Työharjotteluiden hulluimmat palautteet
Millainen palaute on ollut hauskoin tai oudoin työharjoittelussa? Tai miksipä ei työpaikalla
Kommentit (19)
Olin hotellijaksolla harjoittelussa ja meinasin hermostua kun palautteessa luki että en ole aamulla oma-aloitteinen ja siksi aamupala myöhästyy. Todellisuudessa odotin avaimia pomolta joka aamu n. 30 min kun hän oli myöhässä. Onneksi ilmoitin tästä joka aamu harjoittelun valvojalle ja melkein koko palaute jätettiin omaan arvoonsa. Valvoja kyseli jälkikäteen muilta työkavereilta sitä todenmukaisempaa palautetta.
Nauran kuulemma liikaa. Jos asiakas naurahtaa, siihen voi vastata naurahduksella, mutta muuten ei ole ok nauraa. Ja ala on sellainen, missä nauraminen on yleensä ihan toivottuakin.
"Hauskinta" on ollut se, kun kysyy apua/neuvoa/perehdytystä ensimmäisinä päivinä joltain, ja saa vastaukseksi "kyllä sinun pitää jo osata itse", vaikka on tullut sinne harjoitteluun nimenomaan opettelemaan mm. sen asian josta kehtasi kysyä. Viralliseksi ohjaajaksi nimetään usein juuri se ihminen, joka näyttää huonointa esimerkkiä miten työt tehdään...
Harjoittelun lopussa haukuttiin ihan lyttyyn, väitettiin asioita, mitkä eivät edes millään lailla pitäneet paikkaansa.
Huh huh, mitä meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
"Hauskinta" on ollut se, kun kysyy apua/neuvoa/perehdytystä ensimmäisinä päivinä joltain, ja saa vastaukseksi "kyllä sinun pitää jo osata itse", vaikka on tullut sinne harjoitteluun nimenomaan opettelemaan mm. sen asian josta kehtasi kysyä. Viralliseksi ohjaajaksi nimetään usein juuri se ihminen, joka näyttää huonointa esimerkkiä miten työt tehdään...
Ihan totta
Vierailija kirjoitti:
Olin hotellijaksolla harjoittelussa ja meinasin hermostua kun palautteessa luki että en ole aamulla oma-aloitteinen ja siksi aamupala myöhästyy. Todellisuudessa odotin avaimia pomolta joka aamu n. 30 min kun hän oli myöhässä. Onneksi ilmoitin tästä joka aamu harjoittelun valvojalle ja melkein koko palaute jätettiin omaan arvoonsa. Valvoja kyseli jälkikäteen muilta työkavereilta sitä todenmukaisempaa palautetta.
Tämä oma-aloitteisuus on kyllä jännittävä juttu. Itse sain kuulla, että minulla on pahoja ongelmia oma-aloitteisuudessa harjoittelun kestettyä viikon ja harjoittelupaikka ehdotti harjoittelun keskeyttämistä. Syynä oli se, että olin kuulemma kehdannut pyytää apua ja ohjausta ekoina päivänä. Ekana päivänä siis heti sanottiin, että hoida sä tää, mä hoidan ton. Ilmeisesti paikassa oltiin hyvin pettyneitä, kun ei ilmaista piikaa ollutkaan, vaan ihan olisi pitänyt ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan jo ihan oikeaa työkokemustakin.
Tuollaistahan se on. Mitään perehdytystä ei ole. Jos sitä pyytää, vastauksena tulee nenäkäs "Ihan itse me ollaan täällä keksitty miten tää tehdään!" tai "Tähän menisi ainakin kolme sivua paperia, jos ne kirjoittaisi ylös!".
Minä rakastan perehdyttämistä ja ohjaamista, minusta on tosi kiva kertoa, että tällä lailla tehdään ja tämän takia ja tälleen ei saa tehdä, vaikka oiskin kätevämpi tapa, ja joo tässä ei tosiaan oo kauheesti järkeä tehdä tätä näin, mutta pitää tehdä, koska syy xyz.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan jo ihan oikeaa työkokemustakin.
Tuollaistahan se on. Mitään perehdytystä ei ole. Jos sitä pyytää, vastauksena tulee nenäkäs "Ihan itse me ollaan täällä keksitty miten tää tehdään!" tai "Tähän menisi ainakin kolme sivua paperia, jos ne kirjoittaisi ylös!".
