Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä nuoren on aika muuttaa kotoa?

Vierailija
07.10.2021 |

Minkä ikäisenä teidän mielestä nuoren olisi aika lähteä lapsuuskodista ja aloittaa oma elämä? Jokainen tilanne on tietysti omansa, voi olla opiskeluja jne, mutta suunnilleen -eka ajatus ja "mun mielestä" asiasta?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 - 30 mielestäni. Meidän lapset olivat 24 ja 22 mutta eivät he sitäkään ennen missään täysihoidossa olleet, eikä äitiä ”autettu” vaan työt jaettiin kotona kaikkien kesken.

Jokaisella perheellä oma järjestelynsö, ikinä en menisi arvostelemaan.

Vierailija
2/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 - 30 mielestäni. Meidän lapset olivat 24 ja 22 mutta eivät he sitäkään ennen missään täysihoidossa olleet, eikä äitiä ”autettu” vaan työt jaettiin kotona kaikkien kesken.

No ei sinulla ole siihen paljon varaakaan.

Häpeäisin, jos omassa kodissani asuisi yli 20-vuotias ”lapsi”.

Mutta tämä on vain ”mun mielestä” -mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikähaarukassa 18-20 v.

Vaikka kyllä voi minusta järkisyistä (siis taloudellisista tms.) kauemminkin asua, jos osallistuu kustannuksiin kuin aikuinen.

Vierailija
4/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt muuttaneet  19v ja 20v, poika lukion vikalla ja asuu kotona vielä

Vierailija
5/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opiskelee kotipaikkakunnalla, kannattaa asua kotona pidempään

Vierailija
6/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-20 v eli kun lähtee opiskelemaan (tai jos ammattikoulutus niin menee töihin).

Vierailija
7/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni lähtee vasta kun joudun palvelutaloon. Vai voiko tulla mukaan?

Vierailija
8/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa asua vaikka koko ikänsä kotona, ei haittaa

Vierailija
9/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaiseen voi mitään yleistä ikärajaa laittaa. Täysin perhekohtainen asia ja riippuu lapsen elämäntilanteesta, opiskelusta yms. 

Vierailija
10/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kitään kiirettä kalliille asuntomarkkinoille. Säästäköön ja asukoon kotona.

Vierailija
11/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sinulla ole siihen paljon varaakaan.

Häpeäisin, jos omassa kodissani asuisi yli 20-vuotias ”lapsi”.

Mutta tämä on vain ”mun mielestä” -mielipide.

Sulla ei sitten lapset opiskele tai edes hae mihinkään opiskelemaan ...

Vierailija
12/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19-20 v eli kun lähtee opiskelemaan (tai jos ammattikoulutus niin menee töihin).

Oikeestiko heität pihalle?

Vierailija
13/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet lapsia hommannut, jos niistä pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti? Täysi-ikäisyyslahja: Ota kamasi ja häivy?

Vierailija
14/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva, jos maltttaisivat ja tai vosivat asua ja elää täysi-ikäseksi asti, koska siihen asti olen heistä juridisesti, ainakin elatusvelvollinen, eikä asia muutu muuksi  vaikka muuttaisivat nuormpana omilleen. - Luulen kyllä yleisemmin, että kun mm. lukiot ja ammattikoulut yhä useammin erikoistuvat ja pienempiä  lakkautetaan, niin yhä useampi nuori muuttaa ja tai haluaa muuttaa jo alaikäsenä omilleen...

Se vähän yksinkertaisempi mies 

Vierailija
15/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Keski-Euroopassa ja täällä elatusvelvollisuus on 26-vuotiaaksi. Yliopistoikäisistäkin saa vielä lapsilisää.

Vierailija
16/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti muutti kotiaan 35-vuotiaana mutta se olikin kuulema ihan sairas juttu: oli nuorin, josta mummi ilmeisesti piti kiinni kaikin voimin. Kun pappa kuoli, täti kuuli hautajaisissa, miten mummi kehui sillä että kuopus pitäisi hänestä aina huolta kun ei yksin edes tulisi toimeen (tätini siis) kun oli niin mummin hemmottelema. No, täti oli kyllä kauppaopiston käynyt ja jossain toimistossa oli töissä ja rahoista suuren osan oli laittanut säästöön. Lähti hautajaisten jälkeen pääkaupunkiin, Lauttasaareen pieneen huoneeseen meille asumaan, kauppakorkeakouluun pääsi ja ekonomiksi lukeneena oli jo naimisissakin. Jäi muiden sisarusten työksi hoitaa äiti kotitalosta palvelutaloon. Olivat käärmeissään kun entinen ,piikalikka’ olikin lähtenyt. ”Liian kiltti”, sanoi äitini aina, ”ei ole hyvä asia.”

Vierailija
17/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun Keski-Euroopassa ja täällä elatusvelvollisuus on 26-vuotiaaksi. Yliopistoikäisistäkin saa vielä lapsilisää.

Vanhoissa sivistysmaissa onkin tapana pitää perhettä arvossa.

Vierailija
18/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuusiän täytyttyä on syytä antaa seuraavaksi syntymäpäivälahjaksi esitäytetty muuttoilmoitus, jos hän ei kerran muuten ymmärrä hypätä mukaan elämänpyörään!

Vierailija
19/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin pois kotoa 19v, sisko taas muutti pois 27v.

Sanoisin että joku 18-30v

Vierailija
20/100 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi halusi oman asunnon heti kun täytti 18.

Meillä on hyvät välit ja nähdään viikottain, mutta on aina ollut päättäväinen ja halusi itsenäistyä heti, hyvin mennyt jo pari vuotta.

Taisi minulle olla kovempi paikka kun yht'äkkiä jäin yksin kotiin ihmettelemään maailman menoa.