Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirkon ja valtion erottaminen - pyhäpäivät

Vierailija
01.12.2014 |

Jos kirkko erotetaan valtiosta, eihän edes jouluaaton tarvitse olla vapaapäivä jos näin päätetään. Ei pääsiäispyhiä, ei mitään. Onko teille siis ihan ok, että jouluaattokin on työpäivä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin voitaisiin aivan hyvin päättää, olipa kirkko ja valtio naimisissa tai ei. Eikä jouluaatto ole mikään pyhäpäivä.

Vierailija
2/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa Länsimaissa vapaita on vähemmän ja mulle tämä on lähtökohtaisesti sama. Se mikä ratkaisee, on vapaiden kokonaismäärä vuodessa eli jos pyhiä aletaan kovalla kädellä karsia, niin samalla olisi tietenkin syytä määrittää uudelleen lomakertymät vuotta kohden. 

Itse kuitenkin liputtaisin sen puolesta, että esim. joulu säilytettäisiin - sitähän jengi ihan oikeasti viettää. Pääsiäiset, loppiaiset, helatorstait ja muut, joiden merkitystä ei edes keskivertokrisitty tiedä saisi mun puolesta mennä. 

Mutta vapaat voi neuvotella ay-liike, valtio ja työantajat keskenään - ei siihen kirkko tarvita hämmentämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivät sovitaan erikseen. Ei tämä uskonnottomalle ole mikään kynnyskysymys. Niitä voidaan valita kulttuurihistoriallisin (vaikka kirkolisin) syin tai muutella tarkoituksemukaisesti.

Vierailija
4/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän nytkään kirkko ole minulle joulua vapaaksi neuvotellut =)

Vierailija
5/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:51"]

Monissa Länsimaissa vapaita on vähemmän ja mulle tämä on lähtökohtaisesti sama. Se mikä ratkaisee, on vapaiden kokonaismäärä vuodessa eli jos pyhiä aletaan kovalla kädellä karsia, niin samalla olisi tietenkin syytä määrittää uudelleen lomakertymät vuotta kohden. 

Itse kuitenkin liputtaisin sen puolesta, että esim. joulu säilytettäisiin - sitähän jengi ihan oikeasti viettää. Pääsiäiset, loppiaiset, helatorstait ja muut, joiden merkitystä ei edes keskivertokrisitty tiedä saisi mun puolesta mennä. 

Mutta vapaat voi neuvotella ay-liike, valtio ja työantajat keskenään - ei siihen kirkko tarvita hämmentämään. 

[/quote]

Vain Suomessa edes keskustellaan tällaisista. Monissa länsimaissa, ainakin Keski-Euroopassa vapaita on enemmän kuin Suomessa ja myöskin lomat pidemmät, koska siellä ei lasketa lauantaita lomapäiväksi.

Vierailija
6/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:39"]

Jos kirkko erotetaan valtiosta, eihän edes jouluaaton tarvitse olla vapaapäivä jos näin päätetään. Ei pääsiäispyhiä, ei mitään. Onko teille siis ihan ok, että jouluaattokin on työpäivä?

[/quote]

Eniten euroopan alueella palkallisiavapaa päiviä on Venäjällä. Siitä voi varmaan päätellä että mihin suuntaan uskonnon asema valtiossa vaikuttaa vapaapäiviin.

Olen usein ollut jouluaaton ja juhannusaaton ja uudenvuoden aaton töissä. Ei mikään onglema, ei ole tullu salamaa niskaan vaikka olen rikkonut sapattia.

Mitenkäs uskikset, miksi te vietätte syntisesti kahta vapaapävää viikossa, kun jumala lupasi vain yhden?

Jos joku on väärin, niin yksi uskonto on saanut päättää milloin on kansallinen pyhä ja sehän nyt on ihan perseestä. Pidetään palkallisten vapaiden määrä, mutta jokainen saa sijoittaa ne kuten työnantajan kanssa sopii. Itse pitäisin mieluiten alkukesästä ja syksyllä, silloin olisi kaikenlaista tekemistä pihalla. Ihan turha lomailla talven synkimpään aikaan.

