Sain sossulta 70€ lahjakortin kauppaan, vaikka kieltäydyin ottamasta vastaan
Olen nyt ollut vuoden ajan toimeentulotukiasiakkaana, kun lensin töistä pihalle yt-neuvotteluiden myötä. Saan korotettua työttämyyspäivärahaa, lapsilisän, elatustuen kelasta, asumistukea sekä toimeentulotukea. Minulle jää vuokran jälkeen 900€ käyttörahaa, josta 20€ menee puhelinlaskuun ja joka kolmas kuukausi myös 45€ kotivakuutukseen. Sossu maksaa sähkölaskun. Minulle soitettiin, että minulle on päätetty antaa joka joulukuussa jaettavista lahjakorteista yksi. Kieltäydyin ottamasta sitä vastaan, joku muu tarvitsee sitä paljon enemmän kuin minä. Nainen puhelimessa tuhahteli ja käski vain hakemaan toimistolta, siellä se on nimelläni. No, minä hain sen sitten. Kenelle lahjoittaisin tuon, onko täällä tarvitsevia?
Kommentit (24)
Miten olet sossun asiakas noilla tuloilla?
Oisko sulla jotain läheistä tai tuttua jolle voisit hakea sillä lahjakortilla ruoat?
Etkö sinä tunne ketään pienituloista tai opiskelijaa? Voisivat ilahtua, jos ostat heille jouluherkkuja.
2 vastaa: Itsellä jää 1100€ kuussa vuokran jälkeen. Saan sos.tstosta 80€/ kk. En hae sitä aina, mutta nyt jouluksi haen ruoka - apua.
on kyllä... olen miettinyt miten tuollaisen saisi, kk-tulot 500e hiphei.
Minäkin sain. Lapsen opettaja oli jostain saanut päähänsä, että me olisimme köyhiä ja siksi esittänyt meitä lahjakortin saajaksi ja me saimme sen. Ajattelin ostaa sillä äidilleni, mummulleni ja veljelleni jouluruokia.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:32"]Minäkin sain. Lapsen opettaja oli jostain saanut päähänsä, että me olisimme köyhiä ja siksi esittänyt meitä lahjakortin saajaksi ja me saimme sen. Ajattelin ostaa sillä äidilleni, mummulleni ja veljelleni jouluruokia.
[/quote]
Ei niitä saa kun tt-tuen asiakkaat.,
Ne lähettää sen postin kautta kotiin... Näin ainakin täällä tehdään :)
No kyllä vain sain enkä ole tttukiasiakas
Kun olin yh ja hetken toimeentulotuella, soitti sos.toim. virkailija ja KYSYI saako hän ehdottaa minua ja poikaani paikallisen ruokakaupan lahjakortin saajaksi, pela tai mll näitä silloin jakoi. Tietysti olin kiitollinen. Toisen kerran, vuosia myöhemmin seurakunta jakoi näitä ja neuvolasta soitti silloin nainen, että saako meidän perhettä ehdottaa saajaksi. Silloin kieltäydyin, sanoin, että vaikka meillä onkin pieni vauva, on meillä nyt kuitenkin kahden aikuisen talous, joten pärjäämme kyllä. Nuorempi poikani oli siis silloin n. 6kk ikäinen.
"Minäkin sain. Lapsen opettaja oli jostain saanut päähänsä, että me olisimme köyhiä ja siksi esittänyt meitä lahjakortin saajaksi ja me saimme sen. Ajattelin ostaa sillä äidilleni, mummulleni ja veljelleni jouluruokia. [/quote]
Ei niitä saa kun tt-tuen asiakkaat.,"
Eikä ne ole mitään sossun lahjakortteja, eikä niitä myöskään sossu maksa, vaan varat tulevat Joulupuu-keräyksen tuottoista (vuosikymmenien perinteen), jonka järjestävänä on Kauppakamari. Lahjakortit jaetaan vain sossun kautta toimeent.asiakkaille.
Ai yhdelle ihmiselle jää vuokran jälkeen 900e ja saa tt-tukea? Joopa joo. Ap satuilee tai jätti kertomatta perheestään. Olen itse ollut tt-tuki asiakas ja vuokran jälkeen jäi 325e aikuiselle, lapselle vielä vähemmän.
Oi ei! Tein lahjoituksen hyvän mielen joulukeräykseen (joku tällänen siis) ja lahjakortteja saa siis noin hyvätuloiset?
Itse saa kuukaudessa 1000e ja maksan siitä ruuan ja laskuja...ajattelin, että jollakin menee vielä huonommin ja siksi osallistuin, enpä osallistu enää :/
No näköjään niitä jaellaan löysin rantein kahden vanhemman talouksille ym. "hätää kärsiville"... eli täysin väärät ihmiset saajapuolella. Ainoa oikeudenmukainen periaate olisi arpoa lahjakortit ja vielä niin, että edellisenä vuonna avun saajana olleet eivät saa osallistua seuraavana jouluna.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 19:36"]2 vastaa: Itsellä jää 1100€ kuussa vuokran jälkeen. Saan sos.tstosta 80€/ kk. En hae sitä aina, mutta nyt jouluksi haen ruoka - apua.
[/quote]
Siis miten tuo on mahdollista? Elän itse sillä normaalilla työttömyysrahalla, enkä saa sossusta senttiäkään. Nytkään ei ole rahaa ruokaan saati muihin tarpeellisiin hankintoihin. Minulle vaan vittuiltiin siellä toimistolla.
Kyseessä on siis Hyvä Joulumieli -avustus?
Pikkupaikkakunnilla on joskus tilanne, että monet järjestöt jakaa erilaisia lahjakortteja, niin niitä nyt vaan saattaa olla niin paljon että jokainen tarvitseva saa ja sitten voi olla vielä "ylimääräisiäkin" joille mietitään kuumeisesti vastaanottajaa. Mä sain viime vuonna sellaisen, olen kyllä yh mutta mulla on kohtalaiset tulot ja muutenkin kaikki asiat kunnossa. No, tein niin että ostin ruokaa sillä rahalla ja vein ruokakassit lasten isälle, kun lapset oli puolet lomasta hänen luona.
Mulle tuli myös. En sitä varsinaisesti tarvitse, mutta siellä se odottaa noutajaansa. Aattelin käyttää sen jouluruokiin ja jouluruokarahat pistää säästöön
Me ollaan sossun asiakkaita vaikka miehellä brtto 4000e. AjatellA! Silti jää vajausta. Keskituloisia verotetaan niin rankalla kädellä että näin käy.
On. Minä olen hakenut mutta en ole vielä saanut vastausta. Hae se ja osta vaikka suklaarasioita koko rahalla;)