Onko teiltä poistettu kaikki viisaudenhampaat?
Multa on leikkauksella nukutuksessa poistettu kolme viisaudenhammasta jotka eivät olleet vielä tulleet pintaan. Mulla oli iso leikkaus tulossa ja ne viisaudenhampaat todettiin röntgenkuvista isoksi tulehdusriskiksi niin ne poistettiin sitten ennen tuota isoa leikkausta.
Yksi viisaudenhammas mulla on vielä suussa, on tullut vasta 36-vuotiaana. Nyt olen 42v. ja siellä se hammas saa olla kun ei kerran vaivaa millään tavalla.
Kommentit (34)
Minulta on vedetty kaikki pois. Ensin yksi ylhäältä, sitten loput kolme kerralla parikymppisenä, vajaa kymmenen vuotta sitten.
Mihin perustuu, että toiset nukutetaan ja toisia ei? Että joillekin vain puudutus ja ei kun repimään?
Ovatko jotenkin ikenessä, että joudutaan leikkaamaan? Itselläni taisivat olla kuin mitkä tahansa hampaat puhjenneina sinne ylimääräisinä.
+50 ja kaikki leikattu pois. Kaksi viimeistä kun leikattiin tuli kasvojen toiselle puolelle hermovaurio. Tunto oli pois kokonaan myös leuan alueelta. Palautui onneksi ajan kanssa.
Yhtä vaille kaikki poistettu heti kun kasvoivat, kun eivät oikein mahtuneet olemaan.
Kaksi poistettu ihan normaalissa hammaslääkärissä, ei missään nukutuksessa. Puudutettiin vaan ja vetäistiin pois, raks kuuli vaan ja tuntui pieni vääntö. Alaviisurit on tallella, koska mahtuivat suuhuni, leukani on vissin sen verran kivikautisen iso. :D
On poistettu kaikki. Helpompi pitää suu puhtaana ja harjata takimmaisetkin hampaat joka puolelta kun viisureiden kanssa oli ahdasta. Mulle passas että kaikki poistettu, olen tyytyväinen ja oli niin hyvä hammaslääkäri että ei ongelmaa. Ei ollenkaan paha.
30v, kaksi viisaudenhammasta suusta, joista toinen poistetaan loppukuusta kun jokin aika sitten kipeytyi niin pahasti että pureskelu sattui. Yläviisaudenhampaat eivät ole edes puhjenneet eivätkä ole aiheuttaneet mitään haittaa niin niille tuskin tehdään mitään
Alaleuassa molemmat viisaudenhampaat tallella ja yläleukaan niitä ei ole tullutkaan. Mitään ongelmia ei ole tähän mennessä ollut ja ikääkin jo yli 70 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.
Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?
Jännä, kun hammaslääkärit ovat kuitenkin sitä mieltä, että viisaudenhampaita on turha poistaa, jos ne eivät aiheuta ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.
Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?
Tää on ihan totta. Mulla poistettiin osittain 19-vuotiaana puhjenneet alaviisurit 35-vuotiaana. OIREETON, erittäin paha tulehdus molempien hampaiden juurissa ja ikenissä tietty. Olisi levinnyt pian leukaluuhun kuulemma. Käsittämättömän vähäoireisia voivat olla. Ne hampaan juuret olivat aivan syöpyneet mulla. Ja hyvin olen aina pitänyt suuhygieniasta huolta.
Poistettu kaikki neljä.
Ylhäältä lähtivät helposti, hammaslääkäri samalla käynnillä veti molemmat.
Alhaalta toinen lähti kohtuu helposti, toinen poistettiin kirurgisesti (tai siis se hammaslääkäri sen teki, mutta jotain leikkeli ja tikkejäkin tuli ikeneen).
Se kirurginen poisto oli jännä kokemus, kun ne juuret oli ilmeisesti jotenkin luun sisällä osittain. Siinä tuli jännää jurinaa, tärinää ja palaneen hajua, kun jotain siellä hioi vähän reippaammin. Ei sattunut ollenkaan. Muistaakseni kolmessa palassa sitten se hammas sieltä tuli. Puudutepiikit oli jännin juttu, kun tökkäsi niitä tosi syvälle suun kautta. Onneksi oli mun oma (yksityinen) hammaslääkäri, jolla käynyt jo pari vuosikymmentä, niin luotin, että osaa kyllä asiansa.
Tehtiin oikomishoito ja ala-asteiässä poistettiin 4 vinoonkasvanutta poskihammasta, ja siitä kai johtui että viisaudenhampaat ensinnäkin puhkesi tosi aikaisin ja toisekseen mahtuikin sinne suuhun. Paikattuja ne kyllä on.
Kaikki neljä poistettu, alkoivat fiksuina tulla alle 18 vuotiaana joten poisto oli ilmainen. Kasvoivat vinoon, ainakik yksi kohti viereistä hammasta, poski turposi sisältä ja jäi syödessä hampaiden väliin joten vaihtoehtoja ei ollut, poistettiin parilla eri kerralla puudutuksessa.
Keväällä poistettu toiselta puolen kaksi (ylähammas kasvoi vähän vinoon, alahammas poistettiin siinä samalla), ja toiset kaksi poistetaan nyt syksyllä. Ei oireile, mutta ilmeisesti ovat reikiintyneet helposti ja hampaiden taakse jää helposti plakkia. Parempi nyt nuorena vielä poistaa, kun paranee nopeasti :)
- 26 v
Kaikki viisaudenhampaat ovat tallella, ei ole myöskään paikattu. Puhkesivat n. 20+ vuotiaana. Alaviisaudenhampaiden puhkeaminen kesti kyllä kauan.
N 51 vee