Minä rakastan perehdyttämistä ja ohjaamista, minusta on tosi kiva kertoa, että tällä lailla tehdään ja tämän takia ja tälleen ei saa tehdä, vaikka oiskin kätevämpi tapa, ja joo tässä ei tosiaan oo kauheesti järkeä tehdä tätä näin, mutta pitää tehdä, koska syy xyz.
Itse asiassa olin tuolloin vasta 16 ja suorittamassa ensimmäistä opiskeluun kuuluvaa työssäoppimista, joten kokemusta ei todellakaan ollut. En ymmärrä miksi he edes ottivat sinne harjoitteluun, kun asenne oli tuo.
Harjoitteluissa on ollut positiivisinta se, että ne kestävät vain pari kuukautta.
Olen ohjannut lukemattomia työharjoittelijoita.
Valtaosan mielestä on täysin ok vilkuilla ja/tai näppäillä puhelinta jatkuvasti. Jopa silloin kun ollaan asiakaskontaktissa.
Hassun hauskaa.
Ukko38 kirjoitti:
Olen ohjannut lukemattomia työharjoittelijoita.
Valtaosan mielestä on täysin ok vilkuilla ja/tai näppäillä puhelinta jatkuvasti. Jopa silloin kun ollaan asiakaskontaktissa.Hassun hauskaa.
Ei liity aiheeseen
Kasiluokan tet-harjoittelussa päiväkodissa ohjaajani vertasi kaikkia tekemisiäni yliopisto-opiskelijan (harjoittelussa myös) tekemisiin.
Palaute oli sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Kasiluokan tet-harjoittelussa päiväkodissa ohjaajani vertasi kaikkia tekemisiäni yliopisto-opiskelijan (harjoittelussa myös) tekemisiin.
Palaute oli sen mukaista.
Ja pitäis kuitenkin saada positiiviset fiilikset työelämästä
Opintoihin kuuluvan työharjoittelun lopuksi sain palautetta, että minun olisi pitänyt kysellä enemmän kaikkea. Kuitenkin kysymyksiin vastattiin aina tyyliin "no se asia on niin/näin/noin, kyllä sun pitäisi jo tietää! Eikö teille ole koulussa opetettu tätäkään!" Että kysele siinä sitten. :D
Ei ole itselleni tapahtunut, mutta nähnyt ja kuullut. Esihenkilö puhui paljon työssä jaksamisesta, ja mm. kehoitti tauoilla nostamaan jalat kahvihuoneessa ylös seinää vasten. Opiskelija oli ottanut neuvosta vaarin, makasi sohvalla jalat kohti kattoa. Kahvihuoneeseen tulleet työkaverit pöyristyivät, ilmoittivat esihenkilölle, joka tuli ja haukkui opiskelijan kaikkien edessä. Lopuksi ilmoitti hylänneensä harjoittelujakson, ja toivovansa, ettei opiskelija enää jatka tutkinnon suorittamista.
Sain muinoin miinusta näytön arvioinnissa siitä että olin ostanut kokkitakkini käytettynä ja edellisillä opiskelijoilla oli aina ollut upouudet ja kuulemma se kertoo harrastuneisuudesta. Minulla vaan ei oikeasti ollut kovinkaan paljoa rahaa ja luulin että enemmän harrastuneisuutta on kotona kokata erilaisista raakaaineista. Ei kukaan ollut myös koko harjoittelun aikana sanonut mitään pukeutumisestani, jos oltaisiin alussa sanottu että uudet vaatteet pitää olla niin olisin jotenkin hankkinut.
Olin harjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla (sh), josta sain palautteen, että olen liian kiinnostunut asioista eikä ole aikaa vastailla sellaisiin kysymyksiin. Kysymykset liittyivät kyllä ihan aiheisiin, jotka kuuluivat harjoittelun tavoitteisiin.
Ekana harjoittelupäivänä kysyin, voinko käydä lounaalla työpaikan ulkopuolisessa ravintolassa ja sen sanottiin olevan ok. Vaihtoehtona olisi ollut syödä työpaikalla. Palautteessa minut sitten haukuttiin juuri tästä asiasta.