Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauslomalla saa tehdä?

Ihmeissään
07.10.2021 |

No se tietysti riippuu sairausloman syystä. Jos on esim. kuumeessa, niin ei silloin lähdetä lenkkeilemään, shoppailemaan tms. vaan pitää pysyä kotona sairastamassa ja parantumassa. Siis jos oikeasti on kuumeessa... Ja tämä oli jo ennen koronaa.

Aloin vain tätä pohtia kun hämmästelen työkaverini kommentointia mun sairauslomasta ja siitä mitä tein. Olen siis sairauslomalla työtapaturman takia ja polvi on se mikä meni. Oli sovittu, että työkaveri tulee hakemaan multa yhden jutun kotoa. Asumme omakotitalossa ja täällä maalla on tapana, että päivisin ei pidetä ovea lukossa ja sisälle voi vain tulla. Istuin sohvalla neulomassa sukkaa kun työkaveri tuli. Hän suuresti ihmetteli, että miten voin tehdä tuollaista sairauslomalla! Mä taas hänelle ihmettelin, että miksi en voisi tehdä koska polvesta mä olen sairauslomalla enkä käsistä. Käynhän mä tekemässä pieniä kävelyitäkin ja jumppaan fyssarin ohjeen mukaan. Ei mun tarvitse istua kotona tekemättä mitään.

Joillakin tuntuu edelleen olevan sellainen ihmeellinen ajattelutapa, että ei sairauslomalla saa tehdä yhtään mitään. No eihän se noinkaan ole. Jotkut voivat olla kuukausia sairauslomalla! Ei munkaan sairausloman kestosta vielä tiedä koska polvea yritetään ensin kuntouttaa ja jos se ei auta niin sitten ehkä leikataan. Sitten tulee pitkä sairausloma koska meidän työssä ollaan paljon jalkojen päällä eikä ole edes turvallista jos hoitajan polvi ei toimi kunnolla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No useinhan on niin, että sairausloman tarkoitus on mahdollistaa kuntoutus. Suunnilleen pahinta siinä tapauksessa olisi jäädä koko ajaksi sänkyyn makailemaan.

Vierailija
2/3 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla saa tehdä kaikkea, mihin vointi antaa myöden ja mikä kuntouttaa. Eli kuumeessa voi maata sohvalla ja vaikka neuloa silloinkin, jos jaksaa. Polvivaivaisena voi tehdä kotona ja kodin ulkopuolella asioita, jotka eivät rasita polvea / kuntouttavat polvea. Käsivaivaisena voi vaikka käydä juoksulenkillä, jos käsivamma on sitä lajia, ettei se ota askelten tärähdyksistä nokkiinsa. Selkävaivaisena usein suositellaankin liikuntaa ja masentuneelle suositellaan sitä, ettei juutu oman asunnon seinien sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalka kipsissä olen verstaan puolella tehnyt vaikka mitä. Kerran paleltui varpaat kun kipsin päällä vain sukka ja olin ulkona remonttihommissa. Kipsi olisi hidastanut ja haitannut normaalia metsurin työtäni niin pakko olla kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän