rauhoittava lääkitys
Mitä lääkettä käytätte te joilla on keskittymisvaikeuksia, ärtyisyyttä ja ajatusten kehällä kiertoa? Pohdin tohdinko hakeutua lääkärille.
Kommentit (38)
Esimerkkinä hermojen kireällä olosta: olin tänään kaupassa. Myyjä huusi että täällä on vapaa kassa. Takaani jonosta ryntäsi ihmisiä kuin mullilauma tälle vapaalle kassalle. Teki mieli huutaa että menkää nyt
Jumankauta jonotusjärjestyksessä asiallisesti siihen toiselle kassalle. Joo, huoh. Pinna on kireällä :(
Suosittelen jättämään päihteet pois ja saamaan unirytmin kuntoon. Tässä voi käyttää jotain lääkettä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:24"]adhd -lääkkeet. [/quote] nämä varmaan sopisivat minun tapaukserni parhaiten. Niitä vain taida ilman adhd-diagnoosia saada? Ap.
[/quote]
Sain kokeeksi ilman diagnoosia. Eli totta kai lääkäri (omalla kohdallani neurologi) voi kirjoittaa niille reseptin jos katsoo aiheelliseksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:24"]adhd -lääkkeet. [/quote] nämä varmaan sopisivat minun tapaukserni parhaiten. Niitä vain taida ilman adhd-diagnoosia saada? Ap.
[/quote]
Sain kokeeksi ilman diagnoosia. Eli totta kai lääkäri (omalla kohdallani neurologi) voi kirjoittaa niille reseptin jos katsoo aiheelliseksi.
[/quote]
Mitä neurologi tarkalleen ottaen määräsi?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:04"]
Itse en voi suositella mitään, itselläni kokemusta ssri lääkkeistä, neurolepteistä, unilääkkeistä, opamoxista ja diapamista. Jäin eniten koukkuun tuohon opamoxiin ja lopulta 2-3 pilleriä ei tuntunut miltään mutta pakko oli syödä että ei alkaisi ihan hirveästi ahdistaa ja alkoholia rupesin käyttämään. Siihen vielä panacodia ja sirdaludia. Kaiken sai aikaan ssri lääkkeet, joita aloin syödä avioeroon. Huhhuh pääsin kaikesta paskasta eroon ja nyt menty pitkään ilman mitään ja olo on parempi kuin koskaan.
[/quote]
Ei pidä syyttää ssri-lääkkeitä siitä, että jäit koukkuun Opamoxiin. Jotkut vaan ovat taipuvaisempia riippuvaisuuteen kuin toiset. Viina lääkkeiden kanssa on kyllä vihoviimeinen temppu. Viinan kanssa Opamox voi lamauttaa hengityksen. Hyvä kuitenkin, että olet lopettanut lääkkeiden väärinkäytön.
Olen syönyt masennukseen ja ahdistukseen Cipralexia ja tarvittaessa Opamoxia. En ole saanut rauhoittavista riippuvuutta enkä ole koskaan tarvinnut isoja annoksia sitä. Minulle riittää yhä puolikas tabletti silloin tällöin ja siitäkin menee taju. Niinpä otankin sen yleensä iltaisin, jotta pääsen nukkumaan samantien.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ritalinia, tästä on muutamia vuosia aikaa. Se ei sopinut koska nosti RR-arvot pilviin.
Kyllä minulla se tie oli lyhyt, varasin ajan neurologilta, hän kirjoitti lähetteen neuropsykologille, kävin testeissä siellä, sen jälkeen uudelleen neurologilla ja asia oli sillä selvä, aikaa meni alle 2 kk koko prosessiin. (yksit.sektorilla)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ritalinia, tästä on muutamia vuosia aikaa. Se ei sopinut koska nosti RR-arvot pilviin.
[/quote]
Oliko yksityinen?
En ole ikinä kuullut, että julkisella puolella pääsisi metyylifendidaattia lähellekään ilman pitkiä ja perusteellisia tutkimuksia. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että diagnoosit ovat "ostettavissa" yksityiseltä puolelta (=tyyliin kolme haastattelukertaa ja diagnoosi). Julkisella puolella lähetteen saa neurologille vasta usean psykologin haastattelun ja parin lääkärikäynnin jälkeen. Jono neurologille on puolisen vuotta ja vasta neurologin kanssa aloitetaan mahdollinen lääkekokeilu.
