Lapsia ei tarvitse tehdä alta 30-vuotiaana
vaikka tuntuu, että tällä palstalla kaikki yli kolmekymppiset äidit buuataan. Minullekin alettiin jo 25 vuotiaana ollessani puhua, miten kohta aika loppuu ja myöhemmin ei ehkä onnistu. Nyt olen 30v. ja tulin raskaaksi kertalaakista.
... Lohdutan tällä teitä, jotka panikoitte ikäänne tai elämäntilannettanne. Suurin osa naisista raskautuu helposti 30-40-vuotiaana, jos jostain syystä ei silloin tärppää niin vika on todennäköisesti jossain muualla, kuin iässä. Älkää kiirehtikö, valitkaa rauhassa oikea mies ja rakastukaa kunnolla, sitten vasta harkitkaa lapsia.
Kommentit (12)
Mä harkitsin tarkkaan, löysin täydellisen miehen ja tulin raskaaksi reilu parikymppisenä. Mun lapset on jo isoja nyt kolmekymppisenä. :)
Ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen
Vaikeat gynekologiset tulehdukset ja leikkaukset ovat riski hedelmällisyydelle, samoin raskautta suunnittelevan korkea ikä. Yksi syy miksi lapsettomuus näyttää yleistyneen on se, että lasten saaminen siirretään aina vain myöhemmäksi. Tämä saattaa tuottaa aikanaan ikäviä yllätyksiä, sillä naisen ikä vaikuttaa keskeisesti sekä raskaaksi tulemisen todennäköisyyteen että lapsettomuushoitojen onnistumiseen. Ikä on raskauden onnistumisen kannalta tärkein yksittäinen tekijä kaikissa niissä hoitomuodoissa, joissa käytetään naisen omia sukusoluja.
Väestöliitto
Ei tarvitse, mutta voi jos on sopiva tilanne.
Ap on siinä oikeassa, että kannattaa harkita tarkkaan kenen kanssa niitä lapsia tekee. Mutta ei ole mielestäni mitään syytä tahallaan odottaa yli 30-vuotiaaksi. Mekin halusimme alunperin 3-4 lasta, mutta taitaa kolmeen jäädä ikäni vuoksi. Esikoinen syntyi kun olin 28. Riskit kuitenkin kasvavat joka vuosi.
Iän vaikutukset hedelmällisyyteen ovat moninaisia, mutta tärkein tekijä on naisen sukusolujen eli munasolujen vanheneminen. Munasolut kehittyvät munasarjassa jo sikiöaikana. Toisin sanoen munasolut ovat yhtä vanhoja kuin nainen itse ja elämä kuluttaa niitä siinä missä naistakin. Iäkkään naisen munasolut eivät enää hedelmöity yhtä helposti, sillä ajan myötä niistä tulee yhä heikompilaatuisia. Munasoluissa havaittavat kromosomimuutokset lisääntyvät myös iän myötä, mikä saattaakin olla yksi hedelmällisyyttä alentava tekijä. Miehellä ikä ei tule yhtä nopeasti vastaan. Periaatteessa mies on hedelmällinen niin kauan kuin pystyy harrastamaan seksiä, sillä miehen sukusoluja eli siittiöitä syntyy koko ajan lisää.
- Toisaalta iän vaikutusta miehen hedelmällisyyteen on tutkittu huomattavasti naisten hedelmällisyyttä vähemmän. Se on ihan ymmärrettävää, sillä harvoin 70-vuotiaalla miehellä on niin nuorta puolisoa, että lastenhankinta olisi ajankohtaista. Kyllä se naisen hedelmällisyys on yleensä rajoittava tekijä, Tiitinen summaa.Iän vaikutusta hedelmällisyyteen on vaikea ennustaa yksilötasolla, sillä vaihdevuosien alkamisajankohta vaikuttaa siihen milloin hedelmällisyys loppuu. Etukäteen ei voida tietää kuka voi tulla raskaaksi iäkkäänä.
- Jos naisen vaihdevuodet alkavat 45-vuotiaana niin kyllä hänen hedelmällisyytensä on ollut aika olematon jo nelikymppisenä. Toisaalta taas nainen, jonka vaihdevuodet alkavat vasta viidenkympin paremmalla puolella, on vielä 40-vuotiaana kohtalaisen hedelmällinen, Tiitinen toteaa.
Tulehdus tukkii röörit
Hedelmällisyyttä alentavat myös muut tekijät kuten tupakointi, syömishäiriöt, huonot ravintotottumukset ja sukupuolielintulehdukset. Naisen tullessa vanhemmaksi hänelle ehtii kehittyä enemmän tulehduksia ja muita sairauksia kuten endometrioosi ja kohtumyoomia, jotka voivat alentaa hedelmällisyyttä. Myös miehellä sukupuolitautien aiheuttamat vauriot voivat aiheuttaa hedelmättömyyttä.
Arvioiden mukaan joka kuudes pariskunta kärsii jossain elämänsä vaiheessa lapsettomuudesta. Jos raskautta on yritetty aktiivisesti vuoden ajan eikä vauvaa kuulu, kannattaa suunnata lääkärin puheille. Tällöin aloitetaan lapsettomuustutkimukset ja mahdolliset hoidot. Aila Tiitinen kehottaa iäkkäämpiä pariskuntia hakeutumaan hoitoon mahdollisimman pian, sillä myös hedelmöityshoitojen teho alenee iän myötä. Yli 38-vuotiaille ei tosin enää tehdä julkisen sairaanhoidon puolella koeputkihedelmöityksiä.
Se, että sinä ap raskauduit 30 vuotiaana heti ekalla yrittämällä, ei tarkoita ,että kaikille muillekin kävisi niin. Raskautuminen on kiinni niin paljon muustakin kun iästä. Ja ihan tutkittu juttu, että mitä myöhemmäksi lasten tekoa jättää sen huonompi hedellämällisyys on. Sillä, onko 25- vuotias vai vaikka 30 vuotias alkaessa yrittämään ekaa lasta ei ole suurtakaan merkitystä. Mutta kun aletaan lähestyä 40 ikävuotta niin suurimmalla osalla alkaa oikeasti olla jo kiire.
Jokainen tehköön lapsensa silloin kun parhaaksi katsoo. Itse olen 24 ja odotan esikoista syntyväksi lähiviikkoina. Mies viimeistelee gradua ja itse kandia. Mukavaa kun saa vaihteeksi jotain muutakin tekemistä kuin työt ja opiskelut, ja mikä parasta mulle jää vielä elämää elettäväksi kun lapsi on täysi-ikäinen :) Ei tartte jäädä eläkkeelle samaan aikaan kun esikoinen valmistuu ylioppilaaksi...
Varmasti ikä alkaa vaikuttaa siinä neljänkympin korvilla, mutta itse uskon, että 30-35-vuotiaana nainen on henkisesti ja fyysisesti parhaassa kunnossa äidiksi. Ainakin itse olen nyt 30-vuotiaana paljon fitimpi kuin kaksvitosena, ruokailutottumukset paremmat ja muutenkin elämä tasaisempaa. On aviomies, hyvä koti, talous ok jne. Aiemmin en olisi ollut valmis.
...Naisia pelotellaan mielestäni ihan suotta. Suurimmalla osalla yli 30v. ensisynnyttäjistä kaikki menee hyvin ja syntyy terve vauva. Ehkä ihan neljäänkymppiin saakka ei kannata odottaa, mutta toisaalta jos vasta silloin iskee vauvakuume niin minkäs teet.
Lapsia ei tarvitse tehdä koskaan. Onneksi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:03"]Se, että sinä ap raskauduit 30 vuotiaana heti ekalla yrittämällä, ei tarkoita ,että kaikille muillekin kävisi niin. Raskautuminen on kiinni niin paljon muustakin kun iästä. Ja ihan tutkittu juttu, että mitä myöhemmäksi lasten tekoa jättää sen huonompi hedellämällisyys on. Sillä, onko 25- vuotias vai vaikka 30 vuotias alkaessa yrittämään ekaa lasta ei ole suurtakaan merkitystä. Mutta kun aletaan lähestyä 40 ikävuotta niin suurimmalla osalla alkaa oikeasti olla jo kiire.
Jokainen tehköön lapsensa silloin kun parhaaksi katsoo. Itse olen 24 ja odotan esikoista syntyväksi lähiviikkoina. Mies viimeistelee gradua ja itse kandia. Mukavaa kun saa vaihteeksi jotain muutakin tekemistä kuin työt ja opiskelut, ja mikä parasta mulle jää vielä elämää elettäväksi kun lapsi on täysi-ikäinen :) Ei tartte jäädä eläkkeelle samaan aikaan kun esikoinen valmistuu ylioppilaaksi...
[/quote]
En kiellä etteikö lasta voisi yrittää jo aiemmin jos siltä tuntuu, hyvä vaan. Lähinnä tämä puheenvuoro oli tarkoitettu ikäisilleni 28-32 vuotialle naisille, jotka ovat ihan paniikissa ja valmiit tekemään lapsen tyyliin kenenkä hyvänsä kanssa. Se ei kannata. Moni alkaa suotta panikoida jo kaksvitosena, kun on joskus teini-iässä päättänyt, että pitää olla kaksi lasta ja farmari kolmeenkymppiin mennessä.
...Omassa tuttavapiirissä monet ovat aloittaa vauvan yrittämisen vasta 30-32v., kun koulut käyty ja hiukan työuraa takana ja parisuhde vakaalla pohjalla. Monet ovat raskautuneetkin todella helposti.
Ap
Ei tarvitse mutta saa jos haluaa.
Meille oli itsestäänselvää että lasten"teko" aloitetaan suht nuorina. Halusimme miehen kanssa useampia lapsia mutta emme pienellä ikäerolla, joten ensimmäinen lapsi syntyi kun minä olin 23v. ja mies 29v. Esikoinen syntyi kun minä olin 34v.
Tietenkin piti laskea myös se, että raskaus ei välttämättä ala ongelmitta eli edessä saattaisi olla vuosienkin yritys. Nämä seikat meillä oli tiedossa jo heti alusta lähtien.
Sinällään en kyllä näe mitään eroa, saako lapsen alle kolmekymppisenä vai yli kolmekymppisenä.
Mulla ei ole tärpännyt. Alle 30-vuotiaana ois saattanut tärpätä paremmin.