Minkälaista joulua ylempi keskiluokka viettää?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:08"]
Mieheni suku on varakasta, mutta "maalaista" siinä mielessä, että sieltä kotoisin. Kaikki ovat erittäin paljon matkustelleita ja kielitaitoisia, tulojen ja aseman puolesta selvästi ylempää keskiluokkaa. Itse taas tulen ns. kulttuuriperheestä. Rahaa ei ehkä ollut niin paljon kuin miehen suvulla. Meillä mm. joulurauhanjulistus kuului saumattomana aattoon. Ja lapsuudessa Lumiukko ja se aamuinen Joulupukin kuuma linja tms.
Eroa jouluihin on vain se, että miehen suku käyttää alkoholia ja oma perheeni jouluisin ei. Nyt tosin mieluusti kumoan anoppilassa pari burgundia :) Aterialle voidaan laittaa koruja (yleensä kaikilla sattumoisi helminauha), vaatteet siistit muttei koko pukupukua miehillä jne. Miehen suku on suurempi ja enemmän yhdessä kuin omani.
Eroa ei huomaa mitenkään muuten kuin laadussa (pöytähopeat, luomu, suuri talo jne.). Samoja karkkirasioita suku toisilleen jakelee kuin muutkin. Sitten niitä vihreitä kuulia (joita kaikki inhoavat) kierrätetään joulun päivinä tutuille :D
[/quote]
Tulot ja asema? Eli työväenluokan palkansaaja.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:52"]
Mä luulen että siivooja käynyt tekemässä joulusiivoukset. Herkut ja ruuat osteaan kaikki valmiina Stockalta. Lahjoja ei anneta paljon vaan muutama jokaiselle. Kaikki on harmonista ja hillittyä. Kukaan ei örvellä tai suutu lahjoistaan koska ne on huolella valittu. Kaikki istuvat sen perintöpöydän ääressä syömässä ja kuuntelevat lapsen lausumana jouluevankeliumin ja vähän pienon soittoakin.
[/quote]
Hahaha, muuten hyvä, mutta tuo "pieno" paljasti sinut wt:ksi, joka vain unelmoi ylemmän keskiluokan joulusta!
[/quote]
Ymmärrätkö sarkasmia apina?:D ei vittu
Voi vittu, ylempi keskiluokka. Ällöttää, että näistä luokista puhutaan nykyään enemmän ku aikoihin.
Ollaanko ku tulot on porukoilla n. 16 - 20000 ja koulutukset vaan teku ja hoitoala. Edenneet myöhemmin ja perintöjen kautta. Me lapset yliopistossa ja asutaan vanhempien kämpissä. Viina ei kuulu jouluun, se on mielestäni suurin wt-mittari.
Meillä syödään aamulla yhdessä joulupuuroa ja lapset saavat aamusta jonkun pienen lahjan. Katsovat tv:stä lumiukkoa ja muutaman ohjelman. Pienempi menee unille ja minä lähden Johanneksen kirkkoon isomman ja miehen veljen perheen kanssa kuuntelemaan joulukirkkoa. Sitten treffaamme anoppilassa koko suku. Tänä vuonna aiksemmin kuin ennen koska joukossa on niin paljon ihan pieniä lapsia.
Illalla glögiä ja ruokaa pitkän kaavan mukaan. Sitten joulupukki ja lahjat lapsille. Osa vieraista jää yöksi anoppilaan, me tulemme kotiin laittamaan lapset nukkumaan niin saamme miehen kanssa jatkaa yhdessä jouluyön viettoa. Annamme toisillemme lahjat ja juomme glögiä. Joulupäivänä olemme vain perheen kesken ja ulkoilemme sekä syömme hyvin. Tapanina menemme minun vanhempieni luokse.
Meillä ainakin ihan perinteisiä jouluruokia ja perinteinen joulu muutenkin :) koskaan en ole valmiita laatikoita tms jouluna syönyt.
En oikein ymmärrä ihmisten käsitystä siitä, että jos rahaa on niin kaikki muka ostetaan valmiina ja mitään ei viitsitä tehdä itse.
Noh, kerronpa miten meidän joulut meni, kun olin lapsi ja teini. Sittemmin vanhemmat eronneet (kun olin 18), enkä nykyään tykkää viettää joulua suomessa (okei, nyt on vasta kolmas joulu eron jälkeen...). En tiedä, laskettaisiinko meidät av-kriteereillä mihin luokkaan, mutta vanhempien yhteenlasketut vuositulot n. 170 000e, äiti kirurgi ja isä diplomi-insinööri.
aamulla ensin vanhemmat keittivät joulupuuroa, ja me lapset kävelimme suoraan puuropöytään. Kaikessa rauhassa syötiin, minkä jälkeen lähdettiin käymään haudoilla. Ensin meidän kotikaupungin hautausmaa, jonka jälkeen äitini ja siskoni menivät kotiin jatkamaan kokkailua, minä ja isäni jatkoimme naapurikaupunkiin käymään vielä isäni isovanhempien haudoilla kuunnellen samalla joulurauhan julistusta radiosta. Kotona sitten joulusauna, sisältäen kynttilöitä ja löylytuoksuja. Siinä sitten kolmen-neljän aikaan saapuvat sukulaiset: isovanhempani, ja yleensä eno perheineen ja/tai setä perheineen. Vähän vaihteleva kokoonpano. Ennen ruokaa juotiin "alkumaljat", yleensä glögiä, toisinaan kuoharia, ja toivotettiin kaikki tervetulleeksi ja hyvää joulua yms.
ennen kaikki toivat mukanaan jotain jouluruokia. Kaikki tehtiin itse, ja kaikilla oli joku oma bravuuri. Ei minun äitini olisi jaksanut vääntää laatikoita alusta asti, mutta mummilta se sujui, yms. Siinä sitten syötiin kalat, lämpimät ruuat, ja jälkiruoka, sekä kahvit. Ruuan kanssa viiniä. Yleensä tässä kohtaa saapui pukki, jolle sitten laulettiin/soitettiin pianoa/jotain muuta showta. Jaettiin lahjat, jonka jälkeen ne avattiin. Siinä sitte rupateltiin, syötiin suklaata, ihasteltiin lahjoja ja juotiin glögiä, kunnes vieraat illalla lähtivät kotiin. Sen jälkeen vielä usein jäätiin perheen kesken esim. Lukemaan joululahjaksi saatuja kirjoja tai kokoamaan lahjapalapeliä tms.
viimeisinä about viitenä vuotena jouluruoasta on tosin tingitty, ei kukaan oikein tykkää siitä. Paitsi pappa, ja muutaman muunkin mielestä kinkkua nyt on vaan pakko saada jouluna... Mutta ollaan vähän lähestytty sellaista epätyypillisempää linjaa jouluruuissa alku-, pää- ja jälkiruokineen, mutta aina jotain elementtejä perinteisistä jouluruuista on mukana.
minulla on aina ollut lämminhenkinen ja ihana joulu, mielestäni ihan tavallinen. Mutta on vaikea kertoa, millaista joulua me vietämme, sillä en ole koskaan viettänyt mitään alemman keskiluokan joulua tms, eli en oikein tiedä, mitkä elementit ovat niitä perinteitä, mitkä meidän omiamme, mitkä poikkeavat kenenkin joulusta..:)
Olemme mieheni kanssa kai keskiluokkaa. Minä akateemisesti koulutettu ja suht hyvin tienaava, miehellä ei korkeakoulututkintoa, palkka keskitasoa ja molemmat olemme töissä yritysmaailmassa päällikköasemissa. En osaa sanoa oliko lapsuudenperheeni ylempää keskiluokkaa: isäni tulojen perusteella olimme kai keskimääräistä paremmin toimeentuleva perhe, molemmat vanhemmat akateemisia ja kulttuuria paljon harrastaneita. Asuimme hyvällä alueella. Tosin molemmat vanhemmat olivat maalta kotoisin vaatimattomista oloista, joten kaikki tämä oli itse rakennettua, ei suvussa ja asenteissa perittyä.
Nyt kun vertaan joulunviettoa äidilläni ja mieheni molemmilla vanhemmilla, ajattelen, että joulunviettomme hyvin erilainen. Mieheni vanhemmat eivät ole korkeasti koulutettuja, ja ns. duunariammateissa elämänsä työskennelleet. Tosin miehen isä on samalla kerännyt myös varallisuutta. Varsinkaan miehen isän uusi perhe varmaankin edustaa keskiluokkaa.
No ne erot sitten. Ja tämä tulee mitään sen enempää arvottamatta. Minun lapsuudenperheeni joulunvietto ei millään laitta ole "parempi" kuin heidänkään, vaikka välillä moni asia tuntuu vieraalle.
Minun lapsuudenperheessäni jouluaatto aloitetaan viimeisen päälle siivotussa kodissa. Ulkona on ollut jo useamman viikon kauniit, hillityt jouluvalot ja etupihalle äitini on tehnyt jouluisen asetelman havuista ja kynttilöistä. Äitini järjestää meille aikuisille serkuksille omat pikkujouluillalliset noin viikkoa ennen joulua, jossa syödään kolmen ruokalajin illallinen rauhassa, kauniisti katetussa pöydässä. Varsinaiset joulunpyhät vietetään oman perheen parissa.
Jouluaattona koristellaan kuusi koristeilla, jotka ovat suurin osa noin 35 vuotta vanhoja. Muistan, jos joku koristeista puuttuu, niin tuttuja ne ovat. Sitten katsotaan televisiosta joulurauhan julistus. Äitini on Turun seudulta kotoisin, ja opiskeluaikana oli kirjoittamaton sääntö, että saavuin viimeistään ennen sitä. Sitä ennen oli syöty riisipuurot.
Iltapäivällä saapuvat sisarukset. Alkuun juodaan jouluglögit. Sitten siirrytään pöytään, jonka kattauksen äitini aina suunnittelee hieman erilaiseksi. Pöydän päällä palaa valurautaisessa kynttiläkruunussa elävät kynttilät. Kynttilöitä on muutenin paljon kauniina asetelmina. Joulumusiikki soi taustalla.
Alkuun syömme kalakattauksen mäteineen, graavilohineen, silleineen, yleensä on myös siikaa ja lämminsavulohta. Alle saaristolaisleipää ja viereen sienisalaattia ja rosollia. Muutamalle kasvissyöjälle on vihersalaattia ja tapas-tyylisesti siihen marinoituja herkkuja ja esim. mozzarellaa. Yleensä juomme kalojen kanssa hyvää kuivaa kuohuviinia, tai joskus samppanjaa, jos sellaista on joku sattunut tuomaan.
Pääruoka syödään erikseen. Se on perinteinen kinkkuateria kolmen laatikon kera. Juomana punaviini ja joku saattaa ottaa sen sijaan oluen, jos on autolla.
Jälkiruoka on erikseen ennen kahveja.
Ateriaan saamme kulumaan melkoisen pitkän ajan. Sitten jaetaan lahjat (tänä vuonna tulee pukki).
Kaikille jaetaan kerralla yksi lahja, ja tapoihimme kuuluu katsoa mitä muut ovat saaneet.
Lahjoja on aika maltillinen määrä, mutta niiden saajan mieltymyksiä on yritetty miettiä tarkkaan.
Lahjojen jälkeen juomme kahvit ja otamme konjakit. Pöydässä on ainakin äitini tekemiä pikkuleipiä ja hedelmäkakkua. Luulisin, että joulunviettomme ja syömämme ruoat ovat aika keskiluokkaisia.
Anoppilassa meitä on joulupöydässä vain neljä aikuista ja yksi lapsi. Mieheni sisko ei välttämättä vaivaudu kotiinsa jouluksi, vaikka välit ovat hyvät ja matkaa tunti. Anoppini ikkunoissa vilkkuu kirjata valot. Kotona ei ole sen enempää koristeteltu, kynttilöitä ei polta. Ilta vietetään kirkkaan kattovalon alla. Heillä ei myöskään ole joulukuusta. Aattoillallinen syödään keittiön pirttipöydän ääressä ja pöytään kutsutaan ajatuksella, että "olisiko jollain nälkä, mitä ruokia haluatte pöytään". Ruoat katetaan tiskipöydälle usein valmiissa pakkauksissaan. Laatikot voivat olla valmiita. Tarjolla saattaa myös olla minusta jouluun kuulumattomia ruokia kuten juustoperunoita ja punajuurisalaattia. Kinkkua ei ole valmiiksi leikattu annospaloihin vaan kukin nirhaa itse. Kaloja ei ole ollenkaan ja kaikki syödään yhtenä pääruokana. Alkoholia ei ole tarjolla ollenkaan ja ruokajuomana on vesi. Jälkikäteen kysytään, ottaako joku kahvia ja sen kanssa tarjotaan yleensä suklaarasiasta jotain. Lahjoja ei ole tapana antaa aikuisille, paitsi että me viemme anopille lahjan ja herkkukorin tavallaan kiitokseksi ateriasta. Illalla anoppi sitten saattaa kysyä, että keitettäisikö tuliaisiksi tullutta (alkollista) glögiä.
Appiukolla olemme yleensä joulupäivänä tai tapanina. Heillä meno hivenen keskiluokkaisempaa ja koristeluitakin on. Tosin tuostakin illallisesta puuttuu tietynlainen juhlallisuus. Myös siellä kaikki ruokalajit ovat kerralla esillä, eikä kaloja juuri ole. Viiniä ei ole tuollakaan. Ykkösolutta on taidettu joskus tarjota.
Nyt olisi aika luoda perheen yhteisiä traditioita. Mutta vaikeaa tämä on, kun haluaisi itse lsiivota kunnolla, luoda kotiin tunnelmaa koristein ja kynttilöin ja pukeutua hieman siistimmin. Vaan miehelleni nämä eivät ole tärkeitä. Joulupuuroa hän ottaa kun ottaa ja aattopäivän hän käyttää viimeisiin askareisiin ja stressaa esim. lahjojen pakkaamisesta, tavaroiden pakkaamisesta jne. Ihan tavallinen se päivä on siihen asti kunnes päästään äidilleni. Onneksi emme vietä aattoa kotona. Äidin luona vietetyn aaton jälkeen minua ei häiritse se, että joulua ei juhlita kovin juhlavaksi. Kiva miehen puolen sukuakin kyllä on nähdä, mutta aika arkistahan se on.
Isä ottaa alkuillasta konjamiinia, myöhemmin kossua. Muija itkee palaneita joulutorttuja. Lapset leikkii uusilla leluillaan.
Ulkomailla tai kelohonkahuvilalla. Preppy-neuleet päällä rentoudutaan. Televisio ei ole päällä.
Mä luulen että siivooja käynyt tekemässä joulusiivoukset. Herkut ja ruuat osteaan kaikki valmiina Stockalta. Lahjoja ei anneta paljon vaan muutama jokaiselle. Kaikki on harmonista ja hillittyä. Kukaan ei örvellä tai suutu lahjoistaan koska ne on huolella valittu. Kaikki istuvat sen perintöpöydän ääressä syömässä ja kuuntelevat lapsen lausumana jouluevankeliumin ja vähän pienon soittoakin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:52"]
Herkut ja ruuat osteaan kaikki valmiina Stockalta.
[/quote]
Paremmissa piireissä miehet yleensä on intohimoisia ruoanlaittajia.
Syödään katkarapukimaraa alkuruuaksi
Vai olikohan se uutena vuotena vasta?
Voi juma, mitä vajakkeja! :D
Nähkää nyt unia niistä.
Meillä mies tekee ruoat. Ei perinteisiä laatikoita. Jotain tapas-tyyppistä ehkäpä. Viiniä ja juustoja. Muuten vain rauhoittumista kotona.
Sellaista kuin Yksin kotona - perhe
Ihan tavallista, perinteistä joulua me vietetään :) Ensin miehen vanhemmat tulevat meille aamulla puurolle, glögille ja tortuille (katsotaan lumiukko). Käydään yhdessä viemässä kynttilät hänen puolensa haudoille ja siitä me jatketaan keskenämme matkaa mun puolen haudoille. Tullaan kotiin, lapset nukkuu päikkärit ja minä teen vielä viimeisiä jouluruokia jne. Illaksi mennään sitten mun vanhemmille (isovanhempani ja veljeni tulee myös perheineen), katsotaan lasten kanssa samusirkan joulutervehdykset yms. Sitten syödään pitkän kaavan mukaan. Ruuan jälkeen jaetaan lahjat ja availlaan niitä. Loput lahjat avataan sitten kotona ja loppuilta leikitäänkin uusilla leluilla. Lapset saa jouluna valvoa niin pitkään kun jaksaa :) Seuraava aamu alkaa taas leluilla ja mahdollisesti jollain lahjaksi tulleella leffalla. Joulupäivänä emme yleensä edes poistu kotoa eikä meille tule vieraita, koko joulupäivä saattaa kulua pyjamissa, aaton jämäruokia syöden :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:11"]
Miten määritellään ylempi keskiluokka? Tulojen perusteella? Koulutuksen? Tittelin?
[/quote]
Niin vai jos on tilillä esim. miljoona euroa?