Uskomatonta, että sinä sait Ritalinia tuosta noin vain.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:13"]
Kyllä minulla se tie oli lyhyt, varasin ajan neurologilta, hän kirjoitti lähetteen neuropsykologille, kävin testeissä siellä, sen jälkeen uudelleen neurologilla ja asia oli sillä selvä, aikaa meni alle 2 kk koko prosessiin. (yksit.sektorilla)
[/quote]
Ymmärtääkseni julkisella puolella ei hirveästi arvosteta yksityiseltä saatuja adhd-diagnooseja. Saatko lääkkeistäsi kela-korvausta?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:59"]Suosittelen jättämään päihteet pois ja saamaan unirytmin kuntoon. Tässä voi käyttää jotain lääkettä.
[/quote]
nukun hyvin. Liikun noin 4-8km päivässä kävelyä. Kuntosalia ja monta kertaa vkossa avabtouintia. Olen vain äreä ja keskittymiskyvytön. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:17"]
Oliko yksityinen?
En ole ikinä kuullut, että julkisella puolella pääsisi metyylifendidaattia lähellekään ilman pitkiä ja perusteellisia tutkimuksia. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että diagnoosit ovat "ostettavissa" yksityiseltä puolelta (=tyyliin kolme haastattelukertaa ja diagnoosi). Julkisella puolella lähetteen saa neurologille vasta usean psykologin haastattelun ja parin lääkärikäynnin jälkeen. Jono neurologille on puolisen vuotta ja vasta neurologin kanssa aloitetaan mahdollinen lääkekokeilu.
Uskomatonta, että sinä sait Ritalinia tuosta noin vain.
[/quote]
En ole tuo alkuperäinen, mutta yksityiseltä tosiaan saa aika helposti mitä vaan. Esim. exäni kävi eräällä kristityksi psykiatriksi itseään mainostavalla yksityisellä psykiatrilla, ja sieltä sai juuri sitä lääkettä mitä halusi. Kysyi joskus ihan suoraan että mitäs haluaisit kokeilla nyt, kun exä valitti ettei silloiset lääkkeet toimineet.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:12"]Ei ssri aiheuta riippuvuutta opamoxista vaan se että opamoxia aletaan syödä kuin karkkeja. Ssri-lääkkeisiin ei koukutu vaikkakin lopetus on tehtävä hyvin hitaasti ja asteittain, koska pitoisuuden lasku aiheuttaa oireita. Ei kuitenkaan vieroitusoireita. [/quote] kyllä ovat nimenomaan vieroitusoireita. Ei niihin psyykkisesti koukkuun jää, mutta elimistö tottuu niihin. Siis kemiallinen riippuvuus. [/quote] Kyse ei ole riippuvuudesta silti. Nuo lääkkeet on lopetettava hyvin hitaasti. Moni ei osaa tätä tehdä oikein.
[/quote]
Et ole tainnut itse koskaan käyttää.
[/quote]
Minä olen lopettanut, kaksi kertaa. Toisella kerralla lääkärin ohjeiden mukaan ja sain kamalat vieroitusoireet. Toisella kerralla lopetin paljon hitaammin, ja se toimi paremmin. SSRI-lääkkeet tosiaankin aiheuttavat riippuvuutta.
SSRI-lääkkeet eivät kuitenkaan aiheuta riippuvuutta bentsoihin, kuten 9 väitti. Hän oli ruvennut lääkitsemään itseään vähän liikaaa Opamoxeilla ja oli sotkenut myös viinan sekaan. Eipä ihme, että oli paha olla. Lääkkeiden annostusta ei pidä nostaa omin luvin ja viina on ehdottoman nou nou tuollaisissa tilanteissa.
En ole koukuttunut Opamoxeihin, sillä en tunne tarvetta pistää pönttöä sekaisin lääkkeillä enkä viinalla. Rauhoittavia olen syönyt todellakin ainoastaan tarvittaessa ja silloinkin ainoastaan lääkärin määräämän vähimmäismäärän.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:13"]
[/quote]
Ymmärtääkseni julkisella puolella ei hirveästi arvosteta yksityiseltä saatuja adhd-diagnooseja. Saatko lääkkeistäsi kela-korvausta?
[/quote]
Totta kai saan korvauksen, diagnoosini on ihan samaan tapaan virallinen kuin julkisella asetettu. Psykoterapiaakin mahtuu muutama vuosi ennen neuropsyk.test. Ja psykiatr.tapaamisia. Varasin ajan neurologille suoraan, ei mit.odotusaikoja.
[/quote]
Valitettavasti ei. Ja matka diagnoosiin on todella pitkä :/
Bupropionia sisältävät masennuslääkkeet (Voxra) ovat auttaneet joitain keskittymishäiriöisiä. Niitä voidaan määrätä myös ilman diagnoosia.
-13