Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teiltä poistettu kaikki viisaudenhampaat?

Hammas
06.10.2021 |

Multa on leikkauksella nukutuksessa poistettu kolme viisaudenhammasta jotka eivät olleet vielä tulleet pintaan. Mulla oli iso leikkaus tulossa ja ne viisaudenhampaat todettiin röntgenkuvista isoksi tulehdusriskiksi niin ne poistettiin sitten ennen tuota isoa leikkausta.

Yksi viisaudenhammas mulla on vielä suussa, on tullut vasta 36-vuotiaana. Nyt olen 42v. ja siellä se hammas saa olla kun ei kerran vaivaa millään tavalla.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläviisaudenhampaat on poistettu, alhaalla vielä kaksi.

Vierailija
2/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39-vuotias ja minulla on 2 viisuria suussa. Niitä tuskin poistetaankaan ikinä.

Minulta on poistettu yksi poskihammas ja sen tilalle kasvoi viisaudenhammas. Sitten on vielä se yksi joka viisurin paikalla. 2 poistettu kun oli ahdasta suussa eikä mahtuneet tulemaan. Niissä taisi olla sitten kunnon reijät niin poistettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antanut poistaa kuin yhden. Ja hyvin on pärjätty niiden loppujen kanssa. Lääkärit toimivat oman agendansa mukaisesti mutta itse on päätettävä, että mitä operaatioita suuhunsa sallii.

Vierailija
4/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poistettu kaikki. Ensin leikkauksella kolme, ja sitten n. 5v myöhemmin viimeinen, kun piti tulehdusta leukaluussa.

Vierailija
5/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme suussa, yksi poistettu. Tämä ainokainen poistokin tehtiin, kun hammas lohkesi (olin silloin jo melkein 45). Edellisellä hammaslääkärikerralla jopa paikattiin yhdestä viisurista reikä, eikä hammaslääkäri edes ehdotellut sen poistoa.

Vierailija
6/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 44v eikä ole poistettu kuin 1 viisuri.

Vierailija
7/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki leikattu, mikään ei mahtunut pintaan saakka mutta vaivasivat.

Vierailija
8/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v. ja yhtään viisaudenhammasta ei ole poistettu, eikä tarvitsekaan poistaa.

Vierailija
9/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viisuria suussa, yksi ei ole koskaan tullut eikä ole vaivannut yksikään.

Vierailija
10/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki poistettu, yksi kerrallaan. Leikkauksia ei tarvittu mutta alas piti laittaa tikit.

Vierailija
11/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole yhtään poistettu. Kaikki neljä puhkesivat 15-17 vuoden iässä, nyt ikää 36.

Ja kun ovat kunnolliset ja oireettomat, en anna niitä poistaa varmuuden vuoksi. Poistetaan sitten jos/kun alkavat vaivaamaan.

Onkohan nuorena puhkeamisella (ja sillä että ovat puhjenneet kokonaan) jotain tekemistä vaivattomuuden kanssa? Aika yleistä kuulemani perusteella, että jäävät puhkeamatta tai puhkeavat vain osittain.

Vierailija
12/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 v eikä poistettu yhtään, yksi on paikattu

Vierailija
13/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.

Vierailija
14/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki poistettu yksitellen.

Alaviisureiden poisto oli kaamea kokemus näin keski-iän kynnyksellä. Nuorena ehkä olisi parantunut paremmin.

Vierailija
15/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostunut nuorena enkä myöhemminkään poistoon. Varsinkin alaviisureiden poistoa on monta kertaa suositelutu, koska ovat vain osittain puhjenneet. Mitään haittaa viisureista ei näin 48 v ikään mennessä ole ollut.

Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?

Vierailija
16/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neljä poistettu vetämällä. N38

Vierailija
17/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 50+ ja ensimmäinen viisaudenhammas vasta tulossa esiin. Eivät vaivaa ja jos niin kävisi, antaisin kirurgin ne leikata yksityisellä.

Vierailija
18/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että sulla on todennäköisesti jatkuva tulehdus suussa/alaleuassa vaikka et huomaa sitä ainakaan tällä hetkellä?

En usko, eikä kukaan hammaslääkärikään ole tällaista väittänyt. Eiköhän sellainen tulehdus jotenkin oireilisi tai näkyisi jopa röntgenkuvissa, jos luussa asti on. Nuorena perusteltiin sillä että vaikeaa puhdistaa, voi reikiintyä. No, en ole tähän ikään mennessä vielä reikiä hampaisiin onnistunut saamaan yleensäkään, en viisaudenhampaisiin enkä muihin, voi hyvin olla ettei vaan ole kariesbakteeria suussa.

Vierailija
19/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki poistettu yhdellä kertaa vetämällä. Olin 20 v silloin.

Ei tuntunut missään. Ihmettelin aina näitä leikkauksia yms. Silloin kaikilta vaan vedettiin ne pois.

1969.

Vierailija
20/34 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poistettu aikaa sitten kaikki 4, en edes muista koska. Muitakin hampaita on poistettu useampi kappale ja kuulemma lisätarvetta on poistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi