Makeasta tosi väsynyt olo normaalipainoisena - muita?
Olen huomannut, että makean syömisestä tulee minulle yhä helpommin tosi väsynyt olo. Esimerkiksi jos syön kokonaisen suklaalevyn (okei, se onkin tosi paljon kerralla), minulle tulee niin väsynyt olo, että pitää mennä päiväunille. Olen normaalipainoinen.
Hieman kauhulla odotan joulua ja sitä herkuttelua ja suklaan syöntiä, jota pitää sitten jatkaa kahvilla ja Coca Colalla, että jaksaisi sukulaisten ja lasten seurassa.
Muilla tällaista, onko normaalia?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ja verikokeissa paljastuikin, että elimistö ei käsittele sokeria oikein. Jonkilainen diabeteksen esiaste tämä taitaa olla. Urheilen säännöllisesti, syön terveellisesti ja olen 168/56. En tiedä miksi elimistöni on tällainen. :(
Oletko mies vai nainen?
Sokerista tulee verensokerin romahdus joka väsyttää. Jatkuva sokerin mässääminen voi johtaa insuliiniresistenssiin. Se ja diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle. Ei varmaan kannata vetää sitä suklaalevyn kovin usein ateriaksi.
Mulle tulee huono olo, jos syön karkkia tai makeaa. Eikä tarvii paljon syödä, ihan muutama karkki riittää.
Eipähän liho, kun ei tee mieli makeaa.
Mun tulee ihan tavallisesta ruuastakin aivan naatti olo. Ei mitään sokeria, vaikka vaan keitetty peruna, niin tekee mielin mennä viltin alle nukkumaan.
On monta kertaa pitänyt kysyä teitä, mikä oikein on ?
Onko tämä sokeritautia ?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Mun tulee ihan tavallisesta ruuastakin aivan naatti olo. Ei mitään sokeria, vaikka vaan keitetty peruna, niin tekee mielin mennä viltin alle nukkumaan.
Onko tämä sokeritautia ?
Minulla allergia tekee tuon. Jos syön jotain jolle olen allerginen tulee niin kova väsymys että silmät ei pysy auki. On pakko nukkua.
Mulla sama. Alkoi lukioikäisenä. Lapsena pystyin syömään makeaa vaikka kuinka paljon. Väsymys ei tule aina, mutta usein. Nykyään en siis tuosta johtuen aina syö makeaa, vaikka tarjotaan. Helteillä mulla on muutenkin veto pois, niin etenkään silloin en koske makeaan. Olen lievästi alipainoinen, mutta muuten kaikin puolin terve. Syön monipuolisesti. Mulla on matala verenpaine. En tiedä, liittyykö se asiaan. En usko, että mulla on diabetesta. Ei ole muita oireita eikä riskitekijöitä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Onko tämä sokeritautia ?
Kuinka monta kertaa päivässä syöt ja kuinka suuria aterioita? Mulla käy noin, jos syön vain pari kertaa päivässä ja paljon kerralla. Kaikki energia menee ruoan sulatteluun. Kannattaa syödä ainakin kolmesti päivässä, tai edes ottaa joku hedelmä tai leipä välipalaksi.
Aina ollut tuo ongelma. Siihen vaan pitää tottua, että syömisestä tulee uupunut ja sekava olo. Sokereissa ei ole mitään vikaa. Ne on testattu lukuisia kertoja elämän aikana.
Mulla on vähän sama juttu. Ap:n mainitsena levyllinen suklaata kerralla on tietysti aika iso määrä, joten varmasti siitä tuleekin huono olo. Minulla ei mene noin paljon kerralla, mutta vähemmästäkin tulee huono olo. Söin ennen enemmän makeaa, mutta nykyään olen vähentänyt paljon. Voin olla pitkiäkin aikoja ilman makeaa, eikä edes tee mieli. Nykyisin tulee pienestäkin määrästä ähky ja väsynyt olo. Oloni on paljon parempi ilman herkkuja. Lisäksi sokeri turvottaa mahan ihan palloksi. Olen vaihtanut aamupuuronkin jogurttiin, eikä tule enää äkillistä väsymystä aamupalan jälkeen. Ruokailun jälkeen en tule väsyneeksi, kun syön aika pieniä annoksia.
Itse olen alipainoinen ja elän ja liikun aika terveellisesti. Verensokerit on hyvällä tasolla, kun niitä on mitattu joskus.
Onko eroa onko karkissa sokeria vai glukoosifruktoosisiirappia?
Nykykarkeissa on melkein kaikissa tuota siirappia.
Minulle on aina tullut huono olo makeasta tyhjään vatsaan. Teininä alkoi suorastaan etoa jos otti suklaapatukan koulun jälkeen ennen harrastuksia. Olen aina järkeillyt, että olen enemmän rasvakäyttöinen, ja ottanut välipalaksi mieluummin vaikka jonkin pasteijan.
Ei tämä sokerista tuleva kuvotus kuitenkaan tarkoita välttämättä raskausdiabetesta. Kolme raskautta takana, ja joka kerta olen selviytynyt sokerirasituksesta puhtain paperein. Tosin viimeisellä kerralla yhden tunnin arvo oli matalampi kuin kahden tunnin arvo. Eli ilmeisesti jotain häikkää insuliinin erityksessä on.
Raskauksien jälkeen aloin syödä iltaisin suklaata, ja huomasin että se tarttuu aika napakasti lanteille, toisin kuin vaikka juusto. Nyt olen taas suklaalakossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Alkoi lukioikäisenä. Lapsena pystyin syömään makeaa vaikka kuinka paljon. Väsymys ei tule aina, mutta usein. Nykyään en siis tuosta johtuen aina syö makeaa, vaikka tarjotaan. Helteillä mulla on muutenkin veto pois, niin etenkään silloin en koske makeaan. Olen lievästi alipainoinen, mutta muuten kaikin puolin terve. Syön monipuolisesti. Mulla on matala verenpaine. En tiedä, liittyykö se asiaan. En usko, että mulla on diabetesta. Ei ole muita oireita eikä riskitekijöitä.
Sama juttu mutta ollut lapsesta asti, joten en koskaan ole paljoa sokereita voinut syödä. En edes pidä makeasta, se yksi pala suklaata on riittävä määrä, enempi ällöttää. Verenpaine myös matala, mutta se taitaa johtua hoikkuudesta. En myöskään kestä helteitä.
Itsekin olen tosi herkkä sokerille, jo melko pienestä määrästä tulen ensin tosi kiukkuiseksi, sitten iskee lamauttava väsymys. Sama juttu alkoholin kanssa: yhdestä oluesta tulee tarve mennä päikkäreille. Olen muutenkin herkkä ruoka-aineille: helposti tulee huono olo prosessoidusta ruuasta, kahvista vapisevat kädet ja jännittyneisyys. 1000 milligramman parasetamoli saa oloni todella euforiseksi. Uskoisin tämän johtuvan vain yksilöllisestä metaboloinnista.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Onko tämä sokeritautia ?Kuinka monta kertaa päivässä syöt ja kuinka suuria aterioita? Mulla käy noin, jos syön vain pari kertaa päivässä ja paljon kerralla. Kaikki energia menee ruoan sulatteluun. Kannattaa syödä ainakin kolmesti päivässä, tai edes ottaa joku hedelmä tai leipä välipalaksi.[/quote
Syön vain kerran tai kaksi kertaa viikossa. Ei ole rahaa. En edes muista, miltä tomaatti tai mansikka maistuu, koska vuosiin en ole voinut niitä ostaa. Tällaista on olla takuueläkeläinen vanhus.
Hiilihydraattien syönti laukaisee insuliininerityksen ja insuliini väsyttää. Minulla oli kans tuota, kunnes ymmärsin jättää sokerin syönnin vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee huono olo, jos syön karkkia tai makeaa. Eikä tarvii paljon syödä, ihan muutama karkki riittää.
Eipähän liho, kun ei tee mieli makeaa.
Jos ihmisten tietämys on tuolla tasolla, niin ei ole ihme, jos kansa paisuu yllättäen ja pyytämättä, kun mässyttävät pussikaupalla sipsejä.
Jos makea väsyttää, älä syö makeaa.
Jos herkut lihottavat, älä syö herkkuja.
Jotenkin tuntuu, että monelle aikuiselle nykyään edellä mainitut itsestäänselvyydet ovat jotenkin ylitsepääsemättömiä mahdottomuuksia.
Pitäisi vaan koko ajan vaihtas naposteltsva toiseen muka-terveellisempään. Mutta nspostelun lopettamista ei voi edes harkita.
No pakkoko sitä sokeria on tunkea suuhun niin paljon että alkaa väsyttämään??