Miten huomaatte ei-äidinkielisen suomenkielisen kanssa, ymmärtääkö asiat oikeasti
Tätä siis aina töissä mietin..
Ja pitää huomioida se, että toinen puhuu aksentilla ja ei välttämättä aina osaa ilmaista jotain asiaa kuten suomenkielinen mutta on kuitenkin ymmärtänyt sen punaisen langan jossain asiassa.
Kommentit (7)
Sanon saman asian useammalla eri tavalla.
Kysy häneltä että mitä mieltä olet itse, ja miten ajattelit aloittaa/tehdä/tms ja milloin. Jos vastaus on tyyliin ”no problem” ja hurmaava hymy, tiedät että mitään ei tule tapahtumaan.
Vähän off topic, mutta kerron - Olin töissä firmassa jonne kuskataan mm. kiinalaisia koulutettavaksi, jotta voidaan sitten siirtää hommat sinne ja antaa fudut täällä. Kerran oli yksi kinalainen muija ollut koulutettavana viikon, hymyillyt ja hokenut yes,yes viikon. Pomo seisoi neukkarissa ja paasasi. Viimeisenä koulutuspäivänä piti kerrata, ja nainen pyysikin minua kanssaan tähän. Sanoi etteiollut ymmärtänyt mitään, mutta oli kiinalaiseen tapaan vaan hymyillyt.
Perusongelma numero yksi oli kouluttaja, joka ei lainkaan ymmärtänyt mitä oli tekemässä. No, ollaan jo kaikki kolme saatu potkut tuosta firmasta, että oli kai muitakin ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että ymmärtää ellei toisin ilmoita.
Tämä nyt ei toimi edes ns. kantasuomalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän ongelmallista, meillä esimerkiksi huomaa sitten käytännössä kuitenkin, jos ei ole ymmärtänyt.
Muutenkin vähemmistö ihmisistä on sellaisia, jotka kuuntelevat analyyttisesti mitä toinen sanoo, ja osaavat heti sanoa, mitä kohtaa tarkalleen eivät ymmärtäneet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kysy häneltä että mitä mieltä olet itse, ja miten ajattelit aloittaa/tehdä/tms ja milloin. Jos vastaus on tyyliin ”no problem” ja hurmaava hymy, tiedät että mitään ei tule tapahtumaan.
Joo, tämä sama on voimassa ihan suomenkielistenkin kanssa. Sanotaan vaikka painokkaasti että osaan, lopputulos on jotain muuta.
Ongelmana varmasti sekin, jos on tottunut sellaiseen, että tyhmiä kysymyksiä ei ole ikään kuin sopiva esittää tai on saanut joltain kouluttajalta/esimieheltä reaktion, että tämä pitää heti tyhmänä, jos kysyy jotain. No eipä sekään fiksua kuvaa anna, jos vakuuttelee ensin kovasti, että kaikki on selvää ja tekee sitten päin mäntyä.
Ei ymmärrä suomalaisetkaan. Yhdeltä yritin kysellä eräästä tapauksesta (rikosasia-oli ollut vastaavan teon kohde), aina kun sen piti sanoa todennäköisen syyllisen nimi, puhe muuttui epäselväksi. Tämä toistui useita kertoja. Jäi selvittämättä.
Toiselle piti neuvoa netin ja tietokoneen käyttöä. Kun sain aloitettua ensimmäisen lauseen, kaverilla oli jo omat jutut menossa ja oma puhe käynnissä että huomasin että turha jatkaa.
Turkkilaisessa ravintolassa sanoin etten halua kananmunaa annokseen ja varmistin vielä "NO EGGS!!". niin eiköhän siinä ollut tuplamunat ja annos meni roskiin.