Julkisten verotietojen ”nolo” kääntöpuoli
Marraskuussa (kai?) julkistetaan taas tiedot viime vuonna eniten tienanneista. Jostakin syystä raja on niin matala, että lehdet julkaisevat jo yli 100.000euroa tienaavien nimet (tai ne löytyvät haulla)
100.000euroa vuodessa ei loppujen lopuksi ole mikään älyttömän iso palkka, se on n. 8000eur/kk kun päälle tulee vielä lomarahat.
Miksi tällaisten tavallisten palkansaajien tulot pitää julkistaa lehtien nettisivuilla?
Se ”nolo” kääntöpuoli tässä avoimuudessa on vielä se että se paljastaa ne henkilöt jotka tienaavat alle 8000k kuussa, sillä heidän nimeä ei löydy listalta. Eli jos nimeni ei löydy lehden hakukoneesta, niin kaikki kaverit/naapurit yms. tietävät kuinka vähän tienaan.
Kommentit (22)
Minä jonotan tsekkaamaan työkavereiden tulot, palkka-avoimuudedesta ei ole meillä tietoakaan niin pitää tarkistaa saako samasta työstä saman palkan. Muuten ei kiinnosta mitä muut tienaa mutta tämä on minulle tärkeää.
Muista kumminkin haukkua Elokapinaa
No mitä noloa siinä on jos on keski- tai pienituloinen?
Ainoa mikä on noloa on olla supervarakas ja kiertää veroja. Siinä todelliset loiset.
Juu ei köyhien tulot ketään kiinnosta ;D
Saisi olla alempana se raja.
Joskushan julkaistiin sitä veropörssi-lehteä, missä oli ihan tavistenkin tulotiedot.
Joku sensuuri tuohonkin iskettiin kun lehden tekeminen loppui. Kysyntää oli. Jonot luikerteli kioskien ovilla julkaisupäivänä.
…ja siis onhan 8000euroa kuussa tosi hyvä palkka (en siis tarkoita että se olisi vähän), mutta pitääkö tosiaan koko maailman tietää että minä XXXX tienaan alle 8000eur/kk, koska nimeäni ei ole listalla?
Minusta se on ainakin ikävä, että tuollaiselta listalta puuttumisella pystytään heti tekemään aika hyviä päätelmiä siitä kuka ”tienaa pikkasen vähemmän” kuin mitä hyväpalkkaiset yleensä tienaa
//AP
Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen palkansaajan mediaanipalkka oli 3 140 euroa kuukaudessa vuonna 2019. Jos otetaan huomioon osa-aikatyötä tekevät, mediaaniansio on noin 2 900 euroa kuukaudessa.
Aina joskus sitä ihmettelee, että millä ihmeellä suomalaise maksavat päivittäisarpeensa ja muut menonsa.
Se vähän ykisnkeraisempi mies
Vierailija kirjoitti:
…ja siis onhan 8000euroa kuussa tosi hyvä palkka (en siis tarkoita että se olisi vähän), mutta pitääkö tosiaan koko maailman tietää että minä XXXX tienaan alle 8000eur/kk, koska nimeäni ei ole listalla?
Minusta se on ainakin ikävä, että tuollaiselta listalta puuttumisella pystytään heti tekemään aika hyviä päätelmiä siitä kuka ”tienaa pikkasen vähemmän” kuin mitä hyväpalkkaiset yleensä tienaa
//AP
On sulla ylitse pääsemätön murhe. Voi, voi.
Se vähän yksinkertaisempi mies
No kai sen nyt jokainen tietää suunnilleen omista tutuistaan, että kuka tienaa yli vai alle 8keur/kk.
Suht heikko päättelykyky saa olla jos ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä jonotan tsekkaamaan työkavereiden tulot, palkka-avoimuudedesta ei ole meillä tietoakaan niin pitää tarkistaa saako samasta työstä saman palkan. Muuten ei kiinnosta mitä muut tienaa mutta tämä on minulle tärkeää.
Palkkani on 2600 e/kk ja tuloni vähän yli 120 000 e/v. Miten tuosta vuositulosta onnistut päättelemään palkkani?
En nosta paljoa palkkaa, kun en halua maksaa veroa, koska sitä hassataan typerästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on 2600 e/kk ja tuloni vähän yli 120 000 e/v. Miten tuosta vuositulosta onnistut päättelemään palkkani?
No siellä ne lukee. Ansio-ja pääomatulot erikseen. Jos sinulla on (ansio)tuloja 120.000eur vuosi, niin se on 10k kuussa, eikä 2600e
Eikö omien tietojen julkaisemisen voi kieltää? Sitten kailki luulee, että naapuri tienaa vähemmän kuin oikeesti tienaakin
Kolmas vuosi peräkkäin kateuslistoilla.
Sitte saapi osakseen ihmettelyä "kuinka sä voit tienata niin hyvin!?". No just, koska työnantaja haluaa maksaa jostain syystä niin- ja en ole KOSKAAN pyytänyt palkankorotusta.
No jos ne tutu tietää aun ammatin, niin aika paljon siitä voi jo päätellä ettö paljonko tienaat. Ei tarvii verotietoja arvioidakseen sairaanhoitajan tai opettajan tai johdon assistentin palkan. Toki jos olet myynyt itsesi liian halvalla, niin se on vähän noloa. Jos olet vaikka talousjohtaja ja tienaat alle sen 8000 €.
Mulla on toinen työ, jotka työpaikallani kaikki ei tiedä. Kateelliset työkaverit voi luulla että palkkani on siitä työstä 600e isompi kuin oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
No kai sen nyt jokainen tietää suunnilleen omista tutuistaan, että kuka tienaa yli vai alle 8keur/kk.
Minkä maan rahayksikkö on keur?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan rahayksikkö on keur?
Kenian urnumbi.
Onneksi emme asu Suomessa eikä meidän verotietojamme julkaista. Voisivat kaverit olla äimän käkenä vaikka kyllä heillä varmaan jonkinlainen aavistus on.
😁😁