Onko teiltä poistettu kaikki viisaudenhampaat?
Multa on leikkauksella nukutuksessa poistettu kolme viisaudenhammasta jotka eivät olleet vielä tulleet pintaan. Mulla oli iso leikkaus tulossa ja ne viisaudenhampaat todettiin röntgenkuvista isoksi tulehdusriskiksi niin ne poistettiin sitten ennen tuota isoa leikkausta.
Yksi viisaudenhammas mulla on vielä suussa, on tullut vasta 36-vuotiaana. Nyt olen 42v. ja siellä se hammas saa olla kun ei kerran vaivaa millään tavalla.
Kommentit (34)
Olen 39-vuotias ja minulla on 2 viisuria suussa. Niitä tuskin poistetaankaan ikinä.
Minulta on poistettu yksi poskihammas ja sen tilalle kasvoi viisaudenhammas. Sitten on vielä se yksi joka viisurin paikalla. 2 poistettu kun oli ahdasta suussa eikä mahtuneet tulemaan. Niissä taisi olla sitten kunnon reijät niin poistettiin.
En antanut poistaa kuin yhden. Ja hyvin on pärjätty niiden loppujen kanssa. Lääkärit toimivat oman agendansa mukaisesti mutta itse on päätettävä, että mitä operaatioita suuhunsa sallii.
On poistettu kaikki. Ensin leikkauksella kolme, ja sitten n. 5v myöhemmin viimeinen, kun piti tulehdusta leukaluussa.
Kolme suussa, yksi poistettu. Tämä ainokainen poistokin tehtiin, kun hammas lohkesi (olin silloin jo melkein 45). Edellisellä hammaslääkärikerralla jopa paikattiin yhdestä viisurista reikä, eikä hammaslääkäri edes ehdotellut sen poistoa.
Ikää 44v eikä ole poistettu kuin 1 viisuri.
Kaikki leikattu, mikään ei mahtunut pintaan saakka mutta vaivasivat.
40 v. ja yhtään viisaudenhammasta ei ole poistettu, eikä tarvitsekaan poistaa.
Kolme viisuria suussa, yksi ei ole koskaan tullut eikä ole vaivannut yksikään.
Kaikki poistettu, yksi kerrallaan. Leikkauksia ei tarvittu mutta alas piti laittaa tikit.
Vielä ei ole yhtään poistettu. Kaikki neljä puhkesivat 15-17 vuoden iässä, nyt ikää 36.
Ja kun ovat kunnolliset ja oireettomat, en anna niitä poistaa varmuuden vuoksi. Poistetaan sitten jos/kun alkavat vaivaamaan.
Onkohan nuorena puhkeamisella (ja sillä että ovat puhjenneet kokonaan) jotain tekemistä vaivattomuuden kanssa? Aika yleistä kuulemani perusteella, että jäävät puhkeamatta tai puhkeavat vain osittain.
55 v eikä poistettu yhtään, yksi on paikattu
En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.
Kaikki poistettu yksitellen.
Alaviisureiden poisto oli kaamea kokemus näin keski-iän kynnyksellä. Nuorena ehkä olisi parantunut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.
Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?
Kaikki neljä poistettu vetämällä. N38
Ikä 50+ ja ensimmäinen viisaudenhammas vasta tulossa esiin. Eivät vaivaa ja jos niin kävisi, antaisin kirurgin ne leikata yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?
En usko, eikä kukaan hammaslääkärikään ole tällaista väittänyt. Eiköhän sellainen tulehdus jotenkin oireilisi tai näkyisi jopa röntgenkuvissa, jos luussa asti on. Nuorena perusteltiin sillä että vaikeaa puhdistaa, voi reikiintyä. No, en ole tähän ikään mennessä vielä reikiä hampaisiin onnistunut saamaan yleensäkään, en viisaudenhampaisiin enkä muihin, voi hyvin olla ettei vaan ole kariesbakteeria suussa.
Kaikki poistettu yhdellä kertaa vetämällä. Olin 20 v silloin.
Ei tuntunut missään. Ihmettelin aina näitä leikkauksia yms. Silloin kaikilta vaan vedettiin ne pois.
1969.
On poistettu aikaa sitten kaikki 4, en edes muista koska. Muitakin hampaita on poistettu useampi kappale ja kuulemma lisätarvetta on poistaa.
Yläviisaudenhampaat on poistettu, alhaalla vielä kaksi.