Vierailija
7/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivät päätetään ihan muualla kuin kirkon toimesta.

Vierailija
8/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopisi, että kirkkoon kuuluvat ainoastaan saisivat viettää kirkollispyhät.

Vierailija
9/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sinä menet tietysti töihin joka lauantai, se on täysin ay-liiton aikaansaannosta. Uskovaisille siis 6 päiväinen työviikko, muille 5 päiväinen. Käykö sellainen? Älä sinä ole kateellinen ateistille joulun vapaista, se ei ole kirkon neuvottelema vapaa sekään.

Vierailija
10/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivät on puhtaasti sopimusasioita jotka ratkotaan työmarkkinajärjestöjen ja lainsäätäjien kesken. Siinä ei kirkolla ole osaa eikä arpaa. Itselleni sopisi oikein mainiosti, että kaikista kirkollisista pyhistä luovuttaisiin. Joulu voisi kuitenkin olla juhlapäivä niin kuin ennenkin ja kaikki muutkin kirkon varastamat perinteiset suomalaiset juhlat. Itseasiassa kannatan sitä oikein lämpimästi :)

Vierailija
11/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:00"]

Mulle sopisi, että kirkkoon kuuluvat ainoastaan saisivat viettää kirkollispyhät.

[/quote]

Käy mulle hyvin, jos me saamme sitten vastaavan määrän vapaita muina ajankohtina. Esim. heinäkuun helteillä tai talviloman tienoilla viettäisin mieluusti vapaitani ;)

Vierailija
12/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerrotko vielä, että mitä ovat sellaiset kirkollispyhät, joiden paikalla ei ole myös vanha perinteinen pakanallinen juhla?

Vierailija
13/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäiviin ei tarvitse kirkkoa sotkea, ne voidaan sopia toisaalla.

Vierailija
14/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä onks jollain aloilla joulut ja muutki pyhät automaattisesti vapaita?!
Jotkut kun tekee töitä alalla jossa ei ole merkitystä päivästä, vaan kun töitä ON tehtävä.

Vierailija
15/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä ettei, senkun olet rokulissa sitten.

Vierailija
16/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:15"]

Mitä onks jollain aloilla joulut ja muutki pyhät automaattisesti vapaita?! Jotkut kun tekee töitä alalla jossa ei ole merkitystä päivästä, vaan kun töitä ON tehtävä.

[/quote]

No tottakai on, ei kai tule yllätyksenä että puoli suomea on vapaalla jouluna

Vierailija
17/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:23"]

[/quote]

[/quote]

Miksi ihmeessä olisin rokulissa?

Vierailija
18/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yks vitun hailee joku pyhäpäivä. Mulla ja työnantajalla on sopimus, että olen käytettävissä työnantajan osoittamiin työtehtäviin 140 tuntia neljässä viikossa, loput tunnit saan käyttää oman harkintani mukaan. Työnantajan on ilmoitettava minulle kaksi viikkoa etukäteen, koska tarvitsee palveluksiani ja ottaa myös huomioon toivomukseni vapaiden ajankohdasta.

Katsos kun on aloja, joilla tehdään töitä 24/7/365. Tämä siis sisältää joulut, pääsiäiset sun muut jessen juhlat.

Vierailija
19/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:23"]

[/quote]

[/quote]

Miksi ihmeessä olisin rokulissa?

[/quote]

Miksi ihmeessä sinulle tulisi maksaa mielikuvitusystäväsi palvomisesta?

Vierailija
20/23 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:00"]

[/quote]

Kerrotko vielä, että mitä ovat sellaiset kirkollispyhät, joiden paikalla ei ole myös vanha perinteinen pakanallinen juhla?
[/quote]

Mm. Joulu ja Juhannus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän