Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä juontaa juurensa kiihkouskovaisten halu kontrolloida kaikkea?

Vierailija
30.11.2014 |

Olen miettinyt, että sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi on kokenut vääryyttä uskonnon vuoksi lapsena, muuttuu hän usein nöyräksi ja ymmärtäväksi muita ihmisiä kohtaan. Vrt. lahkoista eronneet.

Sen sijaan olen pohtinut, mikä kiihkouskovaisilla on taustallaan. Epäilen, että siihen liittyy kuitenkin jotain epävarmuutta, pelkoa jne. Halu kontrolloida ja moralisoida muita on pelkästään oma keino ylläpitää minuuden rakenteita ja hallita tunteitaan.

Millainen on tuntemasi kiihkouskovainen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta paikasta kuin ateistien halu kontrolloida kaikkea. Näkeehän sen jo tälläkin palstalla. Luulo siitä, että vain oma mielipide on oikein ja vimmainen halu saada muut ajattelemaan samoin kuin itse vaikka väkipakolla.

Vierailija
2/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät rakastavan isä-jumalansa tuhoavan Suomen, jos meno menee holtittomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on muutama kiihkoilija.

Ei niitten kanssa pysty mistään puhumaan, ei kannata edes yrittää.

Vierailija
4/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein pidä tuosta "kiihkouskovainen"-nimityksestä. Siinä on tiettyä asenteellisuutta. Tätä ilmiötä voi tarkastella myös objektiivisesti ja kiihkottomasti.

Uskonnollisessa fundamentalistisessa yhdyskunnassa elävät saattavat kokea elävänsä aivan normaalia elämää, koska he yrittävät vain sopeutua yhteisöön, jossa elävät. Kaikki heistä ovat tietyllä tapaa uhreja. Monet heistä eivät ole millään tapaa kiihkoilevia, vaan hyvinkin lauhkeita. Jos he olisivat eri mieltä ympäristön kanssa, heidät ajettaisiin pois siitä yhteisöstä, joka on heille koko elämä. Siksi on viisasta sopeutua.

Vierailija
5/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tuntemani uskovainen sai 9 vuoden tuomion omiin lapsiinsa sekaantumisesta. Meille tutuilleen valehteli sairastavansa syöpää, jonka vuoksi joutui jäämään pois töistä ja harrastuksista.

Vierailija
6/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia ne olisivat, vaikka aatteena olisi vaikkapa luonnonsuojelu, kommunismi tai ateismi.

Vierailija
7/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sillä pidetään yllä järjestystä pään sisällä. Selkeät lokerot, kuten hyvä-paha, homot-heterot, musta-valkoinen, sallittu-synti jne. tekevät heidän elämästään vähemmän ahdistavaa.

Vierailija
8/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat myös yksinkertaisesti niin tyhmiä että pelkäävät tosissaan helvettiä ja saatanan ilmestyvän savupilvestä grillaamaan syntisiä

Vierailija
9/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:55"]Monet ovat myös yksinkertaisesti niin tyhmiä että pelkäävät tosissaan helvettiä ja saatanan ilmestyvän savupilvestä grillaamaan syntisiä
[/quote]

Ja lisään vielä että tämä ei toki ole vain kristittyjen piirre vaan pätee myös muihin sellaisiin uskontoihin, jossa pelotellaan ihmisiä kadotuksella tai kivulla

Vierailija
10/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että "oikeauskovaisuus" tuo mielihyvän tunteen, kokemuksen kuulumisesta harvojen ja valittujen joukkoon. Sieltä sitten voi katsella muita alaspäin, pudistella päätään ja toivoa hurskaasti, että kaikki muutkin löytäisivät "oikean uskon". (Vaikka jos niin kävisi, sitten pitäisi vielä keksiä jokin syväuskon tms. tyylinen termi erottamaan jyvät akanoista jne.) Ihmettelen "oikeauskovaisten" kovia vaatimuksia muita kohtaan, koska eikö protestanttisen kristinuskon perussanoma ole, että ihminen pelastuu yksin armosta (vrt. katolilaisuus, jossa pitää myös tehdä hyviä tekoja ja elää hyvää elämää) ja se heittäköön ensimmäisen kiven, joka on itse virheetön...

Vierailija
11/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatulla lapsena päähän lyöty ja helveltillä peloteltu. Edelleen pelko kalvaa perseessä siitä, kuinka väärin elämällä joutuu kadotukseen. Seurauksena myös se, että halutaan päättää muiden elämästä.

Vierailija
12/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:00"]Raamatulla lapsena päähän lyöty ja helveltillä peloteltu. Edelleen pelko kalvaa perseessä siitä, kuinka väärin elämällä joutuu kadotukseen. Seurauksena myös se, että halutaan päättää muiden elämästä.
[/quote]

Niinpä. Kontrollinhalu voi olla myös aitoa pelkoa siitä että toiset voivat joutua kadotukseen

Vierailija
13/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus miettinyt, että onko kyse aidosta huolesta, että joku joutuu helvettiin vai halutaanko tuollaisessa pelkästään ylläpitää tiettyä totuttua maailmanjärjestystä. Joskus olen törmännyt uskovaiseen, joka nyt kirkkain silmin sanoo, että "tuo on syntiä ja johtaa helvettiin". He varmasti oikeasti uskovat siihen niin kovasti, etteivät he voi ajatella edes muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
14/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kalvava pelko siitä, että jollakulla jossakin voi olla hauskaa.

Vierailija
15/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:51"]

Samanlaisia ne olisivat, vaikka aatteena olisi vaikkapa luonnonsuojelu, kommunismi tai ateismi.

[/quote]

Ei olisi, ei ainakaan ateistit, siis lähtökohtaisesti. Ateismihan on sitä, että ei usko. Kuinka voi kiihkeästi olla uskomatta. Tokihan joku ateisti voi olla kiihkomielinen, mutta ei se hänen uskomattomuutensa hänestä kiihkomielistä tee.

Kommunisteista tulee mieleen lähinnä Aarne Saarinen. Hän oli kaikkea muuta kuin kiihkomielinen. Luonnonsuojelija ainoastaan suojelee luontoa. Toki hän voi olla myös kiihkomielinen, mutta voi hän olla myös erittäin hiljainen ja lauhkeakin

Vierailija
16/16 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemani "uskovainen" arvostelee ja tuomitsee kaikki muut, ei suvaitse erilaisuutta, ja on kieroin ja ilkein ihminen, jonka tunnen. Tämä on kyllä hyvin älykäs, mutta laiskoista laiskoin ihminen. 

Mä en ymmärrä muutenkaan joidenkin uskovaisten oikeutta pitää itseään parempana kuin muut.