Etävanhempi ja syntymäpäivä- ja joululahjat
Ostaako muilla etävanhemmat lapsilleen syntymäpäivä- ja joululahjoja? Tai huomioiko noin muuten lasta näinä päivinä?
Mun ex ei ole tän eron jälkeisen 6v aikana ostanut lapsille ainoatakaan lahjaa. Ei edes niinä jouluina ja syntymäpäivinä kun hänet on tyttöystävänsä kanssa kutsuttu meille juhlimaan. Eivätkä ole siis osallistuneet tarjoamisiin tai tuoneet isäntäväelle mitään lahjaa. Ei lähetetä korttia vaikka lapset muistaa häntä joka joulu, syntymäpäivä ja isänpäivä. Ei edes puhelua. Ainoastaan ne Facebook-päivitykset kuinka isin rakas täyttää taas näin ja näin monta vuotta.
Ex:n mielestä kun se että mä saan elarit ja lapsilisät tarkoittaa että hänen ei kuulu käyttää lapsiin rahaa muuten ollenkaan. Aikanaan oli vääntöä siitäkin kun hänen mielestään mun olisi kuulunut maksaa ruuat, bensat ja muut kulut isäviikonloppuina.
Pienten lasten kohdalla näillä ei ollut väliä. Joululahjat tuli joulupukilta ja synttärilahjoista saatoin valehdella että oli molemmilta. Nyt taas kun esiteinit kaipaa jo kaikkea kallimpaakin laitetta ja ovat alkaneet itse kyseenalaistaa sitä miksi isiltä ei tule lahjaa. Siis eivät kysy isältään vaan multa sitä että miksi eivät voi saada jotain hintavampaa juttua niin että isä maksaisi puolet.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miten ne teinit nyt vasta tutustuu isäänsä? 12v ei ole kyllä teini vielä...
Esiteineistä tuossa itse kirjoitinkin.
Enkä tarkoittanut että nyt olisivat vasta tutustumassa vaan että sitä tutustumista ja tuntemaan oppimista on olleet kaikki nämä vuodet. Lasten kohdalla siis näkisin näissä harvemmissakin tapaamisissa tärkeänä sen että tätä kautta saavat tutustua isäänsä ja hänen puoleensa sukua. Itselleni olisi varmaan alunperinkin ollut helpompi jäädä kokonaan yksin lasten kanssa ja yrittää hankkia vaikka tukiperhe tai mahdollisuus satunnaiseen yökyläilyyn muualla.
Mä tunnen kuitenkin ihmisiä jotka eivät ollenkaan tunne isäänsä ja se on jättänyt heihin ison aukon. Siksi olen yrittänyt ajatella että mun lapset saavat kuitenkin näin edes jonkun kosketuksen ja siksi aikanaan kutsunut ex:ää ja tyttöystäväänsä meille joulunviettoon ja syntymäpäiväjuhliin ym. Että lapsille jää kuitenkin se muisto että isä on ollut noissa mukana.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne teinit nyt vasta tutustuu isäänsä? 12v ei ole kyllä teini vielä...
Esiteineistä tuossa itse kirjoitinkin.
Enkä tarkoittanut että nyt olisivat vasta tutustumassa vaan että sitä tutustumista ja tuntemaan oppimista on olleet kaikki nämä vuodet. Lasten kohdalla siis näkisin näissä harvemmissakin tapaamisissa tärkeänä sen että tätä kautta saavat tutustua isäänsä ja hänen puoleensa sukua. Itselleni olisi varmaan alunperinkin ollut helpompi jäädä kokonaan yksin lasten kanssa ja yrittää hankkia vaikka tukiperhe tai mahdollisuus satunnaiseen yökyläilyyn muualla.
Mä tunnen kuitenkin ihmisiä jotka eivät ollenkaan tunne isäänsä ja se on jättänyt heihin ison aukon. Siksi olen yrittänyt ajatella että mun lapset saavat kuitenkin näin edes jonkun kosketuksen ja siksi aikanaan kutsunut ex:ää ja tyttöystäväänsä meille joulunviettoon ja syntymäpäiväjuhliin ym. Että lapsille jää kuitenkin se muisto että isä on ollut noissa mukana.
Sä et ole vastuussa lasten ja isän suhteesta. Anna olla.
Elatusapu on tarkoitettu jokapäiväisen elämän kustannuksiin samoin kuin muuten lapsilisätkin, siis ruokaan, puhtauteen, vaatteisiin jne.. Ne eivät ole lahjoja lapselle etävanhemmalta ja yhteiskunnalta. Joulu- ja synttärilahjat ovat aivan eri juttu. Tämä kannattaisi painaa niiden pihien etäisienkin kovaan kalloon. Samoin pitäisi vaatia perusteellista selitystä hyvää palkkaa ansaitsevilta isiltä, miksi he ulkoistavat lapsensa elämästään unohtamalla joulut ja synttärit. Tuntuu pahalta lukea, että jotkut isät ostelevat tyttöystäviensä sukulaislapsille kalliita lahjoja, mutta omille ei mitään. Se siitä isänrakkaudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ap yksin. Lapsen isä ei maksa senttiäkään enempää kuin minimielarit. Hän tosin eron jälkeen ilmoitti, että jos otan uuden miehen hänen rahallinen avustus loppuu siihen. Sanansa piti, kyseessä on siis kosto, ei lapsen elämä tai lapsen paras.
Mikään minimielari ei riitä kattamaan lapsen kustannuksia. Exän kosto on, että hän maksattaa lapsemme elämisen minulla. Hän itse tekee osan pimeää bisnestä ja ajelee kalliilla autolla. Elarisopimusneuvotteluun tuli ilman papereita ja ilmoitti minimin maksuksi.
En odota häneltä muuta. Jos hän ei olisi kostonhimoinen, lapsellinen ja itsekeskeinen niin eihän eroakaan olisi tapahtunut. Joillekin se kosto ja raha on omaa lasta tärkeämpää.
Jos hän ei olisi kostonhimoinen, lapsellinen ja itsekeskeinen, niin eihän teidän pariutumistakaan olisi tapahtunut.
Harmi hommahan se on, mutta näitä asioita kannattaa miettiä ennen kuin tekee lapsia, eroaa tai pariutuu lapsellisen ihmisen kanssa.
Tämä oli juuri se pointti. Kannattaa vähän tarkemmin katsoa kenen kanssa ne rakkaat lapsensa tekee. Jännästi eron jälkeen sitten toinen on hirviövanhempi. Silti piti lapset hirviön kanssa tehdä ;)
Ihmiset muuttuvat. En voinut itsekään käsittää miten ex ja suhde muuttui. Taustalla rakkauden loppuminen. Tuli vähättelyä, pilkkaa ja itsekkyyttä. Ilmeisesti suhteen ensi vuodet oli teeskentelyä ja sitten ex muuttui omaksi itsekseen. Eron jälkeen toimii todella itsekkäästi lapsia kohtaan.
Sinä olet itsekin saattanut muuttua sietämättömäksi. Se on vähän erossa aina se kummalta kysyy.
En tiedä. Yritin kysyä exältä mikä mättää. Vastausta en saanut. Niin kylmäksi muuttui, ja itse liian kauan siedin mykkäkoulua ja kaikkea mitä silloin suhteessa olikin. Kuitenkin aina olen yrittänyt, että läheisillä olisi hyvä.
Olen tosiaan 40 ja isäni ei välitä merkkipäivistä, eikä pyhistä.
Onko sinun mielestä siis ok, että isä haukkuu saamiaan lahjoja ja jättää huomiotta lasten synttärit, jos antaa elatusta varten rahaa lasten äidille?
Toin tämän nyt tähän esille anekdoottina, että aina ne lahjat ei ydinperheessäkään mene tasan ja jotkut vaan ei ymmärrä lahjojen päälle.