyt yhteen, jotta saa kokea yksinelämisen ja mitä kaikkea kodinhoito oikeasti vaatii. Olen tavannut kolmikymppisen, joka ei osannut pestä vaatteitaan...
Miksi tätä alapeukutetaan? Ihan asiallinen mielipide. Monilla on huonot elämäntaidot vielä aikuisenakin, koska ei ole kotona opetettu. Onko paha olla kun pitää dissata järkevää pointtia. Vai onko alapeukuttajat niitä, jotka tekee isojen lasten puolesta, ja rintaruokkii leikki-ikäistä ja sitä vanhempaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio ja ammattikoulu on toinen aste, onko paka olla?
t, ope
Vierailija kirjoitti:
Eka halusi lähteä opiskelemaan 18-v, toka 22-v.
On normaalia lapsen haluta omille siivilleen.
Eihän tässä keskustelussa olekaan kyse siitä, etteivät lapset haluaisi elää omaa elämäänsä ja kokeilla siipiään, vaan siitä milloin vanhemmat heittävät hänet ulos lapsuudenkodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio ja ammattikoulu on toinen aste, onko paka olla?
t, ope
Mikä on paka?
Oletko se jolta kysyttiin?
Sanoisin, että 16–20 vuotta on hyvä ikä. Mun puolesta saa asua pidempäänkin (ja palata myöhemmin väliaikaisesti takaisin), mutta yleensä normaalilla nuorella on halu itsenäistyä.
Mulla ei siis itellä vielä ole lapsia. Muutin aikoinaan 16-vuotiaana erityislukioon. Nyt olen 22 ja valmistun pian yliopistosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen oppilaitos on perusasteen jälkeisiin opintoihin tarkoitettu opisto, jollaisia ovat muun muassa ammattioppilaitos ja lukio. Toisen asteen opinnot johtavat ylioppilastutkinnon ja/tai ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Mikä sun ongelmasi on ja tiesitkö itse? Epäilen, vaikutat debiililtä.
t, postaaja jolle v*ittuilit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen oppilaitos on perusasteen jälkeisiin opintoihin tarkoitettu opisto, jollaisia ovat muun muassa ammattioppilaitos ja lukio. Toisen asteen opinnot johtavat ylioppilastutkinnon ja/tai ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Minä en ole se, jolle vastasit, mutta sinä et myöskään ole opettaja, jona esiinnyit tuolla aikaisemmassa viestissäsi. Tekstissäsi on muutama juttu, josta näkee heti, ettet ole edes lukiota käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole se, jolle vastasit, mutta sinä et myöskään ole opettaja, jona esiinnyit tuolla aikaisemmassa viestissäsi. Tekstissäsi on muutama juttu, josta näkee heti, ettet ole edes lukiota käynyt.
En ole opettaja, enkä kommentoija johon viittasit.
t, postaaja jolle v*ttuilit
Itse muutin vasta 24-vuotiaana ja nyt olen työtön velho.
Esikoinen muutti 20-vuotiaana armeijan jälkeen opiskelemaan lähtiessä. Nuorin muutti kesällä 18-vuotiaana myös opiskelemaan eri paikkakunnalle. Keskimmäinen on nyt 23 ja asuu edelleen kotona, käy töissä, osallistuu tasavertaisesti kotitöihin ja säästää omistusasuntoon. Näillä näkymin keväällä olisi asunnon osto edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja, enkä kommentoija johon viittasit.
t, postaaja jolle v*ttuilit
Suoraan sanoen, sokea reettakin näkee, että olet sama tyyppi. Omille virheilleen on näköjään täysin sokea. Mutta jatka toki samaan tapaan.
Uskon. Hän on yhä tissiä syövä 40-vuotias mieslapsi.